XxLiEsJuHhxX schreef:Op je zit ja dat willen we allemaal dat ze dat vanaf dag 1 doen, maar uiteindelijk is het heel fijn als je vanaf dag 1 duidelijk hebt dat die teugels er niet voor de lol aan zitten
@montyjansen: hoe bedoel je dat met die pionne enzo.. ? wat jij zegt klopt ook wel maar denk als een paard al een beetje snapt dat er met teugels ook een noodstuur op zit ze al minder terug trekken of zal dat niet uit maken.?
Pionnen en zo zet ik dan in de longeerbak om het paard er omheen te laten lopen zodat hij moet leren opletten waar hij loopt, moet leren reageren op de aanwijzingen die ik geef met de lange lijnen, die ik ook gebruik om het paard niet te leren hangen aan 1 lijn als je alleen longeer met 1 lijn.
Een nootstuur,word vaak gebruik om op het laatst, als je denkt, o jee hij gaat niet de goede kant op, word er vaak aan een teugel getrokken, gaan de ruiters op de beugels staan, gewicht op de buiten kant dus paard loopt de verkeerde kant op, paard gaat het gewicht van de ruiter na ook al hebben ze nog niets geleerd, dus een nootstuur werkt niet echt als je niet onafhankelijk zit.
Op je zit reageren doen ze al, als ze je vertrouwen, al na een 2 dagen zowel van stil staan naar stappen, aandraven ,wendingen lopen, halt houden,dat kan dan al na een paar dagen, zonder teugel te gebruiken, neem je de buitenteugel er bij word het allen nog makkelijker. 
Wij doen ook alles wat we vragen met houding zit en stem hulpen, we zeggen ook tegen het paard wat we gaan doen.