Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joceline schreef:Mijn zus kent haar vanaf haar derde jaar en met veel respect ze rijdt gewoon erg goed en rustig zonder te gaan spannen of haar armen/handen vast te zetten zoals ik. Met de pessoa doe ik ook regelmatig en daar loopt ze prima mee alleen mijn instructrice zegt dat ze met de pessoa veel rekking heeft als je me begrijpt, teveel ruimte en dat is makkelijk. Zodra je er dan weer opstapt is het weer weg. De spier is sinds een flinke tijd minder bespierd geworden en het rijden gaat eigenlijk wel erg goed behalve als ik haar dus op een middendraf afstuur of een gebroken lijn o.i.d. De galop is ook erg moeilijk. Ehm hoe bedoel je nu? Met de pessoa? Nee dan loopt ze heel heilig met boogjes erin heel goed en zie je die mooie bovenspier opbollen. Ze is heel erg slim en ik ben te strak neem anders ook een kijkje in mijn HAW in mijn onderschrift daar zie je die bovenspier. Zo reed is eerst dus eigenlijk niks doen haar maar laten lopen zoals ze wil..
Ik zal even opzoeken het topic heb hem pas uit mijn onderschrift gedaan..Deze: Patos@work
Joceline schreef:@superwoman wat moet ik doorhebben dan? Ja ze is me slim af, dat weet ik maar sinds ik de klik heb gevonden luistert ze prima.
love_plaisir schreef:Hoi,
heb een vraag, misschien is het offtopic, maar denk tog dat het hier wel kan worden gesteld.
Verzameling; Meer verheven passen, meer buiging in het spronggewricht, meer gewicht op achterbeen. Maar hoe krijg je dat nou? Bijv; in de m2 (proef 20) Moet je eerst handveranderen in uitgestrekte stap en daarna F afwenden en verzamelde stap. Hoe zorg je er dan voor dat je paard zich gaat verzamelen?
In een boek over klassiek rijden las ik dat je halve ophoudingen moest maken, kruishulp en beenhulpen geven. Maar halve ophouding is dan weer een kneepje in je teugels, terwijl ik hier lees dat je geen kneepje in je teugels moet geven. Of gaat dat alleen over het paard in het krulletje zetten en niet over het 'hee let op, er gaat iets gebeuren'?
(Dit is trouwens puur voor de theorie, ik ga er niet mee zitten klooien op mijn paard, maar ben er gewoon zeer benieuwd naar).