Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ieris schreef:En nog een vraagje, weet jij waarom springproeven nooit van te voren bekend worden gemaakt zoals bij dressuurproeven?
Ik zou het wel fijn vinden als er zo een springboekje kwam met elke maand een ander parcours wat je dan uit je hoofd kan oefenen, waarom is dat bij dressuur wel en bij springen niet?
ieris schreef:Ja, gelijk op springstand, en nee, ik gebruik geen blok, of zo. Ben het zo gewend dat het nog steeds heel makkelijk gaat.Marcel ik vroeg me af als je opstapt heb je de lengte van je beugels dan al meteen op springstand staan?
of rijd je eerst los met wat langere beugels en verkort je ze pas met springen?
En als je met springstand begint stap je dan wel altijd op met een opstapblok? want lijkt me erg moeilijk opstappen met korte beugels.
Citaat:En nog een vraagje, weet jij waarom springproeven nooit van te voren bekend worden gemaakt zoals bij dressuurproeven?
Ik zou het wel fijn vinden als er zo een springboekje kwam met elke maand een ander parcours wat je dan uit je hoofd kan oefenen, waarom is dat bij dressuur wel en bij springen niet?
Citaat:Ik vind het altijd zo weinig tijd dat je maar een kwartiertje hebt om het parcours te verkennen, van de zenuwen vergeet ik vaak weer een gedeelte, daar baal ik dan echt van.
Ik heb wel is gehad dat ik hindernis 3 kwijt was ging ik eerst de verkeerde kant op, en na een rondje had ik hem weer teruggevonden! koste wel veel tijd, maar was oefenspringen.
Bij echte wedstrijden ben ik nog zenuwachtiger, weet jij een goede manier op een parcours te onthouden?
Joki schreef:Ik heb ook weer een vraag. Ik heb zoals ik al eerder zei een behoorlijk koude merrie (dit gaat met een heel klein spoortje nu een stuk makkelijker) die er nogal 'een kop op heeft', ofwel als mevrouw nee zegt, zal ze er alles aan doen om het niet te doen. En ik vermoed dat ze daarin iets nieuws heeft; het niet springen van 'enge dingen'. Enge dingen zet ik bewust tussen haakjes, omdat ze tot een paar weken terug alles sprong; zeiltjes, muurtjes, stoelen, boomstammen, tafelkleden noem het maar op. En opeens doet ze het niet meer; ze gaat er zelfs enorm voor in de ankers.
Van de week moest ze eerst over een wit hekje van 40 cm. Dat is me na 3 keer gelukt, waarbij ze daarna wel zo boos was dat ze een rondje heeft lopen bokken (nee niks lichamelijks als het balken waren geweest had ze niet geweigerd en al helemaal niet gebokt). Alle keren (ook de keren dat ze wel weigerde) rijd ik aan met behoorlijke druk naar voren, want ze zal zelf nooit aantrekken (ook niet op balken).
Daarna moest ik een slootje springen wat ze al kende. Vorige keren nooit moeite gehad maar ook nu met behoorlijke druk aangereden gezien mijn problemen op het witte hekje. Weer vol in de ankers, maar daarna rustig het zeil (= slootje) rustig met haar voorbenen alle kanten opschuiven.
Is ze zoals ik vermoed gewoon stout of doe ik iets fout?
Joki schreef:Ik heb ook weer een vraag. Ik heb zoals ik al eerder zei een behoorlijk koude merrie (dit gaat met een heel klein spoortje nu een stuk makkelijker) die er nogal 'een kop op heeft', ofwel als mevrouw nee zegt, zal ze er alles aan doen om het niet te doen. En ik vermoed dat ze daarin iets nieuws heeft; het niet springen van 'enge dingen'. Enge dingen zet ik bewust tussen haakjes, omdat ze tot een paar weken terug alles sprong; zeiltjes, muurtjes, stoelen, boomstammen, tafelkleden noem het maar op. En opeens doet ze het niet meer; ze gaat er zelfs enorm voor in de ankers.
Van de week moest ze eerst over een wit hekje van 40 cm. Dat is me na 3 keer gelukt, waarbij ze daarna wel zo boos was dat ze een rondje heeft lopen bokken (nee niks lichamelijks als het balken waren geweest had ze niet geweigerd en al helemaal niet gebokt). Alle keren (ook de keren dat ze wel weigerde) rijd ik aan met behoorlijke druk naar voren, want ze zal zelf nooit aantrekken (ook niet op balken).
Daarna moest ik een slootje springen wat ze al kende. Vorige keren nooit moeite gehad maar ook nu met behoorlijke druk aangereden gezien mijn problemen op het witte hekje. Weer vol in de ankers, maar daarna rustig het zeil (= slootje) rustig met haar voorbenen alle kanten opschuiven.
Is ze zoals ik vermoed gewoon stout of doe ik iets fout?
dots83 schreef:Meet jij zover uit?nou vandaag op concours geweest... mn merrie die zo vast hield was errug fris en ondeugend met losrijden, maarrrrrrrrr liet wel lekker los rechts. met het in galop aanspringen gelijk lekker dr kont dr onder dus fijn. in het parcours 1 stom foutje was lijntje op rustige 8 of komen op 7. Ik moest iets komen op 3 en wilde toch op 8 naar 4. Eerder had ze wat weinig galop en had ik dat makkelijk gehaald, maar nu had ze veel meer sprong dus kwam ik te dicht en had een lichte fout. Daarna voor het eerst een rondje L gestart en sprong ze super alleen stuurfoutje op de laatste. Ze is dus zeker wel opgeknapt. Andere merrie had hele goede sprongen maar keek in de dubbel op een hele rottige lichtinvalsplek dus had ik een stop. Maar ze was wel veel losser op de sprong. Dus toch wel fijn gereden eigenlijk.
dots83 schreef:nou vandaag op concours geweest... mn merrie die zo vast hield was errug fris en ondeugend met losrijden, maarrrrrrrrr liet wel lekker los rechts. met het in galop aanspringen gelijk lekker dr kont dr onder dus fijn. in het parcours 1 stom foutje was lijntje op rustige 8 of komen op 7. Ik moest iets komen op 3 en wilde toch op 8 naar 4. Eerder had ze wat weinig galop en had ik dat makkelijk gehaald, maar nu had ze veel meer sprong dus kwam ik te dicht en had een lichte fout. Daarna voor het eerst een rondje L gestart en sprong ze super alleen stuurfoutje op de laatste. Ze is dus zeker wel opgeknapt. Andere merrie had hele goede sprongen maar keek in de dubbel op een hele rottige lichtinvalsplek dus had ik een stop. Maar ze was wel veel losser op de sprong. Dus toch wel fijn gereden eigenlijk.
Katja schreef:Foto's van vandaag staan hier: [SGW-ITP] Eerste SGW training met Pols
plutolover schreef:ik heb ook een vraag.
Hoe tel je de galopsprongen. naja ik weet hoe ik moet tellen. Maar als me instrucice zegt van ja dit kan hij met 4 galopsprongen. Dan tel ik keurig galopsprongen maar 9 van de 10x ga ik toch te vroeg in verlichte zit waardoor me haf weer te vroeg afzet. haha
Dus hoe leer ik toch goed te tellen en niet te vroeg uit het zadel te gaan? Als ik hem gewoon laat gaan, gaat het beter. oja ook moet ik goed vooruit kijken. Maar dat vind ik soort van 'eng' dus ik ga naar de balk kijken.
nog een vraag: hoe leer je goed barrage rijden haha. Ik vergeet het altijd. Tijdens les ook als ik bij de andere kijkt dan weet ik het.Maar zodra ik zelf moet. was zelf een keer zo vergeten dat ik een oxer van de verkeerde kant sprong. (me intrucice moest wel lachen want zegt ze die haf van jouw springt ook alles haha) dus heb je tip zodat ik het wel goed springt?
MarcelDufour schreef:Da's ook actieKatja schreef:Foto's van vandaag staan hier: [SGW-ITP] Eerste SGW training met Pols
Grapjas....ik denk ruige actiefoto.....staat ze een paard aan te singelen!! hahaha
Katja schreef:MarcelDufour schreef:Ik was vandaag wel lekker aan het rijden, begon weer veel te truttig maar op een gegeven moment viel het kwartje weer dat je ook een voorwaartse afstand kunt vinden