Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:13

russel schreef:
Ja...ik rij ook in mijn achtertuin... :+ heerlijk....

ik in mijn voortuin :+

sasja0705

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:17

@nombrado : hoe kom je erbij dat simpelman = professor ?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:04

yentl2010 schreef:
@Hwn Ik vraag me echter af hoeveel mensen hier één of anderhalf jaar wachten om hun paard "aan teugel" te rijden

Mijn dochter

Wat veel mensen niet weten, is dat een paard op achtjarige leeftijd pas volgroeid. Veel te veel paarden worden in hun jeugd te zwaar belast waardoor het gemiddelde sportpaard niet eens meer acht jaar oud wordt. Dat is intriest.

Bijgaand de leerzame link waarin precies aangegeven wordt op welke leeftijd en welke groeischijven zich in het groeiproces sluiten.

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:13

sasja0705 schreef:

Professor heeft veel meer fysieke en biomechanische paardenkennis.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:04

thembi schreef:
Ansie schreef:
Veel uitleg weer over de constante aanleuning.
De pure noodzaak van constante aanleuning, voor de verzameling, is me alleen nog steeds niet duidelijk.

Heb maar weer in de bijlage van het wedstrijdreglement gekeken van de KNHS 2013 en hier staat het volgende over aanleuning

Onder aanleuning wordt verstaan de licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen. De aanleuning wordt in de loop van de africhting steeds verder vervolmaakt en moet zo worden ontwikkeld, dat het paard op de rechte lijn de teugels gelijkmatig aanneemt en in de wending of volte meer aan de buitenteugel komt. De juiste aanleuning kan nooit door een terugwerkende hand verkregen worden, maar moet als resultaat ontstaan doordat het paard van achter naar voren naar de hand toe gereden wordt. De aanleuning is op beide teugels gelijk als beide achterbenen evenveel aan de voortbeweging deelnemen.

Aanleuning vertegenwoordigt de controle over het gehele paard. Aanleuning is een wisselwerking. Er is een actieve achterhand nodig om tot aanleuning te komen en er is aanleuning nodig om de achterhand in tweede instantie tot vermeerderde activiteit te laten komen.

Lijkt me toch een basisvoorwaarde voor de verzameling

Ik weet dat dit zo omschreven wordt maar de pure noodzaak van constante aanleuning is me niet duidelijk als het gaat om verzameling.
1. de controle over het hele paard heb je ook op je zit, zeker over het tempo! Maar dat moet je dus wel eerst goed af kunnen stemmen met het paard, zoals mijn zogenoemde 'beginnersuitleg' een paar posts terug. Absoluut noodzakelijk om het paard op je zit bij je te kunnen houden en het tempo te kunnen regelen.
2. bij verzameling gaat het om gewicht naar de achterhand brengen, hierdoor verkleinen de gewrichtshoeken, voor het verkleinen en open van deze hoeken moet buiging ontwikkeld zijn in de gewrichten en kracht ontwikkeld zijn in de spieren. Het in verzameling komen doe je met een halve ophouding. Die halve ophouding komt als het goed is door als je het paard 'onder die controle hebt staan', en dan zie 1. weer. Overigens maak ik bij een halve ophouding wel gebruik van de hand (geen onverwachtse ruk want paard voelt via zit en been de hand aankomen).
Er moet wel impuls (voorwaartse drang) aanwezig zijn om het paard de hoeken weer te laten openen (op kracht = vermeerdere activiteit?) maar dat wil volgens mij niet zeggen dat het per se constant aan de voorkant gereguleerd moet worden. Alles wat te veel naar voor gestuwd wordt waardoor het paard voorover zou vallen kan je opvangen met de halve ophouding. Zolang het paard in balans is en in de zelfhouding blijft hoef je aan de voorkant niet constant te reguleren of tegendruk te blijven bieden in mijn optiek.

Dit is dan ook niet per se een eindresultaat maar iets waar je al in de training mee kan oefenen. Nogmaals, niet losgooien maar ook niet constant willen reguleren op het hoofd. Het paard de 'verantwoordelijkheid' geven om in de zelfhouding te blijven. Of zoals zo mooi genoemd: vrijheid op erewoord.

Het werkelijk teveel aan energie opwekken en opbollen van een liniaal kan ik dus niet echt plaatsen in het verzamelingverhaal, alleen als je een hoge afdruk verlangd, meer dan nodig om in verzameling te blijven. Dat moet je dan op die manier reguleren omdat het paard zich er anders bij iedere pas uitdrukt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:43

arie53 schreef:
sasja0705 schreef:

Professor heeft veel meer fysieke en biomechanische paardenkennis.

Wat dan nu betekend? Nombrado heeft nog niet geantwoord en met jou antwoord kan ik twee kanten op, namelijk :
Professor heeft veel meer fysieke en biomechanische paardenkennis DAN Simpelman

OF
Professor is geband, heeft sich ( op paardengebied ) verder ontwikkeld en is terug gekomen ALS Simpelman.

Ik ben niet lang genoeg op bokt om vergelijkingen te kunnen maken en ook veel te lui om t naar oude posts van professor te zoeken.
Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe Nombrado zoiets in de ronde kan gooien en wat jij bedoeld Arie53 ... em SORRRRRYYY voor offtopic allemaal

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:53

maar.... al zou simpelman professor zijn, en wie is dan professor. Na ja, doet er niet toe, als er 1 klassiek is is hij t wel denk ik. :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 00:07

Niet slim om dit openbaar te zetten voor het wel zo het geval is........... Beter verder hierover gaan via pb.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 00:37

Ansie schreef:
thembi schreef:
Heb maar weer in de bijlage van het wedstrijdreglement gekeken van de KNHS 2013 en hier staat het volgende over aanleuning

Onder aanleuning wordt verstaan de licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen. De aanleuning wordt in de loop van de africhting steeds verder vervolmaakt en moet zo worden ontwikkeld, dat het paard op de rechte lijn de teugels gelijkmatig aanneemt en in de wending of volte meer aan de buitenteugel komt. De juiste aanleuning kan nooit door een terugwerkende hand verkregen worden, maar moet als resultaat ontstaan doordat het paard van achter naar voren naar de hand toe gereden wordt. De aanleuning is op beide teugels gelijk als beide achterbenen evenveel aan de voortbeweging deelnemen.

Aanleuning vertegenwoordigt de controle over het gehele paard. Aanleuning is een wisselwerking. Er is een actieve achterhand nodig om tot aanleuning te komen en er is aanleuning nodig om de achterhand in tweede instantie tot vermeerderde activiteit te laten komen.

Lijkt me toch een basisvoorwaarde voor de verzameling

Ik weet dat dit zo omschreven wordt maar de pure noodzaak van constante aanleuning is me niet duidelijk als het gaat om verzameling.
1. de controle over het hele paard heb je ook op je zit, zeker over het tempo! Maar dat moet je dus wel eerst goed af kunnen stemmen met het paard, zoals mijn zogenoemde 'beginnersuitleg' een paar posts terug. Absoluut noodzakelijk om het paard op je zit bij je te kunnen houden en het tempo te kunnen regelen.
2. bij verzameling gaat het om gewicht naar de achterhand brengen, hierdoor verkleinen de gewrichtshoeken, voor het verkleinen en open van deze hoeken moet buiging ontwikkeld zijn in de gewrichten en kracht ontwikkeld zijn in de spieren. Het in verzameling komen doe je met een halve ophouding. Die halve ophouding komt als het goed is door als je het paard 'onder die controle hebt staan', en dan zie 1. weer. Overigens maak ik bij een halve ophouding wel gebruik van de hand (geen onverwachtse ruk want paard voelt via zit en been de hand aankomen).
Er moet wel impuls (voorwaartse drang) aanwezig zijn om het paard de hoeken weer te laten openen (op kracht = vermeerdere activiteit?) maar dat wil volgens mij niet zeggen dat het per se constant aan de voorkant gereguleerd moet worden. Alles wat te veel naar voor gestuwd wordt waardoor het paard voorover zou vallen kan je opvangen met de halve ophouding. Zolang het paard in balans is en in de zelfhouding blijft hoef je aan de voorkant niet constant te reguleren of tegendruk te blijven bieden in mijn optiek.

Dit is dan ook niet per se een eindresultaat maar iets waar je al in de training mee kan oefenen. Nogmaals, niet losgooien maar ook niet constant willen reguleren op het hoofd. Het paard de 'verantwoordelijkheid' geven om in de zelfhouding te blijven. Of zoals zo mooi genoemd: vrijheid op erewoord.

Het werkelijk teveel aan energie opwekken en opbollen van een liniaal kan ik dus niet echt plaatsen in het verzamelingverhaal, alleen als je een hoge afdruk verlangd, meer dan nodig om in verzameling te blijven. Dat moet je dan op die manier reguleren omdat het paard zich er anders bij iedere pas uitdrukt.

@Ansie, ik denk dat je het niet WILT begrijpen, want uit mijn quote blijkt dus dat men niet over aanleuning kan spreken in de AR en dat er geen echte verzameling is gezien het gebrek aan impuls. Ook lekker makkelijk om te zeggen ik blijf van de voorkant af en reguleer alles met m'n zit en dan zulke lange scharen aan het bit te hebben, daar gaat een Belgisch trekpaard nog van in een houdinkje lopen. Misschien wordt het tijd dat De AR zijn rijkunstige begrippen herdefinieert :D :+ ???

Als de aanleuning eenmaal goed is en constant is hoef je het alleen maar te onderhouden, daar komt ruitergevoel bij kijken dus je bent niet continu aan het reguleren en tegendruk aan het geven, als ik zo jouw post lees vraag ik me af of je ooit ervaren hebt hoe het voelt om met aanleuning te rijden. Het is juist fijn met constante aanleuning te rijden want je hebt een fijn en soepel contact, ontspanning, het paard staat goed aan de hulpen, je hebt voorwaartse drang, het paard let op jou etc... dat wordt bedoelt met controle over het hele paard!.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:08

Thembi, dit topic gaat toch over de verschillen tussen AR en KD (wat in dit topic doorgaans modern is). Hier hebben we er een te pakken. Betekent niet dat AR in een keer de definities aan moet passen omdat het niet overeenkomt met het wedstrijdreglement (ofwel skala).
We hoeven elkaar dus niet te overtuigen wat beter is of wie wat zou moeten doen maar inzicht geven.

Laten we voorop stellen, ik weet wat constante aanleuning is en wat ermee beoogd wordt. Ik probeer inzicht te geven in waarom ik geen noodzaak zie in constante aanleuning in verzameling. Hierboven leg ik uit hoe dan toch verzameling onderhouden wordt en waarom ik denk dat extra energie erin rijden en dat voor reguleren een ander effect geeft.
Snap die verdedigende houding dus niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:11

Ansie schreef:

Het gaat om het woord impuls.
De synoniemen: aandrang, aandrift, aandrijving, aansporing, prikkel, stimulans, behoefte, drang.

Wanneer je impuls opwekt bij je paard zonder begrenzende aanleuning dan zal het de passen gaan verruimen.
Zonder de begrenzende aanleuning zul je geen impuls kunnen opwekken om te verzamelen.
Verzamelen is het bundelen van de impuls met als gevolg dat het paard het bekken onderkantelt, de rug iets opbolt, de gewrichten sluit, de voorhand optilt en de passen verhevener maakt.

Verzameling is niet het gewicht naar achteren brengen, dat is van voren naar achteren rijden.
Verzameling is het ontlasten van de voorhand vanuit de door de achterhand geleverde impuls.

Het gaat bij de verzameling dus om de impuls, de afdruk, het zodanig omleiden van de energie van de achterhand dat deze de voorhand gaat dragen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 25-11-13 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:15

Simpelman, ik trek het paard niet vanaf de voorkant naar achter. Ik verleg mijn zwaartepunt naar achter, paard volgt dat.
Waarom zou je de impuls niet kunnen beheersen met een halve ophouding. Denk dan bijvoorbeeld aan de Gueriniere ophouding.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:25

Ansie schreef:

Grappig dat je dat zegt Ansie (en ook precies wat je in AR tegenkomt); het gaan in een soort valse verzameling zonder rug.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:36

Babootje schreef:
maar.... al zou simpelman professor zijn, en wie is dan professor. Na ja, doet er niet toe, als er 1 klassiek is is hij t wel denk ik. :D

Dan zou professor wel voor het eerst in z'n leven fatsoenlijk hebben leren spellen en een cursus woedebeheersing hebben gevolgd. Volgens mij vindt Nombrado Simpelman gewoon vervelend en is dit een goeie manier om 'm weg te werken. Mocht ie echt professor zijn, dan mijn complimenten aan zowel Professor als Nombrado. Aan Professor voor het totaal veranderen van de schrijfstijl en aan Nombrado voor de bijna helderziende gave in het waarnemen van de persoon achter de avatar.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:40

"Simpelman" schreef:
Citaat:
Wanneer je impuls opwekt bij je paard zonder begrenzende aanleuning dan zal het de passen gaan verruimen.

De passen verruimen is altijd het gevolg van het meer buigen van de achterhandgewrichten. Anders wordt het versnellen van de passen.
Het verschil tussen (links) stuwen (versnellen) en (rechts) dragen(verzamelen) = dalen van de achterhand.

Afbeelding

Citaat:
Verzamelen is het bundelen van de impuls met als gevolg dat het paard het bekken onderkantelt, de rug iets opbolt, de gewrichten sluit, de voorhand optilt en de passen verhevener maakt.

Wat moeten we ons nu ineens bij het onderkantelen van het bekken voorstellen? Eerder schreef je:
Citaat:
het bekken kantelen levert geen verbetering van de stuwkracht, noch van de draagkracht.

Leg bij het onderstaande plaatje eens uit waar de rug in de verzameling precies zou bollen? Overigens als de bovenlijn bol wordt en de onderlijn van nature iets bol naar onderen is, krijgt het paard de bolle romp van een varken. Hoe komt dit anatomisch tot stand?

Afbeelding

Citaat:
Verzameling is niet het gewicht naar achteren brengen, dat is van voren naar achteren rijden.

Biomechanisch wordt bij de verzameling het surplus aan gewicht van de voorhand naar de achterhand overgebracht.

Dat wil echter niet zeggen dat je dit rijkunstig kunt realiseren door van voren naar achteren te rijden. Rijkunstig gaat het er juist om om van de voorkant af te blijven door bij een marginale begrenzing (oprichting) de achterhand te activeren waardoor er bij daling van de achterhand een grotere buiging in de gewrichten ontstaat. Het openen van de gewrichten levert vervolgens meer impuls op om de totale massa in balans en met meer gratie (verheven) voort te bewegen en de hogeschooloefeningen te kunnen uitvoeren.

Citaat:
Verzameling is het ontlasten van de voorhand vanuit de door de achterhand geleverde impuls.

Impuls zonder daling van de achterhand levert geen verheven voorhand op.

Citaat:
Het gaat bij de verzameling dus om de impuls, de afdruk, het zodanig omleiden van de energie van de achterhand dat deze de voorhand gaat dragen.

De achterhand draagt de voorhand niet. De voorhand wordt te allen tijde door de voorhand gedragen. Verzamelen heeft tot doel om de totale massa van paard rijkunstig (van achteren naar de hand toe) in balans te brengen door het te verplaatsen gewicht gelijk over de dragende benen te verdelen.

Citaat:
KNHS Wedstrijdreglement Dressuur
versie 2010-1

Cadans, zoals deze zichtbaar is in draf, vloeit voort uit een zuiver evenwicht, te zien
als het paard zich voortbeweegt in goede regelmaat, met impuls en in balans. De
cadans moet in alle drafoefeningen en in alle variaties van de draf behouden blijven.

Evenwicht en balans

Onder evenwicht wordt verstaan, dat het paard in alle gangen zijn totale belasting
gelijk over 4 benen verdeelt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:31

Het lijkt er op dat het voor mensen die nog niet op voldoende niveau rijden onbegrijpelijk is dat het paard zich draagt vanuit de voorwaartse stuwing.
Met plaatjes en filmpjes, boekjes en wat eigen fantasie kom je hier niet verder.

Het is praktisch mogelijk om alle botten en spieren te kennen maar onmogelijk om als ruiter te controleren wat elk daarvan op elk moment in de beweging doet.

Goed paardrijden is goed voelen en kunnen inspelen op dat wat je voelt.
Als je rijdt dan voel je per moment de buikspieren aanspannen, de rugspieren aanspannen, de schouders verstijven, de achterhand stuwen, het paard angstig of onzeker worden of zich juist prima voelen.
Dan voel je welke hulpen je moet geven om het paard iets te laten doen, hoe je het zich kan laten ontspannen enz..

Van hier uit weet dus iedere ruiter die een op zeker niveau rijdt dat je allereerst een ontspannen, losgelaten paard moet hebben om de hulpen door te kunnen laten komen en het paard zich zonder verspanning te laten bewegen.

Dat wanneer je een kuithulp geeft, je voelt dat het paard zijn buikspieren aanspant en zich opbolt in de rug.
Dat dan de voelbare voorwaartse stuwing in de hand terecht komt en dat je daar dan "iets" mee kunt doen.
Dat je die stuwing kunt laten afvloeien in een ruimere pas of hem "verzamelen" om het paard daarmee voelbaar de voorhand op te laten tillen en het zweefmoment omhoog af te laten vloeien, zich te verzamelen.
Zonder die impuls kan het zich niet rijkunstig verzamelen.
Zou dit wel zo zijn dan kan iedere kermisklant een paard in verzameling rijden.
Het overbrengen van het gewicht naar de achterhand is een koud kunstje dat je een paard in een paar lesjes leert. Het kan als je wilt dan ook nog met sterker gebogen achterbenen een beetje rondschuifelen.
Ik woon vlak bij het grootste paardencircus in de wereld en zie daar van heel dichtbij hoe men de paarden dit aanleert, het is zo gebeurd, het is een kunstje.

Het zweefmoment is overigens een graadmeter voor de hoeveelheid ingebrachte impuls vanuit de achterhand die al dan niet omgezet kan worden in draagkracht.
De voorhand kan nagenoeg geen zweefmoment opwekken.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:34

Ik ben een manegeruiter. Al 25 jaar heb ik 1 uurtje in de week les op verschillende paarden. Ik heb nooit geweten dat er verschillende dressuurstromingen zijn, totdat ik bokt tegenkwam. Mijn beginjaren heb ik modern lesgehad met veel trekken en schoppen, later heb ik (terugredenerend) klassiek les gehad. Ik vind de discussies heel interessant en de bijdragen van Simpelman zeer verhelderend en leerzaam. Het is jammer dat degene die ontkennen dat een paard zijn rug kan opbollen dit blijkbaar nog nooit hebben ervaren. Ik rijdt de laatste tijd veel op een paard dat niet geliefd is, omdat het snel staakt wanneer je je handen vastzet, ook al is het maar een beetje. Bij het losrijden rijdt ik dan met een zeer licht contactteugel (ik vind dat contact erg moeilijk dus is het meer een los vast contact) om het paard vertrouwen te geven dat als ik hem laat versnellen dat ik niet in het zadel zal ploffen en hem geen ruk in de mond zal geven. De eerste keren aansporen moet ik doen met heel mijn lijf. Maar als het paard het door krijgt dat hij inderdaad mag versnellen wordt hij enthousiast en gaat heel hard zijn best doen. Na een tijdje hoef ik alleen maar mijn kruis aan te spannen om hem te laten aandraven en wordt het ipv versnellen verruimen. Dmv veel voltes/slangevoltes om hem naar links en rechts te buigen kan ik hem laten ontspannen en nageven, eerst heel voorzichtig. Dan krijg ik meestal opeens een cadeautje, alsof er een knop bij hem wordt omgezet: contact op twee teugels en een opbollende rug. Dit voelt alsof het paard ineens andere hoefijzers om heeft gedaan, hij zweeft ik zit een paar cm hoger lijkt het en is heel makkelijk door te zitten. Helaas is dan meestal het uur voorbij, maar dan ben ik al helemaal gelukkig en paard is ook lekker ontspannen en is schijnbaar beter te rijden voor degenen die hem de dagen erna rijden. Overigens heeft het opbollen niet iets te maken met de verzameling, daar zijn paard en ik echt niet toe in staat.
Tja is dit nu klassiek of niet. (ik heb geen filmpjes)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:41

arie53 schreef:
Leg bij het onderstaande plaatje eens uit waar de rug in de verzameling precies zou bollen? Overigens als de bovenlijn bol wordt en de onderlijn van nature iets bol naar onderen is, krijgt het paard de bolle romp van een varken. Hoe komt dit anatomisch tot stand?

[ Afbeelding ]

Beste arie53,

Neem een echt paard en ga er naast staan, leg hem uit dat je hem aardig vindt en geen kwaad in de zin hebt.
Zet nu de toppen van je vingers van twee handen ergen in het midden onder de romp en til deze op.
Je zult zien dat er dan een wereld voor je open gaat.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:44

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:52

Simpelman schreef:
Het lijkt er op dat het voor mensen die nog niet op voldoende niveau rijden onbegrijpelijk is dat het paard zich draagt vanuit de voorwaartse stuwing.
Met plaatjes en filmpjes, boekjes en wat eigen fantasie kom je hier niet verder.

Het is praktisch mogelijk om alle botten en spieren te kennen maar onmogelijk om als ruiter te controleren wat elk daarvan op elk moment in de beweging doet.

Als je rijdt dan voel je per moment de buikspieren aanspannen, de rugspieren aanspannen, de schouders verstijven, de achterhand stuwen, het paard angstig of onzeker worden of zich juist prima voelen.
Dan voel je welke hulpen je moet geven om het paard iets te laten doen, hoe je het zich kan laten ontspannen enz..

Van hier uit weet dus iedere ruiter die een op zeker niveau rijdt dat je allereerst een ontspannen, losgelaten paard moet hebben om de hulpen door te kunnen laten komen en het paard zich zonder verspanning te laten bewegen.

Dat wanneer je een kuithulp geeft, je voelt dat het paard zijn buikspieren aanspant en zich opbolt in de rug.
Dat dan de voelbare voorwaartse stuwing in de hand terecht komt en dat je daar dan "iets" mee kunt doen.
Dat je die stuwing kunt laten afvloeien in een ruimere pas of hem "verzamelen" om het paard daarmee voelbaar de voorhand op te laten tillen en het zweefmoment omhoog af te laten vloeien, zich te verzamelen.
Het overbrengen van het gewicht naar de achterhand is een koud kunstje dat je een paard in een paar lesjes leert. Het kan als je wilt dan ook nog met sterker gebogen achterbenen een beetje rondschuifelen.
Ik woon vlak bij het grootste paardencircus in de wereld en zie daar van heel dichtbij hoe men de paarden dit aanleert, het is zo gebeurd, het is een kunstje.

Het zweefmoment is overigens een graadmeter voor de hoeveelheid ingebrachte impuls vanuit de achterhand die al dan niet omgezet kan worden in draagkracht.

De echte ruiter ervaart dit en heeft geen ingewikkelde plaatjes en biomechanisch geneuzel nodig *\o/*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:54

Simpelman schreef:
arie53 schreef:

[ Afbeelding ]

Beste arie53,

Neem een echt paard en ga er naast staan, leg hem uit dat je hem aardig vindt en geen kwaad in de zin hebt.
Zet nu de toppen van je vingers van twee handen ergen in het midden onder de romp en til deze op.
Je zult zien dat er dan een wereld voor je open gaat.

kheb toch heel wat echte paarden in handen gehad, maar de romp optillen gaat toch echt niet lukken

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:55

Simpelman schreef:

Dat noemen we rijkunstig gevoel.
Veel ruiters hebben dat niet en zullen dat ook nooit ervaren.
Mooi geschreven Simpelman.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:56

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:01

simpelman, hoe zit dat dan met de levade?
De klassiek als hoogste vorm van verzameling geziene oefening...

daar is geen voorwaartse beweging, uitsluitend een lichaamsspanning.

maar goed, ik ben het wel met u eens dat het doorgaans raadzaam is uit een voorwaartsbeweging te werken: zo zie ik in mijn omgeving betere resultaten van schoolhalt uit de piaffe dan uit stand.

maar is dat inherent aan het begrip 'verzameling'?
ik weet dat het voor sommigen op dit topic als mieren-copuleren zal worden gezien, maar die begrippen zorgen hier (weer) voor verwarring.

Ik kan me prima voorstellen dat de kwaliteit van verzameling wordt verbeterd door een aanwezige Schwung, dat de oefeningen die men wil zien niet zonder Schwung gereden moeten worden, maar is dan niet toch verzameling onafhankelijk van impuls in zijn inherente definitie?

deze laatste alinea leest al heel anders als men Schwung vervangt met Impuls... daarom is het zo vervelend dat definities worden geponeerd met cirkelredeneringen etc... ook als de ervaring leert dat men zo tot een goede beslissing kan komen, leidt het tot een dogma-denken.

bij verzameling zie ik vooral een houding (ook in beweging) die verschillende aspecten heeft:

-het boeggewricht komt tot 10% dichter bij de zitknobbels (van het paard) het paard wordt duidelijk meetbaar korter in zijn romp, dit komt vooral door de kanteling van het bekken, en in het ideaal is niet alleen daardoor de achterkant van de rug gebolt, maar ook verder naar voren onder het zadel.
-de Hanken buigen zich duidelijk en het paard komt centimeters lager in zijn croupe.
-het paard treed onder de massa (let wel, dat gaat dus niet om de maximale uitslag van het vooruitzwaaidende been alleen, maar om de gehele dragende beweging van het achterbeen, het achterbeen maakt weliswaar een kortere pas (omdat de zwaai naar achteren sterk wordt ingeperkt) maar draagt de hele tijd dat het op de grond staat. En voordat iemand gaat roepen dat je dragen en stuwen niet mag scheiden:get gaat om de overheersende vector van de resultante kracht. er is een normaalvector, die noemen we dragend en een voorwaartse vector, die noemen we stuwend. dat het uiteindelijk om 1 resultante kracht gaat lijkt me duidelijk, maar we willen de richting van die kracht bespreken)
- de schoft komt tot zo'n 4 cm omhoog tussen de schouderbladen

bij die houding hoort een hoofdpositie. Tot de twintigste eeuw werd het paardenhoofd vantevoren al erg hoog gebracht en daarna het paard omhooggereden onder invloed van been en zit. pas veel later komt het voorwaarts neerwaarts in zwang.

Vaak wordt geponeerd dat die (eeuwenoude) methode onmogelijk is...maar ik heb het toch echt goed zien lukken. Vooral piaffereprisen kunnen een paard duidelijk de rug laten heffen en van daar uit kun je veel bereiken ookal is het paard nooit lang en laag gereden (toegegeven, waren allemaal barokpaarden)

dus... mijn punt blijft...

er leiden wel degelijk meer wegen naar Rome en en is ruimte voor discussie en kritische instelling aangaande het SCALA.

Dat 'het duurt een uur voordat mijn paard nagefelijk over z'n rug gaat' is naar mijn idee echt een manco. een paard kan zich ook maar zo'n 20 minuten concentreren, net als mensen.

dat kan veel sneller en hoort ook veel sneller door een paard dat de hulpen ook daadwerkelijk volgt.
die medewerking is helaas vaak zeldzaam

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:02