ik heb nu een 3 jarige hengst uit lucky boy. ik ben nu een aantal maandjes bezig met het inrijden en draaf/galoppeer sinds deze week los. maar hij is precies het tegenovergestelde wat je zou denken van een 3 jarige hengst balkjes en kruisjes loopt ie dwars doorheen en ik zit er eigenlijk constant met een zweep aan omdat hij zo verschrikkelijk lui is. dit is niet alleen met het rijden maar dit heeft hij ook al altijd met longeren gedaan buiten dat is het het makkelijkste paard dat ik ooit heb mogen inrijden zeg haha de eerste keer los rijden was net of ik op een luie manegepony zat
walkaway, misschien is het wel handig om even een bloedonderzoekje te doen. het kan va de groei zijn dat hij zo lui is, maar misschien heeft hij wel iets als bloedarmoede... heb dit ook meegemaakt op stage, arme paar dis eerst een half jaar gepest, door haar steeds te moeten opjagen, en te slaan met de zweep toen bleek dat ze gewoon niet meer energie op kon brengen.
en een bloedonderzoekje is volgens mij ook geen echte kostenpost.
FahyaFemke
Geplaatst: 06-05-12 12:13
ikkedraver nee niet zo opstappen, gewoon met rust en geduld verder oefenen in kleine kleine stapjes.
lalu oei eerst bokbok, en nu al goed gehangen jippie!
de sprinkhaan ik werk ook zo nu en dan met snoepjes hoor! zo heb ik een paard geleerd in de eerste paar dagen hier dat hij naar me toe mag komen in de roundpen als ik me omdraai (&buk/me klein maak) maar + een snoepje. Extra motivatie. later als hij er vandoor ging en ik draaide me om, EN ik bukte kwam hij ook weer direct naar me toe, hoe hard hij ook ging
melrovers super dat het zo goed ging met Bolero zeg! En leuk TTouch! Dat heb ik ook gehad toen ik op Silverlinde zat in Breda. Ook van Angéle!
walkaway wat moonprayer zegt dacht ik ook als eerste, even laten testen maar dit duidt op een soort bloedarmoede. Hier ervaring met een shetlander, blijkt insulineresistent te zijn.
okai, ik ben even versteld, ik haalde mijn vosje uit de wei, maar ze was écht een ander paard. heel vrolijk, en ineens van supermak en braaf aan de hand veranderd in een groen paard wat een tikkie teveel dramt. Gelukkig ook weer goed te corrigeren. over haar achterbenen leek ze wat stijf, maar dat lijkt me alleen maar logisch, aangezien al haar wervels nu verschoven zijn, haar spieren moeten hier ook aan wennen.
ze mag eigenlijk alleen stappen, lange rechte stukken, maar ook na ons rondje in stap toen ik haar weer naar de wei bracht ging ze meteen zwiepen met haar hoofd, en in galop. ja dat heb je niet in de hand, ze zal zelf wel aanvoelen wat ze kan en wat nog niet
Melrovers: Fijn dat de cursus zo goed is bevallen, lijkt mij ook wel erg interessant!
Moonprayer: Fijn dat je vosje weer happy is, zo hoort het
Zondag met Daantje aan de slag gegaan, nadat ze al een week stil had gestaan. Begon niet zo goed, ook toen ik erop zat was ze heel erg gespannen. Maar toen ging die knop om en hebben we heerlijk gereden, en zelfs gegaloppeerd
ik heb zo'n bijrijdpaard gehad, die was de eerste 5 minuten super gespannen, elke keer weer. die liet ik altijd eerst draven, dan zat ik er verder niet aan, hij draafde dan echt op zijn hardst de baan rond, en opeens begon hij te briesen, dan was het goed, en konden we aan het werk. En hij werkte altijd super mee hoor, had er écht plezier in
en moonprayer dit heb ik ook eens geprobeerd met britt (die scheur foto van een tijdje terug in de natte bak weten jullie nog sjoooeefff) en daarna werd ze idd rustig. van de week was ik met haar naar buiten gegaan, en toen liet ik haar ook eens gaan want ze blijft versnellen.. dus ik hield haar weer in, en gaf toen benen...noouuuu we vlógen over het fietspad (in draf), geweldig. en daarna ging ze rustiger draven. hehe
Spirit
Geplaatst: 08-05-12 19:21
Heb hier al een tijdje niet meer gereageerd, heb weinig tijd om al jullie verhalen bij te lezen helaas. Maar hier een fotootje van afgelopen weekend:
Eerste keer er op! Hij keek niet op of om. Alleen maar wat gezeten en een paar passen gestapt (dat vond hij wel vreemd), daarna er weer afgegaan. Over een paar weken nog eens proberen. We gaan nu eerst verder werken met dubbele longe.
Zo, naar dit topic was ik op zoek! Ga mezelf ook maar even voorstellen, en daarna flink meelezen
Ik heb een 3 jarige ruin, gekocht als veulentje. Hij is 3 jaar in de opfok geweest en eind maart hebben we hem naar huis gehaald. Ik heb zelf alle voorbereiding gedaan (longeren, zadel, hoofdstelletje,..) en ook de eerste keer hangen en zitten heb ik zelf gedaan. Daarna heeft een kennis de absolute basis bijgebracht: gas, rem, stuur en sinds vorige week rijd ik terug zelf met mijn jonkie. Heb er nu 3 keer mee gereden, stelt nog niet veel voor hoor Ik wil hem nu zo'n 2 keer per week 20 minuutjes onder het zadel hebben, voor de rest loopt hij alweer 24/24 buiten met een vriendje, luxeleven toch!
Hij is heel erg braaf, heeft in het hele zadelmak-verhaal nog geen stap verkeerd gezet. Als je hem zo ziet staan zou je denken "wat een slomerd" maar eens je erop zit wil hij echt werken! Hij heeft best veel bloed, maar op de goede manier: ijverig en een gezonde looplust. Gelukkig gaat ie niet bokken of gek doen
Zo, mag ik vanaf nu meedoen met jullie?
Mistralleke
Geplaatst: 09-05-12 09:09
Welkom Mallootje, natuurlijk mag je meekletsen! Heb je ook een foto van je paard? En fijn dat ie zo graag wilt werken op de goede manier, scheelt een hoop gedoe haha.
Spirit: Goed joh! Wat een knap paard!
Moonprayer: Normaal is Daantje al ontspannen zodra ik erop zit, maar inderdaad na 5 minuten ging die knop ineens om. Toch wel fijn als het daarna over is.
Fahyafemke: En hoe is het met de zwartjes en Britt?
Wat gaan we weer snel welkom n.ieuwelingem en wat een mooi paard heb je mallootjeen spirit wat staat die er leuk bij te kijke
FahyaFemke
Geplaatst: 09-05-12 13:32
welkom mallootje. wat een leukerd heb je, en fijn dat hij zo graag (mee)werkt!
De zwartjes zijn net opgehaald, ze zijn nu zadelmak, ingereden, trailermak (ging de ruin er toch mooi niet in 1 keer in met ophalen, stouterd ), hoefjes kunnen gedaan worden! Het is nu aan de eigenaren (de dochters) om het zelf verder op te pakken. Op mijn advies wel onder mijn begeleiding, want met het 'proefrijden' ging de ruin de meiden gelijk uit proberen, dus dat moet wel gelijk onder controle gehouden worden.
Britt ja wat kan ik er van zeggen. Gewoon super paard haha. Heb er weinig geks meer over te melden. Enige is dat ze pittig blijft en voorwaarts. En nog wat onzeker met hoefjes optillen, maar dat had ik al even niet meer elke dag meegenomen. verder doet ze het ook beter in de groep (van 3 maar hoor haha) en kan ze nu 's nachts met de andere merries op de stenen paddock, en overdag lekker samen op de wei. Tot 2 weken geleden konden ze alleen samen op de wei, en 's nachts mocht zij op een ander deel wei en de rest op de paddock, want ze hadden haar een keer door de omheining gejaagd dus dat was even schrikken. Maar nu gaat het goed
Verder heb ik een nieuwe pony binnengekregen gister, een welshje van 12 jaar, en 1.14 hoog. Ze moest door omstandigheden weg bij de oude eigenaar, en ik help graag dus nu is ze bij mij Ze heeft, ook door omstandigheden, al een hele poos stilgestaan, maar zou heel braaf zijn altijd met rijden. Vanmiddag neem ik een meisje mee die er op gaat, ben erg benieuwd! En dan kijken we rustig verder wat we gaan doen met ze. Als ze braaf is mag ze meelopen in mn lessen, en als er iemand in de buurt een goed thuis kan bieden denken we daar over na Ze mag niet naar groningen ofzo, want we willen er gewoon eens langs kunnen later, om weer eens te kijken
Spirit
Geplaatst: 09-05-12 13:33
Demi_Donna schreef:
spirit wat staat die er leuk bij te kijke
Hij was eigenlijk heel geconcentreerd op een snoepje aan het kauwen. Dat is nog niet zijn sterkste kant namelijk.
Mallootje
Geplaatst: 09-05-12 13:36
Als ik even in je profiel spiek zie ik dat jij een echte inrij-pro bent, Fahyafemke?
Voetjes optillen is bij ons ook het enige "moeilijke" geweest, maar intussen gaat dat ook al prima. Ze vinden het toch altijd even gek, op 3 benen staan en je 4de been 'afstaan' aan zo'n gek mens..
en ik vergat een foto er bij te zetten. Vind het wel leuk zo kwam ze binnen gister; Ben benieuwd over een weekje, flink poetsen en die manen eens aanpakken. hoefjes nog wat beter bij werken. in het tuig gooien met een meisje er op hihi leuukk
nou ze heeft 5 of 6 weken stilgestaan, dacht veel langer haha. hier een rijfotootje. Is dan wel even niet van inrijden, maar vind t toch leuk halstertje zit er nog om, omdat ik haar eerst aan de longe had.
Wat doet stippel het goed zeg! Ontzettend leuk beest ! Ikke_Draver, advies is al gegeven, en ik kan er alleen maar in mee gaan !
Wij zijn 1.5 week geleden verhuist van stal, heb mijn jonge nu 2 keer gereden. Wilde hem eerst even laten wennen aan zijn nieuwe omgeving. Geen zin in ongelukken als ik diezelfde dag weer was gaan rijden Vandaag het stap/galop geoefend, en echt waar, na 2 keer snapte hij het al en sprong heel makkelijk aan in galop ! Wel gaf hij daarna een flinke bok, omdat het allemaal wat moeilijk was. Maar, ik ben blijven zitten
ikke_draver
ik er toevallig iemand in dit topic die in mijn buurt woont en kan helpen met mijn fries ? ik heb namenlijk door knieklachten momenteel niet de mogenlijkheid door te pakken. aangezien het nu juist beter gaat wil ik hem wel proberen door te pakken.
Spirit: Wat een knap paard zeg! En wat leuk dat het zo goed ging de eerste keer erop. Ik vind het ook een prachtig beeld dat jullie het zo veilig doen, zowel ruiter als begeleider met cap en bodyprotector!
En ik heb gisteren voor de eerste keer op die van mij gezeten! Ik ben eerst nog even gaan hangen en zo wat rondgestapt, en dat ging prima dus ik zei 'Ik ga erop!' En toen gewoon opgestapt en hij gaf geen kik! Daarna nog een keer op-en afgestapt en toen heel uitbundig beloond en gestopt. Ik ben echt helemaal dolgelukkig
shauni verstandig hoor. ik zou met een jonkie ook niet dezelfde/volgende dag er al opstappen. even wennen maar. Nu is het ene paard het andere niet, maar ja jonkies.. fijn dat het nu goed ging, en mooi dat je bent blijven zitten
ikkedraver ik zie onder je boktnaam staan; ergens in friesland.. anders zou ik zeggen: 'Natuurlijk met je paard' Maar denk dat je hem liever in de buurt ergens brengt.
hoi even niets laten weten omdat er niet echt veel vooruit gang werd geboekt niet dat het niet ging maar mijn paardje was klaar voor iemand om erop te gaan maar ik mocht het zelf niet doen (ervaringsdeskundige is op dat vlak héél voorzichtig)
uiteindelijk iemend gevonden om op de jonge paarden de gaan zitten
gisteren was het dan zo ver iemand voor de eerste keer op mijn PRE gaan zitten
ging héél goed eerst aan de longe met persoon erop daarna gewoon los
de persoon is een keer gevallen maar niet op dat tist (paard) stout was er was wat miscommunicatie tussen paard en ruiter en mensen in de piste
waardoor tist het even niet meer wist
maar over het algemeen ging het echt super tegen het einde wist tist al zelfs een beetje wat rem en gas was
zo fier op mijn kleine jongen
deze avond opnieuw en worden er foto's genomen had gisteren niet de mogenlijkheid