Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:50

MyWishMax schreef:
knollentuin schreef:
kijk jouw verhaal over die teugel snap ik helemaal =goed over nagedacht en er zijn meer mensen die t zo doen -met een reden. ik gebruik dat idd ook. het is iig veel beter dan het paard tegen te houden aan je binnenteugel ipv met t binnenbeen door m af te steken wat je heel vaak ziet.
het idee in de beweging -draf galop naar dat binnenvoorbeen toe te neigen, je rijdt er steeds naar toe maar dat paard zal voor je uit blijven, je rijdt de romp van het paard daarheen en verdrijft t been, snappie :)

Ik had nog een edit gedaan :D Maar ik geloof dat ik je snap en dat ik dus hetzelfde doe, maar het anders/verkeerd verwoord? :=

ach t heeft even geduurd... maar snap je nu mn fanatiekiteit? weet je sommige dingen kun je over discussieren hoe je iets doet -schilderen, de een begint in t midden de ander bovenin,weer een ader eerst de randejs- het eindresultaat zal er niet door veranderen een egaal geschilderde muur. in mijn ogen is dit dus ietsjes anders

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:51

MyWishMax schreef:
knollentuin schreef:
aangezien ik nergens meer een reactie krijg op mn vragen over de aanspanning en ontspanning van de rugspieren met de daarbij behorende bolling en dunner worden.
even hoe het in de theorie omschreven staat:
hulpen appyement:
binnenteugel tegen de hals deze onderhoudt stelling en nagevelijkheid
buitenteugel bepaald de mate van stelling
buitenbeen is achter de singel en drijft op het moment dat buitenachterbeen van de grond is om dat been te activeren om onder de massa te treden
binnenbeen is op de singel en onderhoud de mate van lengtebuiging samen met de teugelvoering
ruiter zit vermeerderd op het binnenzitbeen zodat buitenste lange rugspier ontlast wordt en zich kan strekken
zwaartepunt van de ruiter gaat naar het binnenvoorbeen
ruiter kijkt tussen oren van paard door in de rijrichting

Ik geef juist ruimte met binnenhand, licht opzij voor de stelling. De mate van stelling en buiging regel ik met zit, buitenteugel heb ik alleen contact. Alleen snap ik niet waarom zwaartepunt naar binnenvoorbeen gaat.
ik snap dat ook niet. Zelfs met lichtijden zorg je dat binnenachterbeen ontlast wordt.

Maar het maakt ook niet uit. Ik doe waarvan ik merk dat mijn paarden begrijpen en wat ze met plezier aannemen. Als dat anders is dan dat er in een boekje staat, dan is dat zo. Met rijden is het vooral gevoel hebben.

Ik leer mijn paarden te wijken voor druk. Heel simpel en zoals ze zelf ook doen in de kudde. Dat is een beetje de gedachte erachter. Als ze opzij gaan is de hulp weg. In het begin moet je de hulpen nog groot geven, duidelijk uitleggen. Deze hulpen kan ik dan steeds meer gaan verfijnen en uiteindelijk zullen ze onzichtbaar zijn.

Dat ik niet eerder reageerde komt omdat ik, zoals ik al eerder aangaf, een slecht bereik heb met mijn telefoon vanaf mijn huis. Daarnaast had ik ook nog andere dingen te doen :)
Laatst bijgewerkt door Zooist op 05-04-12 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:51

Ah, quoteverkloot :+
en hersteld! :D

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:55

mwm snapt m ondertussen zoo en is er achter dat ze t wel zo doet als omschreven.
wat ik al eerder zei even goede vrienden, ik vind dat ik het beroepstechnisch en biomechanisch niet kan maken om te gaan freeweelen hierin

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:10

Ach, mijn paard is superblij en los in lijf, loopt met gemak door de oefeningen heen, wordt daar sterker door, bespiering wordt mooier, kan het nog makkelijker gaan doen. Kan daarna toewerken naar nieuwere oefeningen. Stap voor stap het hele proces door met een tevreden paard.

Ik kan echt niet begrijpen waarom het nu zo fout moet zijn :n

Ik kan ook niet zeggen dat het fout is en ook niet dat iemand anders met een tevreden en mooi ontwikkeld blij paard het fout doet.

Als je dingen gaat afdwingen ben je mi wel verkeerd bezig. Maar dan zie je ook geen blije en soepele paarden terug.

Misschien is het juist wel eens goed, ook als trainer, om eens verder te kijken dan wat je zelf altijd geleerd hebt. Ik vind dat machtig interessant en pak overal uit mee waarvan ik merk dat het bijdraagt aan het ontwikkelen van mijn paard en waarbij mijn paard blij wordt en er geen spanning van krijgt.

Zo heb ik hele live discussies gevoerd en lessen genomen om te kijken of het hele Duitse klassieke bij mij paste. Ook daar heb ik dingen uitgepikt die mijn paard en mij paste.

Open staan en jezelf blijven ontwikkelen zijn mi wel kenmerken voor coaching.

Natuurlijk is presteren leuk, en een beker mogen ze van mij houden, maar het leukste vind ik als mijn paard weer met plezier laat zien dat het allemaal nog fijner is dan de rit ervoor.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:05

Citaat:
Maar het maakt ook niet uit. Ik doe waarvan ik merk dat mijn paarden begrijpen en wat ze met plezier aannemen. Als dat anders is dan dat er in een boekje staat, dan is dat zo.

Ik snap je en toch begrijp ik je niet. Je geeft ook les, dan moet je toch een basis hebben om aan je leerlingen uit te leggen wat en waarom ze iets moeten doen. Klinkt mij nu een beetje van ik doe voor elk paard het net ff anders. Als ik les geef is mijn basis altijd het zelfde. Dus mijn vraag wat is jou basis. Paardrijden is voelen dat ben ik met je eens, maar dat lukt imo alleen als je consequent met iets bezig bent, voor je paard maar ook je zelf, alleen dan kan je imo zonder nadenken op het juiste moment leren handelen in bepaalde situaties.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:57

Ken je het skala?

Dat is het begin van alles. En ik pas mijn lessen aan naar paard en persoon. Zo heb je personen die werken met grote spiergroepen en personen die werken met kleine spiergroepen.
Die kan je nooit op dezelfde manier trainen.

Paarden precies hetzelfde. Je hebt loperige paarden, angstige paarden, flegmatieke paarden. Die kan je niet hetzelfde laten doen.

Een persoon met een fijne motoriek zal makkelijker kunnen leren om kleine hulpen te geven dan een persoon met een trage motoriek. Daar moet je als trainer rekening mee houden.

Ik begin altijd met de houding en zit van de ruiter en ga ze dan leren voelen hoe het is om zelf te ontspannen en dan hoe het paard ontspannen wordt. Vaak werk ik bij echt beginnende ruiters, of ruiters die een dwangmatige rijstijl hebben ontwikkeld, alleen in stap. Ik loop er op een afstandje naast en help ze met het bewustwordingsproces van hun eigen handelen. En zo bouwen we het uit. Als de ruiter ontspannen kan zitten en zijn paard gaat in stap nageven, dan gaan we weer een stapje verder.

En verder werk ik dus met wijken voor druk. Been is naar voren en been hangt af als de reactie er is. Het paard moet leren blijven lopen in het tempo wat de ruiter aangeeft. En dat doe je middels overgangen en tempowisselingen.

Terugrijden is langmaken, uitademen, zit sluiten en indien nodig een ophouding. En alle hulpen kunnen steeds kleiner naarmate kunde van de ruiter toeneemt en daarmee het paard dus ook heeft leren ontspannen.

Als de ruiter en het paard uiteindelijk een fijnafstemming hebben, dan gaan we bezig met het paard sterker maken. Maar eerst moeten de basisvoorwaarden goed zijn.

Reactie op het been en reactie op het terugrijden. En dan neem je per gradatie het hele skala mee.

En mijn oude rijden (om on topic) te blijven was wel werken naar lossigheid maar dan voornamelijk uit dwang.
Nadat ik bij Rien van de Schaft geweest ben heb ik alles omgegooid en ben ik daarmee verder gegaan. Dat heeft me uit een tijtechnische dip geholpen. Toen het meer klassiek gaan zoeken, maar daar kwam ook behoorlijk druk en dwang naar voren. En dat was meer proefgericht en niet de oefening om te ontwikkelen. Dus dat was het ook niet. Toen een tijdje geklungeld met wat Duits klassiek waar ik ook weer wat uit meepikte en toen bij mijn huidige instructie terecht gekomen die ook kijkt naar paard en ruiter en alles aanpast aan het kunnen en karakter van het paard en daarbij het kunnen, mrt de lichamelijke mogelijkheden en beperkingen van de ruiter in ogenschouw nemend. Kortom, trainen, niet volgens een boekje, maar wel speciaal afgestemd op.

Drie paarden, een amazone, drie totaal verschillend gebouwde paarden met hun eigen talenten en tekortkomingen, een basis die per paard hetzelfde is, een training die per paard verschild. Met als resultaat drie onwijs tevreden en blije paarden, die eigenlijk altijd voor me door het vuur gaan, die heel gezond zijn, niet vast zitten in hun lijf en elke dag plezier in de training hebben.

En met dit laatste riedeltje als einddoel, aangepast naar niveau en kunnen van de ruiter, bouw ik de trainingen op die ik geef.
En ook daar zie ik paarden die blijer worden, veranderen van trage boze Trapzakken, naar blij, vooruitdenkende paarden met ruiters die zaten te trekken en te plukken en nu stil en ontspannen te paard zitten. En daar doe ik het voor!

Nou, geloof niet dat ik er nog meer over kan zeggen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:01

Maar volgens mij verschilt het niet zoveel bij jullie. Zoals ik het lees? Om even bij het appuyement te blijven. Zoo zegt dat ze gebruik maakt van wijken voor druk. Door je zit te draaien waar je heen gaat, 'duw' je je buitenzitbeenknobbel naar voren en drukt deze dus tegen het zadel in de richting van het binnenvoorbeen.

Waar het mis gaat is volgens mij dat KT het opvat alsof jij je gewicht echt op buitenkan legt en jij denkt dat zij het echt op de binnenkant legt? En volgens mij is dat beide niet zo????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:04

Bij KT is het iig wel zo :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:07

Ik zie niet in hoe dat kan zonder in te knikken, of mijn lijf kan dat niet. Door het draaien van je zit kom je automatisch iets meer naar binnen te zitten, maar om dan nog extra op de binnenkant te gaan zitten? Dat lukt mij niet zonder scheef te gaan hangen of in te knikken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:09

Ik leg geen gewicht op de buitenkant. :n

Ik kan niet nadat ik meegedraaid heb mijn gewicht aan die kant gooien zonder in te knikken. En dat wil ik niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:11

Ja Zoo, maar ik probeer te begrijpen wáár het verschil in jullie manieren zit, maar ik snap het niet. Zoals ik het lees verschilt het weinig of niet? := Tenminste, zo vat ik het op...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:23

ik denk ook dat het zo gaat namelijk, en dan it ik de foto van die vos in appyement te kijken en dan zie ik dat je binnenbeen niet aan je paard ligt...in de lengtebuiging ...en dan denk ik dat ik mn punt duidelijk heb. wat jij omschrijft wat je doet is anatomisch niet mogelijk om je binnenbeen lang te houden en dan ook nog je buitenzitbeen te laten zakken...zonder je been van je paard weg te steken of in te knikken.
daarnaast zzo; je geeft ook les, leg jij dan aan je leerlingen uit dat t overal anders omschreven wordt en dat ze het bij een heleboel mensen anders zullen leren,maar dat jij het zo doet omdat je er de noodzaak niet van inziet omdat t bij jou wel zo lukt? of geef je ze de keus hoe ze het willen leren..?
en dan aan de mensen die hier in dit topic zitten en les krijgen.. wat is jullie keus? les krijgen over iets dat onderbouwd is en op papier na te zoeken is.. of iest zelfbedacht??

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:28

Ik kan mij heel erg vinden in het verhaal van zooist. Ik train zelf ook op die manier. ik zou jou zo als instructrice nemen:)
Maar imo zit er niet heel veel verschil in jullie verhaal. De basis is terug te zoeken. Alleen de afstemming en verfijning is bij zooist meer gericht op gevoel.
Laatst bijgewerkt door Algraatje op 06-04-12 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:30

ho even zoo, je zit de hele tijd te beweren dat je gewicht in een appyement aan de lengtekant van het paard zit, en nu beweer je anders? ga je nu weer de boel doorelkaar gooien net als gister met links en rechts?......je zegt mijn paard wijkt voor druk dus in een appyement laat je hem wijken voor druk aan de lange kant, althans zo omschrijf je het in mijn idee de hele tijd, nu beweer je dat je daar geen druk hebt?? je verward mij

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:33

Ik heb Zoo live zien rijden, maar het is mij totaal niet opgevallen dat ze binnenbeen afsteekt in appuyement, eigenlijk. En met je zit draaien doe je méér met je buitenzitbeenknobbel, maar haal je daar dus eigk het gewicht van de buitenkant richting het binnenvoorbeen af? Vandaar dus mijn verwarring ook.

EDIT: En eigenlijk laat je je paard wijken voor de druk van je buitenzitbeenknobbel, maar niet voor je gewicht?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:34

Ik wil les op een manier die voor mij werkt. Waar ik leer voelen wat ik doe en wat het effect is op het paard. Of dat nu onderbouwd is of niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:36

Algraatje schreef:
Ik kan mij heel erg vinden in het verhaal van zooist. Ik train zelf ook op die manier. ik zou jou zo als instructrice nemen:)
Maar imo zit er niet heel veel verschil in jullie verhaal. De basis is terug te zoeken. Alleen de afstemming en verfijning is bij zooist meer gericht op gevoel.

en ik denk dat je daar oordeelt zonder goed gelezen te hebben, ik leg de nadruk dus juist op gevoel en ik vind dat je een spier die gelengd is met rust moet laten om die rek te kunnen maken -heeft ook met gevoel te maken, nl inleven in de beleving van je paard. je zit m namelijk gewoon in de weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:36

Ik hoef het niet perse na te zoeken. Ik wil wel de theorie erachter kunnen nazoeken, en de biomechanica erachter kunnen begrijpen. Wat voor mij belangrijk is, is dat mijn paard het logisch vindt, en dat als ik op eender welk paard ga zitten, dat paard snapt wat ik bedoel. Dat het niet iets geks is, maar klopt met het lijf van mijn paard.
Ik begon met een volkomen groen paard, maar zij begreep, zonder dat we het haar ooit geleerd hadden, wat een open teugel betekent en een gesloten buitenteugel. Stuur hoefde ik niet te monteren. Dat zat er gewoon op, alles wat ik moest leren was een logische hulp. Ook op de binnenkant zitten begrijpt ze, en ook dat heb ik niet uitgelegd. Net als terugkomen op adem, dat vindt ze logisch. Wijken voor druk heb ik haar wel moeten leren, dat begreep ze niet zomaar. Ik concludeer dan dat dat voir een paard niet een natuurlijk iets is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:41

klopt yamch een paard gaat van nature juist tegen druk in, het is een algemeen bekend feit dat dat juist iets wat paarden moeten leren, al beweerde zoo net in haar post dat paarden in de kudde dat van nature doen. elk paard zal in het begin tegen druk ingaan duwen. geef niet mee aan de teugel en je paard gaat hangen-trekken. zet je jonge paard opzij in de stal en zn eerste reactie zal zijn terugduwen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:45

knollentuin schreef:
ho even zoo, je zit de hele tijd te beweren dat je gewicht in een appyement aan de lengtekant van het paard zit, en nu beweer je anders? ga je nu weer de boel doorelkaar gooien net als gister met links en rechts?......je zegt mijn paard wijkt voor druk dus in een appyement laat je hem wijken voor druk aan de lange kant, althans zo omschrijf je het in mijn idee de hele tijd, nu beweer je dat je daar geen druk hebt?? je verward mij

Ik geef druk aan de lange kant.

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:46

knollentuin schreef:
Algraatje schreef:

en ik denk dat je daar oordeelt zonder goed gelezen te hebben, ik leg de nadruk dus juist op gevoel en ik vind dat je een spier die gelengd is met rust moet laten om die rek te kunnen maken -heeft ook met gevoel te maken, nl inleven in de beleving van je paard. je zit m namelijk gewoon in de weg!

Misschien heb ik het dan niet goed verwoord, want heb alles gelezen :o
Wil overigens niet zeggen dat ik het met jou niet eens ben kt. Ik denk persoonlijk dat mijn rijstijl meer overeenkomt met zooist. maar aangezien ik net begonnen ben met een redelijk groen paard rij ik voornamelijk basis. Wat dus betekent dat er nu geen verschil is met jouw manier of die van zooist.

De niveaus die jullie rijden heb ik nog lang ni :) et bereikt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:47

MyWishMax schreef:
Ik heb Zoo live zien rijden, maar het is mij totaal niet opgevallen dat ze binnenbeen afsteekt in appuyement, eigenlijk. En met je zit draaien doe je méér met je buitenzitbeenknobbel, maar haal je daar dus eigk het gewicht van de buitenkant richting het binnenvoorbeen af? Vandaar dus mijn verwarring ook.

EDIT: En eigenlijk laat je je paard wijken voor de druk van je buitenzitbeenknobbel, maar niet voor je gewicht?

Foto's zijn een moment opname :D
Zulke dingen kan je niet aflezen van een foto.

Overigens zijn deze foto's genomen toen ik nog op de óude' manier reed :)
De foto's zijn puur om aan te geven wat ik bedoel.

Ik laat mijn paard wijken voor 'druk' van mijn buitenzitbeenknobbel en niet voor mijn gewicht.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:48

juist dan heb ik je goed begrepen. ik doe dus niet hetzelfde en het lijkt er ook niet op mwm. druk op de lange kant en aan de korte kant de buiging erindrukken is imo knijpen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:48

knollentuin schreef:
Algraatje schreef:

Het lijkt nu net of je Algraatje een standje geeft :+
Ik zit mijn paard niet in de weg. Ik vind dat nogal een constatering op basis van een foto en een verhaaltje. Als ik mijn paard in de weg zou zitten zou hij niet zo blij en ontspannen zijn als hij nu is.
Laatst bijgewerkt door Zooist op 06-04-12 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt