[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:37

Joceline schreef:
Ik ben juist wel van de kneepjes, dat werkt gewoon goed bij mijn merrie. Binnenhand stil, buitenteugel kneepjes.

En hoe geef je dan ophouding ter ondersteuning van je zit? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:44

@ Joceline: hoe zit het dan met je voorwaarts rijden? Want imo zit je met die kneepjes alleen maar aan de voorkant te plukken.
Je zegt: ondertussen natuurlijk wel de achterhand actief houden, maar op die manier werk je van voren naar achteren.

Als de achterhandgoed actief is, en jij houdt je handen mooi stil, en geeft steun met je buitenteugel, zou het paard zo in je handen moeten zakken, dat gaat dan moeiteloos.

Imo ben je met die kneepjes gewoon aan het zagen Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:05

je rijdt je paard van je binnenbeen naar je buitenhand. deze hand moet er zijn en moet het paard kunnen vertrouwen, als jij kneepjes moet geven omdat je het zelf anders rijtechnisch niet kunt oplossen (jij gaat spannen en paard gaat spannen) moet je denk ik op zoek naar een andere oplossing.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:31

Nee ik zei het nogal krom, tijdens die 'kneepjes' natuurlijk goed been, altijd voorwaarts blijven. De spanning gaat juist weg door de kleine kneepjes ze reageert er prima op en het heeft een hoop opgelost..heb dus geen oplossing nodig vertel alleen hoe ik het doe:) Als je je handen vastzet is er veel spanning, als ze weer vast zit aan bijvoorbeeld haar linkerkant speel ik wat en geef weer toe (hand ontspannen en stil) ..ben er erg tevreden mee zo

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:35

Kun je ook antwoord geven op mijn vraag?

ik ben het met lailapri en Yamcha eens en ben erg benieuwd naar je reactie op mijn vraag.
Buitenhand hoort gewoon stil te zijn en daar maak je ophoudingen mee voor het beheersen van je tempo als ondersteuning van je zit.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:38

Ze zijn inderdaad ook ter ondersteuning van mijn zit voor het tempo terugbrengen, maar met benen erbij zakt ze juist als ze eenmaal goed loopt hand weer ontspannen en stil.
Over de kneepjes nog even,,deze moeten zo klein zijn dat ze niet te zien zijn dus niet ' doorhalen o.i.d'. En zoals ik al zei, altijd goed voorwaarts dus niet van voor naar achter bezig zijn. Zagen doe ik al helemaal niet. Ik heb het nu ook niet over het normale naar beneden rijden maar over het feit dat mijn merrie flink vasthoudt. Verder gaat het prima zo en heb van veel juryleden en instructeurs deze tips gehad dus het zit wel goed zo dus hoef er verder niks meer over te horen. Ben altijd in voor tips maar ik vind dit niet zo'n vriendelijke manier. Iedereen heeft z'n eigen manier ik heb die van jullie ook geprobeerd maar dat werkte niet goed maar verder doe ik wel alles wat jullie zeiden alleen geef ik er hele lichte kneepjes bij. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:19

Sorry als we wat onaardig over zijn gekomen. We zijn in it hele topic steeds bezig met uitleggen dat kneepjes geven niet correct is. Steeds lezen mensen niet even terug. Ik hoop dat je ons ook begrijpt Knipoog

Het is de bedoeling van mijn vraag dat jij gaat nadenken over je hulp.
Wat is nu het verschil voor je paard tussen een kneepje en een ophouding?
Door tegelijk een kneepje te geven en been, dan geef je dubbele signalen, waardoor het paard slechts omhoog kan. Vele paarden zijn erg braaf en doen dat dus niet, maar het zou eigenlijk wel moeten Knipoog Vaak worden paarden ten onrechte gestraft op dit soort dingen.

Soms ben ik het eens dat meerdere wegen naar rome kunnen leiden, maar in op deze manier is het wel door de goodwill van je paard. Je kunt paarden alles aanleren, dus ook dit, maar als je er goed over nadenkt is dit niet logisch. Een sensibel paard zál omhoog gaan.
Hoe klein de kneepjes ook zijn, ze zijn precies hetzelfde als een ophouding, óf je maakt je ophouding te grof Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:22

Je neemt me de woorden uit de mond superwoman

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:31

Oke ik begrijp je en ik weet dat er een grote discussie hier vooraan is gegaan en ik begrijp jou uitleg ook echt! Maar toch werkt het bij mij super omdat ze zo vast zit, ik gebruik het dus niet om haar naar beneden te rijden! Als ik mijn handen stil zet en haar actief rijdt gebeurt er weinig en steekt ze haar nek uit als een giraffe. Ik begrijp je uitleg dan ook echt maar ik ga niets veranderen want het gaat zo prima na een hele lange tijd stoeien en ze doet dit dus niet voor haar goodwill, ze is trouwens ook een gevoelig paardje maar gaat niet delucht in, juist andersom. En nogmaals deze kleine kneepjes mogen natuurlijk niet gezien worden net als andere hulpen in principe. Ik begrijp jullie uitleg maar ik en nog meer bokkers lukt het wel op deze manier en het gaat super. Zo krijg ik de ontspanning erin en krijg ik wat zij vasthoudt goed los. Ik wil er verder niks meer over kwijt hier en ik vind onze discussie nu wel welletjes geweest. Ik heb hele goede instructrices gehad en heb ik nu ook en ook erg veel juryleden vonden dat het erg de goede kant opging en ik heb hen dan ook verteld over hoe ik precies reed. Mijn zus kreeg dezelfde lessen en is in de Z2 belandt en ik zal over een tijdje als het vasthouden is opgehouden ook zeker ophouden met kneepjes maar we moeten even over dit moeilijke punt. Maar bedankt voor jullie zorg:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:42

jammer dat je het niet wil uitleggen wat jij logisch vind aan je manier van hulpen geven.
Alles wat ik doe, wil ik kúnnen onderbouwen met goed commentaar, dat houdt me scherp en zorgt ervoor dat ik eventueel kan leren van anderen die er anders over denken.
Simpel gezegd: "het werkt voor mij of ons" is voor mij niet genoeg. Zoals ik al schreef:"je kan een paard alles leren" maar op andere paarden kom je jezelf tegen.
succes verder Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:42

LachenJe hebt helemaal gelijk, zo denk ik er ook over! Via Pm wil ik je best allemaal uit leggen hoe ik dingen aanpak maar het gaat allemaal prima zo en ik heb geen problemen en een hele goede instructrice. Ik zal het wel achter in mijn hoofd houden en eens proberen. Ik wil er nu echt niets meer over horen anders graag via Pm. (wel vriendelijk)

Nog 1 vraagje. Je zegt net zelf; Het werkt voor ons heeft voor mij geen waarde want als je op een ander paard stapt kom je jezelf tegen. Waarom weet je dan zo zeker dat jouw manier op mijn paardje wel werkt? Graag via Pm ook

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:37

Joceline schreef:
Nog 1 vraagje. Je zegt net zelf; Het werkt voor ons heeft voor mij geen waarde want als je op een ander paard stapt kom je jezelf tegen. Waarom weet je dan zo zeker dat jouw manier op mijn paardje wel werkt? Graag via Pm ook

Omdat ik mijn hulpen kan onderbouwen met commentaar.
Omdat ik geen tegenstrijdigheden kan vinden in dat commentaar als ik oefeningen rij.
De hulpen moeten duidelijk,simpel en logisch zijn, maar ook zo min mogelijk.
Een paard wat goed aan het been is en tegen een stille (dus meegaande ) aanleuning loopt, zal vanzelf zakken in de hals en nageeflijk lopen.
Kneepjes geven, vind ik een manier van voor naar achter werken ipv andersom. Op mijn manier zijn er geen hulpen om het hoofd te laten zakken.
Waarom zou mijn manier niet werken bij jouw paard? (Het is een logisch resultaat, net als bijv been geven, dat heeft een paard ook zo door. Doe je dat verkeerd ->te veel been, dan deze ook niet meer luisteren)

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:07

Wat een gezelligheiid dames!! ik vind dat iedereen ze paard om zijn eigen manier moet behandelen, als het maar niet heel verkeerd is, misschien werkt deze methode wel bij joceline maar niet bij anderen, en dit is haar eigen keuzen. laten we het gewoon gezellig houden op bokt Haha! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:57

Dat is dus weer de eeuwige dooddoener hier op Bokt.
Elk paard is in de basis hetzelfde, of je nu op een Shet rijdt, of een Arabier, of een Ardenner.... de reflexen, de reacties op gegeven hulpen zijn bij ieder paard hetzelfde.
Het is met rijden niet zo dat het de bedoeling is, dat wij het paard dingen aanleren. Het enige wat we ze moeten aanleren, is voorwaarts gaan op het been. De rest van de hulpen begrijpt het paard instinctief.
Aan de teugel gaan is geen "wijken voor druk" (wat we jonge paarden aanleren, zodat ze niet terugduwen, maar opzij gaan voor de druk). Aan de teugel gaan is het accepteren en vertrouwen van een stille, vriendelijke ruiterhand. Het is een puur biomechanisch proces.
Het paard reageert op het been door de buikspieren aan te spannen, de achterhand onder te brengen, en voorwaarts te gaan. Let wel: het enige wat we het paard hebben aangeleerd, is het voorwaarts gaan. De buikspieren aanspannen en het onderbrengen van de achterhand is een natuurlijke reactie van het paard op de druk van het been.

Doordat het paard van achter dus zakt, komt het van voren omhoog. Doordat het paard nu aan de voorkant contact zoekt met de ruiterhand, hoeft de ruiter niets meer te doen dan de teugels aan te nemen. Het paard zal dan "aan de teugel" gaan.

Het is volgens de wetten vande biomechanica onmogelijk dat dit wel bij het ene paard zou werken, en bij het andere niet, ieder paard zit biomechanisch hetzelfde in elkaar.
Het is net als dat iemand handig is met computers, die zal zich op iedere computer redden. Omdat iedere computer in de basis hetzelfde is.

Dat we dat uitleggen, heeft niets met de gezelligheid hier op Bokt te maken. Het is een kwestie van snappen.

Over dat ieder zijn eigen paard maar op zijn eigen manier moet behandelen: zo werkt het dus niet. Een paard blijft een paard, en je zult als mens je best moeten doen om de taal van het paard te leren, om de doodsimpele reden, dat het paard never nooit zal leren om mensentaal te spreken.
En zoals wij de lichaamstaal moeten leren, moeten wij ook zijn bewegingen, reflexen en anatomie leren begrijpen (biomechanica = bewegingsleer).
Als het echt zo was, wat veel Bokkers roepen, dat je ieder paard anders moet rijden, zou een ieder eerst een paard moeten kopen, en dan lessen nemen op slechts zijn eigen paard.
Toch beginnen wij allemaal op maneges, en lessen wij op leerpaarden, en dan blijken we (na een aantal jaar gereden te hebben op goede lespaarden) toch op een heel aantal paarden te kunnen rijden. Hoe mysterieus.....

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:49

Hoi,

heb een vraag, misschien is het offtopic, maar denk tog dat het hier wel kan worden gesteld Lachen.

Verzameling; Meer verheven passen, meer buiging in het spronggewricht, meer gewicht op achterbeen. Maar hoe krijg je dat nou? Bijv; in de m2 (proef 20) Moet je eerst handveranderen in uitgestrekte stap en daarna F afwenden en verzamelde stap. Hoe zorg je er dan voor dat je paard zich gaat verzamelen?

In een boek over klassiek rijden las ik dat je halve ophoudingen moest maken, kruishulp en beenhulpen geven. Maar halve ophouding is dan weer een kneepje in je teugels, terwijl ik hier lees dat je geen kneepje in je teugels moet geven. Of gaat dat alleen over het paard in het krulletje zetten en niet over het 'hee let op, er gaat iets gebeuren'?

(Dit is trouwens puur voor de theorie, ik ga er niet mee zitten klooien op mijn paard, maar ben er gewoon zeer benieuwd naar Lachen ).

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:16

@love_plaisir.. Ik kan je vraag niet beantwoorden want dan word ik weer op mn tenen getrapt maar jij bent juist degene die een ontopic vraag stelt..Lachen En wat je zei over; ik lees hier dat dat juist niet MOET...je moet niks:)
@Yamcha; Ik heb het eens goed gelezen en ja een heel groot deel ben ik zeker met je eens maar ik zit even op een moment dat mn merrie enorm vasthoud zegmaar en als ik dan mijn handen stil houd en benen geef gebeurt er gewoon niets. Verder heb ik echt al meerdere keren gezegd dat ik geen hulp nodig heb en ook geen probleem heb. Snappen doe ik je stukjes zeker maar je dramt door en ik heb zeker wat van je stukjes geleerd maar op dit moment moet ik haar eerst los krijgen. Verder rijd ik in mijn lessen hetzelfde als jij net vertelde, ik geef hooguit een paar kneepjes als ik voel dat ze weer vasthoud, ze zakt meteen. Ik heb ook op enorm veel paarden gereden en daar heb ik de kneepjes niet bij nodig gehad. Verder wil ik nu echt geen preek meer want ik vind het wat kinderachtig worden..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:38

Dan zou ik niet meer reageren. Het blijft een discussie forum waar iedereen mag reageren en dicuseren mits netjes en ontopic. En we zijn het gewoon niet met elkaar eens dat kan. Maar iedereen mag erop reageren als die dat wilt. Al wil je geen discussie dan zit er niets anders op als niet reageren Tong uitsteken
succes met je paardje

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:44

Dat is waar maar als er in een post wordt geschreven dat ik het niet wil snappen moet ik dat toch even rechtzetten! Discussieren kan zeker hier maar niet doordrammen..Hebben jullie tips voor als ze zo vasthoud? Benen erbij doe ik altijd al goed maar dan schiet ze omhoog als ik geen kneepjes geef weten jullie iets?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:46

Imo een paard houd niet vast, dat is een reactie op de hand van de ruiter Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:49

Klopt ik ben enorm van het niet ontspannen, begin het tegenwoordig wel te ontspannen en soepel in mijn hand toch blijft ze afentoe tijdens het trainen weer vast te houden ookal ben ik ontspannen en toegeeflijk. Het heeft niets met haar tanden te maken want die zijn pas nog nagekeken en worden elk jaar (de haken ) gevijld.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:55

Je zegt dat je niet goed ontspant. Persoonlijk zou ik dan gaan beginnen met het werken aan jezelf, dus lekker ontspannen gaan rijden. Vergeet de nageeflijkheid en rijd met een wat losser teugeltje. Gewoon lekker actief je figuren rijden. Je paard merkt het natuurlijk ook als je niet ontspant.
(Verder medisch in orde?)

Bij mij heeft het heel erg geholpen, op welk paard ik ook rijd Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:00

Oke ja nu je het zegt die opdrachten doe ik thuis ook veel. Zoiezo begin ik zo zodat ze mooi haar hoofd zelf tilt en toch aan een ontspannen teugel ook mijn handen zijn dan ontspannen en de figuren gaan prima. Zodra ik haar moet gaan oppakken zakt ze terug in tempo dus spoort ik goed aan. Als ik dan de teugels stil maar in contact houd komt ze vaak omhoog en is ze onrustig met haar hoofd ookal is er goed actief achterbeen. Medisch is ze in orde..als mijn zus er op zit lukt het haar wel. Ik heb een tijd een dikke onderhalsspier gekweekt door haar te laten lopen zoals ze wilde en zonder benen geven. Nu zijn we dus weer aan de slag met die mooie bovenhalsspier die we willen zien en het gaat erg de goede kant op alleen dus als ik de teugels rustig oppak gaat het onrustig en bij figuren al helemaal..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:09

Maar wat doet jou zus dan anders dan jou? Lachen

Als ze zo'n onderhals heeft dan zou ik persoonlijk gaan longeren met bijzet (pessoa). Ik denk namelijk dat als je zo door blijft rijden dan zal de onderhals maar bespierder worden en dat is niet wat je wilt. Kennelijk vind ze het dus moeilijk om de goede spier te gebruiken. Dat is ook logisch, de onderhalsspier is sterker dan de bovenhalsspier.
Viel ze nu ook terug in tempo of dat niet?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:17

Mijn zus kent haar vanaf haar derde jaar en met veel respect ze rijdt gewoon erg goed en rustig zonder te gaan spannen of haar armen/handen vast te zetten zoals ik. Met de pessoa doe ik ook regelmatig en daar loopt ze prima mee alleen mijn instructrice zegt dat ze met de pessoa veel rekking heeft als je me begrijpt, teveel ruimte en dat is makkelijk. Zodra je er dan weer opstapt is het weer weg. De spier is sinds een flinke tijd minder bespierd geworden en het rijden gaat eigenlijk wel erg goed behalve als ik haar dus op een middendraf afstuur of een gebroken lijn o.i.d. De galop is ook erg moeilijk. Ehm hoe bedoel je nu? Met de pessoa? Nee dan loopt ze heel heilig met boogjes erin heel goed en zie je die mooie bovenspier opbollen. Ze is heel erg slim en ik ben te strak neem anders ook een kijkje in mijn HAW in mijn onderschrift daar zie je die bovenspier. Zo reed is eerst dus eigenlijk niks doen haar maar laten lopen zoals ze wil..

Ik zal even opzoeken het topic heb hem pas uit mijn onderschrift gedaan..Deze: Patos@work

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:50

Edit -> sorry