[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:08

Wat vind je er zelf van?
Met 1 foto kan ik niet veel, ook omdat ik niet weet wat je daar precies aan het trainen bent.
Ziet er op zich niet verkeerd uit. Zou alleen niet te lang in deze houding trainen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:14

Ik zoek er wat meerdere op..Zelf vind ik het een fijn plaatje, op dat moment was ze zo licht als een veertje in mijn hand, en ik zie de mooie bovenspier en ze tilt haar hoofd mooi. Ik moest van mijn instructrice dieper en ronder krijgen niet opgericht dus volgensmij is dit het, in de les zie ik nooit goed hoe ze loopt alleen voelen wel en het voelde nu hetzelfde als op de goede momenten uit de les..ik zet er even meer op. Op dit moment was ik gewoon een volte aan het rijden..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:15

Heb je geen spiegels of ramen in de bak? Ik kijk altijd in het raam Clown
Ik vind het trouwens ook erg moeilijk om te oordelen met 1 foto Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:20

Ben meerdere aan het zoeken ze komen eraan! Ik heb alleen 1 raam..alleen dan zie ik meestal foute beelden..soms goede, dan kom ik wel eens trots in de les en dan heb ik het thuis verkeerd gedaan vandaar Knipoog Morgen heb ik weer les maar was even benieuwd of jullie hetzelfde dachten als ik Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De eerste is dus zown moeilijk moment

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:42

Eerste foto lekker, je mag nog wel proberen of ze wat meer de buikspieren wil aanspannen, dat ze wat kantelt in het bekken Lachen

Moeilijk moment: ik zie iets teveel binnenhand (je houdt teveel vast daar) en daardoor kantelt ze en drukt haar rug weg.
Iets binnenbeen erbij, loslaten op de binnenhand, en denk aan je buitenbeen en buitenteugel!

Foto daarna is fijn, je mag iets meer stellen (weer dan binnenbeen dus, en houd je buitenteugel eraan! Fijn plaatje.

De oprichting-foto daarna doet niet helemaal lekker aan, ik heb het idee dat ze daar nog niet aan toe is. Je kunt die achterhand sterker maken door veel overgangen te rijden, en schakelen in de gangen ook.

Pas ook op dat je haar op dit moment nog niet te diep rijdt, het kan wel, maar voor de ontspanning zou ik het neusje er nog even meer uit willen zien. Zoals op de een na laatste foto, die ziet er echt fijn uit Lachen
Probeer zelf ook los te laten in je bekken, ik heb het idee dat je wat opspant. Op die een na laatste foto doe je dat minder, en dat geeft gelijk een heel fijn beeld Lachen
Kan je hier wat mee?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:51

Ja heel erg bedankt!! Ik ga er straks gelijk aan werken..Ehm tja die oprichting was niet helemaal de bedoeling dat deed ze zelf Lachen Verder zeg je precies hetzelfde als mijn intructrice..en die binnenhand,argh ik kan hem niet loslaten! Knipoog Gelukkig ben ik daar al zo mee gedrild dat ik elke keer als ik oefen mn instructrice weer hoor brullen; loslaten die binnenhand benen eraan!! Ik zit inderdaad niet erg ontspannen, elke keer weer ga ik lekker onderuit zitten verder wel rechtop, oftewel dus op mn kont! Even later ben ik weer zo met de voorkant bezig dat ik meeschuif, ( wel heb ik eerst flink benen erbij hoor!) als ze dan eenmaal mooi loopt en ik ben ook tevreden let ik er weer op. Het is gewoon ook zo moeilijk want ze wil dus zo lopen en na een tijdje komt ze weer onopgemerkt weer omhoog en mijn teugels zijn opeens langer geworden! Dus ik span teveel in mn handen en toch glippen de teugels steeds weg. Verder gaat het steeds beter en schiet ze steeds minder omhoog enkel bij de middendraf is het moeilijk haar hoofd naar beneden te houden.. Aankomende zondag wedstrijd 1e x in het L1. we hebben in 5 wedstrijden de B afgerond, ik hoop dat het gaat lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:01

Ik moest even heel erg lachen om je berichtje, ik heb dat ook (nu minder) van die teugels die op mysterieuze wijze langer worden Haha!
De oplossing zit 'm in je handhouding. Als je je handen rechtop houdt, en je duim op het punt waar de teugel weer uit je hand komt, en je maakt van je duim een driehoekje zeg maar (vat u 'm nog, 't is lastig uitleggen Haha! Haha! ) en je drukt die duim er wat op, niet te hard, maar een beetje druk mag wel, dan glijden je teugels niet meer uit je hand. Pas wel op dat de teugeldruk daardoor niet hoger wordt, je mag nooit meer druk hebben dan 1 pakje boter.

Middendraf en uitgestrekte draf is tricky, je zou wat kunnen trainen op je overgangen, zodat je haar sterker maakt, en op die manier de spanning wat minder maken. Het zit 'm in de kracht van de achterhand, die is dan onvoldoende, waardoor ze wil compenseren met haar hoofd.
Dat is toch waar je imo steeds op traint, kracht en losheid, en een balans vinden tussen de twee..... paardrijden is niet makkelijk!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:12

Ja overgangen doe ik heel erg veel..wijst mn zus ook altijd op. Zoiezo gaan de standaard overgangen naar draf en galop en stap al goed ik hoef nooit nog eens te vragen en ze reageert meteen. Verder doe ik vaak eens een lange hoefslag flinke middendraf en weer goed opvangen voor de hoeken. Met de galop loopt ze verzameld wat ik niet wil hebben natuurlijk! Dus geef ik dr eens flink benen en doe ik afentoe een stuk middengalop. De gewone galop moet grotere galopssprongen krijgen en meer naar voren springen.. In de galop zet ze haar kaken op elkaar en zelfs met benen krijg ik niet goed contact. Op deze manier kunnen we ook niet goed door de hoeken komen, ookal gebruik ik binnenbeen er is dus geen buiging..ook als mijn handen ontspannen zijn staat dat hoofd recht vooruit heel stom gezicht een soort giraffe Knipoog Dat ga ik zoiezo morgen bij de les even aankaarten, waarschijnlijk is het antwoord dan dat we eerst de draf goed gaan organiseren maar die is op de meeste momenten al erg goed en ik heb zondag wel wedstrijd. Herken je dit probleem?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:19

De 3e foto is het prettigst en daar zou ik meer naar toe werken. Op de andere foto's ziet het er wat hangerig en op de voorhand uit. Ik zou dan liever als je laag oefend, nóg lager vragen en dan in het midden van je training als foto 3 en aan het einde weer laag. Verder idd die binnenhand teveel en de buitenhand te weinig.(loopt over de schouder weg en kantelt) Op veel foto's zou die iets actiever kunnen. Je houding was je al mee bezig Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:21

Ja alles wat je zegt klopt echt..ik kan haar wel heel laag laten lopen met de hals er nog wel aan dus niet een questie van teugels logooien ofzo hoor Knipoog Dan voelt ze heel lekker aan..zo begin ik en eindig ik de training altijd. En natuurlijk op voltes halsstrekken voor de proef. Ze inderdaad hangerig dan heb ik op dat moment te weinig been erbij en zit ik weer eens naar voren hier een galop foto: Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:24

ja zonde,
dus meer vanachter naar voren rijden en minder aan de voorkant klooien en naar de voorkant kijken Tong uitsteken

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:28

Ga ik aan werken, alleen bij galop werkt dat nog niet helemaal lekker!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:32

Laat de galop nu voor wat het is en train eerst in stap en draf. Zodra hij dit perfect doet (dat wil niet zeggen alle puntjes recht op de i) zou je kunnen gaan werken aan de galop. Lachen
En niet boos worden of iets als het niet lukt, jij en je paard moeten elkaar gaan begrijpen en daar is geduld voor nodig Knipoog

De galop zou je overigens wel gewoon kunnen doen hoor, maar vergeet de voorkant, dat bedoelde ik Tong uitsteken

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:34

Oke, nee boos wordt ik niet ja soms als ik merk dat ze loopt te zeuren of als ze niet reageert Lachen Ben benieuwd wat er zondag uit komt rollen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:48

Ik ook! Wel vertellen hoor, hier, ik ben erg benieuwd!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:24

Yamcha schreef:
Ik ook! Wel vertellen hoor, hier, ik ben erg benieuwd!

Echt zo enorm spooky, het ging net echt super met rijden! Heerlijk met het neusje wat meer eruit gelopen en lekker veel buigingen gedaan. Ze was heerlijk soepel onder me en alles ging prima, het wijken was normaal natuurlijk geen probleem maar nu ging het nog eens 10x beter Knipoog Dat wordt morgen weer een baaldag dat is bij mij altijd na een goede dag..dan gaat het zondag dus goed volgens onze baaldagkalender haha Clown
Ik laat morgen even de verbeterpuntjes horen van mijn intructrice, zondag de punten + beoordeling. Bedankt voor jullie tips nogmaals!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:25

Fijn he zo'n goede dag, bij mij ging het vandaag wat minder maar ach, volgende keer beter Haha!

En oh.. ook de galop ging vandaag weer uitsteken, geen geren maar rustig in galop en weer terug!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:32

Marchador schreef:
Fijn he zo'n goede dag, bij mij ging het vandaag wat minder maar ach, volgende keer beter Haha!

En oh.. ook de galop ging vandaag weer uitsteken, geen geren maar rustig in galop en weer terug!

Dan is het vandaag niet alleen maar woensdag gehakt-dag, maar ook nog een positieve rij-dag! Ze was na het rijden zeiknat, maar het was werkelijk een verademing! Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:31

Ohh er schiet me nog een vraagje te binnen Lachen

Als Jikke moe wordt is ze geneigd om snel achter de teugel te kruipen. Mijn instructrice gaf dit al aan en dat ik er goed op moet letten, gaat ze dieper dan de hulp geven om haar hoofd omhoog te brengen.
Maar nu vraag ik me af, vandaag (het was wel warm natuurlijk) kroop ze al snel achter de teugel en ik bleef eigenlijk maar been bij geven en mijn handen wat naar voren en wat omhoog zodat ze haar hoofd omhoog bracht. Nu had ik de hulp gegeven en vlak erna kroop ze er weer achter. Constant dus eigenlijk, is dit een teken dat ik het moet afronden? Of geef ik haar dan haar zin?
Dat vind ik nog even moeilijk te beoordelen Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 06:27

Hou er wel rekening mee dat ze kracht en conditie moet trainen dus ze moet wel even doorzetten maar niet teveel en te lang. Misschien kun je nog wat anders trainen? En dan daarna nog even netjes lopen.

Misschien iets leuks met pionnen en balkjes?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:56

Marchador schreef:
Ohh er schiet me nog een vraagje te binnen Lachen

Als Jikke moe wordt is ze geneigd om snel achter de teugel te kruipen. Mijn instructrice gaf dit al aan en dat ik er goed op moet letten, gaat ze dieper dan de hulp geven om haar hoofd omhoog te brengen.
Maar nu vraag ik me af, vandaag (het was wel warm natuurlijk) kroop ze al snel achter de teugel en ik bleef eigenlijk maar been bij geven en mijn handen wat naar voren en wat omhoog zodat ze haar hoofd omhoog bracht. Nu had ik de hulp gegeven en vlak erna kroop ze er weer achter. Constant dus eigenlijk, is dit een teken dat ik het moet afronden? Of geef ik haar dan haar zin?
Dat vind ik nog even moeilijk te beoordelen Lachen

Als ze er echt steeds achter kruipt, kun je ook lang en laag gaan rijden. Dat is minder zwaar en dan blijft ze wel de goede spieren gebruiken.Verder idd niet te lang door rijden, want dan maak je het alleen maar moeilijker en minder leuk... Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:12

Nee ik ga niet te lang door, maar stop ook niet direct. Wat ik doe is dat ik even een andere oefening pak en daarna stap ik lekker uit en beloon haar.
Ik zal er in ieder geval op letten en meer lang en laag rijden:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:10

zo moet het ja.
aan het begin even en aan het einde van je training lang en laag

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:04

En ik had gelijk...vandaag was een baaldag! Net als ik ons goede werk wil laten zien! Het was ook zo warm (geen escuus hoor) en ze was niet vooruit te branden, ikzelf zat ook te tobben met mn houding..Pff en gister ging het heerlijk! Toch heeft ze vertrouwen in zondag dus ze ging duimen en gaf als belangrijkste tips mee; niet spannen maar ontspannen..niet op 1 teugel rijden en die o zo belangrijke buitenteugel erbij, altijd lekker actief blijven rijden en mn houding! Nog veel oefenen aankomende dagen maar het gaat wel goed komen denk ik, in een vreemde bak doet ze het altijd wel braaf dat is een voordeel. Verder lekker mn best doen maar niet te hoge verwachtingen hebben dan gaat het het beste Lachen Nou is het altijd wel zo dat mijn instructrice niet van het heel veel belonen is..natuurlijk als ze in haar ogen iets goed ziet gaan is het; Goedzo jaaaaa zo ja! Maar met elk goed dingetje heeft ze gelijk weer iets wat ik op dat moment vergeet. Soms denk ik wel eens, ben ik zo slecht dat ze altijd zoveel moet helpen en om de seconde weer een nieuwe aanwijzing roept..maar dan vertelt mn vader later dat ze er vordering in ziet en dat ze tevreden was. Misschien ook maar goed dat ze niet soft (helemaaaaaal niet soft, een harde is het Knipoog ) anders wordt ik altijd zo optimistisch haha! Ik zal haar morgen eens aan de pessoateugel doen en even kort rijden, zaterdag proef oefenen en zondag zullen we het wel zien..Tot dan weer!:)