Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rjuul15 schreef:ik heb ook een vraag. ik heb mijn pony nu al 2 jaar en ik probeer haar aan de teugel te krijgen. ze gaat wel naar beneden maar wordt niet rond. ik heb nu al op 3 verschillende manieren gereden en nu wordt weer een nieuwe manier me aangeraden. die manier is om veel been te geven, veel vragen met vooral de buitenhand en druk op de teugels te houden, als ze omhoog komt ff harder vragen. hiervoor heb ik een hele zachtaardige manier gehad met heeel zacht vragen, daar reageerde ze gewoon bijna niet op. daarvoor heb ik een veel te ruwe manier gehad. nu heeft mijn lesgever gezegt dat omdat mijn pony nu al 12 is en nog nooit eerder aan de teugel heeft hoeven lopen, ze spieren aan de onderkant van haar nek heeft gekregen en dat ze misschien nooit meer aan de teugel zal lopen.hier baal ik erg van want ik wil erg graag wedstrijden gaan rijden. nu is mijn vraag: is mijn nieuwe manier een goede manier of maak ik het er hier alleen maar slechter mee en is het waar wat mijn lesgever zegt?
superwoman schreef:Je begint achteraan met aan het been maken, dit wordt veel onderschat - men denkt te snel dat het goed is (zeker wanneer je nooit het juiste hebt gevoeld) en zorg je dat je als ruiter correct zit, want daar valt in veel "gevallen" heel veel voordeel uit te halen. Daarna is het pas de voorkant die mee gaat.
Rena100 schreef:Heel lastig om te voelen als je het niet weet. Ik denk dat het het makkelijkst is als iemand (bijvoorbeeld je instructrice) je vertelt wanneer je paard goed van achter aan het been is. Dan kan je zelf ook voelen en vergelijken. Bij die van mij voel ik het vrijwel direct, want dan maakt ze echt korte passen.
superwoman schreef:Het paard is aan het been wanneer je alleen bij het lichtjes aanspannen van je kuit al een reactie voelt(!)
paard hoeft dan dus niet naar voren te spuiten, want dan krijg je eerder dat hij vlucht ipv áán je been is.
Ook is het niet de bedoeling dat je je been moet verplaatsen,bewegen bij het geven van "been". je spant dus je kuit aan en hoie meer je aan spant hoe groter de reactie van het paard moet zijn.
Een eigenwijs momentje zou idd kunnen, ook kan het zijn dat je hulpen net niet goed genoeg zijn. Altijd even over nadenken voordat je weer dezelfde hulpen gaat geven. sommige paarden snappen snel wat je bedoeld en doen het dan, ondanks dat je hulpen niet logisch/correct zijn. We willen graag "correcte" hulpen, zodat we deze steeds verder in de opleiding kunnen gebruiken en dus niet steeds een nieuwe hulp moeten maken.
rjuul15 schreef:superwoman, ze is inderdaad niet goed aan het been. ze reageert er bijna niet op. ook hangt ze erg veel in het bit en als ik dan moet galloperen begint ze verschrikkelijk erg te schudden. dit komt doordat ze vroeger altijd voor de kar heeft gelopen en daar nooit heeft hoeven galloperen. als ik dan een tijdje aan het rijden ben dan houdt ze er weer mee op, dus ik hoop dat ze er weer mee stopt. dankjewel voor je reactie trouwens
Niniee schreef:Onder het mom van 'de aanhouder wint'?