Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:06

Mooie discussie hadden jullie vanmiddag! Wel wat verwarrend hier en daar, maar ik zat ook op mijn stoel mijn gewicht te verplaatsen, mijn been lang te maken en mijn bovenlijf te draaien. :D

Ik probeer ook zoveel mogelijk vanuit mijn zit aan te springen, binnenheup leidt hierbij.

Hebben jullie tips hoe je kan leren zitten op een paard dat heel hoog opgooit? Ik zat vanavond even op de KWPN-er van een lesklant die a. 30cm groter is dan mijn Witje en b. enorm hoog opgooit. Ik had een gladde broek aan en ging alle kanten op. :+ Bij het lichtrijden verviel ik meteen in mijn oude gewoonte en ging ik helemaal voorover. Dat kon ik wel een beetje herstellen, maar pff. :=

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:10

Zachte billen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:11

en salsa heupen

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:13

En heel vaak op dat paard rijden :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:13

Je wilt het niet weten Ankem :')

Ik kwam in de knoop met de series. Nu hoef ik alleen mijn buitenbeen te verleggen en de series gaan peanuts. Heel prettig. Als je hulp geeft met twee benen zoals ik eerst deed (zoals Blijheid het nu doet) dan red je het niet meer.

Ik denk ook dat je iets teveel been geeft. En probeer eens beenhulp met gelijk ophouding buitenteugel?
Kel is anders gereden dan de paarden die ik nu rij hoor :o
Zij was mijn eerste paard en is het slachtoffer van vele vele uitprobeersels in mijn weg naar wat ik nu een beetje beheers.

Goed omschreven die sbw. Zo bedoel ik het dus ook al heel de dag. Zal vragen of mijn oma een mooi bandje voor me wil maken :')

Op zit aanspringen is na verfijning van hulpen en zeker een jong paard moet je nog grotere hulpen geven. Bij What gaat het ook veelal op zit maar bij Zoo moet ik nog duidelijk zijn en bij Chee gebruik ik mijn stem er nog bij. Een paard zit niet gelijk op de universiteit lijkt me?

Verschil galop en travers lijkt me nogal duidelijk. Bij het aanspringen zit ik recht en verleg ik enkel mijn onderbeen.

Bij travers maak ik binnenbeen lang, draai ik lijf mee en duw ik paard opzij met buitenbeen cq zitbeenknobbel.

Dat is absoluut anders.

Heb hier slecht bereik op foon dus kom er elke keer niet door. Dus vandaar de hak op tak volgorde van mijn post. Er is elke keer iets tussen gekomen als ik eindelijk verbinding heb. Excuus daaRvoor.
En je zitbeen raakt de bolle kant van het paard. Binnenbeenkant is hol, buitenbeenkant is bol.
Binnenbeen zakt af. Paard buigt om binnenbeen en buitenkant wordt bolle kant.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:14

knollentuin schreef:
en salsa heupen

Moet je wel een zadel hebben om je heupen de ruimte te geven dat te kunnen doen. Ik zat laatst op een paard, maar kon niet uit de voeten met dat zadel, leek wel een dwang stoel. Nee geef mij maar de ruimte in een zadel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:17

ja maar de binnen holle spier is toch dik?! ik geloof echt dat wij op twee verschillende sporen zitten hoor zoo- even goede vrienden maar ik heb echt anders onderricht dan jij. in mijn lessen wordt echt uit gegaan van de biomechanika van een paard- eerst dat begrijpen en dan rijden.
en jonge paarden worden bij mij vanaf t begin met een kleine hulp gereden, t kan maar vroeg genoeg duidelijk zijn dat ik t zo wil. en als veulen voelt ie ook al een vlieg zitten dus ook als ie 3 is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:17

Het zadel is prima voor mij. :j Vaak erop rijden zei ik vanavond ook al! :)) Ik zou wel een keer zelf les willen op die merrie, zodat iemand naast me kan staan en dingen als 'zachte billen' en 'salsa heupen' roept. Als ik er zelf op zit ben ik alleen maar bezig met in het zadel blijven. :+ Het is gelukkig een braaf paard.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:21

Imre schreef:
Mooie discussie hadden jullie vanmiddag! Wel wat verwarrend hier en daar, maar ik zat ook op mijn stoel mijn gewicht te verplaatsen, mijn been lang te maken en mijn bovenlijf te draaien. :D

Ik probeer ook zoveel mogelijk vanuit mijn zit aan te springen, binnenheup leidt hierbij.

Hebben jullie tips hoe je kan leren zitten op een paard dat heel hoog opgooit? Ik zat vanavond even op de KWPN-er van een lesklant die a. 30cm groter is dan mijn Witje en b. enorm hoog opgooit. Ik had een gladde broek aan en ging alle kanten op. :+ Bij het lichtrijden verviel ik meteen in mijn oude gewoonte en ging ik helemaal voorover. Dat kon ik wel een beetje herstellen, maar pff. :=

Eerst lichtrijden vanuit verlichte zit en daarna je steeds een beetje meer oprichten?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:22

ja dat is echt helemaal in het ritme gaan zitten he imre? wel een uitdaging! ik weet nog heel goed, ik zat normaliter alles uit en na de bevalling van de tweeling -kezersnee al mn buikspieren door ^) ik heb echt bootcamp zitten gehad...bloed zweet en tranen [ook in mn broek dus ankem been there done that :D ]

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:23

Hé luitjes,

Ik ben jullie niet vergeten hoor. Lees iedere dag braaf mee. Heb momenteel gewoon niet zoveel te melden. Buiten dan dat het met Janus goed gaat en dat hij helemaal hersteld is. Zijn hoef is heel mooi genezen, geen wild vlees, geen vergroeing etc. Super dus :) En ik ben gewoon hard aan het werk om mijn rijniveau te verbeteren.
Vind de laatste bladzijden weer erg interessant om te lezen.

Waarschijnlijk tot in het volgende topic :wave:

Als Yamcha niet steeds op "delete" klikt :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:24

:wave: nice to hear from you!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:37

knollentuin schreef:
ja dat is echt helemaal in het ritme gaan zitten he imre? wel een uitdaging! ik weet nog heel goed, ik zat normaliter alles uit en na de bevalling van de tweeling -kezersnee al mn buikspieren door ^) ik heb echt bootcamp zitten gehad...bloed zweet en tranen [ook in mn broek dus ankem been there done that :D ]

Tja, ik hoor het van steeds meer paardrijdende moeders om me heen. Blijkbaar een taboe, maar voor vele wel realiteit. Afgezien van de ks hebben je buikspieren ook een flinke tik gehad door het uitrekken, de diastase. Ik zat in een fitmama gymgroepje, heel leuk overigens, en daar werd constant gecontroleerd of de diastase dicht was. Eerder mocht ik niets aan mijn rechte buikspieren trainen. Een ks gaat nog wel ff verder.
Ze hebben bij mij een jaar na dato de knip opnieuw open moeten leggen. Dat is heel lang nog gevoelig geweest. Ik denk dat daar bij ook die spanning in mijn binnenbovenbeenspieren vandaan kwam. Net of ik die plek wilde beschermen en niet in contact wilde met het zadel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:37

aangezien ik nergens meer een reactie krijg op mn vragen over de aanspanning en ontspanning van de rugspieren met de daarbij behorende bolling en dunner worden.
even hoe het in de theorie omschreven staat:
hulpen appyement:
binnenteugel tegen de hals deze onderhoudt stelling en nagevelijkheid
buitenteugel bepaald de mate van stelling
buitenbeen is achter de singel en drijft op het moment dat buitenachterbeen van de grond is om dat been te activeren om onder de massa te treden
binnenbeen is op de singel en onderhoud de mate van lengtebuiging samen met de teugelvoering
ruiter zit vermeerderd op het binnenzitbeen zodat buitenste lange rugspier ontlast wordt en zich kan strekken
zwaartepunt van de ruiter gaat naar het binnenvoorbeen
ruiter kijkt tussen oren van paard door in de rijrichting
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-04-12 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:39

knollentuin schreef:
aangezien ik nergens meer een reactie krijg op mn vragen over de aanspanning en ontspanning van de rugspieren met de daarbij behorende bolling en dunner worden.
even hoe het in de theorie omschreven staat:
hulpen appyement:
binnenteugel tegen de hals deze onderhoudt stelling enn nagevelijkheid
buitenteugel bepaald de mate van stelling
buitenbeen is achter de singel en drijft op het moment dat buitenachterbeen van de grond is om dat been te activeren om onder de massa te treden
binnenbeen is op de singel en onderhoud de mate van lengtebuiging samen met de teugelvoering
ruiter zit vermeerderd op het binnenzitbeenzodat buitenste lange rugspier ontlast wordt en zich kan strekken
zwaartepunt van de ruiter gaat naar het binnenvoorbeen
ruiter kijkt tussen oren van paard door in de rijrichting

Ik kan nog niet zo goed een appuyement rijden....:o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:46

hih ankem, dat hoeft ook niet maar het gaat mij erom dat als je ergens ooit aan begint je weet hoe t hoort.
ook op de bokt wiki hoe je bv een keertwending [waar we t al de halve dag over hebben]rijdt staat er duideljk omschreven dat je als ruiter op t binnenbeen in de lengtebuiging het paard met je gewicht mee naar binnen neemt. weet je ik praat hier niet alleen voor mezelf, ik leer ook mensen rijden, als ik dan een partijtje kunstmatig rijden aanleer ben ik niet goed bezig. maar dat is mijn bescheiden mening

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:47

Ik ook niet :D wel in stap maar daar zit ik inderdaad met mijn gewicht te knoeien :o volgens mij beweeg ik eigenlijk mijn gewicht mee met de beweging.
In galop is het dus wisselend, de ene keer met een kusgeluidje de andere keer met mijn buitenbeen en ook wel alleen op zithulp maar daarvan weet ik niet goed wat ik doe. :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:49

Dus als het niet overeen komt met jouw manier is het kunstmatig rijden, KT?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:50

Ik hou me er ook buiten.

Het stuk over wijken voor het been heb ik aandachtig zitten lezen. Heb me nooit bezig gehouden (in theorie) met druk op zitbeenknobbels, maar bij terug denken doe/deed ik dat wel.
Ik heb wijken geleerd op de 'basis' manier: Recht zitten, contact met beide teugels, been iets naar achter en iets druk geven. Nu ik zo zit te denken (en ook te wiebelen op de bank) verplaatste ik daarbij gewicht. En bij de 'lastige' kant zelfs erg veel gewicht op kant van druk van been. Oftewel ik ging gewoon weg duwen met mijn lichaam.
En over aangalopperen: Heb me de afgelopen jaren aangeleerd om voor/binnen te gaan zitten met aangalopperen. Kwam erachter toen ik op een ander paard zat, die wist niet wat hij ermee moest. Ben ik dus ook aan het afleren, met de tip omhoog kijken.

Vandaag grote plannen om te oefenen met rechtrijden in het bos. In plaats daarvan heb ik enkel gedraafd en gegalloppeerd. Ik kon de rem nergens meer vinden. Op een groot lang pad ook maar besloten om het gevecht niet aan te gaan en maar even te laten rennen. Wat gaat dat hard. Zodra ik terug ging naar stap ging hij opzij springen. Niet relaxt gereden, ik vond het spannend, maar niet eng. Dus wel voor herhaling vatbaar en hopen dat hij door oefening wel normaal kan lopen in het bos.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:53

whoooow! het gaat erom dat het vanuit de klassieke dressuur uitgeschreven staat hoe de hulpen overeenkomstig aan de mogelijheden des paards te geven dus hoe zit een paard spiertechnisch en qua skelet in elkaar en hoe kan je daarin samenwerken ipv tegenwerken frictie geven. onlogische hulpen staan dus idd niet in mijn boekje. ik ga toch ook niet over maastricht als ik naar groningen wil
en even voor de duidelijkheid he?! het is niet mijn manier... het is hoe het overal omschreven staat, hoe je het van alle klassieke instrukteurs geleerd krijgt -wie ben ik om daar tegenin te gaan

enne jk, knoeiert >;) :P

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:57

Ik denk dat gewichtshulpen wel belangrijk zijn maar ook subtiel. Je verplaatst je gewicht iets, het is niet zo dat je je hele gewicht ineens verplaatst. Mijn appuyementen lukken nog niet denk ik omdat ik nog niet subtiel genoeg ben en Kid met mijn gewicht dus in de richting probeer te duwen waar ze heen moet ipv dat Kid onder mijn gewicht wil komen voor haar balans.
Maar blijkbaar kunnen paarden het dus op beide manieren leren?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:58

Citaat:
enne jk, knoeiert
_O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:02

justkid schreef:
Ik denk dat gewichtshulpen wel belangrijk zijn maar ook subtiel. Je verplaatst je gewicht iets, het is niet zo dat je je hele gewicht ineens verplaatst. Mijn appuyementen lukken nog niet denk ik omdat ik nog niet subtiel genoeg ben en Kid met mijn gewicht dus in de richting probeer te duwen waar ze heen moet ipv dat Kid onder mijn gewicht wil komen voor haar balans.
Maar blijkbaar kunnen paarden het dus op beide manieren leren?

idd dat kan jk, maar dan is en blijft mijn vraag wat is logisch? nou mijn punt is ondertussen wel duidelijk mag je het zelf invullen en je mag allemaal zelf weten wat je doet, eigen keus. ik wil alleen voor mn paard reeel bezig zijn.en de mensen die mij bellen voor rijles de [in mijn ogen] juiste manier aanleren. voor mij is op de buitenkant in de lengtbuiging hetzelfde als de berg opfietsen in zn 3
en waar t mij dan nog het meest verbaasd is dat er maar weinig zeggen :)* he verhip, nog nooit zo over nagedacht.. eigenlijk best logisch..
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-04-12 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:03

Ik denk dat paarden het op alle manieren kunnen leren (die van mij deed het immers ook, en niet op de correcte manier) maar of het een adequate manier is, vind ik lastig te bepalen. Het verschil dat ik zag toen Japeloup iets met mijn mener deed, is dat ik zag dat ze hem de ruimte gaf om stapje opzij te gaan(de rest wat ze daarbij deed weet ik niet, maar dat zag ik). Ook dit deed hij. Dus dan is de vraag wat de correcte manier is om het een paard te leren, zodat je optimaal lichaamsgebruik bevorderd.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:09

Als een paard dat mijn hulpen niet kent, maar direct mij begrijpt en keurig een oefening laat zien. Is voor mij het bewijs dat wat ik vraag logisch is. Dus dat ik het goed doe. Ik denk dat je een paard niet hoeft te leren hoe hij bv travers moet doen. Hem zo trainen dat hij los en sterk genoeg is dit te kunnen. Dat is voor mij dressuur rijden, niet anders om.