[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:54

Ik zal het nogmaals proberen uit te leggen. Ik heb nu zo'n jaar tot anderhalf jaar les van mijn huidige instructrice. Ze geeft super goed les en ik leer elke keer wat van haar. Het ging steeds beter en beter en het rijden ging ook steeds makkelijker. Echter de laatste tijd doet ze wat moeilijk. Waar ze voorheen ook nogal eens kon zeuren, kan ik haar er nu niet doorheen rijden. Ze blijft terugtrekken tot het moment dat ik mijn teugels loslaat. Ik heb geen hele strakke hand, maar ze pakt de teugels gewoon niet aan.

Ik heb gisteren nog gereden en ik moet zeggen dat het gisteren al beter ging. Zadel is heel naar mijn idee, maar ik heb wel het idee dat het zadel wat strak zit. Oh ja, het is trouwens niet mijn eigen paard. Heb het ook al wel aangegeven bij de eigenares, die stapt er dus zaterdag op om te zien waar het aan ligt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:53

paard kan best veranderd zijn waardoor het zadel niet meer past.
Boom kun je controleren door het zadel tegen je buik te zetten en de lepel naar je toe te trekken. Hier mag geen beweging in zitten. je kunt best wat kracht zetten hoor, je maakt het niet zomaar stuk.

rjuul15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:53

ik heb ook een vraag. ik heb mijn pony nu al 2 jaar en ik probeer haar aan de teugel te krijgen. ze gaat wel naar beneden maar wordt niet rond. ik heb nu al op 3 verschillende manieren gereden en nu wordt weer een nieuwe manier me aangeraden. die manier is om veel been te geven, veel vragen met vooral de buitenhand en druk op de teugels te houden, als ze omhoog komt ff harder vragen. hiervoor heb ik een hele zachtaardige manier gehad met heeel zacht vragen, daar reageerde ze gewoon bijna niet op. daarvoor heb ik een veel te ruwe manier gehad. nu heeft mijn lesgever gezegt dat omdat mijn pony nu al 12 is en nog nooit eerder aan de teugel heeft hoeven lopen, ze spieren aan de onderkant van haar nek heeft gekregen en dat ze misschien nooit meer aan de teugel zal lopen. :( hier baal ik erg van want ik wil erg graag wedstrijden gaan rijden. nu is mijn vraag: is mijn nieuwe manier een goede manier of maak ik het er hier alleen maar slechter mee en is het waar wat mijn lesgever zegt?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:00

Kun je gas geven, remmen, én winnen tegelijk? Nee. De methode die je nu uitlegt kom zeer fout over. Ik zou je instructeur vragen wat hij/zij denkt dat dit op gaat leveren. Dat argument over de onderhals vind ik ook kul.

Lees het topic eens door, het staat bomvol met tips.

rjuul15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:08

dat heb ik ook wel al gedaan maar de manieren die hier worden genoemd is die zachtaardige manier. ik heb daar een jaar mee gereden en ze reageerd er helemaal niet op. dankjewel voor je reactie trouwens

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:39

En wat heb je dan precies gedaan het afgelopen jaar? Waar reageert ze niet op?
Is dat op het been? Want dan is ze niet voorwaarts en krijg je haar inderdaad niet aan de teugel.
Of is dat op je hand? Ga dan na of je voorwaarts is en wat doe je om haar te gymnasticeren?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:47

Ben zelf geen sterruiter, maar de onderhals kan je er wel weer af trainen. Maar dat kost wel tijd en veel geduld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:14

rjuul15 schreef:
ik heb ook een vraag. ik heb mijn pony nu al 2 jaar en ik probeer haar aan de teugel te krijgen. ze gaat wel naar beneden maar wordt niet rond. ik heb nu al op 3 verschillende manieren gereden en nu wordt weer een nieuwe manier me aangeraden. die manier is om veel been te geven, veel vragen met vooral de buitenhand en druk op de teugels te houden, als ze omhoog komt ff harder vragen. hiervoor heb ik een hele zachtaardige manier gehad met heeel zacht vragen, daar reageerde ze gewoon bijna niet op. daarvoor heb ik een veel te ruwe manier gehad. nu heeft mijn lesgever gezegt dat omdat mijn pony nu al 12 is en nog nooit eerder aan de teugel heeft hoeven lopen, ze spieren aan de onderkant van haar nek heeft gekregen en dat ze misschien nooit meer aan de teugel zal lopen. :( hier baal ik erg van want ik wil erg graag wedstrijden gaan rijden. nu is mijn vraag: is mijn nieuwe manier een goede manier of maak ik het er hier alleen maar slechter mee en is het waar wat mijn lesgever zegt?

Het verhaal dat je pony AL 12 is en dat het misschien nooit meer gaat lukken is de grootste kul die er bestaat.
Natuurlijk is het wel zo dat bij jaren "proberen" de pony niet losser gaat worden in zijn lijf.
Wsl loop je tegen een punt aan dat de pony ook een beetje gecorrigeerd moet worden. Dat je pony niet goed meer reageert wanneer je wel een paar juiste hulpen geeft. De harde manier heeft er iig voor gezorgd dat het vertrouwen minder is en dat de pony minder snel zal ontspannen en zal reageren op je hulpen.

Je hebt nu "je manier" uitgelegd en wat me op valt is dat je het puur hebt over de voorkant van je pony. "aan de teugel rijden" is zoveel meer dan dat.
Ook om dat op papier te zetten is het nog onduidelijk, want "vragen" is iets wat je eerder fout dan goed/correct kunt doen.

Je begint achteraan met aan het been maken, dit wordt veel onderschat - men denkt te snel dat het goed is (zeker wanneer je nooit het juiste hebt gevoeld) en zorg je dat je als ruiter correct zit, want daar valt in veel "gevallen" heel veel voordeel uit te halen. Daarna is het pas de voorkant die mee gaat.

Bij jouw pony lijkt het me verstandig om eerst aan de longe te werken met bijzet (op de correcte manier! en dus desnoods met hulp)

Daarna pas er weer op en leren voelen. voelen hoe het paard onder je beweegt en hoe je met kleine hulpen kunt sturen en vooral zelf ontspannen! en toch correct te zitten. Zorgen dat de pony zich niet hoeft aan te spannen en je hulpen accepteert en uit voert - dit is moeilijk omdat jouw hulpen wsl te groot zijn (te lang duren)

Via de computer is het niet uit te leggen wanneer de timing van de hulp goed is, wanneer je hulp te lang duurt, wanneer je per ongeluk gaat aanspannen in je schouders, wanneer je meer ruimte moet geven met je hand als je been geeft etc.
Dit zijn dingen waar je een goede instructeur bij nodig hebt.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:21

superwoman schreef:
Je begint achteraan met aan het been maken, dit wordt veel onderschat - men denkt te snel dat het goed is (zeker wanneer je nooit het juiste hebt gevoeld) en zorg je dat je als ruiter correct zit, want daar valt in veel "gevallen" heel veel voordeel uit te halen. Daarna is het pas de voorkant die mee gaat.

Dan kom ik even met een vraagje binnen vallen hoor, haha. Hoe voel je het of je paard achteraan het been is? Aan de longe kan ik dat wel zien, maar als ik er op zit niet en ik vind dat toch wel lastig om te voelen. Ik longeer trouwens gewoon met een halster omdat ik geen bijzet heb en ik wil er ook niet vanalles aan gaan hangen want het is niet mijn eigen paard. Mijn houding is ook nog niet altijd helemaal goed aangezien ik al meer dan een jaar niet had gereden. Ze let wel heel erg op mijn hulpen en meestal luistert ze ook naar mijn hulpen. Af en toe heeft ze een eigenwijs momentje maar dan doe ik het gewoon opnieuw totdat ze het goed doet. Aan de teugel doet ze ook nog niet de hele tijd maar het gaat steeds sneller en ook steeds meer ontspannen, soms doet ze het zelfs uit haar zelf. Wel veel te diep maar dat is natuurlijk te corrigeren.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:30

Heel lastig om te voelen als je het niet weet. Ik denk dat het het makkelijkst is als iemand (bijvoorbeeld je instructrice) je vertelt wanneer je paard goed van achter aan het been is. Dan kan je zelf ook voelen en vergelijken. Bij die van mij voel ik het vrijwel direct, want dan maakt ze echt korte passen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:32

Het paard is aan het been wanneer je alleen bij het lichtjes aanspannen van je kuit al een reactie voelt(!)
paard hoeft dan dus niet naar voren te spuiten, want dan krijg je eerder dat hij vlucht ipv áán je been is.
Ook is het niet de bedoeling dat je je been moet verplaatsen,bewegen bij het geven van "been". je spant dus je kuit aan en hoie meer je aan spant hoe groter de reactie van het paard moet zijn.

Een eigenwijs momentje zou idd kunnen, ook kan het zijn dat je hulpen net niet goed genoeg zijn. Altijd even over nadenken voordat je weer dezelfde hulpen gaat geven. sommige paarden snappen snel wat je bedoeld en doen het dan, ondanks dat je hulpen niet logisch/correct zijn. We willen graag "correcte" hulpen, zodat we deze steeds verder in de opleiding kunnen gebruiken en dus niet steeds een nieuwe hulp moeten maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:33

Rena100 schreef:
Heel lastig om te voelen als je het niet weet. Ik denk dat het het makkelijkst is als iemand (bijvoorbeeld je instructrice) je vertelt wanneer je paard goed van achter aan het been is. Dan kan je zelf ook voelen en vergelijken. Bij die van mij voel ik het vrijwel direct, want dan maakt ze echt korte passen.

het verschil tussen korte en lange passen kun je ook makkelijk voelen. en korte passen zijn natuurlijk niet gewenst. (spanning)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:44

superwoman schreef:
Het paard is aan het been wanneer je alleen bij het lichtjes aanspannen van je kuit al een reactie voelt(!)
paard hoeft dan dus niet naar voren te spuiten, want dan krijg je eerder dat hij vlucht ipv áán je been is.
Ook is het niet de bedoeling dat je je been moet verplaatsen,bewegen bij het geven van "been". je spant dus je kuit aan en hoie meer je aan spant hoe groter de reactie van het paard moet zijn.

Een eigenwijs momentje zou idd kunnen, ook kan het zijn dat je hulpen net niet goed genoeg zijn. Altijd even over nadenken voordat je weer dezelfde hulpen gaat geven. sommige paarden snappen snel wat je bedoeld en doen het dan, ondanks dat je hulpen niet logisch/correct zijn. We willen graag "correcte" hulpen, zodat we deze steeds verder in de opleiding kunnen gebruiken en dus niet steeds een nieuwe hulp moeten maken.

Aah oké! Dan loopt de mijne het grootste deel wel aan het been! Ze loopt ook altijd op het tempo die ik wil en reageert wel altijd gelijk op mijn hulpen. Die eigenwijze momentjes zijn vooral uitproberen, niet meer langs een bepaalde plek willen bijvoorbeeld.

Korte passen is dus niet actief aan het been en betekent spanning? Dat heeft ze namelijk soms op buitenrit in het begin van het draven maar dat gaat ook steeds beter. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:00

Vlucht gedrag is niet aan het been.
Paarden die korte passen door spanning maken, zijn vaak aan het vluchten. Echter niet altijd.

Paard wat scherp en dus goed aan het .been staat, wordt ook meestal erg heet wanneer de ruiter te grote hulpen geeft met zijn benen.
Dus correct zitten is ook een onderdeel dat daar vanaf hangt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:05

O dat wist ik niet! Ga er samen aan werken met de eigenaresse! Bedankt voor de tips/informatie! :)

Op buitenrit is ze alleen eventjes in het begin gespannen, maar dat vind ik best wel logisch aangezien ze ooit is aangereden door een tractor tot bloedens toe en daar dus als de dood voor is. (en dit is een boerengat dus veel tractors) Ze moet natuurlijk wel naar me luisteren, maar als er een tractor aan komt zorg ik altijd dat ze het kan zien en voor een redelijke afstand. Dan is er ook vaak niks aan de hand en gaan we gewoon weer verder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:32

Succes!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:42

Dankjewel!

rjuul15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:27

superwoman, ze is inderdaad niet goed aan het been. ze reageert er bijna niet op. ook hangt ze erg veel in het bit en als ik dan moet galloperen begint ze verschrikkelijk erg te schudden. dit komt doordat ze vroeger altijd voor de kar heeft gelopen en daar nooit heeft hoeven galloperen. als ik dan een tijdje aan het rijden ben dan houdt ze er weer mee op, dus ik hoop dat ze er weer mee stopt. dankjewel voor je reactie trouwens

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:34

rjuul15 schreef:
superwoman, ze is inderdaad niet goed aan het been. ze reageert er bijna niet op. ook hangt ze erg veel in het bit en als ik dan moet galloperen begint ze verschrikkelijk erg te schudden. dit komt doordat ze vroeger altijd voor de kar heeft gelopen en daar nooit heeft hoeven galloperen. als ik dan een tijdje aan het rijden ben dan houdt ze er weer mee op, dus ik hoop dat ze er weer mee stopt. dankjewel voor je reactie trouwens

Voor de kar lopen heeft er niet heel veel mee te maken, maar wel met dat ze het moeilijk vind. Het schudden met het hoofd en het hangen kan met elkaar te maken hebben. Wsl wil ze te veel druk in der mond.

Eerst vooral aan het been zetten en vooral ruimte geven met je handen, wanneer je been geeft.

rjuul15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:43

dus het beste kan ik haar eerst aan het been zetten en haar rond proberen te krijgen? dan nog een vraag hoe zet je een paard goed aan het been want ze reageert vrijwel niet goed op been. dankjewel voor je advies ik denk dat ik ga er aan werken :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:14

Rond krijgen nog niet! eerst aan het been en dat is al lastig zat.
Dus wanneer je been geeft (gas) geef je met je handen ook ruimte zodat je pony vooruit kan.
Wanneer je pony niet reageert op je been, geef je de 2e x wat harder been en eventueel de 3x been met een tikje erbij. Belangrijk blijft dat je ruimte aan de pony geeft met je handen en haar niet per ongeluk op de handrem zet.
Verder is het een kwestie van schakelen in een gang waarbij de draf meestal het makkelijkste is.
je gaat dus regelmatig een paar pasjes sneller (liefst ruimer) en langzamer vragen. Zorg dat de overgangen netjes gelijkmatig zijn.
Erg consequent been geven. Zorg dus ook dat je niet per ongeluk been geeft omdat je beweegt.

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:22

Ik kom weer even tussendoor met een vraagje.. Ik rijd een Fjord bij die erg hing, dit is inmiddels vrijwel geheel verholpen, door hem actiever te maken, beetje meer recht te stellen en in voltes de buitenteugel er meer bij te pakken. Echter ben ik wel tegen een probleem aangelopen met het terugschakelen en halthouden. Hij reageert namelijk amper op mijn zit en gewicht. Als ik heb puur op mijn zit wil terug rijden, wat eigenlijk wel is wat ik wil, dendert ie gerust nog een rondje hoefslag of langer door. Halthouden is net zo erg, daar ik heb echt duidelijke teugelhulpen voor nodig. Wat ik er nu aan doe, is toch zoveel mogelijk op mijn zit terug rijden, wanneer ik teugelhulpen gebruik, zijn deze maar kort en zo licht mogelijk. Als ik langer door'trek', gaat hij op mijn hand hangen en dendert hij alleen maar verder. Soms lijkt het niets te helpen, en ik ben behoorlijk geduldig van mezelf, en dan ben ik m echt even zat. Heeft er iemand nog tips voor mij of zal ik gewoon moeten doorbijten? Onder het mom van 'de aanhouder wint'?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:27

hij moet wsl eerst nog leren wat je zithulp is. Dus eerst die zithulp koppelen aan je hand en dan steeds meer uitbreiden naar enkel zithulp.
Niniee schreef:
Onder het mom van 'de aanhouder wint'?

deze vind ik in de meeste gevallen erg onverstandig als het gaat om je paard wat "bij" brengen. Grote kans namelijk dat je een fout maakt en dat de reden is waarom het niet gaat zoals je wilt..

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:31

Ik denk wel dat ie 't al kent, want soms lukt het wel met tempowisselingen of als hij dreigt te gaan versnellen, maar echt veel wordt het niet gebruikt verder, dus ik ga dat erin brengen! Hoe kan ik het beste remmen, zonder dat hij gaat hangen. Want ik hoef maar een halve seconde meer druk op de teugel te geven en hij heeft z'n vijfde been alweer gevonden.

En daarom kom ik ook even om advies vragen. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:36

toch je hulp korter maken en als hij er doorheen loopt, moet hij wat harder, maar iig niet langer.