ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:21

oef, ik heb mijn duim gebroken,
ergens eigen schuld.. ik was haar hoeven aanhet uitkrabben, 3 doet ze al heel braaf, maar die ene blijft ze moeilijk doen. en ik dacht, joh loop niet te miepen, til hem 2 seconden braaf op dan ben ik blij, mag je weer in de wei.

en zij dacht, niet miepen want je krijgt een mep :/ http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3178_n.jpg auw...

donderdag gaat ze naar de chiropracticus. ik hoop nog wel snel vervoer te kunnen krijgen aangezien ik zelf dus niet meer kan rijden . en je zult zien dat ze werkelijk heel veel pijn heeft in dat ene been waar ze dus niet op wil staan. ik hoop dat het meevalt, maar omdat ze soms zo heftig reageert dus, en verder super mak lief en braaf is.

maar aangezien ik wel een kleine van inmiddels 7 maanden heb rondkruipen heb ik wel besloten om dan het zadelmak maken uit handen te geven, vraag is nog even hoe precies, ik heb namelijk nog steeds geen rijkelijk gevulde portemonnee :)

wel een leuk fototje van haar :)
Afbeelding

melrovers

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:01

Oh bah Moonprayer, dat is echt balen :-(. Goed dat je haar na laat kijken, klinkt toch alsof er ergens iets niet goed zit. Kan de chiropractor niet naar jou toe komen? Lijkt me nu wat handiger. Jammer dat je zo ver weg zit (ik zit in Brabant) anders had ik je wel kunnen helpen met vervoer. Sterkte met je duim.
Je kunt het zadelmak maken ook met iemand samen doen bij jou op locatie. Dat die persoon 3 keer per week komt om je te helpen. Dat kan veel rust geven en is wat goedkoper dan ergens naartoe brengen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:23

melrovers klinkt alsof ze gauw overal aan gewend gaat raken bij jou! Mijn bak ligt achter de schuur dus van de weg af, met alleen enge kipjes en gekke shetlander/veulen in zicht haha. die zijn soms ook eng hoor :+

DeSprinkhaan de rechtse heeft voor het eerst een zadel op op de foto. Die achter me staat zijn we al een jaar mee bezig. Eigenaar heeft moeder van 9 + zoon van 2 uit een natuurgebied gehaald. Moeder was fokmerrie dus kwam wel in de hand maar niet te berijden volgens de fokker. De andere paarden werden wel gereden daar dus kwamen wel in de hand, maar leefde ook in de natuur :)
Maar de merrie rijden we ondertussen mee buiten, echt een super paard. Heeft veel geduld dus tijd gekost, maar dan heb je ook wat :)
Zoonlief kreeg die dag voor het eerst het zadel op, daar zijn we dus ook wel al een jaar mee bezig met handmak maken en gekke dingen zoals handdoekje ofzo op de rug. Hij is ook niet angstig zoals moeder was, maar gewoon een puppy hihi.
Jammer van je trainingen, maar binnenkort dus weer aan de slag.

Evelyne ik denk niet dat je te snel gaat hoor, maar je moet wel weer geduld hebben. snap je? Soms heeft een paard wat langer nodig om het door te krijgen, maar wat wel enorm van belang is dat jij consequent bent. Misschien kun je je vriendin wat vaker er op zetten waar je over schrijft. En dat jij daar van leert hoe je op je haf moet reageren, of pas later er op gaat zodra je weer dat hij het allemaal snapt.
En dat je nu een bit er gehangen hebt is toch niet zo erg, je kunt altijd later nog bitloos verder gaan?
maar wel consequent zijn in je hulpen. De zwartjes die bij mij in training staan gaan er ook wel tegen in, maar ik hou vol en daar leren ze van.

banketstaaf gefeliciteerd met het mooie veulen!

karlijn leuk hoor dat je me op facebook volgt!

moonprayer oeii auwie. beterschap er mee.
verstandig dat je het uit handen gaat geven wellicht. Misschien is ze hartstikke braaf, maar je weet het nooit. En heb je al een idee waar je haar gaat brengen?
En ik hoop dat je vervoer vind, want het lijkt me verstandig haar helemaal te laten controleren voor je haar weg brengt om in te laten rijden.
en leuke springfoto!

wat melrovers voorstelt vind ik ook wel een goede. Of je dan goedkoper uit komt weet ik niet, maar het is dan wel meer verspreid in ieder geval qua uitgaves. :j

Ik heb vandaag met de zwartjes trailergeladen! Gaaf hoor. Toen we ze ophaalde hebben we er een uurtje of 2 over gedaan, met heel veel geduld. En op een boerse manier vastgezet aan de voorkant en zo steeds verder naar binnen gehaald (gelukkig geen halster gebroken, ik hield me hart vast maar goed)
De merrie was het wildste toen, en vandaag liepen we naar de trailer, en ik probeerde of ze eerst met me meeliep...en ja hoor. binnen 5 minuten stonden we in de trailer haha, geweldig! en stang er achter.
Daarna nog op de parelli/eddy modde manier geprobeerd dat was wat moeilijker voor haar, zo helemaal alleen. uiteindelijk wel gelukt!
Daarna broertje gepakt en geprobeerd mee te nemen, nou nog in geen miljoen jaren dacht hij. Die vertikte het echt. Toen maar de parelli/eddy manier gedaan en dat was best heftig want hij vertikte het echt.
De boer van het erf had nog wat tips ; gewoon met wat gras, gewoon mee lopen en dan vastzetten daarna de stang er achter, etc :P hihi. Ik heb het geprobeerd uit te leggen maar ik denk dat ze deze methode wat heftig er uit vonden zien. De ruin liet zich dan ook echt niet zomaar laden dus daar geef ik ze gelijk in, hij liet zich heftig zien! Maar uiteindelijk recht er voor gekregen: belonen. En weer verder worstelen, en weer recht er voor: belonen: en toen ging hij eens wat stapjes proberen, en uiteindelijk stond hij er in.
Niet met de stang dicht, maar dat ga ik vd week dan nog oefenen, voor vandaag vond ik het genoeg :j knap paard.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:59

Tatt_x schreef:
Ik ben vandaag opgestapt! :D Het gaat nu niet lang meer duren!

Oei, dit moest zijn bijna opgestapt! Foutje :o

Longeren gaat overigens steeds beter! In het begin draaide hij zich vaak om of kwam hij naar me toe en bleef dan lekker staan, omdat hij gewoon niet snapte wat ik bedoelde. Na enkele keren lukte het, met veel jagen en meelopen, om hem een paar rondjes te laten draven per keer. Maar ondertussen gaat het wél helemaal goed, ben supertrots! Stappen en draven aan de longe gaat perfect, en met wat aanmoediging krijg ik er ook enkele rondjes galop uit! Knappe vent :(:) Ook de stemhulpen beginnen goed door te dringen!

Ondertussen ben ik al zo ver dat ik mijn voet in de stijgbeugel kan doen en doe alsof ik ga opstappen (rechtstaan in de beugel aan 1 kant dus) zonder problemen. Ik heb ook al op hem gehangen, dit ging prima, tot hij enkele stapjes vooruit moest :p Hij gaf een paar flinke bokken dus ik was er ook meteen weer af. Maar daarna gewoon weer rustig erop, even gekalmeerd en weer een paar pasjes gedaan. Dit ging goed dus toen zijn we maar meteen gestopt. Vandaag voor de tweede keer over hem heen gehangen en kleine stukjes gestapt, en dit ging helemaal goed. Ik denk dat we bijna zover zijn!

Hoe vaak zijn jullie over je paard gaan hangen vooraleer jullie er echt op stapten?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:15

Tatt_x: Nou nog steeds knap hoor, doe je het alleen?
Nog even en je zit er dus op :)
Ik heb met Daantje 5x gehangen, waarvan 2x er daarna op geloof ik.

Moonprayer: vervelend zeg van je duim! En is heel begrijpelijk (vooral met een kleine) dat je het toch uit handen geeft.

Fahyafemke: Super dat ze allebei de trailer in zijn gegaan, zelfs de ruin na wat meer moeite!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:26

Ik heb met Bolero maar 1 keer gehangen. De keer erna ging ik erop omdat het zo goed voelde. Ik heb haar toen al wel een paar maanden aan de dubbele longe gehad en veel grondwerk gedaan. Bolero heeft dan ook geen stap verkeerd gezet en voelde helemaal ok. Het rijden pakken we ook rustig op. Steeds een klein stapje verder zonder over echte grenzen heen te gaan. En tussendoor train ik haar ook nog aan de dubbele longe. Ik kan altijd zo opstappen, in het begin is ze wel wat gespannen maar na een minuut of 10 gaat het super. Ik geloof toch echt wel dat de grondige voorbereiding daar veel aan heeft meegeholpen. Een echte terugval hebben we nog niet gehad, alleen even toen het in haar rug niet goed zat, van een oude blessure.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:27

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:30

ik hang tot ze er rustig onder blijven dat er wat op ze hangt tijdens het stappen
heb er eigenlijk weinig gehad die daar raar bij deden dus 1 x hangen en volgende keer zitten.

ik denk dat jij er zo op zit :D dan een paar stapjes, en weer afstappen belonen :j

ja die ruin heeft me wel weer aan het zweten gezet, doetie nou altijd hihi :+

leuk filmpje melrovers!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:16

FahyaFemke, vastzetten daarna de stang er achter, etc hihi,zou ik niet doen, wel eerst de stang, dan vast zetten is veiliger, en kost geen halster en of dak van de trailer.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:48

montyjansen de aller eerste keer dat ik mijn paard in de trailer zette, is het me zo voor gedaan. Dit deed ik dan dus ook. samen met paard er in, paard zet ik vast, ik loop er uit om de stang er achter te doen...maar paard wil er ook uit: paniek alles kapot en klapt zo achterover de trailer weer uit.
gevolg: niet te laden paard, logisch. Zij is mijn motivatie geweest om me te verdiepen in het trailerladen! de arme schat. Maar ik wist niet beter, het meisje waar ik mee was deed dit al jaren zo met haar paard, die bleef braaf staan! Later hoorde ik dus van iedereen dat je dat zo nooit moet doen, en ik vond het ondertussen ook wel logisch ja na dat ongeluk....
het grappige is, dat dat meisje vroeger bij de stalbaas stond waar ik nu sta := die dat advies ook gaf om voor eerst vast te zetten := en de vrouw vd stalbaas had ook goed advies: gewoon een plukje gras pakken dan zouden ze wel mee gaan!
Ach, ze bedoelen het goed, maar die paarden worden niet voor niks door mij getraind... als ze 'zo' mee zouden lopen dan hoefde ik dit niet mee te pakken in de africhtingsperiode ;) al ben ik wel heel trots op de merrie dat zij wél zo meeliep :j niet verwacht.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:05

Ja als ze het zo gewend zijn gaat het, ik leer de paarden er los, zelf in te lopen boom er achter zetten en de klep dicht.
Ze lopen er wel een paar keer in en uit, maar met wat eten voor in, blijven ze op een keer wel in staan en kan je ze op sluiten en vast zetten. *D
Zo heb ik niemand nodig om een paard te laden. 8-)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:34

montyjansen schreef:
Ja als ze het zo gewend zijn gaat het, ik leer de paarden er los, zelf in te lopen boom er achter zetten en de klep dicht.
Ze lopen er wel een paar keer in en uit, maar met wat eten voor in, blijven ze op een keer wel in staan en kan je ze op sluiten en vast zetten. *D
Zo heb ik niemand nodig om een paard te laden. 8-)

Jup, zo wil ik het straks ook gaan doen met mijn paarden. 23 mei ga ik voor mij B-E rijbewijs dus dan kan ik lekker zelf op concour. Al zou er altijd wel iemand
zijn die even wil helpen, het is fijn dat je het alleen kan doen :) Doe je dit gewoon in het weiland oefenen of zet je de trailer wel zo dat ze er aan beide kanten niet langs de klep kunnen ?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:40

lalu dat zou ook niks uitmaken, als ze niet willen/durven dan gaat ze wel in de achteruit..

Ik doe het bij de mensen thuis het liefst in de bak.
Ik heb het met de zwartjes op het erf gedaan omdat ik de trailer niet in de bak kon rijden met een golf :+

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:55

Nouja, ik heb een rampenpaard gehad die er van de zijkant er af vloog. Stond de trailer klem was er niets aan de hand. Later het paard een paar keer goed doorgepakt en toen was het ook wel opgelost, maar toch :) kan helpen dus.

De paarden van nu lopen er zo in, maar dan doet iemand anders de stang erachter. Over een paar week maar eens kijken of ik ook het touwtje om hun hals kan gooien en zelf de stang dicht kan doen :)

haha nee dan loop je vast waarschijnlijk :+ Bij ons kan je heel makkelijk de wei in rijden, dus dat doen wij altijd.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:11

ja ik zeg het ook verkeerd, ik schrijft dat maakt niks uit maar dat is niet waar. soms willen ze er langs idd, en als je dan de trailer inbouwt dan ineens lopen ze er zo in.
ik bedoelde meer, dat dat soms dus niet uit maakt.. sorry :o

Ben benieuwd! ik gooi nooit het touwtje over de hals omdat ik al te veel paarden heb zien draaien (in mn 1,5 paards huil huil), maar doe hem óm de stang, los, en loop dan zelf naar achter om de stang te pakken. als ze dan naar achter willen lopen, kan ik kijken of ze reageren op de druk aan het halster; dat ze dus moeten blijven staan. Raken ze in paniek: kan ik loslaten.
heb ik mezelf aangeleerd vanwege mn eigen paardje. zo heeft ze die druk ook weer beter leren accepteren :j

hihi ja ik mis mn terreinwagens..maar goed hoop binnenkort weer een nieuwe te hebben :)

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:48

Moonprayer wat vervelend van je vinger!

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:49

Mijn topper vandaag:

Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:31

leukk!! wat staat ie als een model te kijken joh haha grappig

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:57

lalunamyo schreef:
Jup, zo wil ik het straks ook gaan doen met mijn paarden. 23 mei ga ik voor mij B-E rijbewijs dus dan kan ik lekker zelf op concour. Al zou er altijd wel iemand
zijn die even wil helpen, het is fijn dat je het alleen kan doen :) Doe je dit gewoon in het weiland oefenen of zet je de trailer wel zo dat ze er aan beide kanten niet langs de klep kunnen ?

eerst altijd rechts naast de trailer een muur of wat ook, later gewoon overal, ik stuur gewoon anderen weg. :j :j
Ik doe de lange lijn over de voorste boom en blijf zelf buiten de trailer staan, de paarden lopen er zelf in en ik doe dan, als ze blijven staan de stang er zelf achter. :j :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:31

oef :/
we zijn net terug van Rodinde,
het begon al goed, na een paar passen zei ze al, dit is heel ernstig! grote kans dat het niet goed gaat komen, dus aan jou de keuze of je het wel wilt proberen. -O-

uuh, ja natuurlijk proberen we dat,
dus Bo heeft nu 1 behandeling gehad, en ze leek er nog van te genieten ook,
Haar rug ziet er nu ook al meteen vriendelijker uit, niet zo strak, en die bobbel op het einde is ook minder.

nu 4 tot 6 weken revalideren, het land op, stappen aan de hand, en wellicht wat longeren, zonder singel.
en dan nog een 2e behandeling, en dan moet Rodinde al wel vooruitgang zien.

Momenteel had of heeft ze gewoon veel pijn, soort bekken instabiliteit kan het zijn. Maar ze kan in elk geval niks met de achterkant van haar lijf qua buigen. recht vooruit wel, maar geen bocht om.

het is natuurlijk wel rotnieuws. maar ergens ook wel duidelijk. Waarom ze soms ineens zo heftig kan reageren op iets wat in onze ogen niks voorstelt, en waarom ze andere dingen weer zo braaf en vol vertrouwen doet.

dus, fingers crossed, en ik denk dat het wel goed gaat komen!
en wat ben ik blij dat ik dit eerst heb gedaan voordat ik of iemand anders haar perse zadelmak had willen hebben.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:47

Jeetje moonprayer, dat is heftig nieuws.
Ik duim mee voor jou & Bo!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:59

Dat is wel heftig Moonprayer. Hopelijk komt het toch allemaal goed en helpt de behandeling! Wat was er dan net mis aan? Wat was de diagnose?

Trailer laden, hier is het op de camion te doen. Mijn merrie sprong er eerst half op of viel er half in, ondertussen kan ze er al netjes af, stapje voor stapje, maar erop gaan vindt ze nog moeilijk. Maar als je haar dus net voor de laadklep zet, dan 1 voetje opneemt (dat ze ondertussen al automatisch geeft) en op de laadklep zet, dan wandelt ze erin alsof het niets is?! Blijkbaar vindt ze dus enkel dat opstapje onderaan (ik denk een kleine 10cm?) erg moeilijk. We gaan het gewoon nu een tijdje volhouden met haar voetje erop te zetten en telkens te belonen als ze erop gaat en hopelijk valt haar euro dan een keer :) Tips zijn altijd welkom!

We hebben trouwens ook al onze allereerste wedstrijd achter de rug. Een simpel proefje voor 4-jarige paarden, enkel beoordeling op de gangen, toekomst als dressuurpaard, africhting, ... En ze deed dat voorbeeldig. Erg braaf geweest en 71,6% gescoord met fijne commentaren erbij. Uiteraard zat er nog wat spanning op en liep ze wat overhaast, maar ze was zo flink, ben er fier op! Ondertussen gaan we ook al over de baan en dat doet ze ook prima. Erg leuk zo!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:21

Zo... dat is al weer even geleden, dat ik hier was, maar daar ben ik dan weer. We hebben met Storm even rustig aan gedaan wb erop zitten. Hij was erg aan het bokken en we willen het wel positief houden...we zitten niet op een rodeopaard te wachte. Hij heeft de afgelopen winter nog veel geleerd en is al veel braver tijdens het werk: grondwerk; longeren;lange lijnen. Hij heeft nu door dat werken ook werken is en niet gek doen, piepen, bokken.
Ik ben er na best een tijd op Koninginnedag weer met hulp opgestapt. En lag er direct weer naast, maar ik had me niet ernstig bezeerd. Hij begon vreselijk te bokken.... en toen kwam een andere stalgenoot ons te hulp. Hij is heel rustig en Storm vindt hem altijd erg aardig. Ik kwam even bij en Storm ging met stalgenoot aan het werk aan de hand. Alles werd weer rustig. Storm heeft ons duidelijk gemaakt, dat we alles wat met op/afstappen te maken heeft en met nieuwe dingen aan zijn lijf, heel langzaam moeten doen. Nu namen we al de tijd om hem rustig aan alles te wennen, maar nog meer, nog beter timen. En zo stapte ik slow motion op zijn rug. Stalgenoot hield hem vast, kalmeerde...alles stap voor stap. En we stapten een stukje door de bak. En ik stapte ook weer heel rustig af in fases. En hij was wat gespannen, maar bleef staan. Dat herhaalden we nog twee keer. Precies zo. En toen was het klaar. Goed afgesloten voor paard en amazone.
Zo zag het eruit. Andere stalgenoot filmde even , wel van een afstand, om de boel niet te verstoren, maar je ziet dat hij rustig wordt.
http://www.youtube.com/v/c7JdkYZG-Ds

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:29

Oh Moonprayer, dat is niet zo fijn om te horen. Maar ergens ook weer wel want het verklaart wel veel. Ik wens je veel succes met het herstel van jullie allebei!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:27

het zit mis in het hele achterste deel van haar rug en bekken. diagnose? nou in de prak, vast en hopelijk niet aan elkaar vergroeid.