Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:37

knollentuin schreef:
want en nu allemaal eerlijk toegeven : meer dan de helft hier zat in het begin er behoorlijk tegein te posten dat je niet aan de kant zou moeten zitten waar je naartoe rijdt...en nu in ene als allles duidelijk is, doen het er toch een paar meer op dezelfde manier.

Even checken of ik je nu begrijp *probeert t nog steeds*
Volgens jou moet je ook NIET aan de kant zitten waar je naartoe gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:40

Voor alle duidelijkheid: wat "opnieuw leren rijden" is all about, is rijden op logische, biomechanisch correcte hulpen. Want als je wilt rijden volgens Gustav Steinbrecht, en het ideaal van de klassieke dressuur nastreeft, als je je paard niet in de weg wilt zitten, is dat de enige manier, daar ben ik van overtuigd. Daar kunnen kleine verschillen in zitten, maar zitten op een lengende spier hoort daar niet bij. Dat is je paard in de weg zitten, en imo niet eerlijk naar het paard. En dat willen we toch? Eerlijk rijden? Eerlijk zijn naar je paard? Daar ging het om.
Ik kwam er met mijn Vegs niet mee weg. Zij weigerde gewoon als ik haar in de weg zat. En terecht! Ik moet leren haar te faciliteren, zij niet mij. Zij heeft geen verantwoordelijkheid naar mij, ik wel naar haar. Ik moet zorgen dat zij een blij, los en soepel paard is. En dat vertaalt zich in het houden, wat zoveel mogelijk paardgericht is, en in het rijden, wat dus ook paardgericht moet zijn, gebaseerd op haar lijf en niet op het mijne. Niet alles is maar oke. Zo werkt het niet. Daarom ben ik bij Japeloup gasn lessen, en die lest bij knollentuin. Ik heb er nog geen minuut spijt van gehad. En Vegs geeft Japeloup kusjes.....

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:46

Nee blijheid,je moet zitten waar je heenwil,heb ik een paard in de rechterlengtbuiging zit ik naar rechts en wat ik dan ook doen ga,ik blijf aan rechts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:52

Ons verschil zit hem dan écht alleen in keertwendingen :j

edit: In mijn ogen ga ik in SB rechts (en zittend op rechts) dus naar links toe, dus ik zit NIET op de kant waar ik heen ga.
In een keertwending rechts ga ik wel rechtsaf, en zit ik dus op links.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-12 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:54

Zitten op de kant die kort wordt, op de binnenkant. En in een appuyement zit je waar je heen wil want die kant is je paard op gebogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:56

@Yamcha: Ja, bij alles behalve bij keertwendingen doe ik dat ook :j
Want ik zit op de korte kant om te begrenzen, en als ik in een keertwending op de korte kant ga zitten om te begrenzen kan hij die kant niet opdraaien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:21

Maar je kan toch opening geven en meezijn met je heup?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:25

Dat kan, maar dan zit ik in mijn ogen tegenstrijdige hulpen te geven. Namelijk 'nee, niet opzij' zeggen met zit, en ondertussen 'ja, ga opzij' zeggen met heup.
Gisteren heb ik er wel wat mee gespeeld, maar toen ik op binnen ging zitten in de keertwending kreeg ik een soort keertwending met contrabuiging voor 2 passen en toen zat ponylief helemaal in de knoop :')

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:32

Zo hee wat een discussie hier gisteravond!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nu minder van begrijp dan aan het begin, maar heb dan ook geen tijd om die 10 pagina's op m'n gemakje te gaan lezen.

Wat ik wel weet is dat ik vanavond op concours moet, voor het eerst sinds tijden, en dat ik het toch stiekem best eng vind.... :o )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:32

Yamcha,
Hopelijk gaat het niet alleen om de methode die Gustav Steinbrecht heeft omschreven. Ik heb 'Das Gymnasium des Pferdes' hier liggen en er een heel eind in gelezen. Maar ik voel me lang niet overal prettig bij hoor. Er zit zeker een boel tussen waar ik me in kan vinden. Maar ik zal het boek nooit letterlijk volgen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:50

Zooist schreef:
Ik vind nu ook dat ik voldoende uitgelegd heb waar ik voor sta, hoe ik mijn lessen geef en wat het idee erachter is.

Dat wijkt duidelijk af van de ideeën die KT heeft en dat kan, duizend mensen, duizend meningen.

Ik ga deze discussie nu niet meer verder aan en als er mensen zijn die er vragen over hebben, dan kan je altijd een PB sturen. Ik zal die met plezier beantwoorden. En daarnaast is iedereen welkom om een keertje te komen kijken.

Ik vind het oprecht jammer dat nu er een verschil is in aanpak, dat daar een soort troef-af situatie over is ontstaan. Dat wordt dus blijkbaar niet alleen door mij zo gevoeld, maar ook door anderen geconstateerd. Toen ik begon met antwoorden was dat niet mijn bedoeling. Ik heb enkel geprobeerd om duidelijk mijn gedachtengang en de uitvoering daarvan te formuleren. Er is mijns inziens niet één manier goed of fout, en elkaars gedachtengang respecteren zou een hoop leermomenten kunnen bewerkstelligen. Ik heb in dit topic ook enorm veel gehad aan de uitdrukkingen die gebruikt worden zoals spagettibenen, kuikentjes en uiteraard de zachte billen :)
Die neem ik ook zeker mee in mijn interne databank.

Mocht de situatie hier weer omslaan naar een situatie dat we van elkaar kunnen leren, dan meld ik me wel weer.

Voor de rest wens ik iedereen alle goeds met blije paarden en blije ruiters!

Jammer Zooist, ik vond het juist interessant de verschillende aanpakken te lezen van iedereen.

Blijheid, ik kon het ook moeilijk volgen, maar inmiddels snap ik wat iedereen doet en wat de verschillen zijn, geloof ik. (Even in kleine tekst hieronder om degenen die het beu zijn er niet mee te vermoeien :-))
KT/Japeloup zitten altijd op de binnenkant van de lengtebuiging (op de korte spier dus waar het over ging), welke oefening dan ook. En Zooist (en jij denk ik?) altijd aan de kant waar je vanaf wil, afhankelijk van de oefening is dat op de binnen- of buitenkant, het idee van wijken voor druk dus. (Bij sb zit je in dat laatste geval dan op de binnenkant omdat je bij sb rechts idd naar links gaat zoals jij geloof ik al zei en bij keertwending op de buitenkant, omdat je dan juist de kant van de binnenkant op wil.) Dan is er nog omgekeerde methode: zitten op de kant waar je heenwil, zodat je paard onder je zal stappen om jouw gewicht recht boven zich te krijgen, maar die wordt door niemand hier (althans niet óók in de sb en wijken, door KT en J wel bij keertwending en appuyement) gebruikt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:04

ad visitor, ik reageer even op jouw post in het nieuwe topic, omdat we de 100 gepasseerd zijn moeten we een nieuwe opstarten, dat heeft yamcha al gedaan

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:05

Ja sorry, zag het te laat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:02

Veel plezier in deel 4!