Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:48

Knappe paarden :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:49

Japeloup schreef:
Gewoon stelling naar binnen, maar dan wel je buitenhand van de hals af. Dus je rijdt linksom, vraagt stelling naar links door je linkerhand iets van de hals af en naar voren te plaatsen. Je rechterhand plaats je eveneens van de hals af, maar niet naar voren om zoals hoort verbinding te houden met de mond. Doordat je je buitenhand van de hals af plaatst geef je je paard meer ruimte in de schouder en dus wordt het makkelijker voor hem die naar buiten weg te zetten.

:j Helder. En als je paard wegvalt over de buitenschouder corrigeer je dat door de buitenteugel weer tegen de hals te leggen om te begrenzen, maar met dezelfde teugeldruk? Zo zou ik het doen in ieder geval.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:51

ik snap hem ook ! :+ :o Alleen vrees ik dat ik door stelling te vragen naar binnen een paard krijg wat mega de mega naar binnenvalt, geen idee of ik hem met mijn been kan tegenhouden. Maar ik ga het proberen ( met buitenteugel van de hals ).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:52

ja , idd je teugel staat toe -door ruimte of begrensd -door tegen de hals te liggen,
let op maris dat je recht boven je paard blijft zitten en niet op de binnenkant gezet wordt door je paard,oh in jouw geval blijf boven je binnenbeen en laat je niet op buitenbeen zetten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:53

Wanneer je je buitenteugel er meer aanhoudt, zal hij automatisch al minder naar binnenvallen.
En verder vooral begrenzen met binnenbeen.
Goed recht boven je paard blijven zitten, je bent snel geneigd mee te gaan naar binnen.

Wel grappig, dit is iets waar ik ook veel mee bezig ben.
Mijn handen doen namelijk soms automagisch precies het tegenovergestelde :?
Gelukkig straft Jim het genadeloos af door keihard naar binnen te vallen of over de buitenschouder weg te lopen :+
Ik vraag teveel met mijn binnenhand en gebruik mijn buitenhand te weinig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:55

Ja Knollentuin das zeker een goeie, helemaal linksom ( want hij zet me al naar links ). Ik zet het op mijn lijstje !
Amanda, ja ook ik rijd te veel met binnenteugel en te weinig met buitenteugel :o

weet je, ik word steeds zo beinvloed door manieren van rijden ( zoals b.v. binnenteugel omhoog ), dat ik op een gegeven moment niet meer weet hoe ik wat moet doen. en goede instructie kan ik hier in de buurt gewoon niet vinden ( zonder ruk en pluk werk ).
Laatst bijgewerkt door Maris op 06-02-12 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:56

Als je een paard hebt dat standaard over de buitenschouder wegvalt dan juist ze leren door je binnenbeen te vallen. Contra stelling vragen en eigenlijk het zelfde verhaal. Dus wederom op de linkerhand, stelling rechts vragen, binnenhand van de hals af en daarmee ruimte geven om door je binnenbeen/schouder te vallen.
Als je links en rechtsom je paard even veel over de buitenschouder en binnenbeen/schouder kan laten vallen, heb je eigenlijk al een rechter paard. Als je op deze manier de schouders kan plaatsen ben je dus eigenlijk in staat om op elk gewenst moment dit te doen en zo je paard recht te richten. Als je dan ook nog de heupen kan plaatsen, dan ben je een heel eind op weg om je paard fijn te kunnen laten lopen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:57

Zeker een goede voor sommige om dit zonder zadel te doen, dan voel je veel beter of je recht boven je paard zit. Ik zelf rij met enige regelmaat met een voltige singel, net even steviger :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:58

Maris schreef:
Ja Knollentuin das zeker een goeie, helemaal linksom ( want hij zet me al naar links ). Ik zet het op mijn lijstje !
Amanda, ja ook ik rijd te veel met binnenteugel en te weinig met buitenteugel :o

weet je, ik word steeds zo beinvloed door manieren van rijden ( zoals b.v. binnenteugel omhoog ), dat ik op een gegeven moment niet meer weet hoe ik wat moet doen. en goede instructie kan ik hier in de buurt gewoon niet vinden ( zonder ruk en pluk werk ).

Haha, ik herkende je probleem ook als mijn probleem :D

Zonder zadel :=
Nee, ben nog niet levensmoe :o

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:59

Als je teveel stelling vraagt en te weinig begrenst met je buiten teugel kan je nooit een mooie volte rijden. Ook niet als je teveel meedraait met je schouders en/of je hoofd of wanneer je inknikt in je heup.

Contrastelling vragen bij een paard dat over de buitenschouder valt om em naar binnen te zetten doe ik inderdaad ook. Ik doe alleen niet die begrenzende hand van de hals, dat ga ik eens proberen.

Jammer dat jullie allemaal zover weg wonen (KT, Jap en Zooist), zou graags eens een lesje bij een van jullie doen met Witje. Ik heb haar toevallig zaterdag met dat doel zonder zadel gereden in de binnenbak. Voelen, voelen, voelen. Ging niet altijd even vlekkeloos in draf. :))

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:01

Amanda schreef:

Daarom heb ik een voltige singel, al moet ik zeggen dat mijn witje ook heerlijk zit zonder hoor. Heeft hele fijne gangen om te zitten, en is over het algemeen erg braaf.
Ze zit zo fijn dat ik altijd zeg dat je op haar een kopje thee kan drinken tijdens het rijden, helemaal in de galop, onze favoriete gang :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:04

Japeloup schreef:
Amanda schreef:

Daarom heb ik een voltige singel, al moet ik zeggen dat mijn witje ook heerlijk zit zonder hoor. Heeft hele fijne gangen om te zitten, en is over het algemeen erg braaf.
Ze zit zo fijn dat ik altijd zeg dat je op haar een kopje thee kan drinken tijdens het rijden, helemaal in de galop, onze favoriete gang :j

Longeersingel met dekje helpt ook al :j
Gangen zijn ook fijn.
Maar dat brave is een groter probleem :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:12

even een vraag? kunnen jullie nu ook via die link de rest van mn afbeeldingen daar op imageshack bekijken? want dan hoef ik niet meer moeilijk te doen :+
{heb nu al een donkerbruin vermoeden dat t zo simpel niet werkt ^) }

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:14

Ja knollentuin ik kon net nog meer foto's van je zien.

Hoop dat het lukt, dit is mijn witje.... Tijdens de laatste wedstrijd bijna 2 jr geleden
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:29

Die foto vind ik zo gaaf!!!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:21

Witje is ook knap :j

Ooooh ik heb toch zo'n lekker dier <3
Kom ik aan op stal, hebben we eerst het vaste ritueel. Hinniken, plassen, kijken of er wat te eten is.
Ik was al aan het rommelen in de zadelkamer. En leg dus het zadel op zijn staldeur.
Ik zie hem kijken: :wow: dat gaat ze toch niet menen :?
Ik pak het halster en weg is Jim _O-
Al bokkend naar het einde van de bak. :+
Hij liet zich verder makkelijk pakken, maar op stal stond hij te klieren. Echt baldadig weer.
Dus opgezadeld en fingers crossed naar buiten :=
Ik stap op en rij weg. Niks aan het handje :')
Heb heerlijk staptraining gedaan tot ik mijn vingers niet meer voelde en toen nog even buiten uitgestapt.
Pony blij, ik blij <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:24

Super *\o/*

Leuk hè?

Ik heb vandaag een mega overwinning behaald: ik heb op de IJslander van hestejente hier op Bokt gestapt en gedraafd zonder zadel :D en ze heeft pics gemaakt :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:35

Heerlijk Amanda!
Ik heb weer bijgelezen. Was weer even een werkje! ;)
Leuke foto's voorbij zien komen! :) Dan voel ik me toch een beetje een nietskunnertje hoor ;)
Maar vandaag heb ik heerrrrrlijk gereden! De bak was mooi vlak, bovenste laag vrij los maar
prima voor wat stapwerk en zelfs voor een klein drafje. Paardlief was heel relaxed,
lekker ontspannen een beetje losgewerkt, wat geoefend met halthouden en tot slot nog even zonder zadel gestapt.
Ik moest er wel opgetild worden maar ik kon heerlijk voelen wat er onder me gebeurde en
ook goed voelen wanneer ik wat opzij schoof. Gaan we zeker vaker doen
(als er iemand is om me er op te tillen! ;) )

Oeh en Yamcha! Showen die foto's!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:43

Foto's!!!

Lekker Eefske!
Braaf paard zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:57

Pic's komen :j

zodra ik ze heb :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:12

Imre schreef:
Jammer dat jullie allemaal zover weg wonen (KT, Jap en Zooist), zou graags eens een lesje bij een van jullie doen met Witje.

Same here! Alleen dan niet met een witje maar met een bruine :P
Misschien moeten we toch eens 2 paarden op de kar zetten en naar t westen afreizen Imre. 8-)

Wauw KT mooie plaatjes, je kunt heel goed zien dat je je paarden super voor elkaar hebt.
Ben benieuwd naar de foto's van Yamcha op de IJs!

Bij Miga heb ik dit jaar voor het eerst die sneeuwringen onder de ijzers. Werkt perfect!

Dat rechtrichten door over/door de schouder te laten 'vallen' is interessant, ga ik zeker eens mee experimenteren...na de vorst ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:15

Oh, sneeuwringen heb ik niet nodig, Vegs heeft geen ijzers, die sjouwt over de sneeuw of ze nooit anders gedaan heeft :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:22

Als jij trailer+trekauto hebt, Rhys, dan kan dat best! :))

Leuk, Yamcha! Lief van Pauline dat ze dat gedaan heeft! Heeft Vos zich gedragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:28

Vos was zoet :+:

Vos lieft mij en ik lieft vos <3 ik vind IJsco's echt erg leuk :D en deze is zum smelten <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:53

Paarden van KT zijn mooi, die vos is prachtig :+:

En Goof :+: en zo fijn gereden <3 en zonder cap! :oo