ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:38

XxLiEsJuHhxX schreef:
doen jullie voordat jullie erop gaan zitten ook al longeren met dubbele longe om zo al een beetje bochtenwerk te leren.. ?

Ik heb er natuurlijk weinig verstand van, maar volgens mij werkt wijken voor druk, of werkern aan de lange lijnen dan beter

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:51

Afbeelding

spam :) Vanavond praat ik weer bij !

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:02

lalunamyo : wat een super leuke is dat zeg.. !! :D

@Odeale : hmm dat grapje is dan inderdaad niet handig nee..

@ DeSprinkhaan: maar ik denk dat wijken voor de druk heel moeilijk is om te doen onder het lopen.. dan kan je alleen 1 kant op draaien waarmee je denk ik eerder leert aan een paard dat als je aan de ene kant staat hij altijd een kant op moet en misschien niet echt helemaal de link van wenden en druk legt.. bedoelde met dubbele longe ook voor het beginsel van het sturen te leren meer ook soort van lange lijnen..

Ik weet het ook allemaal niet zo goed maar dat met de dubbele longe heb ik ook een keertje op een stage gezien. zag toen dat toen ze los gingen rijden het paard dat al een beetje snapte..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:26

XxLiEsJuHhxX schreef:
doen jullie voordat jullie erop gaan zitten ook al longeren met dubbele longe om zo al een beetje bochtenwerk te leren.. ?

Dubbele longe wel maar niet om echt te leren sturen , je kan meer afwisselen met bochten en spelletjes doen, om pionnen te lopen of zo, worden ze dan ook wel makkelijker als je er op gaat, sturen als je er op zit kan alleen als je er onafhankelijk op zit anders ga je met je gewicht de verkeerde kant op zitten, trekken aan een teugel gaan ze vaak de andere kant op, omdat ze terug trekken als je vasthoud aan een teugel, en daardoor aan de verkeerde kant komt te zitten.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:31

DeSprinkhaan schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:

Het is ieder voor zich natuurlijk, maar ik vind het zeker een heel groot voordeel als je dit vooraf doet. Ze leren al beetje sturen en leren ook gelijk dat daar een rem zit.

Op je zit ja dat willen we allemaal dat ze dat vanaf dag 1 doen, maar uiteindelijk is het heel fijn als je vanaf dag 1 duidelijk hebt dat die teugels er niet voor de lol aan zitten!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:05

leonie87 schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:

Het is ieder voor zich natuurlijk, maar ik vind het zeker een heel groot voordeel als je dit vooraf doet. Ze leren al beetje sturen en leren ook gelijk dat daar een rem zit.

Op je zit ja dat willen we allemaal dat ze dat vanaf dag 1 doen, maar uiteindelijk is het heel fijn als je vanaf dag 1 duidelijk hebt dat die teugels er niet voor de lol aan zitten!

Zo zeiden ze dat ook op die stageplaats.. oke en dan kregen ze daar dan wel alle rotzakken die niemand ingereden kreeg.. maar vond het geen slecht idee eigenlijk.

@montyjansen: hoe bedoel je dat met die pionne enzo.. ? wat jij zegt klopt ook wel maar denk als een paard al een beetje snapt dat er met teugels ook een noodstuur op zit ze al minder terug trekken of zal dat niet uit maken.?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:13

XxLiEsJuHhxX schreef:
@ DeSprinkhaan: maar ik denk dat wijken voor de druk heel moeilijk is om te doen onder het lopen.. dan kan je alleen 1 kant op draaien waarmee je denk ik eerder leert aan een paard dat als je aan de ene kant staat hij altijd een kant op moet en misschien niet echt helemaal de link van wenden en druk legt.. bedoelde met dubbele longe ook voor het beginsel van het sturen te leren meer ook soort van lange lijnen..

Tja, dat heb ik ook gemerkt, als ik nu op zijn rug zit, snapt hij niet dat aansporen betekent vooruit. Draaien gaat netjes maar alleen vannuit stilstand (niet dat ik hem kan laten lopen). En als ik maar verwoed wat aan ga sporen loopt hij.... achteruit want hij vind het eng.

leonie87

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:33

Als ze aansporen niet snappen kan je beginnen met iemand die hem even vasthoud. Jij geeft been en die persoon geeft vanaf de grond een kleine hulp voorwaarts door aan het halstertouw te "trekken" (je hebt dus halster over het hoofdstel heen waaraan de gene op de grond een touw heeft). Dit herhaal je tot je reactie krijg op je been. Je telt dus bijvoorbeeld samen af zodat de hulp tegelijk aankomt.
Mocht dat niet werken, is een zweepje net achter je been soms de aansporing de juiste kant op. Pas daar wel mee op als je geen ervaring hebt! Voor je het ligt gaan ze iets te fanatiek naar voren.

Wat betreft wijken voor de kuit aanleren. Gewoon op de volte en langzaam naar buiten werken om je binnenbeenbeen heen. Dit herhaal je steeds. Daarna ga je gewoon recht op de E of B afrijden en probeer je de achterhand wat te laten wijken. Zo leer ik het ze aan. Werkt altijd.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:16

of het aansporen combineren met een stemcomando.? zo heb ik het 5 jaar geleden met mijn paard gedaan. op de longeerlijn stemcomando's goed aangeleerd en toen ik erop zat op de longe zei degene die me holp de stemcomando's en ik gaf dan tegelijk zachtjes been. dat had ze ook heel snel door.

Leonie87: zo leer ik het ook altijd en als ze dat kunnen laat ik het naar de hoefslag toe wijken voor wat het is en ga ik verder met van de hoefslag weg wijken.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:48

Hallo allemaal!

Odeale: Fijn dat Deamen weer thuis is! En fijn dat het rijden ook goed gaat, is het wel waard geweest dan.

lalunamyo: Wat goed! Ben echt fan van je stippel <3

Dinsdag met Daantje voor de 2e keer gedraafd, ging erg goed. Zelfs een paar passen galop, op rechts ging ze zo over haar tempo heen dat ze zo in galop aansprong. Daarna wel gewoon gedraafd, wat ze ook gewoon goed oppakt.
Vandaag gewoon wat grondwerk gedaan en heeft Daan kennis gemaakt met het fenomeen: balkje. Doodeng, maar uiteindelijk toch netjes erover heen. Hoewel ik nog geen toekomst voor haar zie als springpaard :')

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:01

Citaat:
lalunamyo: Wat goed! Ben echt fan van je stippel <3

Haha jeeeeej ! Je bent de eerste :) na ons dan natuurlijk. En dan te bedenken dat het precies net niets was toen we haar kochten en dat
we haar eigenlijk hadden als gezelschap voor een ander paard.. := Daar komt nu natuurlijk verandering in !

Vandaag voor het eerst gehangen, een vriendin kwam langs die kon helpen. Ze deed het eigenlijk heel goed. Ze is vooral heel erg gefocust op
diegene die haar vast heeft, wat op haar rug gebeurt maakt haar niet heel veel uit. Ze liep wel weg, dribbelde wat maar geen rare capriolen ! Toen ze
een paar keer gewoon braaf bleef staan zijn we gestopt. Ik ben blij :)

Mistralleke : Zeg nooit nooit ! Springpaard in de dop ;) wat voor één heb je ? Fijn dat het zo goed gaat !

Springhaan : Ik heb inderdaad ook zo'n paard gehad. Het handigste voor ons was toen met hulp vanaf de grond zoals leonie vertelt :)
Vergeet natuurlijk niet te belonen wanneer ze wel reageert :) ze moet wel weten wanneer ze iets goed doet

Shaunibef : Leuk paard ! Een grote ?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:28

getsie heel verhaald en toen was ineens mn browser uit. foetsie! grrr

kort: eerste keer stappen wordt bij mij altijd met stemcommando's gedaan. doorgaan tot ze een stap zetten,. evt met teugel hulpje links/rechts zodat ze een stap móeten zetten en dan BELONGENNN :):)

mistralleke grappig, 2e keer draven zit je al in galop!! :D
wie weet een heuse springer hihi

klinkt top lalu!

foto spammetje van ijsco kind, eerste keer een zadel op zijn rug!! (rechts is t jonkie, links moeder ook net beleerd, geloof ik wel eens gemeld hier)
Afbeelding

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:35

lalunamyo: mocht je haar ooit kwijt willen O:) Als ze eerst niks was, dan is ze goed bijgekomen! Wel fijn dat ze niks om jou op dr rug gaf.
Ze klinkt eigenlijk wel een beetje als Daantje; die was ook erbij gekocht als gezelschapspaard en stelde tot paar maanden terug nog steeds niks voor :Y)

Daantje (eigenlijk Diane) is niet van mij, ik rijd haar in voor een oud-stalgenoot. Het is een KWPN-er, 97% Gelders bloed geloof ik. Ook een aparte, ze is een vos met een witte staart en ziet eruit alsof ze door de witte verf heeft heen gelopen.
Foto van afgelopen winter: http://i294.photobucket.com/albums/mm88 ... C00117.jpg

DeSprinkhaan: Daantje snapt ook niet dat been vooruit betekent, verwacht ik ook nog niet. Het kwartje begint nu wel langzaam te vallen, maar zonder hulp vanaf de grond had het een stuk lastiger geweest.
Stemcommando's helpen heel goed! :j

Fahyafemke: Jij gaat wel lekker hé :D Had het al op je Facebook gelezen.
En wat een knappe ijsco! Het zadel lijkt zo wel erg groot, op zo'n kleintje haha

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:04

ha die gaaf! :D hadden we daar al eerder een foto van gezien? ik heb het geheugen van een olifant (of juist niet dan, nu weet ik het niet meer haha)

en ik ga lekker ja :):) Vanavond weer een nieuwe ingeplanned voor einde van het jaar. De ijslander rechts op de foto is in nov/okt 2011 3 geworden, dus die hoeft ook einde vd zomer pas. maar zadel op kan geen kwaad. we waren aan het tutten (schuilen voor de regenbui ook nog.. :+ ) hoefjes oefenen, nieuw zadel passen.. en dan ineens he, hij heeft een zadel op! :D
En idd t past maar net op die kleintjes hihi. zijn boomloosjes trouwens, volgens mij echt zowat de kleinste die er zijn (in volwassen vorm).

en heb ik jou op fb? of volg je mij / natuurlijkmetjepaard? (ik heb het nog niet zo lang dus snap dat soms nog niet helemaal)

edit: OOOOOHH ben jij karlijn!! ik dacht al wie iiisss dat nu. hihi sorry, wilde je ook nog berichten maar schoot er bij in. hooi :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:35

Uiteraard stemhulp hoort erbij. Maar sommige paarden vinden het weer eng als er geluid van hun rug af komt in het begin dus dat moet degene op de grond dan dus doen :D.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:17

Zo, er gebeurt hier opeens heel veel! Leuk allemaal. Ik ben ook helemaal weg van de stippel, helemaal een paard waar ik voor zou vallen :-).

Ik gebruik de dubbele longe ook als voorbereiding. Ideaal vind ik. Stemhulpen ook trouwens. De eerste paar keer erop doe ik ook altijd halster over het hoofdstel en dan de teugels aan het halster.
Bij mij gaat het nu lekker vooruit. Het rijden gaat met ups en downs maar wel steeds beter. Ze blijft het wel standaard het eerste kwartiertje ofzo spannend vinden (wij hebben ook een open bak en er is werkelijk in de omgeving van alles te zien, gisteren waren ze op het terrein naast ons ringen aan het maken voor een groot concours wat er morgen is, dus heel veel vlaggen, autos, hekken, etc. en dat is eng! ), maar als ik gewoon doorga met waar ik mee bezig ben draait dat wel bij. Gisteren haar na het rijden nog lekker gemasseerd, daar kan ze echt van genieten :D .

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:18

XxLiEsJuHhxX schreef:
Op je zit ja dat willen we allemaal dat ze dat vanaf dag 1 doen, maar uiteindelijk is het heel fijn als je vanaf dag 1 duidelijk hebt dat die teugels er niet voor de lol aan zitten

@montyjansen: hoe bedoel je dat met die pionne enzo.. ? wat jij zegt klopt ook wel maar denk als een paard al een beetje snapt dat er met teugels ook een noodstuur op zit ze al minder terug trekken of zal dat niet uit maken.?

Pionnen en zo zet ik dan in de longeerbak om het paard er omheen te laten lopen zodat hij moet leren opletten waar hij loopt, moet leren reageren op de aanwijzingen die ik geef met de lange lijnen, die ik ook gebruik om het paard niet te leren hangen aan 1 lijn als je alleen longeer met 1 lijn.
Een nootstuur,word vaak gebruik om op het laatst, als je denkt, o jee hij gaat niet de goede kant op, word er vaak aan een teugel getrokken, gaan de ruiters op de beugels staan, gewicht op de buiten kant dus paard loopt de verkeerde kant op, paard gaat het gewicht van de ruiter na ook al hebben ze nog niets geleerd, dus een nootstuur werkt niet echt als je niet onafhankelijk zit.
Op je zit reageren doen ze al, als ze je vertrouwen, al na een 2 dagen zowel van stil staan naar stappen, aandraven ,wendingen lopen, halt houden,dat kan dan al na een paar dagen, zonder teugel te gebruiken, neem je de buitenteugel er bij word het allen nog makkelijker. 8-)
Wij doen ook alles wat we vragen met houding zit en stem hulpen, we zeggen ook tegen het paard wat we gaan doen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:28

klinkt wel een beetje zoals ik mijn merrie toen de tijd zadelmak heb gemaakt.. teugels had ik toen alleen echt in een boogje. heb wel het voordeel nu dat ik haar onwijs makkelijk met alleen mijn benen en zit kan sturen enz maar met inrijden was het niet heel erg ideaal want toen vond ze het grapje uit dat ze met galloperen een wissel kon maken en de andere kant op kon gaan omdat dat vrouwtje wat mij hielp/les gaf zei dat ik het niet met de teugels op mocht lossen bleef ze dat doen. dat heb ik uiteindelijk toch wel echt met een noodstuur op moeten lossen.. Dat met die pionnetjes enz. klinkt wel echt al een leuke oefening vooraf.. :)

FahyaFemke: wat leuk zeg. ze staan ook lekker te slapen.. :)

Mistralleke : wat een stoer paard is dat zeg.. :oo is de staart met wassen echt helemaal wit of niet echt.. ? :P

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:51

FahyaFemke, ze zien er echt leuk uit, maar bij welke heb je voor het eerst het zadel op de rug gedaan? Of bij allebei?
Mistralleke: en, en heeft hij een fijne galop?

Over Cascade, training is helemaal stopgezet, en ben weer een heel eind naar achteren gegaan: opnieuw leren pakken en mee lopen (want hij wil niet weg van de ezeltjes). Nu ik de ezeltjes bij hem heb gezet is het gewoon levengevaarlijk om op zijn rug te klimmen (al helemaal zonder zadel!). Verder sta ik ook te ver van mijn trainingswei, degene waar ze nu in staan heeft een heling van zo'n 45 graden :+
Ik was wel vanplan om iemand te laten mee lopen, maar moet waarschijnlijk nog een maand of wat wachten

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:54

Hallo allemaal :)

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wilde toevallig zelf een topic openen over dit onderwerp :+
Ik heb wat vraagjes wat betreft het inrijden van je paard :)
Eerst zal ik het verhaal eens uitleggen:

Ik heb op 30 juni 2011 een haflinger ruin gekocht van toen 4 jaar oud,2 maandjes ongeveer geruind,vrijwel niets mee gedaan maar wel een paar keer op gereden.
Mijn plan was om hem eerst eens lekker te laten bijkomen op de wei,hij was wat schraal, en om grondwerk met hem te gaan doen zodat we elkaar leerde kennen.
Rond september/oktober kon ik helaas niet elke dag met hem bezig zijn omdat ik door een hele moeilijke periode ging met mijn schoonfamillie,het werken stond dus op een laag pitje.
In januari ben ik begonnen met lessen,longeren en daarna er nog even op, maar dat ging niet helemaal zoals ik wilde.
Hij was vaak wat opstandig en wilde niet altijd doen wat ik vroeg,dit komt voornamelijk doordat hij dominant is en lang hengst is geweest.
Hij heeft een groot ego en stelt het niet op prijs dat je de baas over hem wilt zijn,nu wil ik niet de baas zijn maar met hem samenwerken.
Het longeren ging wel gewoon door,een paar keer per week als ik de tijd had want ik heb nog een ander paard wat ik ook moet rijden.
Vorige week ben ik gestopt met lessen bij mijn instructrice en ben ik met mijn andere paard gaan lessen bij iemand anders,bij haar wil ik ook gaan lessen met mijn haf uiteindelijk.
Een vriendin van mij is meegegaan en ik ben op mijn haf gestapt,15 min gestapt terwijl zij er naast liep en daarna is zij er op gestapt.
Eerst even aan de lijn ernaast en daarna heb ik haar los gelaten,dit ging redelijk goed maar hij gaf wel wat bokjes toen ze eropstapte.
Maar dit vond ik vrij logisch aangezien zij gelijk aanpakt en veel consequenter is dan ik :o
Ik ben een beetje een held op sokken en durf niet goed door te pakken,dit komt door mijn tinker waar ik alles mee kan en hij is gewoon doodbraaf vanaf de eerste keer dat ik erop ging.
Ik wil mijn haf bitloos rijden,net als mijn tinker, maar ik zie nu dus dat dit niet zo goed werkt als ik wil want hij snapt het niet..
Nu heb ik dus de zeer moeilijke beslissing genomen om er een bit in te hangen en hier reageert hij een stuk beter op dan het bitloze hoofdstel.
Hij vind het moeilijk om te wijken voor druk en gooit dan zijn hoofd gewoon de andere kant op :+
Met bit gaat dus beter maar hij blijft het nu moeilijk vind om af te wenden en halt te houden wanneer dat gevraagd word.
Sorry voor het lange verhaal maar ik moest het toch even uitleggen :)

Nu zijn mijn vragen:

Hoelang zijn jullie in totaal bezig met het inrijden van je paard?
Ga ik niet te snel?
Wie heeft er goede tips voor me?

Alvast bedankt! :D
Ik had het verhaal nog uitgebreider kunnen vertellen dus misschien staat er iets niet in wat er wel gebeurd is,als je nog vragen hebt dan hoor ik dat graag :)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:12

Wanneer ben je (of je vriendin) er voor het eerst op gestapt? Was dat dan vorige week.
Ikzelf ben al even bezig, maar dat komt vooral door mijn gebrek aan ervaring, aan een goede bak (in een wei die dan ook nog afloopt is het niet fantastisch (vooral als je paard op hooi staat in de winter), en gebrek aan materiaal. Ik ben nu van plan een barebackpad aan mijn oma te vragen voor mijn verjaardag, maar dat is pas over drie maanden... zucht... En verder staat mijn werk ook vaak stil omdat hij in een wei staat waar het te steil is en mijn trainingswei te ver weg is.......
Als tips: misschien heb je het al gedaan, maar ik zou heel veel met hem gaan wandelen, door bossen, weides, op onbekende plekken. Laat hem achter je lopen, en hij mag absolut niet langs je heen gaan. Door rivieren, struiken, geulen... de hele boel. Hij moet er gewoon aan wennen dat jij de alpha merrie bent.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:21

Toen ik hem kocht was er al een paar keer op gereden :)
Afgelopen maandag ben ik er opgestapt en dat was de 5e keer,de andere keren was tijdens de les.
Ik heb al veel grondwerk met hem gedaan en hij volgt me ook gewoon overal dus dat is het probleem niet.
Het is gewoon dat als hij aan het werk moet dat hij dwars gaat doen..
Die vriendin van mij pakt hem gewoon aan en dan luistert hij wel redelijk,ik kan dat ook maar dan nog niet als ik erop zit..wel op de grond. Als je hem corrigeert met je stem dan weet hij ook dat hij iets niet mag. Hij is ook aan het puberen denk ik en dus aan het uitproberen :')
Ik denk dat ik gewoon te lief voor hem ben :o

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:03

Afbeelding

Deze is over 3 jaar aan de beurt als ik dan nog op die stal rond loop :D Mooi sjiek ding, erg bergopwaarts :) Friesje

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:35

Fahyafemke: Van Daan heb ik 2x eerder een foto geplaatst, deze en 1 vd zomer geloof ik. En ja Karlijn op facebook ben ik haha :') Ik vind het wel interessant om al je updates te lezen!

lalunamyo: Aawh wat een schatje <3

Evelyne: Kan je niet nu al gaan lessen met je haf bij die andere instructrice? Misschien dat ze je beter kan helpen en wat meer kan overtuigen wanneer strenger te zijn etc.

Leonie87: Ik praat al tegen het paard vanaf het hangen, heb dan ook nog geen ervaring dat ze geluid vanaf hun rug eng vonden.

Melrovers: Fijn dat Bo (toch?) het zo goed doet! Wel fijn dat ze niet in haar angst blijft hangen, maar zich in ieder geval op jou concentreert.

XxLiEsJuHhxX: Bedankt, ze vind zichzelf ook heul stoer :+
Haar staart is wit, met vosse plukken erdoor, maar ook dit jaar ben ik benieuwd hoe die eruit ziet na het wassen haha

DeSprinkhaan: Jammer dat de training van Cascade is stopgezet, maar begrijpelijk. Hoe gaat het nu tussen de ezeltjes en Cascade?
En heb je al nagedacht over de Christ Iberica als zadel?
En de galop zat erg lekker, ondanks dat dit haar moeilijke kant is. Maar eerst nog even opbouwen voordat ze de galop echt kan :)

Daantje mocht zaterdag ook weer aan de bak, en ze begint het al beter te snappen. Ze vind het echt leuk om aan de slag te gaan, en haar ik-wil-de-stal-niet-uit-als-ik-moet fase is ook weer voorbij.
Het kan zo'n draak zijn als ik er naast sta , maar eenmaal erop krijg ik zo'n vertrouwd en veilig gevoel. Daar geniet ik echt van :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:15

Evelyne schreef:
Toen ik hem kocht was er al een paar keer op gereden :)
Afgelopen maandag ben ik er opgestapt en dat was de 5e keer,de andere keren was tijdens de les.
Ik heb al veel grondwerk met hem gedaan en hij volgt me ook gewoon overal dus dat is het probleem niet.
Het is gewoon dat als hij aan het werk moet dat hij dwars gaat doen..
Die vriendin van mij pakt hem gewoon aan en dan luistert hij wel redelijk,ik kan dat ook maar dan nog niet als ik erop zit..wel op de grond. Als je hem corrigeert met je stem dan weet hij ook dat hij iets niet mag. Hij is ook aan het puberen denk ik en dus aan het uitproberen :')
Ik denk dat ik gewoon te lief voor hem ben :o

Je vriendin pakt hem gewoon aan en dan luistert hij wel redelijk, is opzicht niets mis mee als ze uit legt wat ze van hem vraagt en daarna ook duidelijk laat merken dat hij het goed doet, daarna ook niet al te veel meer vragen en de volgende dag weer verder gaan, dan moet jij eigenlijk d at de volgende dag dus ook doen en zo verder opbouwen met wat hij moet leren, jij moet waarschijnlijk straks met hem verder, bij ons lukt het meestal een paard stap draf, wendingen te leren in een maand, anderhalve maand als ze wat vervelend zijn.