[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:32

idd veel oefening.
Vaak zie je toch dat de ruiter moeite heeft om het paard na de galop snel terug te zetten, zéker als het paard er moeite mee heeft. Stukje begeleiding is daarin echt aan te raden. De ruiter geeft door het "onhandige stukje" draf vaak te lange hulpen of/en is niet snel genoeg.
lekker blijven oefenen dus Haha! Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:40

Nou inderdaad, ik heb echt moeite om haar op een normale manier terug te krijgen in de draf.

Dank je wel ook voor je reactie Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:17

Nou vanavond weer gereden, vanuit een ontspannen/losgereden draf aangegaloppeerd en dat ging super. Ze kwam heel netjes en rustig terug vanuit de galop in draf. Nog even doorgedraafd en dat was het dan weer voor vandaag Lachen
Jikke is een goede leermeester voor me.
Aankomende vrijdag heb ik weer les, dus ben benieuwd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:39

Goesso!!!
Je hebt de tips dus opgevolgd, begrijp ik?

Dat soort paarden zijn idd uitstekende leermeesters Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:35

Ja klopt Knipoog
Lekker losgereden en soepel gereden en het voelde wel heel goed dus rustig aan een galopje geprobeerd. Ze vond het nog wel lastig, maar ze sprong toch wel meer naar voren dan omhoog.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:55

Hai iedereen,
Ik had ook een vraagje. Mijn haf loopt in stap prima aan de teugel.
Als ik aandraaf gaat gelijk zijn koppie omhoog. Nagevelijk blijft hij wel goed maar loopt niet echt aan de teugel.
Galop loopt hij wel iets lager maar ook niet aan de teugel.
Nou was ik vandaag aan het springen met hem en terwijl hij aan het draven was tussendoor ging hij ineens automatisch aan de teugel lopen. Als ik dan verder vroeg ging hij keurig netjes lopen en bleef dus netjes aan de teugel.
Hij doet dit wel vaker met springen. En nou vroeg ik mij af. Waarom wel met springen en niet met dresuur?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:01

Misschien omdat hij dan lekker los is in het lichaam? Verder als je aandraaft goed contact blijven houden, koppie omhoog is terug naar stap en weeropnieuw..ik ben benieuwd wat de andere denken/zeggen..Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:08

oliebol, bericht weg Scheve mond

Ik denk niet zozeer dat het komt door het springen, het is een afwisseling in het rijden dus kan zeker meespelen. Ik denk eerder dat hij losser in het lichaam wordt gereden Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:10

IK hou bijna altijd contact met aandraven. Ook dan komt hij omhoog. Moet ik het dan ook blijven herhalen?
Lichaam is net zo los als dat ik niet spring. Als ik dat goed kan inschatten
Met dressuur rijd ik veel figuren maar met springen wel iets meer denk ik

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:14

OohafoO schreef:
Hai iedereen,
Ik had ook een vraagje. Mijn haf loopt in stap prima aan de teugel.
Als ik aandraaf gaat gelijk zijn koppie omhoog. Nagevelijk blijft hij wel goed maar loopt niet echt aan de teugel.
Galop loopt hij wel iets lager maar ook niet aan de teugel.
Nou was ik vandaag aan het springen met hem en terwijl hij aan het draven was tussendoor ging hij ineens automatisch aan de teugel lopen. Als ik dan verder vroeg ging hij keurig netjes lopen en bleef dus netjes aan de teugel.
Hij doet dit wel vaker met springen. En nou vroeg ik mij af. Waarom wel met springen en niet met dresuur?

Misschien dat je pony na de sprong nog een lekkere vaart heeft, en daardoor zijn achterhand eronder komt. Als jij dan je pony tegenhoudt (omdat je hem bijvoorbeeld langzamer wilt laten draven) kan het ook zijn dat hij nageeflijk gaat lopen. Beetje het VWNW idee.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:17

Hij doet het meer ondertussen als hij tussen de hindernissen draaft. Ik heb contact maar houd hem dan niet in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:21

Ik denk ook dat het komt doordat hij dan losser is.
Steeds een overgang terug naar de stap vind ik geen goede oplossing als het zoals in dit geval het duidelijk aan de hulpen van de ruiter ligt. Je moet juist leren om het paard aan de teugel te "krijgen/rijden". Het aan de teugel houden is dan een logisch gevolg. Wanneer je bezig gaat zijn met aan de teugel houden, dan zie je de ruiter altijd verkrampen en dat is géén goede ontwikkeling Knipoog

Wat zegt je instructeur ervan? (waarom hij "normaal" niet aan de teugel loopt?)
Het princiepe is makkelijk en dat is - paard goed aan het been, een lichte constante aanleuning en het paard "zal zakken met z'n hoofd"

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:26

Hij zakt ook wel iets. Maar niet door zeg maar. Hij zit steeds net op de rand.
mijn instructeur weet de presiese oorzaak niet. Het is namelijk wel zo dat als ik hem goed voorwaarts neerwaarts laat gaan en mijn teugels langer maak dat hij dan wel contact zoek.
Ik heb nu ook een tijdje geen les meer gehad omdat na ziekte van haf hij nu weer naar conditie word gereden.
Daarna ga ik weer les nemen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:34

Als je instructeur de oorzaak niet weet, raad ik je toch aan om een andere te nemen...
Ik kan je verder geen hulp bieden zonder het echt gezien te hebben of je moet meer kunnen uitleggen waar jij bijv denkt dat het fout gaat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:00

Hij zet zijn kaak vast
hoe je het beschrijft klinkt het hoe mijn fjord het altijd deed en nu in lichtere maten ook nog doet.
Wat heb ik gedaan. Loslaten maken in zijn lijf. scheelde veel voor gebruik lijf maar bleef stug in de kaak
tandheelkundige erbij die electrisch vijlt (had al een aantal andere gehad en was altijd weinig tot onderhoudsvrij) ze heeft een uur staan vijlen en kon mij vertellen dat hij last heeft van lellen. Teveel wang. als je iets teveel druk op het bit neemt en hij zal kauwen bijt hij op zijn eigen wang.... Dus hij kauwt niet maar klemt strak op elkaar. Nu gaat het een stuk beter. Kwa gebit kan hij het alleen ik met lichter en lichter met mijn handen worden en hij mijn hand meer gaan vertrouwen. Kwesti van goed les en oefenen. Het 100x fout doen en daarna goed en het gevoel ervoor krijgen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:06

Het lijkt indd soms dat hij zijn bit vast pakt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:30

op de rijfoto's in je profiel waar je niet springt klemt hij idd kaken aardig op elkaar

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:44

lailapri schreef:
Hij zet zijn kaak vast
hoe je het beschrijft klinkt het hoe mijn fjord het altijd deed en nu in lichtere maten ook nog doet.
Wat heb ik gedaan. Loslaten maken in zijn lijf. scheelde veel voor gebruik lijf maar bleef stug in de kaak
tandheelkundige erbij die electrisch vijlt (had al een aantal andere gehad en was altijd weinig tot onderhoudsvrij) ze heeft een uur staan vijlen en kon mij vertellen dat hij last heeft van lellen. Teveel wang. als je iets teveel druk op het bit neemt en hij zal kauwen bijt hij op zijn eigen wang.... Dus hij kauwt niet maar klemt strak op elkaar. Nu gaat het een stuk beter. Kwa gebit kan hij het alleen ik met lichter en lichter met mijn handen worden en hij mijn hand meer gaan vertrouwen. Kwesti van goed les en oefenen. Het 100x fout doen en daarna goed en het gevoel ervoor krijgen.

Dit is bij ons ook het geval! Als ik dan goed licht in mijn handen ben zie ik hoe graag ze wil zakken..als ik dan weer ga spannen klemt ze weer!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:46

@Superwoman..ik bedoelde als ze een overgang maakt naar draf en ze gooit het hoofd omhoog, even weer terug naar stap goed contact en benen erbij en dan meegevend naar draf. En niet doordraven want dan wordt de fout niet gecorrigeerd..Of zie ik dat verkeerd? Zo moet ik ook corrigeren als mn merrie het hoofd in de lucht gooit bij het aanspringen in galop, even weer terug goed op mn kont zitten, goed contact houden beide teugels en de hulpen geven dan gaat het goed, zo niet dan weer terug Lachen

Edit: Weet trouwens niet of je het tegen mij had maar ik las iets over terug naar stap..Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:45

Joceline schreef:
@Superwoman..ik bedoelde als ze een overgang maakt naar draf en ze gooit het hoofd omhoog, even weer terug naar stap goed contact en benen erbij en dan meegevend naar draf. En niet doordraven want dan wordt de fout niet gecorrigeerd..Of zie ik dat verkeerd? Zo moet ik ook corrigeren als mn merrie het hoofd in de lucht gooit bij het aanspringen in galop, even weer terug goed op mn kont zitten, goed contact houden beide teugels en de hulpen geven dan gaat het goed, zo niet dan weer terug Lachen

Edit: Weet trouwens niet of je het tegen mij had maar ik las iets over terug naar stap..Knipoog

Als je weet waar de fout ligt en je het bij de herhaling wel goed doet, dan heeft de herhaling zin.
Ik heb het idee dat OohafoO het nog niet precies weet en dus ook niet kán corrigeren.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:54

superwoman schreef:
Joceline schreef:

Als je weet waar de fout ligt en je het bij de herhaling wel goed doet, dan heeft de herhaling zin.
Ik heb het idee dat OohafoO het nog niet precies weet en dus ook niet kán corrigeren.

In dat geval is het niet handig om toe te passen, de instructruce kan die fout wel opsporen en het haar laten zien...zo merk je de fout zelf ook op. We horen nog wel hoe het gaat Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:56

OohafoO schreef:
mijn instructeur weet de presiese oorzaak niet. Het is namelijk wel zo dat als ik hem goed voorwaarts neerwaarts laat gaan en mijn teugels langer maak dat hij dan wel contact zoek.
Ik heb nu ook een tijdje geen les meer gehad omdat na ziekte van haf hij nu weer naar conditie word gereden.

Daar hoef je dus niet op te rekenen Joceline Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:57

superwoman schreef:
OohafoO schreef:

Daar hoef je dus niet op te rekenen Joceline Knipoog

Oei, das niet best..dan raad ik ook een andere instructeur/trice aan!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:58

oliebol Haha! Haha!
Je was me voor ik wilde typen:

Ik heb er een hard hoofd in dat de instructrice het probleem zal oplossen/opsporen Haha!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:03

Ik heb trouwens nog een vraag..heb huiswerk van de les meegekregen maar nu zat ik thuis even foto's te kijken en ik twijfel of ze op deze foto goed loopt, ik denk zelf van wel maar ben benieuwd wat jullie vinden. En ja mn zit is niet goed daar ben ik mee aan het werk Knipoog:

Afbeelding