[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:58

Graag gedaan! Ik vond dat idd niet makkelijk in het begin, maar al doende leert men :D

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:04

Je moet knijpjes geven in de buiten teugel en met de binnenteugel de stelling aan geven maar ik zou er eerst voor zorgen dat hij/zij aan het werk is en goed/fijn loopt :)

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:03

Jammer dat je niet je even terug gelezen hebt. Echt een pagina was voldoende.

_Michelleee

Berichten: 2243
Geregistreerd: 04-01-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:15

Bedoel je het tegen mij? Wat had ik moeten lezen :)

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:18

Niet tegen jou. De schrijver boven jou :)

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:26

Iemand tips voor een pony die zich ontzettend sterk maakt voor de ruiter ?

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:11

Mag ik wat foto's?

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:18

Yamcha schreef:
Mag ik wat foto's?


Als er een instructeur naast loopt is ie zó makkelijk, maar laatst instructrice erop gestapt en die zei dat ie zijn rug hol leek te maken en als je hem dan vraagt dat je m eigenlijk nog hoger omhoog vraagt

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 08:40

Oké eigenlijk zou je instructrice dat moeten kunnen oplossen. Ik heb wel een beeld nu in ieder geval.
Toch is imo de oplossing niet anders dan bij andere paarden. Over de rug proberen naar de hand toe te rijden in het begin desnoods met lange teugels.

_Michelleee

Berichten: 2243
Geregistreerd: 04-01-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:42

Heb paar dagen geleden een lesje gehad van iemand die wekelijks les neemt van topruiter in België. Zij wist mij te vertellen dat ik vééél te vééél met mijn binnenhand bezig was en altijd met elke pas contact verloor met mijn buitenteugel. Van haar moest ik heel de les (stap en draf) enkel contact aan buitenteugel en binnenhand stil. Beide mooi naast elkaar, proberen een volte te rijden op buitenteugel en benen zonder te veel of nauwelijks aan binnenteugel te hoeven werken. Gisteren en vandaag hetzelfde gedaan bij zelf rijden en voelde vandaag een geheel andere Elina. Normaal gezien, ik geef dat toe. Was ik heel de tijd met mijn been bezig (bij elke pas, bij elke wending dat ik wou héééél veel binnenbeen) en ook spelen met binnenteugel. Ik was zelf moe na 10 min rijden van nijpen van mijn benen, bezig zijn met der hoofd etc.

Nu vandaag kon ik gewoon benen stil houden, handen stil en naast elkaar, ik voelde ze zo goed lopen, heb heel makkelijk kunnen schakelen. Vooruit, wat terug. Terug enkel op mijn bovenbenen gereden en mijn zit, niet aan mijn teugels gekomen en ze deed dat zooooo goed. Soms kropt ze nog steeds wel even op (wss als ik toch weer net iets te veel doe met mijn hand) en héél soms nog eens verzet (ook wss weer te veel hand). Heb vandaag zelfs enkele passen galop gedaan (voor de mensen die niet weten: dat is cross galop bij haar) en heb haar dan na 3 passen terug naar draf gevraagd en normaal gezien is loopt ze dan echt ondr mij uit en nu kon ik haar gewoon direct mooi wegrijden in draf met die mooie aanleuning.
Voor mijn gevoel, nog iets te weinig contact met bit, maar ach, mss is dat gewoon Elina en is ze zo licht. Ze wend nu perfect af op zo weinig hulpen en blijft vééél stabieler met haar hoofd dan vroeger.

Op de lange zijde is nog wat moeilijker. Ik moet nog gaan zoeken hoeveel teugeldruk ik in beide handen mag geven, maar ging al heel goed. Heb haar ook echt proberen recht te stellen op lange zijde. Durfde vroeger wat te veel stelling nemen.

Klinkt dit goed of toch nog opmerkingen? :)

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:11

Klinkt super! Dat soort dingen word ik echt blij van :-D klinkt ook zoals ik het beschreef :-) heel goed.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:56

Hoihoi!

Bijna een jaar geleden (10 maanden geloof ik ondertussen) heb ik deze foto geplaatst hier in het topic.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7690_n.jpg

Nu zijn er vandaag weer nieuwe foto's gemaakt van het rijden, hoe het nu gaat. Ik merk zelf dat hij veel losser is als een jaar terug, stelling en buiging gaat naar mijn idee veel fijner. Ik ben benieuwd of jullie dat ook zo vinden! En niet alles gaat goed, en vooral aan mijn houding kan (nog steeds) veel gewerkt worden.
Ik rijd ongeveer 3x per week in de bak en de rest van de dagen gaan we lekker naar buiten ohz en sinds kort ook aangespannen voor de afwisseling.

http://i44.tinypic.com/f4lpn4.jpg
http://i42.tinypic.com/o0ckmx.jpg
http://i41.tinypic.com/2r7mx4l.jpg
http://i40.tinypic.com/25p1k6x.jpg

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:12

Wow, vooral die eerste 3 foto's, wat een verschil!! Grootste opvallende punten voor mij zijn je binnenhand (loslaten!) en je stoelzit. Op foto 1 lijk je zelf ook losser dan op op foto 4, je paard lijkt dit mooi te spiegelen.
Maar een heel aangenaam beeld al!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:14

:wow: wat is er met je houding gebeurd?????
Wat zonde zeg.

Ik denk wel dat je nu meer voelt dan 10 maanden terug, maar ik vind vooral je handen nu echt om te huilen.
Zeker je binnenhand is veelste streng. Gewoon gelijk houden, boven de schoft en vooral niet op (richting) je bovenbeen. Wanneer je binnenhand van de hals vraagt (stelling), breng dan je binnenhand opzij én voor je gevoel naar voren. dan zullen je handen wel gelijk blijven.
Ook denk ik dat hij meer aan je been mag, wat ik afleid aan je sporen (en ook je terugwerkende hand(en) waardoor je met een handrem rijdt).

Ik vind het niet slecht ofzo, maar had de foto's liever andersom gezien en vandaar dat ik niet heel positief kan reageren. :o

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:26

superwoman schreef:
:wow: wat is er met je houding gebeurd?????
Wat zonde zeg.

Ik denk wel dat je nu meer voelt dan 10 maanden terug, maar ik vind vooral je handen nu echt om te huilen.
Zeker je binnenhand is veelste streng. Gewoon gelijk houden, boven de schoft en vooral niet op (richting) je bovenbeen. Wanneer je binnenhand van de hals vraagt (stelling), breng dan je binnenhand opzij én voor je gevoel naar voren. dan zullen je handen wel gelijk blijven.
Ook denk ik dat hij meer aan je been mag, wat ik afleid aan je sporen (en ook je terugwerkende hand(en) waardoor je met een handrem rijdt).

Ik vind het niet slecht ofzo, maar had de foto's liever andersom gezien en vandaar dat ik niet heel positief kan reageren. :o


Ja ik snap wat je bedoelt, ik ben zelf ook wel geschrokken van m'n houding, daarom is het ook goed dat er een keer foto's van gemaakt zijn en ik ga hier ook zeker aan werken!

en m'n handen ben ik ook met je eens, als ik les heb dan is dit ook al veel minder, ik vergeet het zelf gewoon. Ik moet ook idd van m'n instructrice m'n binnenhand opzij doen en laat zelf hierbij m'n teugels te lang worden, stom natuurlijk maar dat sluipt er echt in.
Hij mag zeker meer aan m'n been, daar zijn we ook mee bezig, pasjes weg rijden en terug.

Ik moet wel zeggen dat hij van oktober tot november ziek is geweest, en we nu sinds een kleine maand weer aan het opbouwen/oppakken zijn, geen excuus voor mijn houding natuurlijk maar wil het er toch even bijzeggen.

Jotoma: stoelzit baal ik echt heel erg van, had niet verwacht dat dit zo was bij mij, daarom heel blij dat ik er nu foto's van heb, ik ga morgen ook m'n beugels een gat langer doen, volgens mij heb ik die namelijk ook veel te kort zitten namelijk.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:40

Ik raad je wel aan om naar je instructrice deze foto's te laten zien. Ik vind het heel erg dat dit is gebeurd terwijl je regelmatig les hebt. Dat erin sluipen is juist iets wat met een goede instructeur niet mag gebeuren. (daar betaal je ze niet voor) De te lange teugels is het probleem niet zo hoor, maar vooral het idee van controle wanneer je handen dicht bij je lichaam zijn. tis echt een omschakeling wanneer je blijft denken aan geven ipv nemen. paardje zal dan ook beter aan je been worden.
Je moet met rijden aan jezelf werken en dan gaat het paard beter lopen, ik krijg het idee dat je instructrice vooral naar het paard kijkt.

succes!
vind het wel top dat je de foto's hebt geplaatst +:)+

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:57

Heey,

Mijn paardje is sinds deze zomer beleerd, maar nageeflijk lopen zit er nog niet echt in. Ook net tijdens galop & draf bij het longeren.

Kan een longeersingel het paard helpen meer te ontspannen?
Ik vind het er namelijk wel prettiger uitzien voor een paard, daarom twijfel ik of ik er 1 wil aanschaffen of niet.

Het rijden doe ik niet echt meer, dus zoek ik iets ander om vooruitgang te boeken ;)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:58

hangt van je doel af.
Daarbij is een longeersingel stap 1. De juiste hulpteugel is lastiger, want er zijn veel verschillende. Ook om die reden is het verstandig om hier hulp bij te vragen. zomaar vastknopen is vragen om problemen. (steigeren en achterover klappen bijv )
Bij een jong paard begin ik altijd voorzichtig met een lang elastiek. Niet iedereen vind dat goed, omdat je op tijd moet overstappen op een andere hulpteugel aangezien ze op een elastiek eerder de neiging hebben om te gaan hangen.

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:51

Yamcha schreef:
Oké eigenlijk zou je instructrice dat moeten kunnen oplossen. Ik heb wel een beeld nu in ieder geval.
Toch is imo de oplossing niet anders dan bij andere paarden. Over de rug proberen naar de hand toe te rijden in het begin desnoods met lange teugels.


ben ik al bijna 2 jaar mee bezig.

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:45

Dan denk ik dat er iets niet helemaal goed gaat, dat zou geen 2 jaar mogen duren.

_Michelleee

Berichten: 2243
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 10:28

Gisteren ging minder goed als vorige keer, maar op het einde liep ze weer helemaaal hetzelfde! :)
Ze was ook braaf, met der geschoren lijfje nu. :D

Vandaaag les, ik probeer vandaag wel goede foto's/filmpje te maken. Gisteren was al te donker en moest met iphone. Zeeeer slechte kwaliteit. Toch een foto :) Voor mijn part nog te veel stelling, maar vind het er al bij al nog goed uit zien.

Afbeelding

LOVESUSHI

Berichten: 1561
Geregistreerd: 21-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:38

-
Laatst bijgewerkt door LOVESUSHI op 02-02-22 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:50

Michelleee, geen slecht beeld, alleen is het me zeer onduidelijk wat je daar aan het doen bent. Ziet er tegenstrijdig uit.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:51

Lovesushi, je schrijft niks over de hulpen die je geeft.

_Michelleee

Berichten: 2243
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:25

sneeuwpop schreef:
Michelleee, geen slecht beeld, alleen is het me zeer onduidelijk wat je daar aan het doen bent. Ziet er tegenstrijdig uit.


Weet je wat het is op deze foto, ik zet mezelf nog te veel vast :) moet nog meer loslaten!