[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:42

Maar wat voor oefening is het?
Paard loopt met heel veel stelling. Je hangt naar binnen, maar je handen neigen naar buiten (iig niet binnenhand van de hals wat je bij stelling zou verwachten)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:47

sneeuwpop schreef:
Maar wat voor oefening is het?
Paard loopt met heel veel stelling. Je hangt naar binnen, maar je handen neigen naar buiten (iig niet binnenhand van de hals wat je bij stelling zou verwachten)

Ja, zei ik al in vorige post. Dat te veel binnenstelling is. :) Als ik haar op volte zet, nu ze zo nagefelijk loopt, loopt ze automatisch al met stelling. Daarom dat ik mijn hand niet nog meer ga openen voor stelling wanneer ze dit doet. En probeer ik meer druk te zetten op mijn buitenteugel.
Lesgeefster zegt dat ik volte moet kunnen rijden om buitenteugel en mijn lichaamshouding, houding een klein beetje draaien naar kant waar je naartoe gaat...

Geen goede reactie? :)

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:06

-
Laatst bijgewerkt door LOVESUSHI op 02-02-22 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:42

Maar waarom friemelen?
Waarom wel 1 hulp met been geven en als je het paard aan de teugel wil, moeten er heel veel hulpjes gegeven worden?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:51

Michelleee, ik vind het verhaal met de stelling wel heel raar.
Als ik stelling vraag, breng ik mijn hand naar binnen (waar ik stelling wil) Wanneer ik minder stelling wil, los ik dat op met mijn buiten teugel.
wil ik geen stelling, dan blijdt hij recht.

Ja, ik rij ook vooral op mijn buitenteugel door de bocht, dat is schoudercontrole en kan ook zonder stelling.

Als jij naar die foto kijkt, zie je dan zelf ook geen tegenstrijdigheden?
Ik dacht zelfs even dat je op een verkeerde manier probeerde te wijken....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:13

@michelle: ik vind dit laatste beeld wel gespannen ogen. Ik meng me even niet in het stelling stuk, maar het lijkt of je pony de rug nog uitdrukt en ook heel hoog loopt in halshouding door de spanning. Kan dat kloppen?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:17

sneeuwpop schreef:
Michelleee, ik vind het verhaal met de stelling wel heel raar.
Als ik stelling vraag, breng ik mijn hand naar binnen (waar ik stelling wil) Wanneer ik minder stelling wil, los ik dat op met mijn buiten teugel.
wil ik geen stelling, dan blijdt hij recht.

Ja, ik rij ook vooral op mijn buitenteugel door de bocht, dat is schoudercontrole en kan ook zonder stelling...

Huh dit snap ik niet? Wanneer vloei jij dan je binnenhand af? Zolang jij er met je binnenteugel aan blijft zitten komt er geen ruimte vrij waar het binnen-achterbeen kan ondertreden. Zoals Johan Hamminga tijdens eeen recente clinic zei: je geeft voor weg wat je achter erbij wilt.
Die laatste zin snap ik dan weer wel :')

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:30

Nee, ik zit juist weinig aan de binnenhand. Veel ruimte geven. regelmatig in de bocht even de binnenhand naar voren en hem op de buitenteugel "hebben". Dan is het rechtmaken ook weer simpel. Recht is iig gelijke aanleuning (op 2 teugels)
De binnenhand opzij heeft imo niet veel te maken met de druk die je wel of niet geeft.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:38

Yamcha schreef:
Dan denk ik dat er iets niet helemaal goed gaat, dat zou geen 2 jaar mogen duren.

neit 2 jaar lang intensief maar sinds halverwege juli weer echt intensief bezig geweest toen 2/3 maanden goed gegaan, oen 2 weken heel fijn gelopenen toen ging ie naar de tandarts en is ie geent en sindsdien heeft ie weer 2x fijn gelopen...

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:02

Ik persoonlijk vind die foto er niet echt verkeerd uitzien, buiten dan mss mijn raardere houding. Elina treedt toch mooi in met der achtereen? En loopt mooi recht op de loodlijn, eindelijk eens niet opgekropt.

Ik weet alleen niet goed of ze haar rug nu wel of niet gebruikt. Als ze nageeft en goedaar mijn gevoel loopt, voelt ik haar zeg maar wat naar boven komen.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:49

-
Laatst bijgewerkt door LOVESUSHI op 02-02-22 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:56

Michellee, als je de ruiter weg haalt, ziet het er niet zo verkeerd uit, behalve de overdreven stelling. Alleen het gaat imo altijd juist om de ruiter.... als de ruiter kijkt naar wat hij of zij kan/moet verbeteren, gaat het paard daarna ook steeds beter lopen...
En wanneer je juist voornamelijk naar het paard kijkt, raak je eerder de goede momenten kwijt... Soms kan een paard nog even netjes doorlopen wanneer de ruiter fouten maakt, maar toch zal het steeds slechter gaan als die ruiter niet gaat werken aan zijn fouten...

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:59

Ja maar sneeuwpop, als ik die volte inrij, vraag ik stelling, an neemt ze die stelling aan. Maar dan vind ik het te veel stelling. Juist op dat moment (ik denk ook op die foto) wil ik haar wat van die stelling afhelpen door mijn binnenhand (die ik opdoe voor stelling) terug naar binnen te brengen en het gewicht meer op de buitenteugel te gaan vragen.

Is dat niet juist dan?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:03

Lovesushi, ik zie het krulletje als een beloning wanneer de rest goed gaat.
Dus als hij aan het been is en netjes nageeft op mijn hand. (mijn hand volgt)
Het rijden van achter naar voor en aan de voorkant de energie soms opvangen met een enkel kneepje of even een weerstandbiedende hand (heel kort)
Dus het is imo een combinatie van hulpen die voornamelijk om timing gaan. Aanvoelen wanneer je been moet geven en wanneer niet, wanneer je moet schakelen en wanneer je je paard even moet laten "lopen" (middendraf/galop)
Zorgen dat hij met zo min mogelijk hulpen en vooral kleine hulpen begrijpt wat je wilt en graag voor je wil werken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:08

Michellee, waarom niet gewoon wat meer buienteugel erbij en binnenhand ontspannen? het is voor mij niet te zien wat je bedoeling is op de foto -doen je houding en je handen een verschillende oefening ;-) .

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:59

-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:02

Misschien komt het mede door je houding en wiebbel je wat meer?
Heb je het wel eens laten filmen?

Wat ik doe is werken met wat meer stelling en denk richting lange teugel.(lang en laag)maar oppassen dat je niet naar voren gaat hangen en het paard op de voorhand duwt. Van daaruit weer werken aan het paard meer bij elkaar rijden en wat meer "oprichten"- dus gewoon horizontaal. Het echte oprichten kont veeeel later pas.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:10

-

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:22

@lovesushi: ik lees via mn tel dus misschien lees ik er over heen. Maar hoe gaat het met longeren? Kan je haar ook eerst op de grond leren dat draf en ontspannen 1 ding zijn en er dan geen pijn volgt?

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:17

Aan de longeerlijn loopt ze zeer ontspannen en actief. Niet over de buitenschouder weg en zonder hulpteugels enzo. Ook in de juiste houding, bergopwaarts. Dus ze weet het wel, alleen ohz vind ze t moeilijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:21

Kan het dan ook zijn dat jij een bepaalde spanning over brengt? Ik doe dat zelf namelijk, vandaar dat ik eraan dacht. Als ik mezelf in de weg zit en tegen het gerfustreerde aan zit, gooi ik de teugels helemaal los en ga kriskras door de bak op been en zithulp rijden. Mijn paard zakt dan gelijk en we gaan briezend de volte door, terwijl ik dan dus niets opvang aan de voorkant.
Je zou eens kunnen kijken wat er dan gebeurd en van daaruit langzaamaan contact maken en mits ze ontspannen blijft ook oppakken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:44

Ik zou dan eerder gewoon een beetje weerstand bieden (dus minder mee gaan met de beweging en daardoor de aanleuning wat zwaarder maken) ipv friemelen. Lastig is wel dat je dan erg met timing te maken hebt. Daarom denk ik ook dat er veel wordt gewerkt met kneepjes (meervoud) geven met als gevolg dat er vast wel 1 op het juiste moment gebeurd. het werkt wel, maar op langer termijn vind ik het onduidelijk.

Ik denk dat jij heel erg met de onspanning bezig bent. Dat is goed, gezien de achtergrond van je paard. Maar let er wel op dat je op tijd meer gaat vragen, dus meer bij elkaar rijden. Vaak zie je namelijk dat mensen te lang in deze fase blijven hangen. Op een gegeven moment moet je zorgen dat een paard zijn spieren gaat aanspannen en toch op zekere hoogte zich ontspannen laat bewerken (rug los, kaak los etc, maar wel meer verzameling en dus krachttraining)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:19

sneeuwpop schreef:
Ik zou dan eerder gewoon een beetje weerstand bieden (dus minder mee gaan met de beweging en daardoor de aanleuning wat zwaarder maken) ipv friemelen. Lastig is wel dat je dan erg met timing te maken hebt. Daarom denk ik ook dat er veel wordt gewerkt met kneepjes (meervoud) geven met als gevolg dat er vast wel 1 op het juiste moment gebeurd. het werkt wel, maar op langer termijn vind ik het onduidelijk.

Ik denk dat jij heel erg met de onspanning bezig bent. Dat is goed, gezien de achtergrond van je paard. Maar let er wel op dat je op tijd meer gaat vragen, dus meer bij elkaar rijden. Vaak zie je namelijk dat mensen te lang in deze fase blijven hangen. Op een gegeven moment moet je zorgen dat een paard zijn spieren gaat aanspannen en toch op zekere hoogte zich ontspannen laat bewerken (rug los, kaak los etc, maar wel meer verzameling en dus krachttraining)

+1. Maar als de nagevelijkheid er nog maar een week wat constanter is en in draf er duidelijk spanning komt, denk ik dat je met weerstand niet gelijk veel verder komt. Want dan is de ontspanning ook weg.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:19

Rijden vandaag VOELDE weer heerlijk... :) Morgen gaat er eindelijk een fotografe foto's maken.
Dan kan ik eindelijk zelf zien hoe ze loopt, want ik vind dat ze super goed voelt, maar vroeger dacht ik dat ook en dan kreeg ik opmerking dat ze kaak vast hield. Dus ik ben nu hééél erg benieuwd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:57

Jotoma, nee met een kort momentje raak je de ontspanning niet kwijt. Vasthouden zal idd niet gaan werkenen. ;-)