ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:32

Fijn danaderese !! :) Ben benieuwd naar de volgende foto's, fijn dat het goed ging

Tatt : ook er op gezeten ! Fijn dat hij niets raars deed :)

Ikke_Draver, er zijn vast wel stallen in de buurt ? Daar eens rondvragen ?

Citaat:
Wat doet stippel het goed zeg! Ontzettend leuk beest !

IK HEB ER VANDAAG OPGEZETEN :D Ik had een zak vol wortels in mijn zak om te belonen :=
Ze deed het erg braaf, steeds omkijken, ruiken, worteltje gappen etc :) zelfs een stukje gestap
Het echt werk gaat dus beginnen

sjar

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:16

Ik heb vandaag weer gereden, na een hele zoektocht voor het perfecte zadel.. Het rijden ging super, hij was de eerste minuten nogal fel, maar na het uitrazen was meneer weer lekker te rijden!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:44

Danaderese, Heb je een reden om zo hard van stapel te lopen :) ?! Vandaag voor de eerste keer erop, en dan al los?! + remmen en gas..?!

Jeee! Brave stippel :):) !!!

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:05

ShauniBef schreef:
Danaderese, Heb je een reden om zo hard van stapel te lopen :) ?! Vandaag voor de eerste keer erop, en dan al los?! + remmen en gas..?!

Jeee! Brave stippel :):) !!!

was niet mijn idee maar van de ervaringsdeskundige
had al blij geweest met persoon erop aan de longe

maar hij gaf wel aan van er klaar voor te zijn liep aan de longe met persoon alsof hij al jaren niets anders deed

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:07

danaderese leuk hoor!

lalu JEEEJ :):)

sjar ook lekker gereden!

en shaunibef wat je vraagt.. ik vraag me altijd af hoe mensen op een paard kunnen gaan zitten waar nog geen rem stuur etc op zit ;) Ieder zijn manier toch :)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:40

hihii brave stippel!

ik heb ook wel op paarden gezeten zonder rem of stuur, er was altijd iemand bij, en ze kende natuurlijk wel het longeren en aan de hand lopen.

tja, ik wist eigenlijk niet beter, het was altijd zo dat als er in de buurt een paard zadelmak gemaakt moest worden "oh vraag sas maar" en dan ging ik er op zitten, gelukkig nooit problemen mee gehad haha.

maar nu ben ik ook oud en wijs?, en moeder. dus gaat het niet meer zo onverantwoord en overmoedig haha

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:44

Haha zo onbezonnen ben ik gelukkig nooit geweest ;)

Maar ja goed, ze moeten gas en rem en stuur ook wel een keer leren. Wij hebben hem eerst commando's geleerd aan de longe (stap, draf, galop, ho, vooruit,..) en toen iemand erop aan de longe, die net op het moment van het stemcommando been gaf, of een beetje tegenhield, .. zodat paard het allemaal aan elkaar kon linken. Ging erg vlot eigenlijk!

Mijne had gisteren zijn eerste 'testmomentje', ging plots op de rem en niet meer vooruit of achteruit willen :D Ging gelukkig snel weer over en daarna was hij weer gewoon braaf.

Ik ga even in jullie profielen kijken om jullie paarden te leren kennen, want ik weet dus niet wie stippel is ;)

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:58

Mag ik me hier ook melden?

Ik ben Diana en heb een 3 jarige ruin van Warrant uit een recruut moeder!
We hebben hem als veulentje gekocht.
Ik ben hem nu een beetje aan het longeren begint nu toch wel te kriebelen nu ik jullie verhalen en fotos zie!!
Hier alvast een foto als 2,5 jarige.

Afbeeldingjpg

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:01

Citaat:
Ik ga even in jullie profielen kijken om jullie paarden te leren kennen, want ik weet dus niet wie stippel is

Helaas staat er niets in mijn profiel. Foto's staan in dit topic :) een echte stippel. genaamd Summer :)

edit : pagina 101 en 103

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:03

Leuk paard jana, dat word een witte over een paar jaar :) Al plannen wanneer je er op gaat klimmen ?

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:45

Denk dat ie al snel wit zal zijn maar dat geeft niks ik ben een echte schimmel fan mijn andere paard is ook wit!
Heb nog geen idee wanneer ik er op ga.
Ben pas weer een week of 6 zelf weer aan het rijden na de geboorte van mijn zoontje en daarvoor 9 maanden niet gereden.
Even weer flink oefenen en dan met Eros beginnen.
Longeren snapt ie wel al goed nu nog leren op stem te reageren.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:53

Gaaf dier Jana! Hij lijkt erg op mijn schimmel toen die van mij zo oud was!! Lekker lang, dunne hals en slungelig :))

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:36

Ow een echte stippelstippel, leuk zeg!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:47

haha moonprayer ja dat scheelt een hoop, ineens moeder zijn.

mallootje dat moeten ze leren ja. maar van mij leren ze dat niet pas als ik er op zit, maar al als ik er nog naast sta :j Rem en stuur dan. Gas komt pas als ik er op zit met mn benen, maar vanaf de grond is dat ook altijd al bevestigd met stem en klikhulpen.

leuk dier Jana! lekker oefenen, en dan stap je straks wellicht zo op.

Zo ik heb vanmiddag met Britt samen met iemand op Fahya een buitenrit gemaakt. Een heel stuk verder dan we ooit geweest zijn. En ze bleef bij Fahya, dus heb eindelijk eens wat rustiger kunnen draven haha. Normaal gaan we als een jekko over het fietspad, en Fahya is zo rap niet dus toen dacht Britt mwah blijf ik ook maar in een rustig tempo.
Ze vond wel alles enorm eng, dat was dan wel weer andersom dan normaal. Maargoed heb leuk gereden hoor. We hebben nog even geruild, wil dat Britt went aan verschillende mensen op haar rug :j
Als ik geen goed thuis vind voor haar mag ze in de lessen meelopen. Binnenkort ga ik 1 van mn beste lesklantjes er op zetten van Fahya, meisje heeft er al helemaal zin in en Britt is super aan de hulpen dus moet goedkomen :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:39

Ik snap dat stuur en rem verhaal niet zo. Je hebt je stem, stap....ho.....en later draf...galop....
Een paard sturen gaat ook eenvoudig door de binnenteugel van de hals en je gewichtshulp voorzichtig te gebruiken.
Het maakt niet zoveel uit of de teugel aan een (touw)halster of aan een hoofdstel met bitje zit. Kan allebei.
Kijk...het blijft spannend, maar het gaat wel.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:34

lalunamyo: Op stippel gezeten, en die was dus nog braaf ook *\o/* Super!

Fahyafemke: wat een schatje is die Tender! En Britt kan dus nu ook met een ander paard op buitenrit en normaal draven, goed joh! Jammer dat de zwartjes weg zijn, maar wel goed dat je ze iig blijft begeleiden.

Jana: wat een knapperd! Leuke naam ook

Danaderese: leuk hoor dat er iemand op heeft gezeten, vind je het niet vervelend dat jij niet 'mocht'? Al los terwijl er geen 'knopjes' opzitten vind ik ook best eng, maar gelukkig is het allemaal goed gegaan!

Mallootje; ook lekker gereden ondanks test momentje dus?

Tatt: Er dus ook opgezeten, goed joh!

ShauniBef: Is je paardje al gewent aan zijn nieuwe stal?

Daantje was eerst niet zo lekker, 2x bijna omgevallen in de stal? Toen eventjes gelongeerd om het aan te kijken, ze was heel timide en dat is al verdacht.. Ook heel de tijd hele harde scheten. Toen moest ze mesten en ineens veranderde het weer in het bommetje wat ik gewend ben, waarschijnlijk dus een lichte verstopping. Toen ze zich weer helemaal lekker voelde heeft Daantje heeft voor het eerst een ander zadel op gehad, nou dat was even feest := Even alle kanten op gestuiterd. Daarna erop, en hebben we gegaloppeerd op beide handen en konden we ook van hand veranderen. Knap paard :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:55

Goed gedaan Mistralleke! Gelukkig kon ze haar opstopping zelf oplossen, ik vind niets enger dan een paard met koliek!

De mijne mocht vandaag in de wei blijven, heb enkel een worteltje gebracht. Mijn andere (oudere) paard was aan de beurt, ik vind het nog altijd wennen om de omschakeling te maken van de ene naar de andere!

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:11

ShauniBef: Heb effe in je profiel gespiekt Eros lijkt inderdaad wel wat op jou schimmel toen je hem net had!

Fahyafemke: Best een fijne buitenrit gemaakt zo te lezen.

Mistralleke: Fijn dat Daantje zich later weer beter voelde en weer helemaal de oude was.

Vanmiddag ook alleen wat met mijn oudere paard gedaan.
Eros heeft ook een lekkere wortel gehad en een aai over zijn bol.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:13

Worteldag voor de jonkies :D

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:39

Mag ik me hier melden?

Mijn naam is morre en ik ben mede eigenaar van een 4 jarige KWPN'er Dygo (Tygo X Quasimodo z) waar ik gister voor de 3e keer op heb gezeten :)

Afbeelding

en nog een foto van gister (ik zit een beetje raar met m'n armen maar dat komt omdat ik de slof die om z'n nek gekoopt zit vast heb, dit omdat ik bang was dat ik aan de teugels zou trekken als hij er vandoor zou gaan, ben bang dat ik wat verpest haha )

Afbeelding

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:32

Vandaag weer op de Stippel gezeten èn los gestapt ! We hebben eerst wel een kwartier stil gestaan, ik wou dat ze uit zichzelf ging lopen.
En dit deed ze :D Ze snapte eerst niets van de hulpen met met behulp van stemgeluiden kwam ik aardig vaak de bak rond daarna :)
De volgende keer komen er vast foto's bij :D

Welkom Original : Leuk paardje :) Heb je hem zelf beleerd ?
Ik doe de teugels altijd aan het hastel met het hoofdstel eronder in het begin. Zo kunnen ze lekker aan het bit wennen en als ik moet remmen is er alleen druk
van het halster. Daarbij natuurlijk ook nog touwtje om de nek de eerste paar keer.

Jana : dat geeft ook niets :) Ik hou ook van schimmel, zelf er ook één gehad :)

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:53

@lalunamyo, ja we hebben hem helemaal groen gekocht en zijn er nu een week of 3/4 mee aan de slag gegaan :)
halster hebben we er eigenlijk niet overheen gehad, we zijn wel begonnen met enkel een halster, na een week een kaptoom en de laatste 2 weken longereerde hem al met enkel het hoofdstel dus toen ik er op ging hebben we dat eigenlijk maar zo gelaten, de 1e keer zaten er ook nog geen teugels aan :) om de nek hebben we ene slof hangen omdat die dan ook aan de singel vast zit want dan beweegt het niet zo :)

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:57

@mistralleke: er zitten wel al stem 'knopjes' op
en op mijn commando dat ie mag stoppen werkt ver als een handrem
als hijdat hoort stopt hij gelijk waar hij mee bezig is en komt hij naar mij :+ (worteltje halen :D)

heb er overgens gisteren en eergisteren zelf even op gezeten + gestapt
de persoon die de paarden rijdt wou zijn western zadel erop (begrijp ik) maar ik als dressuur muts vond dat zadel maar niets (met dan nog eens te lange beugels van de ruiter zelf)
dus voelde mij niet echt op mijn gemak
maar nu mag ik van de ervarings deskundige zelf verder (met hem wel te verstaan)doen met mijn zadel
zal al iets beter zijn :)

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:22

Die van mij reageert ook vrijwel alleen op stem, been acsepteert hij nu wel (hier was hij eerst heel rillerig op) maar wat betreft reageren op het been of sturen, dat snapt hij nog niet :)

gister voor het eerst op bijde kanten gegalopeerd en daarna nog een stukje zonder longeerlijn gestapt, wat hij heel braaf deed! :D

Afbeelding

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:39

We zijn nu ook bezig met één van mijn verzorgpaarden.
Een tijdje terug zijn we begonnen met het leren longeren. Dit ging al heel snel heel goed, hij had het al heel snel door en deed het vrij goed. Hij heeft zich maar één keer omgedraaid en willen weglopen. De week daarna nog een keer gedaan, heeft één keer proberen weg te trekken, maar hij kreeg de kans hiervoor niet. Diezelfde dag ben ik na het longeren erover gaan hangen, en hij deed niks. Hij had wel al eens eerder iemand op zijn rug gehad, zo zonder zadel. Volgende weken deden we hetzelfde, longeren, en bijvoorbeeld dekje erop. Daarna dekje met een singel en zo longeren. Daarna zadel erop, singel vastgemaakt, en gelongeerd. Hij heeft niet één keer gebokt of iets anders. Ook heeft hij al twee leidsels langs zijn lichama gehad (of ja, een beetje zoals met het mennen) en hij heeft één keer zijn achterhoef omhoog geheven, maar liep voor de rest mooi door. Hij heeft ook een keer de stijgbeugels naar beneden gehad, en in galop, hij heeft niks gedaan. Dus nu zaterdag gaan we beginnen met het inrijden. Ik ben echt blij, want ik vind dat hij het super doet. Hij leek al helemaal zadelmak met het zadelmak maken. :D