Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:12

knollentuin schreef:
aangezien ik nergens meer een reactie krijg op mn vragen over de aanspanning en ontspanning van de rugspieren met de daarbij behorende bolling en dunner worden.
even hoe het in de theorie omschreven staat:
hulpen appyement:
binnenteugel tegen de hals deze onderhoudt stelling en nagevelijkheid
buitenteugel bepaald de mate van stelling
buitenbeen is achter de singel en drijft op het moment dat buitenachterbeen van de grond is om dat been te activeren om onder de massa te treden
binnenbeen is op de singel en onderhoud de mate van lengtebuiging samen met de teugelvoering
ruiter zit vermeerderd op het binnenzitbeen zodat buitenste lange rugspier ontlast wordt en zich kan strekken
zwaartepunt van de ruiter gaat naar het binnenvoorbeen
ruiter kijkt tussen oren van paard door in de rijrichting

Ik geef juist ruimte met binnenhand, licht opzij voor de stelling. De mate van stelling en buiging regel ik met zit, buitenteugel heb ik alleen contact. Alleen snap ik niet waarom zwaartepunt naar binnenvoorbeen gaat.

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:18

Ik snap beide kanten van het gewichtshulpverhaal -:)
Je kunt het paard vanuit het principe wijken voor druk opzij zetten.
Je kunt het paard onder je gewicht laten treden.
Maar als je het paard onder je gewicht wilt laten treden en je gaat juist op die korte spier zitten, is dat dan wel aangenaam voor het paard?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:19

kijk dankjewel, dat je er uberhaupt over na gaat denken. weet je ik ben bloedjefanatiek en als ik me ergens in vast bijt kom ik er. maar je moet je wel ergens in vast bijten waar een goed smaakje aan zit. ik sta voor geld les te gevn , aan mensen die mij vetrouwen, als ik die mensen t ga aanleren zoals jij en zoo erover denken leer ik het ze niet goed aan. punt.
het staat zoals ik het hier omschrijf overals hetzelfde beschreven, ik heb het geleerd bij : ton de kok, johan hamminga rien van der schaft, david de wispelaere bart bax, laurens van lieren ,nico verwer,els schotman, harro goudsmit, en ga nog maar even zo door en ze vertellen allemaal het zelfde, wie ben ik dan om t precies andersom te gaan vertellen, kom op, dat pikt toch geen hond [buiten dat ik er niet achter sta, puur voor t welzijn van t paard]
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-04-12 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:20

justkid schreef:
Ik snap beide kanten van het gewichtshulpverhaal -:)
Je kunt het paard vanuit het principe wijken voor druk opzij zetten.
Je kunt het paard onder je gewicht laten treden.
Maar als je het paard onder je gewicht wilt laten treden en je gaat juist op die korte spier zitten, is dat dan wel aangenaam voor het paard?

een korte spier is sterker dan een opgerekte lange spier jk voel t maar eens aan je eigen been

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:22

Ik ga beide eens op Kid uitproberen, haha arm paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:23

ik denk dat dit jou helpen gaat in je spinnetje ;)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:25

Japeloup schreef:
Ik denk dat je een paard niet hoeft te leren hoe hij bv travers moet doen. Hem zo trainen dat hij los en sterk genoeg is dit te kunnen. Dat is voor mij dressuur rijden, niet anders om.

Dus niet de oefening ansich, maar juist het sterker en losser rijden? Gebruik je dan de oefeningen als middel of als resultaat?

MyWishMax

Voor mijn paard niet. Die gaat op de vlucht dan. Maar goed, ik doe niet extreem veel met gewicht, alleen met zit draaien.

Hoe gaat dat gewicht dan naar binnenvoorbeen? Wat doen je zitbeenknobbels?

maaikiemike

knollentuin schreef:
ik denk dat dit jou helpen gaat in je spinnetje ;)

Dan wil ik wel een filmpje! Lijkt me zo gaaf om te voelen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:26

justkid schreef:
Ik ga beide eens op Kid uitproberen, haha arm paard.

Hoezo arm paard. Ik doe regelmatig dingen uitproberen. Zolang je je paard niet raar aankijkt voor zijn reactie weet hij niet beter of je bedoelde dat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:29

MyWishMax schreef:
Voor mijn paard niet. Die gaat op de vlucht dan. Maar goed, ik doe niet extreem veel met gewicht, alleen met zit draaien.

Hoe gaat dat gewicht dan naar binnenvoorbeen? Wat doen je zitbeenknobbels?

_/-\o_
je zit gewoon rechtop en diep vanuit je binnenste buik richt je je naar waar je heen wil, dat is voor appyement, keertwending schouderbinnen en pirouette naar je binnenvoorbeen, dat wil je voorwaarts -zijwaarts. dan maak je een beweging over je binnenzitbeenknobbel en een kleine toegave uit je binnenheup en dat is al voldoende. -dan moet je wel je teugelvoering kloppend hebben [want wie jou dit geleerd heeft := ]

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:30

maaikiemike schreef:
Japeloup schreef:
Ik denk dat je een paard niet hoeft te leren hoe hij bv travers moet doen. Hem zo trainen dat hij los en sterk genoeg is dit te kunnen. Dat is voor mij dressuur rijden, niet anders om.

Dus niet de oefening ansich, maar juist het sterker en losser rijden? Gebruik je dan de oefeningen als middel of als resultaat?

Beide. Je hebt de oefeningen uit de proeven, maar in die oefeningen kan je kleine variaties aanbrengen om hem sterker en losser te maken. Om een sterker achterbeen te krijgen kun je bv sb rijden. En als hij sterker is, wordt je sb mooier. Snap je me?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:35

:j helemaal mee eens, de dressuur gebruiken om je paard te ontwikkelen , niet om punten te scoren
dressuur is er voor t paard, om m te ontwikkelen ,sterker te maken om zn ruiter te dragen en zn lichaam gelijkmatig te belasten zodat hij minder last van onevenredige slijtage ontwikkeld.
dressuur is er om je paard gezond te houden, niet voor de proevenboekjes en de bekers

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:37

Ja, dan doen we dus hetzelfde _O- Behalve de teugelvoering, maar dat is alleen bij dit paard zo. Met andere houd ik hem weltegen de hals, maar dit paard moet ik uitnodigen om de neus eruit te houden. We brengen wel voorzichtig hand steeds dichter naar de hals hoor, misschien had ik dat er bij moeten zeggen. Als ik binnenhand iets naar binnen houd, kan ik met been zijn neus naar voren houden, als ik hem tegen de hals houd (op dit moment) en dan been geef om neus naar voren te brengen, bouwt hij enorm veel spanning op. (Nu is dit vooral met appuyement naar links nog, naar rechts alleen met inzet) Maar stelling met buitenteugel regelen doe ik niet, dat komt automatisch met buiging mee en dat doet die altijd voldoende :=

Maar als je je zit dus zo doet als jij uitlegt (wat ik ook bedoelde, maar ik denk niet na over gewicht, want dan ga ik overdrijven en rem ik hem dus af) hoe komt je gewicht dan op binnenvoorbeen? Dat snap ik niet. En ik word keihard uitgelachen door het wiebelen op stoel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:38

knollentuin schreef:
:j helemaal mee eens, de dressuur gebruiken om je paard te ontwikkelen , niet om punten te scoren
dressuur is er voor t paard, om m te ontwikkelen ,sterker te maken om zn ruiter te dragen en zn lichaam gelijkmatig te belasten zodat hij minder last van onevenredige slijtage ontwikkeld.
dressuur is er om je paard gezond te houden, niet voor de proevenboekjes en de bekers

Ja dat bedoel ik. Je weet het beter dan mij te omschrijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:39

Komt dat gewicht omdat je die richting heen draait met zit? Dus je buitenzitbeenknobbel draai je bij wijze van spreken naar binnenvoorbeen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:40

Japeloup schreef:
maaikiemike schreef:

Beide. Je hebt de oefeningen uit de proeven, maar in die oefeningen kan je kleine variaties aanbrengen om hem sterker en losser te maken. Om een sterker achterbeen te krijgen kun je bv sb rijden. En als hij sterker is, wordt je sb mooier. Snap je me?

Maar dat doe ik ook. Ik rijd niet de oefeningen 'omdat dat in de proef moet'. Ik rijd ze in alle variaties, zolang het paard maar helpt ergens mee.

EDIT: Nu ik er nog een keer over nadenk, wat IK dacht dat je bedoelde was dat je zitbeenknobbels vrij recht blijven, maar je op binnenkant gaat zitten. Maar dat kan weer niet zonder inknikken? Dus mijn excuses, dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen denk ik?

En ik les ook bij een grote naam
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-04-12 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:42

Mijn paard kijkt heel regelmatig heel raar naar mij :D ze krijgt na het rijden altijd een wortel als excuus voor al mijn domme acties. Wij snappen elkaar :Y)
Ja bij de spins gaat me dat zeker helpen :)* Ik zag laatst een filmpje van mezelf waar ik dus inderdaad aan de foute kant mijn paard in de weg zit.
Zucht.. ik ben zo blont :o? tegen mij moet je het niet over appuyementen hebben maar over spins :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:42

kijk jouw verhaal over die teugel snap ik helemaal =goed over nagedacht en er zijn meer mensen die t zo doen -met een reden. ik gebruik dat idd ook. het is iig veel beter dan het paard tegen te houden aan je binnenteugel ipv met t binnenbeen door m af te steken wat je heel vaak ziet.
het idee in de beweging -draf galop naar dat binnenvoorbeen toe te neigen, je rijdt er steeds naar toe maar dat paard zal voor je uit blijven, je rijdt de romp van het paard daarheen en verdrijft t been, snappie :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:43

Japeloup schreef:

Beide. Je hebt de oefeningen uit de proeven, maar in die oefeningen kan je kleine variaties aanbrengen om hem sterker en losser te maken. Om een sterker achterbeen te krijgen kun je bv sb rijden. En als hij sterker is, wordt je sb mooier. Snap je me?[/quote]

Volg je!

Ps. KT: waar zit je binnenste buik?? Zit te voelen, maar kom er niet achter! :+

Edit: zat te twijfelen over de algemene vraag waar correct rijden voor dient, of dit idd is voor de winstpunten. Maar is al beantwoord.

Ps2: Er zitten een aantal dressuurstallen bij mij in de buurt. Ik zie dagelijks mensen rijden: paard gespannen, lichaam van ruiter gespannen. Het paar showt, maar ik vind het niet mooi. Voor mij een duidelijk iets van hoe ik NIET wil rijden. En zij scoren wel de punten. (Gelukkig (nog) geen wedstrijdambities)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:43

snap ik toch jk, snap ik :(:)
pilates dames, pilates!! dan vinden jullie al die buikspieren :D en voelen komt dan later- au au
juist maaike mike dat ben ik met je eens en dat is op het moment de grote discussie in de dressuur, ik kan je alleen maar zeggen dat ik het met jou eens ben :j
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-04-12 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:46

knollentuin schreef:
kijk jouw verhaal over die teugel snap ik helemaal =goed over nagedacht en er zijn meer mensen die t zo doen -met een reden. ik gebruik dat idd ook. het is iig veel beter dan het paard tegen te houden aan je binnenteugel ipv met t binnenbeen door m af te steken wat je heel vaak ziet.
het idee in de beweging -draf galop naar dat binnenvoorbeen toe te neigen, je rijdt er steeds naar toe maar dat paard zal voor je uit blijven, je rijdt de romp van het paard daarheen en verdrijft t been, snappie :)

Ik had nog een edit gedaan :D Maar ik geloof dat ik je snap en dat ik dus hetzelfde doe, maar het anders/verkeerd verwoord? :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:47

Buikspieren heb ik gevonden :j Houdingtherapie ivm enorme rugklachten sinds mijn 6e oid. Altijd leuk op zo'n bal zitten.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:48

Haha ik inmiddels buikspieren waar je heel hard tegenaan kunt slaan *trots* en vroeger wist ik niet eens waar buikspieren zaten.
Er zit helaas nog wel een zwembandje omheen ^)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:50

Nou, die buikspieren: heb van de week 2 dagen spierpijn gehad in mijn buik van het rijden. Denk dat dat wel goed is. Krijg ik zo nog een sixpack ook, hoezo paardrijden is geen sport?! :D