[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:21

Angela gaat het om het paardje in je profiel?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:21

Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:23

Kan je aangeven wanneer hij niet op je beenhulp reageerd en wanneer hij te heftig op je beenhulp reageerd?

Dus reageerd hij alleen zo heftig in de overgang van draf naar galop, of van stap naar draf?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:26

hhmm... draf/galop is afwisselend en stap/draf ook. maar als hij echt heel actief is reageert hij te heftig, en anders te sloom. vooral stap/draf reageert hij meestla heel weinig.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:34

Ik heb het idee dat het een combinatie is, maar dat het beiden te maken heeft met zijn leeftijd.(Mits medische oorzaken zijn uitgesloten!!) Dat je paardje het nog niet helemaal snapt wat je nu precies bedoelt, hij zit nu natuurlijk ook in een periode van zijn leven waar hij aan het dollen is.

Als ik jou was zou ik je instructrice alles vragen wat je haar wilt vragen als je iets niet snapt Knipoog
Zij kent natuurlijk het paard waar je op rijd, zij ziet ook of hij een loopje met je neemt, dat hij iets niet fijn vind etc.
Vraag haar eens wat je bij dit paard kan doen voor oefeningen, zodat hij beter oplet, maar niet te heftig reageerd Lachen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:38

ik ga het volgende week vragen. ze heeft me ook al wel tips gegeven voor als hij onder me weg loopt. maar hij is meestal ook niet bij andere paarden. hier thuis ontspant hij best veel. alleen heb ik het gevoel dat het steeds minder wordt. maar eerst moet hij de hulpen goed kennen en achterhand mag ook wel wat beter worden, dan komt nageeeflijk wel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:41

Hmm ik had hier gister nog iets neergezet, waar is het nu gebleven Rolleyes

Nou laat je weten als je het je instructrice gevraagd hebt? Ik ben wel benieuwd wat zij ervan zegt.
Overigens, als je vragen hebt kan je dat het beste natuurlijk zoveel mogelijk direct aan je instructrice vragen om thuis tegen minder problemen aan te lopen.
Zij kent het paard natuurlijk, wij (bokt) niet Knipoog

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:32

zij kent hem ook niet goed, maar ik zou het vragen als ik niet vergeet.

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:14

Ik heb een vraagje Bloos
Ik rij nu op een 4 jarig paardje, en is nu al 20x onder het zadel geweest. Ze pakt alles echt super goed op. Maar nu willen we haar een beetje leren om haar wat meer aan de teugel te laten lopen. Hoe doe je dat Bloos ?
Ik snap dat er heel veel tijd in gestoken moet worden. En ik krijg 2x in de week groepsles en 1x in de week priveles. We zijn eigenlijk daar nog bezig gewoon met de basis. En dat doet ze ook super. Maar toch zou ik haar liever net aan de teugel willen rijden Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:54

tja, zoals eerder gezegd is aan de teugel rijden geen trucje.
Het zal vanzelf gebeuren als jij de juiste hulpen geeft op het juiste moment. Dus je paard scherp aan het been en een stille aanleuning (dat is dus een meegaande arm/hand) .
Vaak geeft de ruiter te grote/lange hulpen en dus tegenstrijdige hulpen, waardoor het paard/de pony z'n hoofdje niet zal laten zakken.
Met je prive-les zou ik aanraden om te vragen waar je het meeste aan moet werken (huiswerk dus)
En dat je ook leert begrijpen waarom sommige dingen zoals aan de teugel rijden nog niet lukt, want dat kan een instructeur prima uitleggen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:33

Hoi,

Dit keer geen probleem, maar een bedankje Lachen Jullie hebben me een paar pagina's terug een paar tips gegeven (ook per pb Lachen ) maar door de simpele dingen als buiging en stelling in de hoeken en nog een paar kleine dingetjes, is mijn verzorgfries zo veel beter gaan lopen. Super wat voor commentaar hier gegeven wordt. Op stal wordt soms gezegd: kneepje hier, kneepje daar, slof zus, weet-ik-veel-wat-voor-hulpteugel zo. Hier kreeg ik tenminste fatsoenlijke tips Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:15

Leuk toch dat het jou lekker is gelukt zonder kneepjes en hulpteugels?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:39

Ja, vooral omdat ik dan sommige zie klooien met die dingen die nog geen stap verder zijn gekomen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:02

Fijn dat het nu veel beter gaat en natuurlijk graag gedaan Bloos

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:09

Hoi, dan heb ik weer even een vraagje. Heb jullie tips gebruikt maar het wil nog niet erg lukken, we hadden gister wel een extra baaldag normaal gaat het beter maar toch. Misschien dat ik ongemerkt toch iets fout doe Lachen

Ik houd mijn handen mooi rechtop, stil maar natuurlijk niet vast. Verder geef ik goed benen dus ze is goed actief van achter maar vang haar van voren goed op. Ik laat haar veel buigen ook op voltes, niet alleen in de hals maar in het hele lichaam. (buitenteugel begrenzen, binnenbeen, lichte binnenstelling en zo naar buiten drukken). Verder goed door de hoeken met buiging en veel slangenvoltes gaan prima.Toch wil ze niet voldoende zakken! Ik merkte zelfs dat ze een valse knik kreeg..Wat kan ik hieraan doen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:24

misschien wat meer naar voorwaarts neerwaarts. Let er ook op dat je met je hele zit (met de bewegingen mee uiteraard) aangeeft dat je buiging wilt dus ook in je heupen, met je knieën, etc.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:25

OKeee,, enne voorwaarts neerwaarts? Snap ik niet sorry..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:31

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:24

Phoeee, kijk ik er nou overheen of staat er ergens tussen hoe je dat moet bereiken? Ik wacht wel even af tot ik donderdag les heb Lachen Ik heb nieuwe rijfoto's met mindere en goede kanten zal ik je die even via Pm sturen zodat je een indruk hebt wat ik bedoel? Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 05:32

het doen kun je ook het beste in de les leren.je kunt namelijk hulpen leren van een boekje of een site maar er gebeurd ziveel tegelijk en je moet precies goed getimed iets doen en daar heb je iemand voor nodig die je helpt en corrigeerd op het moment dat je rijd.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:10

lailapri schreef:
het doen kun je ook het beste in de les leren.je kunt namelijk hulpen leren van een boekje of een site maar er gebeurd ziveel tegelijk en je moet precies goed getimed iets doen en daar heb je iemand voor nodig die je helpt en corrigeerd op het moment dat je rijd.

Jep klopt, ik laat je horen hoe het donderdag opgelost is..Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:34

Joceline schreef:
Hoi, dan heb ik weer even een vraagje. Heb jullie tips gebruikt maar het wil nog niet erg lukken, we hadden gister wel een extra baaldag normaal gaat het beter maar toch. Misschien dat ik ongemerkt toch iets fout doe Lachen

Ik houd mijn handen mooi rechtop, stil maar natuurlijk niet vast. Verder geef ik goed benen dus ze is goed actief van achter maar vang haar van voren goed op. Ik laat haar veel buigen ook op voltes, niet alleen in de hals maar in het hele lichaam. (buitenteugel begrenzen, binnenbeen, lichte binnenstelling en zo naar buiten drukken). Verder goed door de hoeken met buiging en veel slangenvoltes gaan prima.Toch wil ze niet voldoende zakken! Ik merkte zelfs dat ze een valse knik kreeg..Wat kan ik hieraan doen?

Laat idd een instructeur even goed kijken naar hoe je het doet.

Wat het ook een beetje is: je hebt nu geleerd hoe je basishulpen moeten zijn, maar de finetuning en de precieze timing kan een instructeur je heel goed mee helpen. Het is ook een stukje gevoel, wat je moet krijgen.
Ik kan hier van achter de PC niet zeggen: "goessooooo!! Zó wil ik het zien, dat is nu een fijne, actieve stap. Als je nu nog iets meer binnenbeen geeft, wordt ie nog iets ruimer, dat is wat we willen zien!"

Of: "Voelde je dat? Dát is wat je moet voelen! Nou begint ie echt te swingen"

Wij geven hier een boel theorieles, en het is heel goed om je theorie goed te kennen, maar dat je de theorie kent, betekent nog niet dat je in de praktijk direct het juiste gevoel zult (her)kennen. Daar heb je een goede instructeur bij nodig, die je net op het juiste moment zegt dat je een beetje been bij moet geven, of even prikken met je spoor, of die binnenhand meer loslaten, of die buitenteugel er iets meer bij nemen....
en die je dan later (tijdens een rondje stappen) uitlegt waarom dat was, en wat je nu net eigenlijk gedaan hebt, zodat je de praktijk aan de theorie leert koppelen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:51

Hai,

Ik wil eigenlijk een andere vraag stellen, maar geen interesse om het op openbaar bokt neer te zetten, de adviezen hier kan je vaker wat mee Lachen

Afgelopen vrijdag had ik mijn eerste les met Jikke, een leuke 5 jarige friese merrie.
Nu ben ik mijn instructrice eigenlijk 1 ding vergeten te vragen en dat is het volgende.

Jikke loopt erg fijn en is een fijn paard om mee te werken.
De galop vind zij nog wat moeilijk, hoewel het steeds eigenlijk al stukken beter gaat. Het terugnemen naar de draf gaat niet echt lekker, zo gaat ze vanuit de galop ongelooflijk hard draven en kan ik dat vanwege de grote stappen niet bijhouden Haha!
Het lijkt meer op een tekenfilm, zo hobbel ik heen en weer en op en neer Haha! Haha! Zwaaien mijn armen en benen alle kanten op (overdreven gezien dan, maar zo heb je wel een idee).

Nu zegt instructrice dat ik een nette zit heb en er is verder niets op aan te merken. Alleen bij het terugnemen van galop naar draf.

Hoe kan ik dit paard rustig terugnemen van galop naar draf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:23

Het is een beetje een Friezen-probleem, veel Friezen, vooral barokke Friezen vinden de galop erg moeilijk. Ik dacht nooit dat ik het nog eens zou zeggen, maar in dit geval ligt het aan je paard Lachen

Wat je kunt doen, is veel overgangen rijden, om haar goed los te maken, en schakelen in de gangen. Pas waneer ze echt heel los in het lijf is, begin je aan de galop. Dan zal het wss wel wat gemakkelijker gaan.
Maar het is vooral een kwestie van geduld. Oefening baart kunst.... en sommigen hebben véél oefening nodig... Haha! Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:27

Ja ze (Liesbeth) zei het inderdaad ook dat het een veelvoorkomend 'probleem' is bij friezen.
Bedankt voor je reactie Lachen Daar kan ik wat mee.