[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:19

Sannnn schreef:
Lees al poosje mee en heb het topic grotendeels ook doorgelezen en het viel me op dat er vaak geadviseerd wordt om in de verlichte zit te blijven zitten. Ik hoor juist altijd op les en tijdens de oefenparcoursen dat ik meer op me kont moet gaan zitten en haar zo terug moet nemen. Mijn merrie is nogal heet tijdens het parcours en daarom moet ik zitten tijdens het parcours. Of is dit in verlichte zit beter te controleren?

Met mijn pony had ik altijd dat ik in de verlichte zit bleef rijden, maar dat moet ik juist nu afleren. Moet leren om op mijn kont te gaan zitten. Wat ik erg lastig vindt.. Maar het lukt nu wel steeds beter. Al ben ik met het parcours vaak overal mee bezig en vergeet ik weer te zitten. Als ik ga zitten, diep, dan komt ze terug. Nu nog vaak naar draf, maar dat ritme krijgen tijdens het parcours vind ik heel lastig. Zit nu ook vaak 1,2, hardop te tellen. Waar pas de meesten op de tribune wel om moesten lachen :P Het helpt wel! Maar vooral omdat zij redelijk groen is in het springen en alles zo leuk vindt, wil het ook niet verkeerd aanleren. Met dressuur ben ik ook veel op het vooruit en terug aan het trainen. Maar dan lukt het me, alleen met springen is het totaal ander paard.

Is het dan misschien meer een kwestie van (onder)benen meer aanspannen en wel in verlichte zit? Dat ze meer op je benen terug komt i.p.v. op je zit? Of zie ik dat verkeerd dan.

De balkjes sprongen gaan goed. Kan ook in rustig, gecontroleerd tempo balkjes galopperen/ kruisje etc. Dat is goed te controleren, totdat het parcours of een lijntje komt. Van de week op les ook, stond er driesprong met galopbalken dat gaat super. Springt ze in lekker tempo.. 1e keer even kijken wat die rare balken op de grond doen :+ Totdat de balken weg gaan zet ze het op een ‘scheuren’. Heb wel de controle nog, na de hindernis kan ik er terug nemen. Maar dat is voor mijn gevoel te laat. Moet haar in die driesprong terug kunnen nemen of naar voren kunnen rijden. Hier red ik het in de B misschien nog wel mee, maar L en vooral het M worden dan moeilijk en misschien ook wel gevaarlijk. Zegt mijn instructeur ook..
Zie vaak ruiters tijdens wedstrijden in verlichte zit, de meeste. Maar wat doe ik dan fout dat ik dat niet kan in verlichte zit? Of is dit meer een kwestie van kilometers maken.. Veel parcoursjes rijden en alles.

Ik mag natuurlijk niet tegen de instructie's van je eigen instructeur in gaan.....maar ik doe het lekker toch. Vaak zijn het dressuur onderlegde instructeurs die zeggen dat je met je zit een springparcours moet controleren, of instructeurs die zelf het systeem van diep rijden hebben. Het Duitse zullen we maar zeggen. Maar ik hou er van om zo veel mogelijk uit de rug van een paard weg te blijven en dan automatisch iets meer vrijheid te geven in de halshouding van een paard. Beide systemen hebben bewezen succesvol te zijn. Het is maar waar je voor kiest. Wat je moet doen is thuis alleen maar met die balkjes er voor springen. Op die manier kan je ook een parcourtje bouwen, en die balkjes kunnen ook gewoon in een lijntje tussen de hindernissen in liggen. Dat hoeft niet beperkt te worden tot een enkele sprong. Je hebt het over terug nemen in de driesprong, maar dat mag dus nooit!!! Dat is ten strengste verboden!!! In dubbel of driesprongen mag niet meer gecorrigeerd worden. Dat doe je door de manier van aanrijden, maar zodra ben je er in, dan blijf je in principe van de mond af. Echt heel belangrijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:05

Corrigeren in de mond kan niet maar wel met je zit en benen.
Als je te groot inkomt kan je tussentijds even gaan zitten om zo de galopsprong te verkorten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:09

Anne_GTI schreef:
Corrigeren in de mond kan niet maar wel met je zit en benen.
Als je te groot inkomt kan je tussentijds even gaan zitten om zo de galopsprong te verkorten.

Tja....ik zeg dat je gewoon moet zorgen dat je niet te groot zit...maar ja, ik heb makkelijk praten wat dat betreft.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:35

Ik rijd altijd op een pony die rent.
Als we op een hindernis aanrijden gaat ze redelijk hard maar het valt nog mee, maar ze gaat er dan wel omheen.
Als ik haar een tikje geef wil ze er nog steeds omheen en dan doet het ook, maar hoe kan ik zorgen dat we er in 1 keer over heen gaan, dus zonder eerst een weigering?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:58

xXxdesiixXx schreef:
Ik rijd altijd op een pony die rent.
Als we op een hindernis aanrijden gaat ze redelijk hard maar het valt nog mee, maar ze gaat er dan wel omheen.
Als ik haar een tikje geef wil ze er nog steeds omheen en dan doet het ook, maar hoe kan ik zorgen dat we er in 1 keer over heen gaan, dus zonder eerst een weigering?

Dat is een kwestie van de goeie opleiding. Als alles goed gegaan is in de opleiding dan zal een pony/paard geen enkele reden hebben om er langs te willen. Is het nog een jonge pony?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:34

Sha_r0n schreef:
Sha_r0n schreef:
Heb je misschien ook nog tips voor paarden die vaak de eerste keer staan op een hindernis en hem daarna wel springen?

Hihi?

Gewoon die eerste keer overslaan en gelijk bij de tweede keer beginnen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:35

Hoi Marcel,

De grens van de fles ITaliaanse wijn komt lager te liggen. De grens ligt nu bij 300. Waardeer je inspanningen en je tijd die je vrijmaakt.

Heb de volgende vragen naar aanleiding van de 6 jarige merrie die inmiddels 2 veulens heeft gekregen. Zij is inmiddels 1 jaar onder het zadel.

1) Wat mij opvalt is dat zij tijdens het vrijspringen aanmerkelijk beter is dan onder de man. Dit zal ongetwijfeld met de training en spieropbouw te maken hebben als ik me niet vergis?

Is het zo dat de buikspieren van een paard wat veulens heeft gehad, minder goed te trainen zijn? Zo ja, welke oefeningen zou jij adviseren.

2) Welke oefeningen zou jij uberhaubt aanraden om een paard wat veulens heeft gehad goed om weer in goede conditie te brengen.

3) Veel ruiters zeggen dat indien een paard veulens heeft gehad zij daarna minder goed in springen is. Ben jij het hier mee eens?

Hoor graag van je.

gr. en ciao

FraLex

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:39

ik denk dat het wel wat per paard verschilt! merries die veulens krijgen willen nog wel een iets gekanteld bekken krijgen wat in de weg gaat zitten.
maar ik zelf rijd een animo merrie die 2 veulens heeft gehad, voor het 2e veulen heb ik haar naar het Z gereden. na het veulen heb ik haar zo wee rop kunnen pakken en loopt nu gewoon weer in het Z/ZZ en wat internationaal.
maja dat is mijn ervaring :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:20

francescalex schreef:
Hoi Marcel,

De grens van de fles ITaliaanse wijn komt lager te liggen. De grens ligt nu bij 300. Waardeer je inspanningen en je tijd die je vrijmaakt.

Heb de volgende vragen naar aanleiding van de 6 jarige merrie die inmiddels 2 veulens heeft gekregen. Zij is inmiddels 1 jaar onder het zadel.

1) Wat mij opvalt is dat zij tijdens het vrijspringen aanmerkelijk beter is dan onder de man. Dit zal ongetwijfeld met de training en spieropbouw te maken hebben als ik me niet vergis?

Is het zo dat de buikspieren van een paard wat veulens heeft gehad, minder goed te trainen zijn? Zo ja, welke oefeningen zou jij adviseren.

2) Welke oefeningen zou jij uberhaubt aanraden om een paard wat veulens heeft gehad goed om weer in goede conditie te brengen.

3) Veel ruiters zeggen dat indien een paard veulens heeft gehad zij daarna minder goed in springen is. Ben jij het hier mee eens?

Hoor graag van je.

gr. en ciao

FraLex

Ik ben het met biertabje eens. Geen enkele reden waarom een merrie die veulens gehad heeft, minder zou presteren.
Het in vorm brengen moet je op dezelfde manier doen dan bij elk ander paard. Alles trekt vanzelf weer recht.

PS, kijk uit naar de 300e pagina. Haha

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:27

Hoi Marcel,

De informatie over de merrie, die veulens had gehad kwam ik tegen bij een springavond fokkerij-curcus op internet met Jeroen Heimans.

Quote:
Als tweede toonde Jeroen een 8-jarige merrie van Numero Uno x Renville. Dit paard heeft de basistraining gehad, maar is niet verder getraind. Dit doordat ze een aantal maal een veulen heeft gekregen. Jeroen vertelde hierbij dat dit ten koste kan gaan van de buikspieren, welke worden opgerekt. Dat heeft directe invloed op het gebruik van de onderlijn. Een paard moet terugkomen in de gangen. Dan komen de bekken er aan te pas, en daardoor ook de onderlijn. Hier kan de merrie moeite mee gaan krijgen. Jeroen vertelde dat hij als ruiter naar de onderlijn kijkt. Het verschil tussen springpaarden en dressuurpaarden is hierin in principe hetzelfde.

http://www.vwf.nl/VWF/09-actueel/Versla ... cursus.htm

Vandaar mijn vraag.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:43

Zondag was is bij Alan Waldman en die laat geen jonge merries meer dekken omdat zijn ervaring is dat ze na het fokken toch stijfer en minder goed zijn. Ik denk dat het ook aan de merrie ligt en wat je er mee doet. Ik heb een merrie gereden die 3 keer gedekt is geweest, en 2 veulens heeft gehad en liep met haar 9e in het ZZ. Een ander liep na 4 veulens zo naar het Z. Moet wel zeggen dat ik de merries gewoon doorrijd tot ze echt zwaarder worden en ze dan dressuurmatig onderhoud. 10 dgn na het veulenen pak ik ze weer op met longeerwerk. Aan deze merries was niet te zien dat het fokmerries waren. Merries die alleen loskomen zullen meer moeite hebben met in 'model' komen logischerwijs.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:04

francescalex schreef:
Hoi Marcel,

De informatie over de merrie, die veulens had gehad kwam ik tegen bij een springavond fokkerij-curcus op internet met Jeroen Heimans.

Quote:
Als tweede toonde Jeroen een 8-jarige merrie van Numero Uno x Renville. Dit paard heeft de basistraining gehad, maar is niet verder getraind. Dit doordat ze een aantal maal een veulen heeft gekregen. Jeroen vertelde hierbij dat dit ten koste kan gaan van de buikspieren, welke worden opgerekt. Dat heeft directe invloed op het gebruik van de onderlijn. Een paard moet terugkomen in de gangen. Dan komen de bekken er aan te pas, en daardoor ook de onderlijn. Hier kan de merrie moeite mee gaan krijgen. Jeroen vertelde dat hij als ruiter naar de onderlijn kijkt. Het verschil tussen springpaarden en dressuurpaarden is hierin in principe hetzelfde.

http://www.vwf.nl/VWF/09-actueel/Versla ... cursus.htm

Vandaar mijn vraag.

Het kan ook best zo zijn allemaal, ik heb die ervaring niet. heb merrie's tot het hoogste niveau gereden, en die hadden als jong paard ook 1 of 2 veulens gehad. Heb me er eerlijk gezegd ook nooit zo mee bezig gehouden. Nooit over nagedacht. Ik bedenk me maar zo dat bij vrouwen ook genoeg voorbeelden zijn die na de bevalling weer topsport deden, en in de natuur moet een merrie ook weer topfit worden na een veulentje, want het zijn van nature vluchtdieren. Maar het fijne weet ik er ook niet van.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:06

Hoi Marcel,

Mijn vrouw bedrijft nog elke avond topsport. Bedankt voor je reactie.

Hou je op de hoogte van de conditie van het paard.

ciao

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:07

MarcelDufour schreef:
Ik mag natuurlijk niet tegen de instructie's van je eigen instructeur in gaan.....maar ik doe het lekker toch. Vaak zijn het dressuur onderlegde instructeurs die zeggen dat je met je zit een springparcours moet controleren, of instructeurs die zelf het systeem van diep rijden hebben. Het Duitse zullen we maar zeggen. Maar ik hou er van om zo veel mogelijk uit de rug van een paard weg te blijven en dan automatisch iets meer vrijheid te geven in de halshouding van een paard. Beide systemen hebben bewezen succesvol te zijn. Het is maar waar je voor kiest. Wat je moet doen is thuis alleen maar met die balkjes er voor springen. Op die manier kan je ook een parcourtje bouwen, en die balkjes kunnen ook gewoon in een lijntje tussen de hindernissen in liggen. Dat hoeft niet beperkt te worden tot een enkele sprong. Je hebt het over terug nemen in de driesprong, maar dat mag dus nooit!!! Dat is ten strengste verboden!!! In dubbel of driesprongen mag niet meer gecorrigeerd worden. Dat doe je door de manier van aanrijden, maar zodra ben je er in, dan blijf je in principe van de mond af. Echt heel belangrijk.

Okee, bedankt! Zal het dan eens gaan proberen in het parcours met balkjes voor hindernissen deze week. Vrijdag weer BB zal het eens anders proberen :)
Terug nemen in de driesprong bedoelde ik meer met mijn zit. Dat ik dan idd met mijn zit kan verkorten/ verlangen eventueel. Heb ik dan denk ik verkeerd gezegd :) Maar zal het eens in de gaten houden wat ik dan echt doe tijdens de dubbel of driesprong. Zal er met les vast wel weer eens in staan.

Denk idd niet dat er een dressuurtopic zo vol gepraat kan worden :+
Vind het wel heel leuk en leerzaam op het topic door te lezen. Leer je veel van!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:20

Moderatoropmerking:
Ik heb eventjes huisgehouden in dit topic. Graag alleen gerichte vragen stellen aan Marcel. Andere zaken hoeven hier niet besproken te worden. Want dan kan het topic beter naar de Huiskamer. Dus reageer alleen als je echt iets te vragen hebt. Dat houdt ook een stukje overzicht.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:27

Nou ja, mijn antwoord is waarschijnlijk per ongeluk weggehaald, dus bij deze nog maar een keer.

Sapphire (gereden door McLain Ward) is dus een merrie die al 2 veulens had op jonge leeftijd en daarna nog 2 gouden medailles won op de Olympische Spelen:

http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=90598

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:39

Inderdaad Clarence er zijn heel veel voorbeelden van topsportmerries die op 3-4 jarige leeftijd een veulen hebben gehad ...
Ratina ook toch ?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 07-03-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit post verwijderd aangezien dit niet van toepassing is in dit topic.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:02

besita schreef:
Inderdaad Clarence er zijn heel veel voorbeelden van topsportmerries die op 3-4 jarige leeftijd een veulen hebben gehad ...
Ratina ook toch ?

haha...dat dacht ik ook, en ik wou dat ook schrijven, maar toen bedacht ik me dat ik het wel eens bij het verkeerde eind kon hebben, en dan door ene Besita verbeterd zou worden...haha...echt waar.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:11

Classic touch ( Raymaekers en Beerbaum olympisch goud Barcelona ) had ook een veulen op 4 jaar
Melissimo kreeg haar zoon Robin Hood w ook op 4 jaar ..lopen beide 1.60
Ratina had er twee voor ze de sport inging
Cera (1.60 spr) kreeg Fein cera op 4 jaar en die kreeg ook weer een veulen voor ze de topsport inging

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:12

maar ik heb het ook wel een keer gehoord hoor Dots ( dacht ik ?)
en de ene merrie is natuurlijk ook de andere niet ..

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:15

Valentina is misschien nog wel de bekendste topmerrie die nakomelingen heeft gehad. Maar volgens Alan is 1 a 2 te doen en daarna wordt het moeilijker. Ik heb er zelf geen ervaring mee, merries deden het niet minder maar werden ook gewoon doorgereden en we hadden ze tot het ZZ das natuurlijk wel even iets anders dan het 1.60

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:33

oh dat ben ik met je eens 2 is echt het max ..met meer gaat inderdaad de buikspieren uitrekken en komen toch veel minder terug in de oorspronkelijke vorm.. je ziet dan ook vaak dat zelfs als ze niet drachtig zijn ze een hangbuikje behouden
maar hoe sterker de bovenlijn denk ik , hoe minder ze er last van hebben ..
Mijn Libero heeft voor de sport 2 veulens gehad en dan nu 2 en ééntje op komst ..maar als ze net opnieuw drachtig is zou je ze zo terug in de sport inzetten , zie je niks van buik aan *D

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:54

Beste Marcel,

Nog even een vraagje voor sluitingstijd.

Als beginnend ruiter heb ik de volgende vraag.

Dit gaat over het moment van de hulpen geven aan het paard.

Dus met andere woorden de hulpen op het juiste moment, in overeenstemming met de bewegingen en beenzettingen van het paard.

Voor zover net mij duidelijk is :Bij stap om hem sneller te laten lopen moet ik hem op de linker hand , links binnenbeen geven als zijn rechter schouder voor is, om zo zijn linker achterbeen te mobiliseren en een grote stap te laten maken. Mocht dit anders zijn dan hoor ik dat graag.

Kun je mij aangeven hoe dit bij draf en galop werkt.

gr. en ciao

FraLex

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:04

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:21

besita schreef:
maar ik heb het ook wel een keer gehoord hoor Dots ( dacht ik ?)
en de ene merrie is natuurlijk ook de andere niet ..

De moeder van mijn dochter liep na de bevalling ook de 100 meter niet meer in 12 seconden.
Maar ervoor ook al niet. _O-
Laatst bijgewerkt door Springert op 07-03-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt