[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:01

Wat is er superwoman?

i233_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:36

Als ik een wending of een schouderbinnenwaarts wil rijden, dan laat ik haar eerst bij de schouderbinnenwaarts een volte 10 meter rijden dat ze in de juiste stelling en buiging loopt. en dan heb je als het goed is ook druk in je buitenteugel. dan zet ik zo de schouderbinnenwaarts in en neem ik haar met mijn binnenbeen mee. heb dus druk in mijn buitenteugel maar zet haar opzij voor mijn been.

In de wending laat ik haar op mijn buitenbeen draaien en heb dan (kleine) druk in mijn buitenteugel. als ze niet goed wil meekomen help ik iets mee met mijn binnenteugel. dus werk wel iets met kneepjes, maar het meesten werk ik met mijn benen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:19

Schouderbinnenwaarts kan ik al goed, dat lukt dus wel alleen zeg maar gebroken lijnen en middendraf op de diagonaal niet..Dan ben ik het contact niet kwijt en ook niet het actieve maar op een of andere manier is er dan onrust! Boos! als ik dan weer op de hoefslag of volte kom is alles weer oke Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:25

Joceline schreef:
Mijn zus kent haar vanaf haar derde jaar en met veel respect ze rijdt gewoon erg goed en rustig zonder te gaan spannen of haar armen/handen vast te zetten zoals ik. Met de pessoa doe ik ook regelmatig en daar loopt ze prima mee alleen mijn instructrice zegt dat ze met de pessoa veel rekking heeft als je me begrijpt, teveel ruimte en dat is makkelijk. Zodra je er dan weer opstapt is het weer weg. De spier is sinds een flinke tijd minder bespierd geworden en het rijden gaat eigenlijk wel erg goed behalve als ik haar dus op een middendraf afstuur of een gebroken lijn o.i.d. De galop is ook erg moeilijk. Ehm hoe bedoel je nu? Met de pessoa? Nee dan loopt ze heel heilig met boogjes erin heel goed en zie je die mooie bovenspier opbollen. Ze is heel erg slim en ik ben te strak neem anders ook een kijkje in mijn HAW in mijn onderschrift daar zie je die bovenspier. Zo reed is eerst dus eigenlijk niks doen haar maar laten lopen zoals ze wil..

Ik zal even opzoeken het topic heb hem pas uit mijn onderschrift gedaan..Deze: Patos@work

tja, ik snap niet zo goed waarom je het zelf niet door heb. Hoe meer je schrijft, hoe duidelijker het wordt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:58

heeft ze geen last van haar gebit?
is er een tandheelkundige of tandarts bijgeweest?
vijlde deze met de hand of electrisch?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:38

@superwoman wat moet ik doorhebben dan? Ja ze is me slim af, dat weet ik maar sinds ik de klik heb gevonden luistert ze prima. Vandaag ging het ook super en we hebben lekker ontspannen gereden.
Ja er is een tandarts bij geweest, deze vijlt electrisch en laat me daarna het verschil voelen. Als ik niet tevreden ben kan ik gewoon het nog eens laten doen. Maar iedergeval bedankt voor tips e.d. ik ga er aan werken en ik open dan nog wel een keer een HAW.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:35

Joceline schreef:
@superwoman wat moet ik doorhebben dan? Ja ze is me slim af, dat weet ik maar sinds ik de klik heb gevonden luistert ze prima.

Zij is niet té slim, maar jij mist nog wat kunde om haar correct te rijden.Sommige paarden zijn wat moeilijker, maar je moet altijd naar jezelf kijken. Nu ben je blijkbaar bezig met trucjes. (kneepjes)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:09

Ja je hebt gelijk, toch is ze afentoe slim ze loopt dan soms onder veel dingen uit. Ze ging harder lopen en opfokkerig lopen doen. Nu we goed aan de slag zijn en ik de klik heb gevonden loopt ze opeens super langzaam omdat ze het dus hard werken vind. Mijn zus snapte al nooit dat ik haar snel vond want zij vond haar een slome. Ja ik mis kunde en zij is al Z2..trucjes niet maar we zijn in de lessen op zoek naar de klik en die heb ik gevonden! Alleen afentoe wil het nog wel eens moeilijk zijn als ik bijvoorbeeld een middendraf rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:40

Ik ben het met marchador en Superwoman eens Lachen

Een paard wat vasthoudt, wordt veroorzaakt door een ruiter die niet loslaat. Ja, je moet een zeker gewicht in je handen hebben (maar nóóit maar dan het gewicht van een pakje boter), maar je moet op ieder ogenblik in staat zijn de druk te laten afvloeien.
Als je de correcte handhouding hebt (dus schouders naar achteren en los, armen ontspannen laten hangen, knik in de ellebogen en vanaf de elleboog een rechte lijn naar de paardenmond) dan is je houding nageeflijk en is nageven voor de ruiter een fluitje van een cent.
Houd je je armen te recht, dan zet je automatisch je handen vast, waardoor je niet nageeflijk kunt zijn, en het paard dus ook gaat vasthouden.

Ik heb zelf een linkerhandje wat vrij makkelijk te streng wordt, en terugwerkt, daardoor had het bijrijdpaard wat ik voor iemand reed, ook de neiging om links vast te houden. Toen ik me bewust werd van mijn linkerhand, lette ik erop dat ik er niet te streng mee was, en het paard hield niet meer vast.
De oorzaak van mijn strenge linkerhand, was dat de hond links naast mij liep als ik hem uitliet. Omdat de hond eerder trok, hield ik hem met links vast. Maar láng nadat de hond het trekken had afgeleerd, had mijn linkerhand nog altijd de slechte gewoonte streng terug te werken. Zover kan een rijtechnisch probleem dus teruggaan.

Het is belangrijk dat je je daarvan bewust wordt.
Ik ga ervan uit, dat de correcte manier van rijden is zonder kneepjes, en van achter naar voor. En ik ga ervanuit dat op die manier ieder paard te rijden is. Mijn ervaring ondersteunt dat idee.
Maar dat houdt ook in, dat dus de oorzaak van ieder rijtechnisch probleem op de ruiter terug te leiden is. Er zal heus wel eens sprake zijn van een medische oorzaak bij het paard, maar veel vaker ligt de fout bij de ruiter.
Ik geloof ook niet dat paard onder het werk uit willen komen.... of lui zijn.... of sloom.... veel vaker hebben paarden gewoon geen zin in het werk, omdat het niet leuk is. Wel, dat is heel goed aan te pakken.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:52

Jammer dat er niet op mijn vraag word geantwoord(overheen gelezen?), had het idee dat er hier wel een aantal mensen zijn die verstand ervan hebben Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:49

love_plaisir schreef:
Hoi,

heb een vraag, misschien is het offtopic, maar denk tog dat het hier wel kan worden gesteld Lachen.

Verzameling; Meer verheven passen, meer buiging in het spronggewricht, meer gewicht op achterbeen. Maar hoe krijg je dat nou? Bijv; in de m2 (proef 20) Moet je eerst handveranderen in uitgestrekte stap en daarna F afwenden en verzamelde stap. Hoe zorg je er dan voor dat je paard zich gaat verzamelen?

In een boek over klassiek rijden las ik dat je halve ophoudingen moest maken, kruishulp en beenhulpen geven. Maar halve ophouding is dan weer een kneepje in je teugels, terwijl ik hier lees dat je geen kneepje in je teugels moet geven. Of gaat dat alleen over het paard in het krulletje zetten en niet over het 'hee let op, er gaat iets gebeuren'?

(Dit is trouwens puur voor de theorie, ik ga er niet mee zitten klooien op mijn paard, maar ben er gewoon zeer benieuwd naar Lachen ).

Dat doe je vanuit je zit en door het paard in de opgerichte houding te laten lopen.
Eigenlijk komt/leer je dat gewoon vanzelf als je er aan toe bent.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:38

Yamcha ja je hebt echt gelijk. Alles wat je zei ben ik het mee eens. Als het slecht gaat tijdens het rijden denk ik in mezelf; ja en hoe komt dat nou?, omdat je zit touw te trekken en zit te spannen! Ik draag haar hele hoofd zowat en ze is niet actief in haar achterhand..als ik dan weer eens goed op m'n kont ga zitten, nageeflijk ben en mijn handen weer netjes rechtop zit dan gaat het een stuk prettiger. Toch elke keer weer span ik weer en dan zit ik automatisch te ver naar voren en maak ik me druk van; straks komt ze weer met haar hoofd omhoog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:56

Ken het wel, hoor Lachen

't Is ook niet om te drammen dat ik het zeg, 't is alleen dat het rijden zoveel prettiger wordt als je het op de goede manier doet Lachen
Iedereen heeft fouten gemaakt, en maakt sommige nog (ik moet nog altijd op die linkerhand letten Bloos ) je leert ervan. En je bent nooit uitgeleerd, er is echt nog zóveel wat ik niet weet en kan.... hoort er allemaal bij Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:48

Ja klopt. Ik rijd dus in de lessen altijd goed, dan neem ik het 'huiswerk' mee en oefen het thuis. Soms in de tijd tussen de lessen vergeet ik om aan bepaalde dingen te denken en krijg ik terecht weer op m'n donderv Knipoog Vind ik wel fijn want na een paar keer vergeet ik het echt niet meer..

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:06

Hoihoi, wat is nou in de krul trekken?
Ik heb een foto gevonden waar het erg op lijkt, wie kan me vertellen of
dit nou aan de teugel rijden is of in de krul trekken?

Afbeelding

(graag in een PB reageren) Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:02

Het kan ook zijn dat er een vliegje zat Knipoog

In de krul trekken is wanneer het paard niet van achter naar voren wordt gereden. De druk op de teugels is dan ook groot. Puur trekken dus.
Vaak (niet altijd) kan het paard daardoor ook in een valse knik lopen. De hals is dan niet rond, maar er zit een knikje in, bij (ik geloof) de 3e nekwervel (dus een stuk(je) achter de oren van het paard)

Paard kan ook in de krul lopen, zonder druk en getrek, dan is het vaak achter de teugel.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:16

Oke bedankt voor de uitleg Haha!

xx

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:35

gister bij mij in de les ontspande die eerst echt goed met hoofd. later was het racen afsnijden en als die rustig was niet hoofd naar beneden zoals het moet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:54

Eerst proberen de rust terug te krijgen. Gewoon lekker actief blijven rijden, veel figurenen niet focussen op het nageeflijk rijden Lachen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:57

nee dat doe ik ook niet. mijn lesgever heeft ook gezegd dat ik bezig moet gaan dat als ik aandrijf dat hij niet de ene keer wegschiet en de andere keer niet reageert.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:59

Hoe moest je dit oplossen dan van je instructrice?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:00

dat heeft ze niet gezegd...

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:16

rustige kneepjes in de teugel, en handen verder rustig stil houden.
wat je vooral niet moet doen is trekken!!!!! ook al word je het soms zat
en als je het kan,kan je het bij allemaal.. tis gewoon het gevoel zulle we maar zeggen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:17

Vooral kneepjes doen ja Rolleyes

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:19

als je kneepjes geeft kan je, je hand ook niet goed stil houden.