Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:50

knollentuin schreef:
klopt yamch een paard gaat van nature juist tegen druk in, het is een algemeen bekend feit dat dat juist iets wat paarden moeten leren, al beweerde zoo net in haar post dat paarden in de kudde dat van nature doen. elk paard zal in het begin tegen druk ingaan duwen. geef niet mee aan de teugel en je paard gaat hangen-trekken. zet je jonge paard opzij in de stal en zn eerste reactie zal zijn terugduwen

Dan ben je geen goed leider. Als ik, zelfs de kudde met jonge paarden inloop, dan gaan ze opzij en als ik mijn hand ertegen leg, stappen ze om.

Want zo leren ze het ook in de kudde.

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:51

knollentuin schreef:
juist dan heb ik je goed begrepen. ik doe dus niet hetzelfde en het lijkt er ook niet op mwm. druk op de lange kant en aan de korte kant de buiging erindrukken is imo knijpen?

Ik zal me er niet meer mee bemoeien en gewoon lezen..
:o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:52

knollentuin schreef:
juist dan heb ik je goed begrepen. ik doe dus niet hetzelfde en het lijkt er ook niet op mwm. druk op de lange kant en aan de korte kant de buiging erindrukken is imo knijpen?

Niet knijpen. Het is ook haast geen druk, maar de buitenbeenzitknobbel raakt het zadel en de binnenzitbeenknobbel niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:54

Algraatje schreef:
knollentuin schreef:

Ik zal me er niet meer mee bemoeien en gewoon lezen..
:o

Je laat je toch zeker niet wegjagen?
Ik zou het juist fijn vinden als je je belevenissen verteld.

Daarnaast mag iedereen doen met de info wat hij zelf wilt.
Doe vooral wat jouzelf past.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:55

Mijn ervaring is dat paarden met name tegen druk ingaan als de druk te hoog.
Als ik teveel druk op de voorkant heb bij het achterwaarts gaan, dan gaat ze ertegenin en juist voorwaarts. Als ik de druk afneem en alleen de hand gesloten houdt, gaat ze wel achterwaarts.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:55

Zooist schreef:
knollentuin schreef:
klopt yamch een paard gaat van nature juist tegen druk in, het is een algemeen bekend feit dat dat juist iets wat paarden moeten leren, al beweerde zoo net in haar post dat paarden in de kudde dat van nature doen. elk paard zal in het begin tegen druk ingaan duwen. geef niet mee aan de teugel en je paard gaat hangen-trekken. zet je jonge paard opzij in de stal en zn eerste reactie zal zijn terugduwen

Dan ben je geen goed leider. Als ik, zelfs de kudde met jonge paarden inloop, dan gaan ze opzij en als ik mijn hand ertegen leg, stappen ze om.

Want zo leren ze het ook in de kudde.

ach kom zoo, nu wordt t lachwekkend, ga naar boeken zoeken over de aard van het paard, overal zal je kunnen lezen dat paarden niet uit natuur wijken voor druk! dat is iets wat paarden gewoon moeten leren

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:56

ankem schreef:
Mijn ervaring is dat paarden met name tegen druk ingaan als de druk te hoog.
Als ik teveel druk op de voorkant heb bij het achterwaarts gaan, dan gaat ze ertegenin en juist voorwaarts. Als ik de druk afneem en alleen de hand gesloten houdt, gaat ze wel achterwaarts.

Dat is mijn ervaring ook.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:58

knollentuin schreef:
ach kom zoo, nu wordt t lachwekkend, ga naar boeken zoeken over de aard van het paard, overal zal je kunnen lezen dat paarden niet uit natuur wijken voor druk! dat is iets wat paarden gewoon moeten leren

(lekker denegrerend weer) Logisch dat ze het moeten leren, maar als je een goede leider bent, dan hoef je daar echt geen moeite voor te doen.

Ik heb nog nooit moeite hoeven doen om een paard uit te leggen wat wijken voor druk is.

als ze veulen zijn leren ze dat al. Hetzij van de moeder die ze aan de kant duwt, hetzij van de baas, die ze opzij duwt.

In de kudde hoeft de leider de oren nog maar plat te leggen of de neus erheen te steken en ze gaan al opzij, waarom zouden ze dat voor ons dan niet moeten doen.

Ik ga geen tegendruk geven aan de kant waar het paard heen moet. Ik doe het tegenovergestelde. Ik geef de hulp aan de kant waar het paard vandaan moet.
Laatst bijgewerkt door Zooist op 06-04-12 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:59

Ook regelmatig gehoord tijdens mijn lessen. Paard deed het niet omdat ik het te graag wilde en daardoor te nadrukkelijk vroeg. Less is more.

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:01

kijk maar nu draai je je verhaal bij. je zegt eerst paarden wijken van nature voor druk, dat is niet zo, ze moeten het leren.
heb je door hoe vaak jij je eigen teksten bijsteld? :) kan verwarrend overkomen..
klopt ankem, je moet kunnen doseren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:03

Dat leren ze in de natuur! Zo duidelijk dan.

Het is voor een paard een natuurlijk iets om te wijken voor druk!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:04

Zooist schreef:
knollentuin schreef:

Niet knijpen. Het is ook haast geen druk, maar de buitenbeenzitknobbel raakt het zadel en de binnenzitbeenknobbel niet.

en als ik dat nadoe op mn bal en gewicht toch naar binnen moet plaatsen dan krijg ik??? nee voelt voor mij niet goed :n

welke natuur zoo? dat stuk gras met dat hek erom? wat ze kompleet uit verband drukken als er geen stroom opstaat?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:08

Nu ga je flauw doen KT. :)

Ook op de prairie in het wilde westen gaat dat zo. Dat weet je zelf ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:11

Tjongejonge, ook goeiemorgen....

Ik vind het heel jammer dat het hier nu een soort aftroefwedstrijdje lijkt te worden 'wie doet het beter'
Het leuke van dit topic was nou juist dat iedereen met een open blik naar elkaar keek. Dat je JUIST vragen stelde bij alles wat in boeken staat, en alles wat je jarenlang geleerd hebt.
Waarom zouden twee verschillende methodes niet allebei kunnen werken? Sterker nog, klaarblijkelijk werken ze allebei als zowel de paarden van Zooist als de paarden van KT er goed en blij bijlopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:12

nee ik ga niet flauw doen ik ben bloed serieus. aangezien mijn paarden niet van de prairie komen namelijk. maar uit opfokbedrijven met hekken erom

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:13

Blijheid schreef:

Ik vind het heel jammer dat het hier nu een soort aftroefwedstrijdje lijkt te worden 'wie doet het beter'
Het leuke van dit topic was nou juist dat iedereen met een open blik naar elkaar keek. Dat je JUIST vragen stelde bij alles wat in boeken staat, en alles wat je jarenlang geleerd hebt.
Waarom zouden twee verschillende methodes niet allebei kunnen werken? Sterker nog, klaarblijkelijk werken ze allebei als zowel de paarden van Zooist als de paarden van KT er goed en blij bijlopen.

Eens

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:15

Blijheid schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het jammer dat KT alles wat niet haar manier is, afdoet als slecht, getruukt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:17

Blijheid schreef:

Je hoort mij nergens zeggen dat ik het beter doe hoor.
Ik leg uit wat ik doe en waarom. Want zo is vanmorgen de vraag aan mij gesteld door Jappeloup. Vervolgens wordt daar op door gevraagd en ik beantwoord ze allemaal.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:18

knollentuin schreef:
nee ik ga niet flauw doen ik ben bloed serieus. aangezien mijn paarden niet van de prairie komen namelijk. maar uit opfokbedrijven met hekken erom

En ook daar leren ze elkaar te wijken voor druk.
Bijvoorbeeld als er kuil gevoerd wordt als ze in het hok staan. Dan kan je het heel goed observeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:19

Oh, en de reden waarom ik gisterenavond niet meer reageerde (weet niet meer wie dat vroeg) ik lig vanaf 9 uur echt al in bed.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:25

Blijheid schreef:
Oh, en de reden waarom ik gisterenavond niet meer reageerde (weet niet meer wie dat vroeg) ik lig vanaf 9 uur echt al in bed.

Lekker! Doe ik ook geregeld, want anders kun je me aan het einde van de week opvegen...
Meestal neem ik dan nog wel even de ipad mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:26

ankem schreef:
Blijheid schreef:

Lekker! Doe ik ook geregeld, want anders kun je me aan het einde van de week opvegen...
Meestal neem ik dan nog wel even de ipad mee ;)

@Ankem: CVS he, zonder 12 uur slaap functioneer ik helemaal niet. En na zo'n discussie als gisterenmiddag (opletten, concentreren, lezen, proberen goed te formuleren) heb ik nog wel 2 uurtjes meer nodig :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:28

MyWishMax schreef:
Blijheid schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het jammer dat KT alles wat niet haar manier is, afdoet als slecht, getruukt.

dat zie je verkeerd, ik heb gezegd dat ik over veel dingen meerdere manieren ken, ik vind alleen dat ik ,als ik het tegen de biomechaniek van een paard ingaat het niet logisch is en ik het gezien mn beroep niet aan mn klanten verkoop, dat je dat wel doet moet ieder voor zich weten.
ik zou me alleen als leerling bekocht voelen als ik iets anders aangeleerd heb gekregen dan het overal schijnt te horen- of tenminste niet over de andere manier gehoord zou hebben. want en nu allemaal eerlijk toegeven : meer dan de helft hier zat in het begin er behoorlijk tegein te posten dat je niet aan de kant zou moeten zitten waar je naartoe rijdt...en nu in ene als allles duidelijk is, doen het er toch een paar meer op dezelfde manier. dat is dus mijn insteek van mijn lessen- kijk je rijdt wel en je doet alles wel, maar weet je wat je doet? weet je wat je met je zitb kn doet en met met hje gewicht , en welke teugelvoering daarbij hoort? en waarom bewust worden wat je voor invloed op je paard hebt , dat is mijn punt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:29

Balen...
Ik heb b12 en d3 tekort. Ondanks aanvullen blijf ik toch sneller moe.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:29

Ik vind nu ook dat ik voldoende uitgelegd heb waar ik voor sta, hoe ik mijn lessen geef en wat het idee erachter is.

Dat wijkt duidelijk af van de ideeën die KT heeft en dat kan, duizend mensen, duizend meningen.

Ik ga deze discussie nu niet meer verder aan en als er mensen zijn die er vragen over hebben, dan kan je altijd een PB sturen. Ik zal die met plezier beantwoorden. En daarnaast is iedereen welkom om een keertje te komen kijken.

Ik vind het oprecht jammer dat nu er een verschil is in aanpak, dat daar een soort troef-af situatie over is ontstaan. Dat wordt dus blijkbaar niet alleen door mij zo gevoeld, maar ook door anderen geconstateerd. Toen ik begon met antwoorden was dat niet mijn bedoeling. Ik heb enkel geprobeerd om duidelijk mijn gedachtengang en de uitvoering daarvan te formuleren. Er is mijns inziens niet één manier goed of fout, en elkaars gedachtengang respecteren zou een hoop leermomenten kunnen bewerkstelligen. Ik heb in dit topic ook enorm veel gehad aan de uitdrukkingen die gebruikt worden zoals spagettibenen, kuikentjes en uiteraard de zachte billen :)
Die neem ik ook zeker mee in mijn interne databank.

Mocht de situatie hier weer omslaan naar een situatie dat we van elkaar kunnen leren, dan meld ik me wel weer.

Voor de rest wens ik iedereen alle goeds met blije paarden en blije ruiters!