[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:40

ik zie het al voor me Sjolvir :j veertje in je bekken zetten? :D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:41

hahahaha marcel!! jij zit mijn hele avond hier in plaatjes weer te geven!!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:42

Zo klinkt het bijna alsof ik beter af ben ernaast dan dat ik mee draai! Haha nu is alleen mn kont blauw en anders was ik gebroken.. hmm dan heb ik het toch goed gedaan. :)

Goh dan moet ik wel de eerste nog tegen komen Marcel :) Ik zal mijn verhaaltje ook eens posten in het andere topic als ik het eindelijk aan durf.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:43

Letsgokelly je maakt mooie taarten hoor, zien er lekker uit!
En zo te horen ben je gelukkig niet hard terecht gekomen, dus inderdaad beter dan je middel breken!

Marcel ik vroeg me af als je opstapt heb je de lengte van je beugels dan al meteen op springstand staan?
of rijd je eerst los met wat langere beugels en verkort je ze pas met springen?
En als je met springstand begint stap je dan wel altijd op met een opstapblok? want lijkt me erg moeilijk opstappen met korte beugels.

En nog een vraagje, weet jij waarom springproeven nooit van te voren bekend worden gemaakt zoals bij dressuurproeven?
Ik zou het wel fijn vinden als er zo een springboekje kwam met elke maand een ander parcours wat je dan uit je hoofd kan oefenen, waarom is dat bij dressuur wel en bij springen niet?
Ik vind het altijd zo weinig tijd dat je maar een kwartiertje hebt om het parcours te verkennen, van de zenuwen vergeet ik vaak weer een gedeelte, daar baal ik dan echt van.
Ik heb wel is gehad dat ik hindernis 3 kwijt was ging ik eerst de verkeerde kant op, en na een rondje had ik hem weer teruggevonden! koste wel veel tijd, maar was oefenspringen.
Bij echte wedstrijden ben ik nog zenuwachtiger, weet jij een goede manier op een parcours te onthouden?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:58

ieris schreef:
En nog een vraagje, weet jij waarom springproeven nooit van te voren bekend worden gemaakt zoals bij dressuurproeven?
Ik zou het wel fijn vinden als er zo een springboekje kwam met elke maand een ander parcours wat je dan uit je hoofd kan oefenen, waarom is dat bij dressuur wel en bij springen niet?

Dan zou springen net zo saai worden als dressuur! :P

Een vaste proef kan natuurlijk niet, omdat iedere bak andere afmetingen heeft. Je zou op den duur ook veel te veel foutlozen krijgen in de hogere klassen, omdat daar de moeilijkheid net in het technische deel zit.
Als dan in de lagere klassen de lijntjes in elk parcours het zelfde zijn, dan zou iedereen moeite krijgen met de andere lijnen in een hoger parcours.
Elk parcours is dus anders, omdat de paarden en ruiters om moeten leren gaan met het rijden van verschillende lijnen en wendingen.

Over het algemeen staan de hindernissen wel redelijk logisch achter elkaar opgesteld. Ga na het parcours lopen nog een keer van alle kanten van de bak je parcours doorkijken. Gewoon van buiten leren, net als op school. Als je binnen rijd heb je na de bel nog 45 seconden, dus ook even tijd om je parcours nog 1 keer door te nemen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:26

ieris schreef:
Marcel ik vroeg me af als je opstapt heb je de lengte van je beugels dan al meteen op springstand staan?
of rijd je eerst los met wat langere beugels en verkort je ze pas met springen?
En als je met springstand begint stap je dan wel altijd op met een opstapblok? want lijkt me erg moeilijk opstappen met korte beugels.
Ja, gelijk op springstand, en nee, ik gebruik geen blok, of zo. Ben het zo gewend dat het nog steeds heel makkelijk gaat.
Citaat:

Omdat springparcoursen altijd anders zijn. Je vindt zowat geen 2 dezelfde.
Citaat:
Ik vind het altijd zo weinig tijd dat je maar een kwartiertje hebt om het parcours te verkennen, van de zenuwen vergeet ik vaak weer een gedeelte, daar baal ik dan echt van.
Ik heb wel is gehad dat ik hindernis 3 kwijt was ging ik eerst de verkeerde kant op, en na een rondje had ik hem weer teruggevonden! koste wel veel tijd, maar was oefenspringen.
Bij echte wedstrijden ben ik nog zenuwachtiger, weet jij een goede manier op een parcours te onthouden?

Niet echt. Ik onthou ze gewoon. En ook ik rij wel eens verkeerd parcours, hoor.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:47

Joki schreef:
Ik heb ook weer een vraag. Ik heb zoals ik al eerder zei een behoorlijk koude merrie (dit gaat met een heel klein spoortje nu een stuk makkelijker) die er nogal 'een kop op heeft', ofwel als mevrouw nee zegt, zal ze er alles aan doen om het niet te doen. En ik vermoed dat ze daarin iets nieuws heeft; het niet springen van 'enge dingen'. Enge dingen zet ik bewust tussen haakjes, omdat ze tot een paar weken terug alles sprong; zeiltjes, muurtjes, stoelen, boomstammen, tafelkleden noem het maar op. En opeens doet ze het niet meer; ze gaat er zelfs enorm voor in de ankers.

Van de week moest ze eerst over een wit hekje van 40 cm. Dat is me na 3 keer gelukt, waarbij ze daarna wel zo boos was dat ze een rondje heeft lopen bokken (nee niks lichamelijks als het balken waren geweest had ze niet geweigerd en al helemaal niet gebokt). Alle keren (ook de keren dat ze wel weigerde) rijd ik aan met behoorlijke druk naar voren, want ze zal zelf nooit aantrekken (ook niet op balken).

Daarna moest ik een slootje springen wat ze al kende. Vorige keren nooit moeite gehad maar ook nu met behoorlijke druk aangereden gezien mijn problemen op het witte hekje. Weer vol in de ankers, maar daarna rustig het zeil (= slootje) rustig met haar voorbenen alle kanten opschuiven.

Is ze zoals ik vermoed gewoon stout of doe ik iets fout?

Het is moeilijk te zeggen van achter de computer, maar het lijkt idd ofdat ze een beetje stout is. Dit kun je alleenmaar oplossen onder goede begeleiding, omdat ik vanaf hier niet precies kan zien waar het fout gaat.
Als je denkt dat het je zelf niet lukt, dan kun je vragen of iemand anders (instructeur) even op je paard wil gaan zitten. Vaak voelen ze dan ook nog even extra of er nog andere (rijtechnische) problemen zijn, die vanaf de grond niet altijd waar kunt nemen.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:04

Joki schreef:
Ik heb ook weer een vraag. Ik heb zoals ik al eerder zei een behoorlijk koude merrie (dit gaat met een heel klein spoortje nu een stuk makkelijker) die er nogal 'een kop op heeft', ofwel als mevrouw nee zegt, zal ze er alles aan doen om het niet te doen. En ik vermoed dat ze daarin iets nieuws heeft; het niet springen van 'enge dingen'. Enge dingen zet ik bewust tussen haakjes, omdat ze tot een paar weken terug alles sprong; zeiltjes, muurtjes, stoelen, boomstammen, tafelkleden noem het maar op. En opeens doet ze het niet meer; ze gaat er zelfs enorm voor in de ankers.

Van de week moest ze eerst over een wit hekje van 40 cm. Dat is me na 3 keer gelukt, waarbij ze daarna wel zo boos was dat ze een rondje heeft lopen bokken (nee niks lichamelijks als het balken waren geweest had ze niet geweigerd en al helemaal niet gebokt). Alle keren (ook de keren dat ze wel weigerde) rijd ik aan met behoorlijke druk naar voren, want ze zal zelf nooit aantrekken (ook niet op balken).

Daarna moest ik een slootje springen wat ze al kende. Vorige keren nooit moeite gehad maar ook nu met behoorlijke druk aangereden gezien mijn problemen op het witte hekje. Weer vol in de ankers, maar daarna rustig het zeil (= slootje) rustig met haar voorbenen alle kanten opschuiven.

Is ze zoals ik vermoed gewoon stout of doe ik iets fout?

is ze niet hengstig ? kan het verschil verklaren

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:44

nou vandaag op concours geweest... mn merrie die zo vast hield was errug fris en ondeugend met losrijden, maarrrrrrrrr liet wel lekker los rechts. met het in galop aanspringen gelijk lekker dr kont dr onder dus fijn. in het parcours 1 stom foutje was lijntje op rustige 8 of komen op 7. Ik moest iets komen op 3 en wilde toch op 8 naar 4. Eerder had ze wat weinig galop en had ik dat makkelijk gehaald, maar nu had ze veel meer sprong dus kwam ik te dicht en had een lichte fout. Daarna voor het eerst een rondje L gestart en sprong ze super alleen stuurfoutje op de laatste. Ze is dus zeker wel opgeknapt. Andere merrie had hele goede sprongen maar keek in de dubbel op een hele rottige lichtinvalsplek dus had ik een stop. Maar ze was wel veel losser op de sprong. Dus toch wel fijn gereden eigenlijk. :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:52

ik heb ook een vraag.

Hoe tel je de galopsprongen. naja ik weet hoe ik moet tellen. Maar als me instrucice zegt van ja dit kan hij met 4 galopsprongen. Dan tel ik keurig galopsprongen maar 9 van de 10x ga ik toch te vroeg in verlichte zit waardoor me haf weer te vroeg afzet. haha

Dus hoe leer ik toch goed te tellen en niet te vroeg uit het zadel te gaan? Als ik hem gewoon laat gaan, gaat het beter. oja ook moet ik goed vooruit kijken. Maar dat vind ik soort van 'eng' dus ik ga naar de balk kijken.

nog een vraag: hoe leer je goed barrage rijden haha. Ik vergeet het altijd. Tijdens les ook als ik bij de andere kijkt dan weet ik het.Maar zodra ik zelf moet. was zelf een keer zo vergeten dat ik een oxer van de verkeerde kant sprong. (me intrucice moest wel lachen want zegt ze die haf van jouw springt ook alles haha) dus heb je tip zodat ik het wel goed springt?

dots83

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:55

:) mijn neefje kwam pas bij ons aan het einde van de les rijden en mijn instructeur liet hem dit doen met 2 balkjes op de grond en dan hardop tellen. hij is pas 7 maar na 10 minuten had hij het door! :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:56

dots83 schreef:
nou vandaag op concours geweest... mn merrie die zo vast hield was errug fris en ondeugend met losrijden, maarrrrrrrrr liet wel lekker los rechts. met het in galop aanspringen gelijk lekker dr kont dr onder dus fijn. in het parcours 1 stom foutje was lijntje op rustige 8 of komen op 7. Ik moest iets komen op 3 en wilde toch op 8 naar 4. Eerder had ze wat weinig galop en had ik dat makkelijk gehaald, maar nu had ze veel meer sprong dus kwam ik te dicht en had een lichte fout. Daarna voor het eerst een rondje L gestart en sprong ze super alleen stuurfoutje op de laatste. Ze is dus zeker wel opgeknapt. Andere merrie had hele goede sprongen maar keek in de dubbel op een hele rottige lichtinvalsplek dus had ik een stop. Maar ze was wel veel losser op de sprong. Dus toch wel fijn gereden eigenlijk. :)
Meet jij zover uit?
Als het verder dan 22 meter is dan maak ik geen plan meer maar kijk ik na het landen wel wat mijn afstand wordt.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:58

ja ik wel als ze recht achter elkaar staan, heb ik een beetje houvast voor mezelf. ik kan niet zo goed rijden als jij ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:02

Ik heb juist het gevoel dat je heel goed moet kunnen rijden als je over zo'n afstand ritme moet houden, 10cm verschil per galopsprong en het klopt al niet meer.
En volgens mij kun je net zo goed rijden als ik alleen je moet iets meer in jezelf geloven.

Ik heb vandaag gesprongen met mijn voeten iets verder in de beugel en het werkt echt goed. Zal straks wel even wat foto's showen.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:05

Jaaaaaaaaaa foto foto foto!
Enne nee Katja ik kan niet zo goed rijden als jij, ik sch**t al in mn broek als ik aan het ZZ denk, en jij heb wel ff 1.40 gereden ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:29

Maar zo dapper ben ik al lang niet meer.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:40

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:09

dots83 schreef:

Perfect....want ik vind het gevoel belangrijker dan het resultaat.
Als dat goed is, komen die resultaten vanzelf.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:13

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:16

plutolover schreef:
ik heb ook een vraag.

Hoe tel je de galopsprongen. naja ik weet hoe ik moet tellen. Maar als me instrucice zegt van ja dit kan hij met 4 galopsprongen. Dan tel ik keurig galopsprongen maar 9 van de 10x ga ik toch te vroeg in verlichte zit waardoor me haf weer te vroeg afzet. haha

Dus hoe leer ik toch goed te tellen en niet te vroeg uit het zadel te gaan? Als ik hem gewoon laat gaan, gaat het beter. oja ook moet ik goed vooruit kijken. Maar dat vind ik soort van 'eng' dus ik ga naar de balk kijken.

nog een vraag: hoe leer je goed barrage rijden haha. Ik vergeet het altijd. Tijdens les ook als ik bij de andere kijkt dan weet ik het.Maar zodra ik zelf moet. was zelf een keer zo vergeten dat ik een oxer van de verkeerde kant sprong. (me intrucice moest wel lachen want zegt ze die haf van jouw springt ook alles haha) dus heb je tip zodat ik het wel goed springt?

In principe moet je meer kijken dan dat je telt. Persoonlijk vind ik dat het tellen van galopsprongen je 'lui' maakt in het constant oefenen van je oog. Zoals Katja zegt, is de afstand tussen hindernissen een indicatie...grof tuning, maar je oog zorgt voor de finetuning.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:20

MarcelDufour schreef:
Katja schreef:
Foto's van vandaag staan hier: [SGW-ITP] Eerste SGW training met Pols

Grapjas....ik denk ruige actiefoto.....staat ze een paard aan te singelen!! hahaha
Da's ook actie :+

Ik was vandaag wel lekker aan het rijden, begon weer veel te truttig maar op een gegeven moment viel het kwartje weer dat je ook een voorwaartse afstand kunt vinden :))

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:33

ziet er leukt uit katja.. wat is het er voor een?! Ede heb ik vroeger ook gecrosst :j herken de waterbak wel...
eigenlijk doe ik het helemaal niet meer... alleen nog maar springen :o maar denk als ik een geschikt paard heb dat het me wel weer leuk lijkt :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:44

Hij komt uit Letland, vader is een Russische trakhener.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:08

Katja schreef:
MarcelDufour schreef:
Ik was vandaag wel lekker aan het rijden, begon weer veel te truttig maar op een gegeven moment viel het kwartje weer dat je ook een voorwaartse afstand kunt vinden :))

Daarom adviseer ik ook altijd een wat hoger grondtempo. Op die manier kan je 2 kanten op schakelen. Voruit en terug, terwijl je uit een rustig tempo alleen nog maar vooruit kunt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:11

Ik kan vanuit een rustig grondtempo ook heel goed terug helaas maar handig is dat niet.
Daarom heb ik altijd graag paarden met een hele grote galop die naar het hout trekken dat compenseert voor mijn gemuts.