Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:09

Airnt schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=uPr2LfEPq0s

Bij 2:00 zegt ie dat 'collection is the degree to which it lowers and maintains the lowering of the hindquarters'

de rest van het filmpje vond ik niet bijster interessant, maar hij maakt het dus een NOG engere definitie van houding.

Punt is dus nogmaals: ik wil het belang van impuls (of ontspanning of wat dan ook) niet onderdoen, maar je kunt het aspect van impuls niet meer apart benoemen als je verzameling definieerd als 'alls is perfect tegelijk' dan kunnen we nooit meer iets analyseren.

Hij moet eerst eens leren dat de piaffe een verheven draf op de plaats zonder zweefmoment is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:19

listiglistje schreef:
Peppertree schreef:
[VN] PRE voor Emmelie Scholtens

Ideaal voor deze discussie :D

die gaat volgens Arie niet in balans :+
http://www.topiberian.com/index.php?opt ... 19&lang=es

Je leest de bijdragen dus intensief om tot die conclusie te komen. Dit is het KNHS/FEI reglement. Nu mag jij het zeggen.

KNHS Wedstrijdreglement Dressuur
versie 2010-1
Citaat:
Cadans, zoals deze zichtbaar is in draf, vloeit voort uit een zuiver evenwicht, te zien
als het paard zich voortbeweegt in goede regelmaat, met impuls en in balans. De
cadans moet in alle drafoefeningen en in alle variaties van de draf behouden blijven.

Evenwicht en balans

Onder evenwicht wordt verstaan, dat het paard in alle gangen zijn totale belasting
gelijk over 4 benen verdeelt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:29

nombrado schreef:
Babootje schreef:
Beste Arie53,
Hoe vaak heeft Simpelman je nu al niet uitgelegd dat het bollen van de rug een gevoel is dat je als ruiter ervaart?
(maar ik kan me goed voorstellen dat je daar als niet-ruiter geen flauw idee van hebt)

ik ben wel ruiter, en ervaar dit niet zo
tijdens de verzameling voel je de achterkant dalen en de voorkant meer liften
meer is het niet
als de rug bol wordt, prik je vermoedelijk met je spoor te hard in de buik. En is in de KR niet nodig
Op het moment dat het paard achter sterk genoeg is te kunnen dalen/dragen, komt dit vanzelf.
maar daar blijft de rug zo recht mogelijk bij.

Citaat:
Heb ik geen spoortje voor nodig. :D
Beste Nombrado, ik begin meer en meer het idee te krijgen dat je er echt helemaal niks van begrijpt. (en dan denk ik toch weer terug naar het filmpje van jou een aantal pagina's geleden, wat wel eea verduidelijkte)
Ik word er eerlijk gezegd een beetje wanhopig van. Je verkondigt echt onzin. En als je het bollen van de rug onder je nooit hebt gevoeld.... Tja, wat moet ik er dan nog meer over uitleggen. Simpelman heeft dat al heel goed gedaan.

Jij begrijpt vast de polderdressuur heel goed. De klassieke dressuur is een echter een ART die gebaseerd is op het natuurlijk bewegingsmechanisme van het paard. En voor de meeste mensen is dat een brug te ver.

superwoman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:33

Arie, zou je willen stoppen met het onnodig kopieren van teksten. Desnoods zet je een link in je bericht, maar dat kopieren van jou is echt overdreven.

Polderdressuur komt niet over als een compliment in je berichten. Snap echt niet wat je nu wilt bereiken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:35

Airnt schreef:
toegegeven, 100 paginas flame wars lezen is erg veel moeite, maar deze bok-discussie hadden we al..

Idd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:53

bonoenpepper schreef:
Arie53, hoezo een paard kan de rug niet bollen, bedoel je helemaal niet? Want wat te denken van bokken?

Natuurlijk kan een paard dat wel....mijn paard heeft last van singeldwang, het is net zo'n oude citroën snoek,
als ik opstap en wegrijd de eerste 8 passen rug helemaal bol, en daarna voel je hem onder je kont zakken en ontspannen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:58

listiglistje schreef:
bonoenpepper schreef:
Arie53, hoezo een paard kan de rug niet bollen, bedoel je helemaal niet? Want wat te denken van bokken?

Natuurlijk kan een paard dat wel....mijn paard heeft last van singeldwang, het is net zo'n oude citroën snoek,
als ik opstap en wegrijd de eerste 8 passen rug helemaal bol, en daarna voel je hem onder je kont zakken en ontspannen.

oei...das nie goe

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:59

Airnt schreef:
grappig dat je dat bij dansen niet inzet, want bij vechtkunst zeer duidelijk wel, daar wordt ook bij mensen sterk gelet op een correcte houding van de ruggegraat en heupen, en maakt dit niet alleen het verschil tactisch maar ook of je zonder blessures naar huis gaat.

als je je rug niet correct houdt kan je nog niet eens de helft van je gewicht werpen, maar met een correcte houding opeens iemand van 2x je eigen gewicht over je schouder werpen.

toegegeven, we zijn natuurlijk in een andere houding dan paarden ( niet on all fours) en de belasting is hier relatief aan het dragend organisme ongeveer 40 keer zo groot... maar goed.

Een paard kan ook zeker een heleboel van deze aspecten zelf gaan doen, als ie niet in de weg wordt gezeten door een slecht zadel of de slechte zit van een ruiter. je hoeft er niet altijd zelf hard over na te denken. Maar het bollen van de rug is een realiteit.

Ik ben heel erg geïnteresseerd bij welke vechtkunst je je rug bol maakt? of welke oefening?
Veelal komt in de vechtsport de kracht toch ook vanuit de bovenbenen? (japanse vechtsport?)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:02

Babootje schreef:
Beste Nombrado, ik begin meer en meer het idee te krijgen dat je er echt helemaal niks van begrijpt. (en dan denk ik toch weer terug naar het filmpje van jou een aantal pagina's geleden, wat wel eea verduidelijkte)
Ik word er eerlijk gezegd een beetje wanhopig van. Je verkondigt echt onzin. En als je het bollen van de rug onder je nooit hebt gevoeld.... Tja, wat moet ik er dan nog meer over uitleggen. Simpelman heeft dat al heel goed gedaan.

Ik vind het jammer dat je elke keer verzand in kleineren en verpersoonlijken.

Kan je mij een voorbeeld geven in welke oefening het paard de rug bol houd?
(om de discussie naar KR on topic te houden?)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:02

nee nombrado dat weet ik en dat heeft ook zijn redenen, gelukkig is er na 8 passen niks meer aan de hand ;)

zoals je hebt kunnen lezen heeft mijn paard een medische geschiedenis en afgekeurd als rijpaard door 3 veeartsen. (ataxie/wobbler)
Naast singeldwang heeft hij wel meer neurologische verschijnselen oa. enorme krampbenen achter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:08

superwoman schreef:
Arie, zou je willen stoppen met het onnodig kopieren van teksten. Desnoods zet je een link in je bericht, maar dat kopieren van jou is echt overdreven.

Polderdressuur komt niet over als een compliment in je berichten. Snap echt niet wat je nu wilt bereiken?

Ik vind het zelf erg waardevol en biomechanisch onderbouwt
het zou fijn zijn als iedereen het eens probeert te begrijpen.
Je kan het er mee eens zijn of niet...maar dit soort teksten, dat iemand moet stoppen met, zet geen zoden aan de dijk.. Ik vind ze waardevol. Als jij dit niet vind, lees je er toch gewoon overheen?
Ik weet precies wat hij met 'polderdressuur" bedoeld.
En het is eigenlijk te triest voor woorden, dat dit niet "gevoeld" wordt.
Zelf rijd ik heel wat "verreden" paarden, soms ook geen handige bouw, maar ik schrik me wezenloos als ik erop stap. Gewicht en het rijden vanuit de voorhand. Paarden zijn zich niet eens bewust van het achterbeen. draf heeft niets meer met 2 takt te maken. Ik wordt daar in en in verdrietig van
Overigens zijn de meeste van deze paarden totaal afgesloten van enig gevoel. Onderwerpen zich aan hetgeen gevraagd wordt. Alles vast, niets meer soepel , los of verend.
Dat is zeker NIET klassieke Rijkunst
Dan kijk ik nog liever naar ontspannen AR

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:10

Airnt schreef:
simpelman, hoe zit dat dan met de levade?
De klassiek als hoogste vorm van verzameling geziene oefening...
daar is geen voorwaartse beweging, uitsluitend een lichaamsspanning.

Ik kan je daar geen antwoord uit eigen ervaring op geven, ik houdt me hier niet mee bezig.

Volg me, maar niet letterlijk....
In een levade zie je dat het paard een enorme krachtsinspanning levert, het trilt er vaak bij.
Het lijkt mij dat in de levade de opgewekte impuls ergens halverwege de beweging vast/stilgezet wordt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:12

Verreden paard heb je in iedere stroming/discipline, je hebt immers goed rijden en slecht rijden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:25

hwn schreef:
Ik wil ook nog even terugkomen op die aanleuning: kijk es naar dat modelplaatje van de sbw van de la Guérinière, daar zie ik toch een duidelijk doorhangende teugel. Voor mij is dat eerder het ideaal waar ik naartoe zou willen (yeah right, keep on dreaming :) ): een paard dat kan gereden worden zoals de paarden op het slagveld vroeger, of de paarden van de stierenvechters: met weinig of geen teugelcontact, wendbaar op de lichtste been- en zithulpen, en dat netjes gaat zakken in de achterhand (hankenbiegung). Dus dat beeld van die opgewekte energie weer tegenhouden langs voor met de hand, is niet direct mijn ideaalplaatje, dus hierin ga ik (alweer) mee met Ansie's mening. Dit werd bij de "oude meesters" trouwens gecheckt: descente de main (wegnemen van teugelhulpen), en descente de jambes (wegnemen van beenhulpen), het paard blijft dan de oefening uitvoeren enkel op zithulpen.

Bedoel je deze?

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:46

quote="Babootje"]
[/quote]

nombrado schreef:
[
Ik vind het jammer dat je elke keer verzand in kleineren en verpersoonlijken.
Kan je mij een voorbeeld geven in welke oefening het paard de rug bol houd?
(om de discussie naar KR on topic te houden?)

Lees even een paar pagina's terug. Of liever gezegd, lees het hele topic nog een keertje opnieuw. Begrijp je het nog niet, neem les.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:50

Airnt schreef:
simpelman, hoe zit dat dan met de levade?
De klassiek als hoogste vorm van verzameling geziene oefening...
daar is geen voorwaartse beweging, uitsluitend een lichaamsspanning.

Simpelman schreef:
Ik kan je daar geen antwoord uit eigen ervaring op geven, ik houdt me hier niet mee bezig.
Volg me, maar niet letterlijk....
In een levade zie je dat het paard een enorme krachtsinspanning levert, het trilt er vaak bij.
Het lijkt mij dat in de levade de opgewekte impuls ergens halverwege de beweging vast/stilgezet wordt.

Interessant, zou je dat nu (heden-ten-dage) nog steeds als hoogste vorm van verzameling zien, of is het niet zozeer een korter durende krachtsexplosie?

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:05

De levade is de hoogste vorm van verzameling in de KD, die echter niet in de huidige (moderne) dressuursport te zien is, niettemin verzameling ten top is. En daarbij een enorme krachtinspanning, dus daarom van korte duur.

Collected gaits are asked for in dressage tests from the mid-levels upward, at the walk, trot, and canter. Additionally, a high degree of collection is required of the rider in more advanced dressage moves, such as the pirouette, piaffe, and passage. The ultimate level of collection is the levade, in which the horse carries 100% of his weight on his hindquarters. Unlike a rearing horse, the horse's rear legs are well under it, and it can safely support itself in an upright position for a time and then lower itself to the ground under control.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:10

@Arie, was idd dat plaatje van de sbw (épaule en dedans).

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:22

Citaat:
Interessant, zou je dat nu (heden-ten-dage) nog steeds als hoogste vorm van verzameling zien, of is het niet zozeer een korter durende krachtsexplosie?

De klassieke rijkunst is vandaag de dag nog onveranderd en dat geldt ook voor de hogeschooloefeningen.

De levade is het summum aan verzameling van de achterhand (100% gewicht in balans) waarbij de voorwaartse versie, de courbette, in de pesade wordt getoond.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:24

hwn schreef:
@Arie, was idd dat plaatje van de sbw (épaule en dedans).

Daarvan is er een zonder teugels!

Enig idee waarom men toen tot die hoge graad van verzameling, gratie, balans en schoonheid kon komen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:48

arie53 schreef:
Enig idee waarom men toen tot die hoge graad van verzameling, gratie, balans en schoonheid kon komen?

Omdat ze toen hele goede schilders en tekenaars hadden?? :+ :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:53

idd. mensen lieten zich mooier/imposanter en statiger portretteren dan dat ze in werkelijkheid waren

De werkelijkheid is dat bitten vroeger, door de eeuwen heen, enorme marteltuigen waren,
de musea liggen er vol mee en er rouleren genoeg foto's op internet daarvan :7

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:17

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:51

Listiglistje: Zo'n merrie heb ik ook. Kun je 15 minuten op een bolletje zitten terwijl je wegstapt. Reactie van andere mensen als ze er op zitten en dat nog niet ervaren hebben is vooral heeel leuk.

Steinbrecht schrijft trouwens wel interessante dingen over de buiging van de rug en dan vooral van de lendenen.

Kan iemand mij de term Polderdressuur eens uitleggen? Wat verstaan jullie daar eigenlijk precies onder?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:59

@Veulen Geen idee :D :D :D Een hersenspinsel van Arie.