Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Katja schreef:Ik kan vanuit een rustig grondtempo ook heel goed terug helaas maar handig is dat niet.
Daarom heb ik altijd graag paarden met een hele grote galop die naar het hout trekken dat compenseert voor mijn gemuts.
Katja schreef:Ik weet heel goed wat mijn sterke punten zijn en daar ben ik ook heel blij mee maar ik weet ook waar mijn valkuil zit.
Heb een tijdje bij een ruiter gereden die erg op terugschakelen trainde en dan kan ik echt niet meer vooruit komen.
Presteerde het toen om (foutloos!!) in het 1.35m door een driesprong te gaan op 2 en 3 ipv 1 en 2
schoentje schreef:Joki schreef:Ik heb ook weer een vraag. Ik heb zoals ik al eerder zei een behoorlijk koude merrie (dit gaat met een heel klein spoortje nu een stuk makkelijker) die er nogal 'een kop op heeft', ofwel als mevrouw nee zegt, zal ze er alles aan doen om het niet te doen. En ik vermoed dat ze daarin iets nieuws heeft; het niet springen van 'enge dingen'. Enge dingen zet ik bewust tussen haakjes, omdat ze tot een paar weken terug alles sprong; zeiltjes, muurtjes, stoelen, boomstammen, tafelkleden noem het maar op. En opeens doet ze het niet meer; ze gaat er zelfs enorm voor in de ankers.
Van de week moest ze eerst over een wit hekje van 40 cm. Dat is me na 3 keer gelukt, waarbij ze daarna wel zo boos was dat ze een rondje heeft lopen bokken (nee niks lichamelijks als het balken waren geweest had ze niet geweigerd en al helemaal niet gebokt). Alle keren (ook de keren dat ze wel weigerde) rijd ik aan met behoorlijke druk naar voren, want ze zal zelf nooit aantrekken (ook niet op balken).
Daarna moest ik een slootje springen wat ze al kende. Vorige keren nooit moeite gehad maar ook nu met behoorlijke druk aangereden gezien mijn problemen op het witte hekje. Weer vol in de ankers, maar daarna rustig het zeil (= slootje) rustig met haar voorbenen alle kanten opschuiven.
Is ze zoals ik vermoed gewoon stout of doe ik iets fout?
Het is moeilijk te zeggen van achter de computer, maar het lijkt idd ofdat ze een beetje stout is. Dit kun je alleenmaar oplossen onder goede begeleiding, omdat ik vanaf hier niet precies kan zien waar het fout gaat.
Als je denkt dat het je zelf niet lukt, dan kun je vragen of iemand anders (instructeur) even op je paard wil gaan zitten. Vaak voelen ze dan ook nog even extra of er nog andere (rijtechnische) problemen zijn, die vanaf de grond niet altijd waar kunt nemen.
Juventus schreef:zo ook weer terug van concours,.. hmmmmm was een apart parcours,.. erg lastige lijjnen voor de B (volgens de profs ook),.. eigenlijk best heel fijn gereden na vorige week, de afstanden klopten eigenlijk weer fijn met 1 hapering (ging opeens in draf (zo'n krabbel) voor een gekke oxer en keek heel erg op dat ding maar ging daar wel goed over en daarna weer fijn door), maar had 2 balken,..
Op zich vond ik het zelf niet zo heel erg, want ik had wel een goed gevoel (fijn ritme,.. en goede afstanden), maar was verbaasd over die balken,.. de 1 was echt nauwelijks aangeraakt, hoorde het niet eens, hoorde later opeens een plof en dacht echt HUH? en de ander op de oxer de 2e van de dubbel,..met zn voorbeen zag ik, (probleem is volgens mij, tenminste dat denk ik) dat ik hem te lang laat worden soms,..
Heb je een lekker ritme (iets hoger dan normaal) maar dan laat ik hem toch iets teveel uit elkaar lopen denk ik,.. hij is groot en ik vind dat als kleintje best heel lastig om hem bij elkaar te rijden soms,..
Dan is je tempo/ritme beter maar nu heb ik een ander "probleempje"hoe houd ik hem meer gesloten en houd ik toch dat tempo/ritme vast
M__ schreef:Hey
ik heb de laatste tijd wat mer geprobeerd om dat "stofzuigen" toe te passen. Ik rij op verschillende paarden en op de ene lukt het aardig maar op de merrie waar ik het vaakst op rij heb ik een aantal problemen. Ze is springgefokt en heeft best wel potetieel. Maar ze heeft een vrij korte nek en dus redelijke aanleg om een onderhals te kweken. Ze zakt ook vrij moeizaam als ik haar de ruimte ertoe geef ik zit nog lang niet helemaal tot de grond maar min of meer ergens ertussen maar ze is ngoal verschietachtig en zenuwachig en elke keer komt ze terug naar boven en verlies ik contact. Hoe kan ik dit het beste oplossen?
ieris schreef:Hoi Marcel, ik ben net terug van oefenspringen en het ging echt super, veel beter dan eerst!
Ik merk nu echt verschil nu ik jou tips heb toegepast.
Ik heb 90 cm gesprongen en heb goed in de verlichte zit gereden, waardoor mijn paard veel makkelijker springt.
Het zat zo lekker en het ritme ging zo goed dat ik na de 2e sprong vergat om af te wenden naar de 3e, en ik bijna rechtdoor over een strobaal uit de ring sprong.
Gelukkig kon ik nog net op tijd inhouden, maar was een erg krap bochtje naar 3.
Verderop gebeurde dat nog een keer dan ben ik zo geconcentreerd op mijn ritme en houding dan vergeet ik echt waar de hindernissen staan, en moet ik ineens flink remmen en sturen, dat was mijn enige minpuntje.
Ik hoop dat ik hiermee meer ervaring krijg naarmate ik vaker ga oefenen.
marjoleinft schreef:hoi marcel,
ik heb ook een paar vraagjes.
ik heb zelf een merrie die graag springt.
enkele hindernissen gaan perfect en doet ze dan ook goed.
maar als ik een oxer neer zet of een dubbel , trippel durft ze dit niet meer. hoe kan ik haar leren om dit niet meer eng te vinden?
en ik heb nog een 4 jaringe haflinger staan, zou ik daar ook al mee kunnen beginnen om kleine hindernissen te springen of moet ik echt wachten tot hij een jaar of 5,6 is?
hopelijk wil je me vragen beantwoorden.
groetjes marjolein.
WowAmigo schreef:Hoe belastend is het springen van een BB-/B-parcoursje voor een paard? Heb een merrie die nu en hele tijd heeft stilgestaan, ben ik z-dressuur mee geweest maar dat vergt erg veel training met haar. Springen doet ze eigenlijk zo makkelijk dat ik erover denk om haar dan nog af en toe eens op een b-parcours (of lagermee te nemen.
Hoe getraind moet een paard zijn voor een B-parcours?
sheela schreef:Ik heb een paardje wat zichzelf super kan redden in een parcour. ik spring geen officiele wedstrijden, slechts onderlinge bij ons op stal. dat wordt ook niet hoog, 60-80 cm. Maar ik ben heel slecht in afstanden en tellen, want ik vertrouw volledig op mijn paard. Zolang ik haar het vertrouwen geef en lekker voorwaarts rij, redt zij zich heel goed. Ze heeft een goede techniek en springt lekker. Maar zodra het te hoog wordt, stopt ze ermee. Dus voor haar en mijn vertrouwen (ben niet zo'n held met springen) blijven we laag springen. Hoe leer ik nu goed tellen of is dat gewoon een kwestie van heel vaak oefenen en doen? Paard kan het wel, dat is het probleem niet.
MarcelDufour schreef:Dat je weer een normaal bitje in hebt gedaan, is heel goed, want een 5-jarige met een Pessoa bit rijden?????
Als je dit topic eens vanaf de eerste pagina leest, zul je oefeningen lezen met 5 balkjes op de grond voor de sprong. Dat is heel goed om een paard normaal naar een hindernis te leren lopen. Ga die maar eens een tijdje doen.
Zaff schreef:Hee,Dankje voor je antwoord.
Dat zal ik ook zeker thuis gaan doen!
Geeft dat dan indirect de werking dat ze op oefenspringen ook zich makkelijker terug laat nemen?
Want daar mag/kan ik niet bij alle hindernissen balkjes neerleggen.
Groetjes
Sjolvir schreef:@Marcel, ik weet dat je van de wissellende avatars en onderschriften bent, maar wat gezellig,
dat je voor vandaag een fjordje gekozen hebt![]()
@M__, toevoeging, juist bij paard met korte hals wel lekker om hem op lengte laag te rijden, aangezien
ze gauw genoeg zich op kroppen en juist met kort halsje is lang laag stofzuigen dus ideaal.
Weet niet of je met die merrie wilt gaan dressuur rijden, maar dan is die lengte in de hals wel mooier.
@Sheela, heb ik ook altijd gedaan, max parcoursjes 80 cm, omdat ik dan weet dat ook al kom ik bagger uit,
mijn paard zich nog kan redden. Kan je dus geen ongelijk geven. Vond het altijd ideaal, vertrouwde blind op mijn paard.
Wist dat als ik het verknalde zij ons ging redden.
zucht, door al dat enthousiaste gespring ga ik vanavond maar eens vragen of mijn instructeur een balk in de bak wil leggen.
Eens kijken wat Tobago daar van vind...