knollentuin schreef:aangezien ik nergens meer een reactie krijg op mn vragen over de aanspanning en ontspanning van de rugspieren met de daarbij behorende bolling en dunner worden.
even hoe het in de theorie omschreven staat:
hulpen appyement:
binnenteugel tegen de hals deze onderhoudt stelling en nagevelijkheid
buitenteugel bepaald de mate van stelling
buitenbeen is achter de singel en drijft op het moment dat buitenachterbeen van de grond is om dat been te activeren om onder de massa te treden
binnenbeen is op de singel en onderhoud de mate van lengtebuiging samen met de teugelvoering
ruiter zit vermeerderd op het binnenzitbeen zodat buitenste lange rugspier ontlast wordt en zich kan strekken
zwaartepunt van de ruiter gaat naar het binnenvoorbeen
ruiter kijkt tussen oren van paard door in de rijrichting
Ik geef juist ruimte met binnenhand, licht opzij voor de stelling. De mate van stelling en buiging regel ik met zit, buitenteugel heb ik alleen contact. Alleen snap ik niet waarom zwaartepunt naar binnenvoorbeen gaat.
]
helemaal mee eens, de dressuur gebruiken om je paard te ontwikkelen , niet om punten te scoren
Behalve de teugelvoering, maar dat is alleen bij dit paard zo. Met andere houd ik hem weltegen de hals, maar dit paard moet ik uitnodigen om de neus eruit te houden. We brengen wel voorzichtig hand steeds dichter naar de hals hoor, misschien had ik dat er bij moeten zeggen. Als ik binnenhand iets naar binnen houd, kan ik met been zijn neus naar voren houden, als ik hem tegen de hals houd (op dit moment) en dan been geef om neus naar voren te brengen, bouwt hij enorm veel spanning op. (Nu is dit vooral met appuyement naar links nog, naar rechts alleen met inzet) Maar stelling met buitenteugel regelen doe ik niet, dat komt automatisch met buiging mee en dat doet die altijd voldoende
ze krijgt na het rijden altijd een wortel als excuus voor al mijn domme acties. Wij snappen elkaar
Ik zag laatst een filmpje van mezelf waar ik dus inderdaad aan de foute kant mijn paard in de weg zit.
tegen mij moet je het niet over appuyementen hebben maar over spins