Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:51

Airnt schreef:

Want... we zien jou volgend jaar op de Wereld Ruiter Spelen?! _O-[/quote]

Dit soort antwoorden zijn erg off topic, erg irritant, en zijn ook echt niet grappig.[/quote]

Dat mag jij vinden, maar erg arrogant van je om maar voor iedereen te bepalen wat wel of niet geplaatst mag worden, jezelf boven anderen stellen... dat vind ik niet grappig

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:57

Er kan ook TE VEEL geanalyseerd worden, op rijtechnische details... een paard is een levend wezen, en als zodanig niet een auto, die je op details uit elkaar kunt halen en beoordelen...
Het is een geheel doorbewegend "mechanisme" (zo je wilt), je kunt daar niet een paar punten uit lichten, en daar vervolgens aan gaan werken, zonder het GEHEEL in aanmerking te nemen.

In iets dynamisch als een bewegingsorganisme, zijn er meerder factoren die dit zelfde "mechanische" mogelijk maken. Bij levende wezens zijn er altijd sterkere en zwakkere punten in, maar die kunnen elkaar aanvullen, opheffen, of... inderdaad... onmogelijk maken.

Komt bij een paard nog bij dat er dan nog iemand bovenop gaat zitten, dus komt eenzelfde dynamische bewegingsfactor er bij. En die twee moeten zien in enige synchroniteit te komen.

IN BEWEGING.

Een paard valt dan ook niet "op stand (dus statisch) dressuurmatig te beoordelen, maar dient in beweging gezien te worden en dan ook nog daarna liefst met een ruiter er op.

Het uit uit elkaar halen op onderdelen (er is zo'n boekje:"Het paard in partjes") doet een paard geen recht en kan ook niets aantonen.
Is hooguit zinnig voor mensen die niets van de bouw en het bewegingsmechanisme van een paard begrijpen.

Airnt

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:04

de admins doen niet echt veel aan het eeuwige off topic gezeur, dus ik dacht maar eens wat ervan te zeggen. dit topic zou nu op 50 paginas staan zonder alle onnodige onzin.

Maar toegegeven, deze ene post is zeker niet de enige. we moeten echt met z'n allen ophouden om persoonlijke aanvallen nodig te vinden.

en ik erger me er dood aan.

Vind mij maar arrogant, veel plezier. Dat soort persoonlijke aanvallen kan ik dan ook beneden mijn stand vinden als ik toch arrogant ben :P

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:06

terpentijn schreef:
Er kan ook TE VEEL geanalyseerd worden, op rijtechnische details... een paard is een levend wezen, en als zodanig niet een auto, die je op details uit elkaar kunt halen en beoordelen...
Het is een geheel doorbewegend "mechanisme" (zo je wilt), je kunt daar niet een paar punten uit lichten, en daar vervolgens aan gaan werken, zonder het GEHEEL in aanmerking te nemen.

In iets dynamisch als een bewegingsorganisme, zijn er meerder factoren die dit zelfde "mechanische" mogelijk maken. Bij levende wezens zijn er altijd sterkere en zwakkere punten in, maar die kunnen elkaar aanvullen, opheffen, of... inderdaad... onmogelijk maken.

Komt bij een paard nog bij dat er dan nog iemand bovenop gaat zitten, dus komt eenzelfde dynamische bewegingsfactor er bij. En die twee moeten zien in enige synchroniteit te komen.

IN BEWEGING.

Een paard valt dan ook niet "op stand (dus statisch) dressuurmatig te beoordelen, maar dient in beweging gezien te worden en dan ook nog daarna liefst met een ruiter er op.

Het uit uit elkaar halen op onderdelen (er is zo'n boekje:"Het paard in partjes") doet een paard geen recht en kan ook niets aantonen.
Is hooguit zinnig voor mensen die niets van de bouw en het bewegingsmechanisme van een paard begrijpen.

Waarom is er dan überhaupt een forum?
waarom is er dan überhaupt dit topic?

er lijkt mij behoeft aan, en het lijkt me ook heel duidelijk dat er toch wel velen zijn die wel baat hebben bij theoretische kennis. (zeggen ze ook zelf)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:10

listiglistje schreef:
Dat is jouw mening, ik vind het wel grappig :)

Maar persoonlijk vind ik het off topic om hier om instructie te vragen, daar is Bokt markt voor.

Ik vond het ook wel grappig. Dat is hetzelfde als Anky of Edward vragen om bij je thuis te komen lesgeven.
Enne, Nombrado, wat zou je voor een lesje willen betalen? Denk je dat je door de ballotage komt?
Sorry hoor, je kunt binnen of buiten de werkelijkheid staan (moet je het niet raar vinden dat je daar een opmerking op krijgt
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-11-13 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:11

Simpelman schreef:
arie53 schreef:
Leg bij het onderstaande plaatje eens uit waar de rug in de verzameling precies zou bollen? Overigens als de bovenlijn bol wordt en de onderlijn van nature iets bol naar onderen is, krijgt het paard de bolle romp van een varken. Hoe komt dit anatomisch tot stand?

[ Afbeelding ]

Beste arie53,

Neem een echt paard en ga er naast staan, leg hem uit dat je hem aardig vindt en geen kwaad in de zin hebt.
Zet nu de toppen van je vingers van twee handen ergen in het midden onder de romp en til deze op.
Je zult zien dat er dan een wereld voor je open gaat.

Je leest kennelijk slechts en gaat niet inhoudelijk op de gestelde vragen naar aanleiding van je beweringen in.

Ik zal derhalve mijn eerdere post nogmaals herhalen. De rug kan niet bollen want dit zit hermetisch vast aan de ribben en die zitten weer hermetisch vast aan het borstbeen.
In je bovenstaande voorbeeld gaat de romp wellicht omhoog maar daardoor bolt de rug niet.
arie53 schreef:
Ik heb al ettelijke keren uitgelegd hoe het skeletmechaniek werkt en met voorbeelden aangetoond. Als mensen het tegendeel beweren, wil ik graag eenzelfde onderbouwing alsmede voorbeelden zien deze bewering staaft.

Bolle ruggen en losgelaten bovenlijnen bestaan niet. In de beweging wordt de romp door de ledematen geheven en voorwaarts gestuwd. Voor een evenredige belasting op de ledematen dient dit bewegingsproces in balans te verlopen. Daartoe heeft het paard het skeletmechaniek van de natuur meegekregen dat hem in staat de achterhand te doen dalen om een gelijke belasting te bewerkstelligen. Derhalve is het van optimaal belang dat de romp daarbij absoluut stabiel is. De romp gaat in de beweging alleen maar verticaal op en neer. En juist dat proces maakt het mogelijk dat de ruiter daar met zithulpen op kan anticiperen.

Hierbij onderaan de link van een vrijbewegend paard. Ik zou graag een uitleg willen hoe het paard de bovenlijn loslaat en waar de bolle rug en de boog te zien zijn en hoe dit biomechanisch zou moeten werken.

http://212.114.39.29/app/_view/detail.h ... 013&id=100

Voor de goede orde: het bovenstaande proces is niet op alle rijpaarden van toepassing. We hebben tegen helaas te maken met paarden die dankzij de in vloed van het Engels Volbloed met een hoge achterhand en derhalve sterk op de voorhand lopen. Die paarden zijn praktisch niet in balans te rijden. Vandaar dat men in de polderdressuur steeds meer op stuwkracht focusst die bij de handige ruiters (Scholtens, Minderhoud etc.) weliswaar vaak een spectaculaire voorbeenbeweging maar niet de voorgeschreven gebalanceerde beweging oplevert. In de expliciet gedragen oefeningen (passage, piaffe, piroutte etc.) vallen ze ook altijd door de mand en moeten de aangeleerde truukjes voor dressuur doorgaan.

Op de onderstaande video een paard (nr. 1) met een hoge achterhand en niet dalende achterhand maar wel wat men noemt met een spectaculair maar weinig doelmatig voorbeen.

http://www.youtube.com/watch?v=POfDzDfW ... LGWbruJhiU

Je denkt toch niet dat een paard onder het zadel een compleet ander skeletmechniek en een daarop afgestemde spierwerking kan demonstreren?

Overigens zou dat ook lijnrecht staan op het doel van de dressuur (FEI) om de natuurlijke balans en de daaruit voortvloeiende schoonheid te presenteren.

Paarden die wel over een functioneel dalende achterhand beschikken, kunnen verzamelen en alleen dan kunnen zij het gewicht in de beweging in evenwicht te brengen om de hogeschooloefeningen perfect te kunnen uitvoeren. Let ook op rechte spoor van deze paarden. Dat kan alleen als een paard zuiver in balans is en waarbij zijn natuurlijke bewegingsmechaniek een voorwaarde is.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik heb niet bepaald de indruk dat Simpelman het beter dan Gustav Steinbrecht en Dr. Rau weet.

Für Steinbrecht bedeutet die Ausbildung eines Pferdes folgendes:

Citaat:
Citaat:
„Die richtige Dressur ist daher eine naturgemäße Gymnastik für das Pferd, durch die seine Kräfte gestählt, seine Glieder gelenkig gemacht werden. Durch sie werden die kräftigen Teile zugunsten der schwächeren zu größerer Tätigkeit angehalten, diese durch allmähliche Übung gestärkt, und verborgene Kräfte, die aus natürlichem Hang zur Bequemlichkeit vom Pferd zurückgehalten werden, hervorgerufen, wodurch endlich vollkommene Harmonie im Zusammenwirken der einzelnen Glieder mit ihren Kräften entstehen, die das Pferd befähigen, auf die leisesten Hilfen seines Reiters solche geregelten und schönen Bewegungen andauernd und zwanglos auszuführen, die es aus eigenem Antrieb nur in Augenblicken der Erregung flüchtig zeigt. Je vollkommener der Bau des Pferdes, und je edler seine Abstammung ist, um so mehr hat es diese gewünschte Harmonie in seiner Bewegung von Natur."

Steinbrecht en ook Baucher constateerden al dat de Volbloeds niet of heel matig tot dragen konden komen. Dat was honderd jaar geleden al zo en die fysieke beperking is bij de Volbloeds alleen maar toegenomen en daar ondervinden de huidige dressuurpaarden nu de gevolgen van.

Oberlandstallmeister Dr. hc. Gustav Rau schrijft in 1909 in “Die Deutsche Pferdezuchten” al:

Citaat:
‘Men verkrijgt geen rijpaardvaardigheden door toevoer van Engels Volbloed (raceskelet). Allereerst is een uniform type vereist. De bouwstenen bestaan uit een combinatie van lengte- breedte- en hoogte dimensies en de vormen van het skelet. Bij een uniform type, een uniform skelet, uniforme verhoudingen, gelijke voortstuwing- een samenspel van gelijke elementen benodigd voor de verlangde prestaties. Alleen als deze uniforme elementen aanwezig zijn, dan is de hele fokkerij gelijkmatig in de prestatie. Des te meer typen in de fokkerij, des te groter worden de nadelen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:19

De posten van arie zijn ergerlijk. :z
Allemaal Herhalingen van anderen,vaak engels en duits er doorheen.
Dit is een Nederlands forum,graag algemeen beschaafd nederlands schrijven.
Niet eindeloos,doelloos herhalen.
Wordt alles tenminste een beetje leesbaar en te volgen.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:20

Mee eens Terpentijn, je kunt niet alles tot in de details analyseren. En ook het rijden is een gevoelszaak, die de een meer beheerst dan de ander, de uitdaging om jezelf daarin te vorderen, zodat het goed voelt. Voor naar achter, achter naar voor, is toch een samenspel, waarin je de juiste balans moet vinden? Teveel van voor staat voor mijn gevoel gelijk aan trekken tot vaak achter de teugel of dat het paard daardoor de rug weg gaat drukken i.p.v. gaat dragen. Teveel van achter is voor mij hard gepor met sporen bij elke stap en/of teveel stuwkracht. Te weinig contact (kan ie ook achter de teugel gaan), teveel, uit elkaar vallen of niet, heeft toch ook alles met capactiteiten van paard en ruiter te maken. Enzo kun je eeuwig blijven discussiëren. Jezelf zien op video na de les kan ook al heel verduidelijkend en verfrissend zijn, wat de één veel druk vindt, vindt de ander normaal. Ik denk dat je een bepaalde lichtheid en balans wil bereiken in KD en geen show wil opvoeren alleen voor punten. Heb les gehad waar ik met een rood hoofd van inspanning van het paard afstapte, dat heeft in mijn ogen in ieder geval niets mee te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:22

Beste Arie53,
Hoe vaak heeft Simpelman je nu al niet uitgelegd dat het bollen van de rug een gevoel is dat je als ruiter ervaart?
(maar ik kan me goed voorstellen dat je daar als niet-ruiter geen flauw idee van hebt)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:24

loriene schreef:
De posten van arie zijn ergerlijk. :z

+1

Ik lees ze niet meer, ik kan er de moeite niet voor nemen
en heb je 1 post gelezen dan heb je ze allemaal gelezen :Y)

Ik ben het trouwens met Terpentijn eens.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:24

En ik erger me ook aan agressief persoonlijk commentaar hier (echt off-topic), onnodig en maakt normaal discussiëren nou niet echt mogelijk, laat staan leuk of verhelderend!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:29

bonoenpepper schreef:
En ik erger me ook aan agressief persoonlijk commentaar hier (echt off-topic), onnodig en maakt normaal discussiëren nou niet echt mogelijk, laat staan leuk of verhelderend!

Wat vind jij agressief persoonlijk commentaar? Jij hebt voor zover ik kan zien 85 berichten op bokt in totaal. Wij zitten hier al enige tijd met elkaar te discussieren en kennen Nombrado, Arie etc etc natuurlijk al wat langer. Ook uit andere topics. En ik moet zeggen, hulde dat we nog zo vriendelijk zijn als we zijn.
De emmer gaat natuurlijk maar net zo lang te water tot hij -:(-.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:30

Arie53, hoezo een paard kan de rug niet bollen, bedoel je helemaal niet? Want wat te denken van bokken?

bonoenpepper

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:34

Dat kan wel zijn Babootje, maar waarom dan niet negeren, die post i.p.v. er weer persoonlijk op ingaan, spaart -:(- en dan blijft het voor jou ook :) is mijn mening, zonder dat ik me jouw post persoonlijk ga aantrekken

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:34

bonoenpepper schreef:

Je wilt niet weten wat voor rare PB`s ik heb gehad van Nombrado.
Wat dat betreft blijf ik hier ook nog normaal en niet agressief reageren.
Alleen sommigen hebben zelf niet eens door dat ze zichzelf belachelijk maken.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:37

toegegeven, 100 paginas flame wars lezen is erg veel moeite, maar deze bok-discussie hadden we al.

Arie53: er is een verbinding met de ribben, etc, maar er is wel bewegelijkheid. elke wervel heeft een zekere bewegelijkheid, maar absoluut niet allemaal evenveel. desalniettemin kan een paard zond stuwkracht zijn houding veranderen.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:39

PB's moeten i.d.d. niet voorkomen uit een discussie. Het is hier toch een openbaar forum en moet niet te persoonlijk worden. Maar gewoon blijven reageren vind ik ook een must.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:42

bonoenpepper schreef:
Arie53, hoezo een paard kan de rug niet bollen, bedoel je helemaal niet? Want wat te denken van bokken?

En de buiklift al eens gedaan? :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:43

Airnt schreef:
toegegeven, 100 paginas flame wars lezen is erg veel moeite, maar deze bok-discussie hadden we al.

Arie53: er is een verbinding met de ribben, etc, maar er is wel bewegelijkheid. elke wervel heeft een zekere bewegelijkheid, maar absoluut niet allemaal evenveel. desalniettemin kan een paard zond stuwkracht zijn houding veranderen.

50 van de 100 pagina's onzin moeten aanhoren is ook erg vermoeiend....

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:45

Citaat:
Het is praktisch mogelijk om alle botten en spieren te kennen maar onmogelijk om als ruiter te controleren wat elk daarvan op elk moment in de beweging doet.

Je hoeft ook niet alle 205 botjes te kennen maar wel de functie en werking van het skeletmechaniek. Als ruiter moet je weten hoe je daarop moet anticiperen en voelen of die inwerking in de juiste actie wordt omgezet en de instructeur en kenner behoort dat te zien. Anders heb je immers geen instructeur nodig.

Citaat:
Het overbrengen van het gewicht naar de achterhand is een koud kunstje dat je een paard in een paar lesjes leert. Het kan als je wilt dan ook nog met sterker gebogen achterbenen een beetje rondschuifelen.
Ik woon vlak bij het grootste paardencircus in de wereld en zie daar van heel dichtbij hoe men de paarden dit aanleert, het is zo gebeurd, het is een kunstje

In de klassieke rijkunst hebben we het niet over kunstjes. Maar rijkunstig een paard middels een verlaagde achterhand in balans te brengen is een ART die alleen voor begaafde ruiters en paarden is weggelegd.

Citaat:
Het zweefmoment is overigens een graadmeter voor de hoeveelheid ingebrachte impuls vanuit de achterhand die al dan niet omgezet kan worden in draagkracht.

Draagkracht vloeit altijd voort uit een sterker buigen van de achterhand. De graad van buiging resulteert in de hoeveelheid impuls.

Citaat:
De voorhand kan nagenoeg geen zweefmoment opwekken.

Ik heb dat hier ook nog niemand horen zeggen. De stand van het voorbeen op het diepste punt van de landing (recht =evenwicht) en de afzet is echter bepalend voor de lengte van het zweefmoment. Daarbij dient het voorbeen in de draf te allen tijde voor de afzet van het achterbeen de grond te verlaten. Helaas zien we tegenwoordig veel te vaak het omgekeerde. De typische voorbeengangers van de polderdressuur.

Overigens verlaat in de drietempigalop het voorbeen wel als laatste de grond gevolgd door een zweefmoment. Ook daarbij is de stand (recht onder massa) van het voorbeen bepalend voor de lengte van het zweefmoment.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:50

sommige hebben hier toch wel een rijke fantasie ;-) (loriene??)

maar rug bol of hol maken, heeft in de beweging toch weinig zin.
tijdens danstraining werd dit (stilstaand) als oefening zeker wel eens gedaan, maar in beweging of met kracht in een beweging weinig zin
Zou niet erg goed zijn voor het paard (of mens)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:56

Babootje schreef:
Beste Arie53,
Hoe vaak heeft Simpelman je nu al niet uitgelegd dat het bollen van de rug een gevoel is dat je als ruiter ervaart?
(maar ik kan me goed voorstellen dat je daar als niet-ruiter geen flauw idee van hebt)

ik ben wel ruiter, en ervaar dit niet zo
tijdens de verzameling voel je de achterkant dalen en de voorkant meer liften
meer is het niet
als de rug bol wordt, prik je vermoedelijk met je spoor te hard in de buik. En is in de KR niet nodig
Op het moment dat het paard achter sterk genoeg is te kunnen dalen/dragen, komt dit vanzelf.
maar daar blijft de rug zo recht mogelijk bij.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:59

Airnt schreef:
Beste arie53,

Neem een echt paard en ga er naast staan, leg hem uit dat je hem aardig vindt en geen kwaad in de zin hebt.
Zet nu de toppen van je vingers van twee handen ergen in het midden onder de romp en til deze op.
Je zult zien dat er dan een wereld voor je open gaat.

Citaat:
Niet alleen arie!

een vrind van mij heeft een saddlefitting cursus gedaan, daar beweerde de docent ook al dat het niet kon.

Maar zoals je zegt: paar vingertoppen in de buiklijn (en eventueel over de croup, tegelijk) en je ziet het voor je ogen... kan niet missen.

De rug bolt dus niet. Die zit immers vast aan de romp.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:02

grappig dat je dat bij dansen niet inzet, want bij vechtkunst zeer duidelijk wel, daar wordt ook bij mensen sterk gelet op een correcte houding van de ruggegraat en heupen, en maakt dit niet alleen het verschil tactisch maar ook of je zonder blessures naar huis gaat.

als je je rug niet correct houdt kan je nog niet eens de helft van je gewicht werpen, maar met een correcte houding opeens iemand van 2x je eigen gewicht over je schouder werpen.

toegegeven, we zijn natuurlijk in een andere houding dan paarden ( niet on all fours) en de belasting is hier relatief aan het dragend organisme ongeveer 40 keer zo groot... maar goed.

Een paard kan ook zeker een heleboel van deze aspecten zelf gaan doen, als ie niet in de weg wordt gezeten door een slecht zadel of de slechte zit van een ruiter. je hoeft er niet altijd zelf hard over na te denken. Maar het bollen van de rug is een realiteit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:08

nombrado schreef:
Babootje schreef:
Beste Arie53,

ik ben wel ruiter, en ervaar dit niet zo
tijdens de verzameling voel je de achterkant dalen en de voorkant meer liften
meer is het niet
als de rug bol wordt, prik je vermoedelijk met je spoor te hard in de buik. En is in de KR niet nodig
Op het moment dat het paard achter sterk genoeg is te kunnen dalen/dragen, komt dit vanzelf.
maar daar blijft de rug zo recht mogelijk bij.

Heb ik geen spoortje voor nodig. :D
Beste Nombrado, ik begin meer en meer het idee te krijgen dat je er echt helemaal niks van begrijpt. (en dan denk ik toch weer terug naar het filmpje van jou een aantal pagina's geleden, wat wel eea verduidelijkte)
Ik word er eerlijk gezegd een beetje wanhopig van. Je verkondigt echt onzin. En als je het bollen van de rug onder je nooit hebt gevoeld.... Tja, wat moet ik er dan nog meer over uitleggen. Simpelman heeft dat al heel goed gedaan.