Sannnn schreef:Lees al poosje mee en heb het topic grotendeels ook doorgelezen en het viel me op dat er vaak geadviseerd wordt om in de verlichte zit te blijven zitten. Ik hoor juist altijd op les en tijdens de oefenparcoursen dat ik meer op me kont moet gaan zitten en haar zo terug moet nemen. Mijn merrie is nogal heet tijdens het parcours en daarom moet ik zitten tijdens het parcours. Of is dit in verlichte zit beter te controleren?
Met mijn pony had ik altijd dat ik in de verlichte zit bleef rijden, maar dat moet ik juist nu afleren. Moet leren om op mijn kont te gaan zitten. Wat ik erg lastig vindt.. Maar het lukt nu wel steeds beter. Al ben ik met het parcours vaak overal mee bezig en vergeet ik weer te zitten. Als ik ga zitten, diep, dan komt ze terug. Nu nog vaak naar draf, maar dat ritme krijgen tijdens het parcours vind ik heel lastig. Zit nu ook vaak 1,2, hardop te tellen. Waar pas de meesten op de tribune wel om moesten lachenHet helpt wel! Maar vooral omdat zij redelijk groen is in het springen en alles zo leuk vindt, wil het ook niet verkeerd aanleren. Met dressuur ben ik ook veel op het vooruit en terug aan het trainen. Maar dan lukt het me, alleen met springen is het totaal ander paard.
Is het dan misschien meer een kwestie van (onder)benen meer aanspannen en wel in verlichte zit? Dat ze meer op je benen terug komt i.p.v. op je zit? Of zie ik dat verkeerd dan.
De balkjes sprongen gaan goed. Kan ook in rustig, gecontroleerd tempo balkjes galopperen/ kruisje etc. Dat is goed te controleren, totdat het parcours of een lijntje komt. Van de week op les ook, stond er driesprong met galopbalken dat gaat super. Springt ze in lekker tempo.. 1e keer even kijken wat die rare balken op de grond doenTotdat de balken weg gaan zet ze het op een ‘scheuren’. Heb wel de controle nog, na de hindernis kan ik er terug nemen. Maar dat is voor mijn gevoel te laat. Moet haar in die driesprong terug kunnen nemen of naar voren kunnen rijden. Hier red ik het in de B misschien nog wel mee, maar L en vooral het M worden dan moeilijk en misschien ook wel gevaarlijk. Zegt mijn instructeur ook..
Zie vaak ruiters tijdens wedstrijden in verlichte zit, de meeste. Maar wat doe ik dan fout dat ik dat niet kan in verlichte zit? Of is dit meer een kwestie van kilometers maken.. Veel parcoursjes rijden en alles.
Ik mag natuurlijk niet tegen de instructie's van je eigen instructeur in gaan.....maar ik doe het lekker toch. Vaak zijn het dressuur onderlegde instructeurs die zeggen dat je met je zit een springparcours moet controleren, of instructeurs die zelf het systeem van diep rijden hebben. Het Duitse zullen we maar zeggen. Maar ik hou er van om zo veel mogelijk uit de rug van een paard weg te blijven en dan automatisch iets meer vrijheid te geven in de halshouding van een paard. Beide systemen hebben bewezen succesvol te zijn. Het is maar waar je voor kiest. Wat je moet doen is thuis alleen maar met die balkjes er voor springen. Op die manier kan je ook een parcourtje bouwen, en die balkjes kunnen ook gewoon in een lijntje tussen de hindernissen in liggen. Dat hoeft niet beperkt te worden tot een enkele sprong. Je hebt het over terug nemen in de driesprong, maar dat mag dus nooit!!! Dat is ten strengste verboden!!! In dubbel of driesprongen mag niet meer gecorrigeerd worden. Dat doe je door de manier van aanrijden, maar zodra ben je er in, dan blijf je in principe van de mond af. Echt heel belangrijk.