Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:03

Simpelman schreef:
arie53 schreef:
Leg bij het onderstaande plaatje eens uit waar de rug in de verzameling precies zou bollen? Overigens als de bovenlijn bol wordt en de onderlijn van nature iets bol naar onderen is, krijgt het paard de bolle romp van een varken. Hoe komt dit anatomisch tot stand?

[ Afbeelding ]

Beste arie53,

Neem een echt paard en ga er naast staan, leg hem uit dat je hem aardig vindt en geen kwaad in de zin hebt.
Zet nu de toppen van je vingers van twee handen ergen in het midden onder de romp en til deze op.
Je zult zien dat er dan een wereld voor je open gaat.

Net gedaan en gezien.
Wel bij een 2 jr pony.Mijn man zei: wat doe je nu?
Nog een keer gedaan alleen toen vond de pony het spelletje niet meer leuk. ;)

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:55

Een goed getraind of getalenteerd paard hoeft echter aan voorkant maar heel weinig begrensd te worden, de impuls wordt in de achterkant opgewekt. Zoals deze heel goed getrainde en getalenteerde in de verzameling laat zien met een minimale begrenzing, dus minimaal van voren naar achteren, als je dat zo dan mag noemen en als ik dan nog een voorbeeld mag stellen: http://www.youtube.com/watch?v=2DjySFw0254 (piaffe aan de hand tussen 27 en 33 seconden op het filmpje).
Denk dat op vandaag er met teveel druk van voor naar achter gereden wordt en dat dit bedoeld wordt door bepaalde personen. Maar zolang men het niet eens is over KD, wat dan nog praten over het verschil tussen KD en AR? Begint meer op een KD-discussie te lijken en iedereen interpreteert KD anders.
Laatst bijgewerkt door bonoenpepper op 25-11-13 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:04

mooi filmpje
ik vind haar zeker een klassiek ruiter/trainer

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:08

Ik ook, prachtige ruiter zij traint en corrigeert ook met veel respect naar de mogelijkheden van het paard op dat moment en rijdt zelf met een heel mooie houding. Krijgt zelf ook wel les van een hele goede klassieke instructeur..... Ook David de Whispelaere vind ik zo'n mooie klassieke ruiter.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:15

bonoenpepper schreef:
Maar zolang men het niet eens is over KD, wat dan nog praten over het verschil tussen KD en AR? Begint meer op een KD-discussie te lijken en iedereen interpreteert KD anders.

HELEMAAL MEE EENS!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Airnt op 25-11-13 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:19

bonoenpepper schreef:
Ik ook, prachtige ruiter zij traint en corrigeert ook met veel respect naar de mogelijkheden van het paard op dat moment en rijdt zelf met een heel mooie houding. Krijgt zelf ook wel les van een hele goede klassieke instructeur..... Ook David de Whispelaere vind ik zo'n mooie klassieke ruiter.

Laatste heb ik ook les van gehad...Zeker ook een mooi klassiek ruiter. Super sympathiek
echter als instructeur vind ik hem voor mij niet geschikt. :o

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:23

nombrado schreef:
bonoenpepper schreef:

Laatste heb ik ook les van gehad...Zeker ook een mooi klassiek ruiter. Super sympathiek
echter als instructeur vind ik hem voor mij niet geschikt. :o

Van wie krijg jij nu les dan Nombrado?

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:24

Haha, nee zeker niet. Ook les van gehad, zegt veel te weinig tijdens de les en dan gaat in mij om "doe ik het goed, doe ik het niet goed". Ik heb graag veel "toelichting en correctie" zullen we maar zeggen....Maar wel een fantastisch ruiter in mijn ogen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:30

bonoenpepper schreef:
Haha, nee zeker niet. Ook les van gehad, zegt veel te weinig tijdens de les en dan gaat in mij om "doe ik het goed, doe ik het niet goed". Ik heb graag veel "toelichting en correctie" zullen we maar zeggen....Maar wel een fantastisch ruiter in mijn ogen.

Heb les van hem gehad in de beleer periode van Nombrado. (9 jaar geleden)
Was wel super relaxed...zeker, maar ik heb zelf meer input nodig toen ik verder kwam..
en tja, uiteindelijk wil je steeds meer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:32

loriene schreef:

Van een Spanjaard. (school in Jerez heeft gedaan)
Heb tot nu toe hier in Nederland niet echt weer wat gevonden , moet ik eerlijk zeggen.
Maar als iemand van jullie een tip heeft, betreffende een klassiek instructeur?
GP nivo?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:33

Simpelman schreef:
arie53 schreef:
Leg bij het onderstaande plaatje eens uit waar de rug in de verzameling precies zou bollen? Overigens als de bovenlijn bol wordt en de onderlijn van nature iets bol naar onderen is, krijgt het paard de bolle romp van een varken. Hoe komt dit anatomisch tot stand?

[ Afbeelding ]

Beste arie53,

Neem een echt paard en ga er naast staan, leg hem uit dat je hem aardig vindt en geen kwaad in de zin hebt.
Zet nu de toppen van je vingers van twee handen ergen in het midden onder de romp en til deze op.
Je zult zien dat er dan een wereld voor je open gaat.

Niet alleen arie!

een vrind van mij heeft een saddlefitting cursus gedaan, daar beweerde de docent ook al dat het niet kon.

Maar zoals je zegt: paar vingertoppen in de buiklijn (en eventueel over de croup, tegelijk) en je ziet het voor je ogen... kan niet missen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:36

Airnt schreef:
Beste arie53,

Niet alleen arie!

een vrind van mij heeft een saddlefitting cursus gedaan, daar beweerde de docent ook al dat het niet kon.

Maar zoals je zegt: paar vingertoppen in de buiklijn (en eventueel over de croup, tegelijk) en je ziet het voor je ogen... kan niet missen.

en wat doet het paard dan?
vingers over de buiklijn en de croup?
wat gebeurd er bij de drukpunten van de croup?
er gebeurd dan zeker wat...maar wat?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:40

nombrado schreef:
Airnt schreef:
Beste arie53,

Niet alleen arie!

en wat doet het paard dan?
vingers over de buiklijn en de croup?
wat gebeurd er bij de drukpunten van de croup?
er gebeurd dan zeker wat...maar wat?

Zou zeggen probeer het zelf eens.
Je hebt toch paarden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:47

loriene schreef:
Zou zeggen probeer het zelf eens.
Je hebt toch paarden?

Nou, kweet niet
maar die romp van mijn paarden kan ik echt niet optillen :D

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:50

Het is maar een simpele belly lift hoor. Door de druk van je vingertoppen spant een paard zijn buikspieren aan, waarmee de romp wordt opgetild als het ware. Simpele en bekende oefening om het paard bekend te laten worden met wat hij met zijn buik en rug kan.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:00

nombrado schreef:
loriene schreef:

Heb tot nu toe hier in Nederland niet echt weer wat gevonden , moet ik eerlijk zeggen.
GP nivo?

Want... we zien jou volgend jaar op de Wereld Ruiter Spelen?! _O-

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:04

nombrado schreef:
loriene schreef:

GP nivo?

GP nivo?????????

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:06

Ja Rianne, klopt!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:14

loriene schreef:
GP nivo?????????

Ja, ken je iemand?
wel iemand die aan huis komt :o
Laatst bijgewerkt door nombrado op 25-11-13 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:16

Rianne11_42 schreef:
Het is maar een simpele belly lift hoor. Door de druk van je vingertoppen spant een paard zijn buikspieren aan, waarmee de romp wordt opgetild als het ware. Simpele en bekende oefening om het paard bekend te laten worden met wat hij met zijn buik en rug kan.

o, das idd buikspieren aanspannen
hetzelfde als je bij ons in je buik prikt
maar dat hoef ik een paard niet bekend mee te laten worden hoor. Die zijn zich prima bewust van hun lijf
en wat ze er mee kunnen.
Het komt op mij over als iemand je een prik in je buik geeft, om zo je te leren je buikspieren aan te spannen .

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:18

Mark van de Donk, echt een aanrader, geeft goed en duidelijk les, heeft ook een tijdje Saloio (Anda/PRE) doorgetrained en wedstrijd gereden en is goed op de hoogte met de filosofie van Emmelie.
Is nog wel JONG, maar zou geen beletsel mogen zijn, je kunt rijden of niet.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:22

het was een antwoord op de vraag of het überhaupt mogelijk was voor het paard om die beweging te maken. Dat bewijst het.

Het motiveren van dei spieren kan ook door andere wegen, waaronder oefeningkeuze. Een paard kan ook erachter komen dat hij het maar op een juiste manier gaat proberen... en dat kun je dan belonen.
of het nou een beenhulp is of een spoor onder z'n buik, hij mot het uiteindelijk zelf volhouden. maard at kunnen paarden prima.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:23

[/quote]
Want... we zien jou volgend jaar op de Wereld Ruiter Spelen?! _O-[/quote]

Dit soort antwoorden zijn erg off topic, erg irritant, en zijn ook echt niet grappig.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:36

Dat is jouw mening, ik vind het wel grappig :)

Maar persoonlijk vind ik het off topic om hier om instructie te vragen, daar is Bokt markt voor.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:41

http://www.youtube.com/watch?v=uPr2LfEPq0s

Bij 2:00 zegt ie dat 'collection is the degree to which it lowers and maintains the lowering of the hindquarters'

de rest van het filmpje vond ik niet bijster interessant, maar hij maakt het dus een NOG engere definitie van houding.

Punt is dus nogmaals: ik wil het belang van impuls (of ontspanning of wat dan ook) niet onderdoen, maar je kunt het aspect van impuls niet meer apart benoemen als je verzameling definieerd als 'alls is perfect tegelijk' dan kunnen we nooit meer iets analyseren.