ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:45

moonprayer hard nieuws. maar ik duim mee dat het helemaal goed komt!!

izzy ik zou zeggen zo door blijven gaan, veel dat opstapje doen. op , af, op, af, op, af :+ tot het normaal is. belonen bij het op want dat is het spannendst.
mooi resultaat van de wedstrijd!

jetta oei. maar het filmpje ziet er wel weer relax uit daarna!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:48

Ook ik duim hier voor je mee moonprayer dat alles goed komt. Wel goed van je dat je het hebt laten controleren voordat je haar liet beleren.

Ik heb vandaag tijdens mijn les geoefend in trailer laden. Heb besloten om per 1 juni van stal te veranderen maar dan moet Indezz natuurlijk wel de trailer op lopen. Tot nu toe alles als veulen op de trailer gestaan en toen is hij uiteindelijk maar erop getild omdat hij er absoluut niet op wilde :+
Steeds uitgesteld maar omdat ik wil dat hij het op een rustige manier leert toch nu ermee begonnen. Mijn instructrice doet grondwerk, parelli ed en heeft ervaring met problemen bij trailerladen. Meneer wilde voorheen niks van de trailer weten, maar hij is erg nieuwsgierig aangelegd dus hier hebben we gebruik van gemaakt tijdens de training. We hebben eerst grondwerkoefening gedaan en deze naderhand ook toegepast bij de trailer. Hierbij als uitgangspunt dat hij bij de trailer " rust " had om dat rare ding te onderzoeken. De laadklep moest dan ook uitgebreid uitgetest worden door erop te slaan met zijn voorhoeven, schrapen en zelfs te kijken of het eetbaar was :+ Uiteindelijk stond hij relaxt met 4 benen op de laadklep en met zijn hoofd naar binnen, het was zelfs zo erg dat toen we met mijn merrie bezig waren met trailerladen en Indezz nog los in de bak erbij stond hij mijn merrie telkens aan de kant duwde zodat hij op de laadklep kon gaan staan met 4 benen. Erg goed gedaan dus, van er niks mee te maken willen hebben tot niet meer van de laadklep af te kijgen :D Volgende week weer les en dan gaan we weer verder.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:53

haha gaaf twin! en heb je hem dan ook beloont met wat snoepjes/eten, of enkel met de 'rust'?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:22

trailer laden ging trouwens mega goed! we waren veel te vroeg, omdat we uit gingen van een laad drama :P was onze eerste keer met haar, en je weet maar nooit, zeker niet omdat ze soms zo super angstig kan zijn.

we hebben nog nooit een paard gehad wat zo makkelijk op de trailer ging, en bleef staan :)
(ook geen drama's met vorige, maar je moest er altijd wel ff de tijd voor nemen, en eentje bleef gewoon niet rechtop staan in een smalle trailer, die moest helemaal met de benen wijd. )

ik heb ook korrels meegekregen voor trauma verwerking,
iemand hier ervaring mee?

moet 1x per week 3 korrels geven, het potje zegt dat het valkruid is.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:13

Had de opdracht gekregen alleen iets te geven als hij op de trailer stond met 4 benen en rustig bleef staan, hij hoefde niet helemaal de trailer op maar hij moest voor eten minimaal met 4 benen op de klep staan en met het hoofd binnen en dan niet direct met eten belonen maar pas als hij even rustig bleef staan. Dat eten kwam hij dus ook halen toen we met mijn merrie bezig waren, de grapjas. Eerst geoefend met voor trailer staan, wegsturen en naar me toe vragen voor trailer, over de laadklep heen lopen, links en rechts naast de trailer sturen ( oftewel driving game, en jojo game ) allemaal zonder beloning, alleen rust als hij de laadklep op liep of interesse in de trailer toont mag hij dit ook bekijken zoals hij wilt dus ook rust.

Maar Indezz is een echte grapjas, we hebben echt om hem moeten lachen. Er lag een halstertouw naast de trailer op de grond en toen we met mijn merrie aan het werken waren komt hij ineens naar ons toe gelopen met het halstertouw in zijn mond alsof hij wilde zeggen, mag ik ook meedoen? Haha.Om vervolgens dus los de klep op te blijven lopen :p

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:11

Moonprayer dat is balen zeg.. !! ik duim ook hard voor jullie mee.. !

Jetta het filmpje ziet er toch al relaxt uit..

Ik mag misschien toch al eerder een paard al gaan in rijden. Ik rij voor mensen een pony en die mensen belde net op ze wilde een 3 jarige hengst kopen en of ik die hengst dan in wil gaan rijden.. Van het weekend of dinsdag maar eens kijken wat voor iets het is.. :)

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:18

hallo mensen !
mag ik me hier melden samen met mijn paard-inrij-probleempje ?
ik hoop namenlijk dat iemand de oplossing weet :D

ik heb een fries van nu bijna 5.
hij is beleerd toen hij ongeveer 3 a 3,5 was, en daarna is hij het land op gegaan tot 1 april dit jaar,
( toen is hij bij mij gekomen )
nu probeer ik hem op te pakken, wat al aardig gaat.
opzadelen en longeren en de comando's zitten er goed in.
zadel aansingelen en bungelende stijgbeugels zijn ook geen probleem.
maar dan komt het hang/opstap gedeelte......
oftewel SLM Slechte landing mensen.

als ik probeer op zijn rug te gaan hangen gaat de knop om en raced hij weg.
weet iemand wat ik hier aan kan doen ??

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:31

Misschien er direct op gaan zitten en je stevig vast blijven houden en het signaal voor stoppen roepen. :+
Laatst bijgewerkt door DeSprinkhaan op 03-05-12 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:10

dat vind ik wel een heel eng advies desprinkhaan :+

je moet dit, volgens mij, juist heel voorzichtig aanpakken. Je kan pas een stap verder, als de vorige gelukt is in rust en vertrouwen. Dus het opstappen is : voet in de beugel: ontspanning -> ga je door, jezelf ophijsen tot halverwege het zadel: ontspanning -> ga je door. Een keer staan in de beugel, jezelf dus strekken/alsof je er op zit maar met nog 2 benen aan 1 kant: onspanning -> ga je door. Hangen en dan eens stappen , zodat hij aan het gewicht kan wennen op de rug.

Er is duidelijk nog paniek, of onbegrip. Dus ik zou zeker nog niet gaan zitten.

moonprayer geen ervaring
twin klinkt logisch dat hij dan zo graag weer op die klep wil :D
liesje tof! En wat voor paard?

ik heb vanavond weer trailergeladen met de fellponies. ook de ruin ging nu met me mee. Gister trok hij me nog het hele erf over en duurde het best lang voor hij er eens op stond (parelli wijze) en vandaag liep hij al snel met me mee en stonden er er samen in jippie. paar keer herhaald, daarna alleen er op gestuurd JAWEL. geweldig, helemaal blij! stang er ook achter, alles in ons uppie /3
De merrie ook nog even er in en uit en van t weekend nog eens meepakken :j

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:15

FahyaFemke schreef:
dat vind ik wel een heel eng advies desprinkhaan :+

Was vergeten het clowntje erachter te zetten.
TS: dat dus niet doen!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:27

haha ja ik dacht het ergens ook wel maar miste het clowntje er bij hihi. gefixt zie ik! ;)

ik zeg het ook vaak genoeg voor de grap tegen kindjes in mn les: "zo en nu vasthouden en in galop"
die koppies dan hahaha. grapjeeee ;)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:53

Haha, leuk zeg twin dat die er gewoon zelf op ging staan en bleef staan :D

Bij moonprayer ging het trailerladen ook goed precies, fijn zo! Hmm, korrels voor traumaverwerking, dat ken ik zelfs niet.

Hangen kon ik bij mijn merrie ook niet, opstappen ging dan weer wel. Ik zou inderdaad ook oefenen zoals FahyaFemke zegt, eerst werken aan die onderdelen van het opstappen. Eventueel in een niet te grote ruimte zodat ie geen km's open vlakte voor zich heeft liggen :D

Ha mooi resultaat al met dat trailerladen zeg FahyaFemke!

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:54

heb in de longeer ring zo ver dat ik kan aansingelen & beugels naar beneden voet er in doen en doen alsof ik opstap.
als ik dan zo blijf staan word hij knetter.
zou het slim zijn om gewoon op te stappen en te gaan zitten ?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:46

Met de stippel hier gaat het ok :) !
Longeren gaat nu goed en ze blijft er ontspannen onder.

Vandaag ook voor de 2e keer gehangen maar dat ging minder goed dan de eerste keer
De eerste keer heeft ze het maar over zich heen laten komen denk ik, nu liet ze zien dat ze erg
hoog en erg hard kan bokken := Wel gewonnen op een gegeven moment en toen gelijk gestopt. Morgen
weer even hangen :)

Afbeelding
Afbeelding

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:52

ikke_draver schreef:
heb in de longeer ring zo ver dat ik kan aansingelen & beugels naar beneden voet er in doen en doen alsof ik opstap.
als ik dan zo blijf staan word hij knetter.
zou het slim zijn om gewoon op te stappen en te gaan zitten ?

Een sterk , niet bang iemand erbij hebben om hem vast te houden :) Nooit alleen doen als hij wat lastiger is. Je kan jezelf omhoog hijsen zodat je gaat hangen, ik zou zeker niet gelijk gaan zitten. Ik wacht dan ook altijd tot ze volledig ontspannen staan wanneer ik hang etc, daarna pas echt zitten. misschien via een opstapje alleen met je buik gaan hangen zodat hij kan wennen aan het gewicht en jij jezelf er zo af kan laten glijden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:36

Ikke draver: je paard snapt het nog niet. En dan gaat ie rennen...... Logisch. Je bent een goede helper nodig, heb je die? Iemand met rust en lekkere beloning in zijn broekzak. Je mag je paard wel en beetje omkopen....hij moet gaan begrijpen dat het leuk is. Dus rust, langzaam aan de handelingen doen( gebruik je een stevig opstapje?) En dan de beloning als ie ontspant, toelaat...en eindeloos herhalen. In een half uurtje misschien 5x op en afglijden. Je zult al snel minder beloning nodig hebben. De associatie is geld en de volgende stap kan ingezet. Succes, ik weet hoe het voelt......

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:38

Lalunamyo: wat een leuke stippel!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:19

Oh, ineens herriner ik me, dat de eerste keer dat ik op de rug van Cascade ging hangen, ik hem net een lading hooi had gegeven. Hij was zo druk aan het eten dat hij niet op om om keek.
Dus misschien moet je een hoop hooi in de bak leggen, hem honerig (als een of twee uur niets gegeten, ervoor zetten, hem dan even laten eten, en over zijn rug gaan hangen. Zodra zijn hoofd omhoog gaat weer eraf. En zo door tot hij niet op of om kijkt.
Dit een paard keer doen, en het lijkt mij dat hij dan wel gewent is. En je ook zonder op kan stappen, of misschien de eerste keer hem wat laten eten, en als het op is op zijn rug.

Maar misschien moet je het niet doen omdat hij dan werken in verband met eten gaat leggen? Wat vinden jullie (de ander leden van dit topic) ervan?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:46

Wij zijn vanavond ook goed op de proef gesteld. Bolero was al wat gespannen doordat ze vreselijk hengstig is en de ruin in de stal naast haar pas 4 weken ruin is. Die gilt dus de hele tijd en Bolero reageert er toch wel op. En in de bak naast onze bak waren ze spullen van een aanhanger af aan het halen, niet al te zachtzinnig. Tot overmaat van ramp ging de auto met de aanhanger rijden en de aanhanger rammelde als een gek. Maar Bolero deed eigenlijk helemaal niks. Niet een keer er vandoor gegaan, alleen voelde ze wat gespannen aan maar dat ging uiteindelijk ook over. Wow! Echt een overwinning voor mij. En draven dat ze uiteindelijk deed! Wow, zo heb ik het nog nooit gevoeld, het voelde gewoon als zweven. Morgen hebben we cusus TTouch, heb ik ook veel zin in, dat zal Bolero ook wel veel helpen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:59

moonprayer schreef:
het zit mis in het hele achterste deel van haar rug en bekken. diagnose? nou in de prak, vast en hopelijk niet aan elkaar vergroeid.

Nou is heftig dan, als er maar vooruitgang is, beter vroeg geconstateerd, en als het maar goed gaat komen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:04

ikke_draver schreef:
hallo mensen !
mag ik me hier melden samen met mijn paard-inrij-probleempje ?
ik hoop namenlijk dat iemand de oplossing weet :D

ik heb een fries van nu bijna 5.
hij is beleerd toen hij ongeveer 3 a 3,5 was, en daarna is hij het land op gegaan tot 1 april dit jaar,
( toen is hij bij mij gekomen )
nu probeer ik hem op te pakken, wat al aardig gaat.
opzadelen en longeren en de comando's zitten er goed in.
zadel aansingelen en bungelende stijgbeugels zijn ook geen probleem.
maar dan komt het hang/opstap gedeelte......
oftewel SLM Slechte landing mensen.

als ik probeer op zijn rug te gaan hangen gaat de knop om en raced hij weg.
weet iemand wat ik hier aan kan doen ??

Sommige paarde kunnen heel heftig reageren als er boven hen iet komt te hangen of bewegen, is een soort aanval dat in hun instinct zit ga maar eens spelen met een plastiek zak aan een stokje ga hem daar maar mee borstelen en aan raken, gekke bewegingen mee maken tot hij het leuk vind(accepteert).

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:36

Vandaag weer een overwinning rijker :) De vorige keer explodeerde ze echt toen we wouden hangen, steigeren en bokken op een manier dat
ik heel erg moest oppassen voor haar rondvliegende benen := uiteindelijk lukte het wel. Vandaag gewoon weer geprobeerd en ze heeft geen bokkesprong gemaakt :D wel wat gespannen maar dat ging wel over. één keer ging ze lopen maar ze ging ook zelf weer stil staan, toen zijn we maar gestopt :) Ik ben tevreden

Afbeelding

melrovers : Fijn dat het zo ging ! Zo zie je maar dat het elke keer wat beter zal gaan :) wat is de TTouch cursus ?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:41

Lalunamyo: Daar hebben we die leuke stippel weer <3 Wat fijn dat ze vandaag weer braaf was met hangen, geeft dan toch weer een beetje vertrouwen.

Ikke_Draver: Een helper hebben, kan erg goed van pas komen. Maar ook oefenen met een opstapje, zodat hij eraan went dat jij boven hem staat.
Net als de Sprinkhaan kan wat te knabbelen hebben ook wel helpen, maar dat kan je natuurlijk niet blijven te doen.

Melrovers: Gaat dus ook erg goed met jou&Bolero! :D Hoe was de TTouch cursus?

Twinducklin: Indezz dus erg braaf met trailerladen, netjes hoor!

Jetta: Vervelend zeg, dat Storm ineens een rodeopaard werd. Nu dus weer heel erg rustig aan doen?

Vandaag is de zadelmaker langs geweest, volgend weekend is het zadel klaar en kunnen we dus echt aan de slag.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:39

Lalunamyo ik vind het echt een leuke stippel. Fijn dat ze nu zo braaf was, ook leuke foto!

Melrovers wat houd de Ttouch cursus in?

Mistralleke Dus vanaf volgende week echt aan de slag met weer een goed passend zadel. Succes!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:43

Hier staat algemene informatie:
http://www.tteam-ttouch.nl/

Bij ons is Angele van Tilburg geweest van www.paardenmensinbalans.nl. Het was erg leuk en erg leerzaam! Ik weet zeker dat ik hier bij Bolero mee aan de slag ga. Dit gaat haar zeker helpen :-). Ik ben wel total loss nu, morgen weer beurs dus ik ga zo mijn bed maar in (morgenochtend om half 8 rijden we hier alweer weg).