[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 21:38

de tip wan gedupeerde was denk een algemene tip, maar volgens mij konden de meeste die zelf nog wel bedenken. Knipoog
we wachten erop indian_rose Tong uitsteken

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:57

je kunt je paard niet zomaar ana de teugel rijdne dat is ene gevoel wat je moet hebben en dara kom je naar knetterhard werken en steeds alles uitproberen wel achter tot het lukt maar het is niet alleen dii teugel maar ook je benen wara je mee werkt denk daar aan...
veel succes ermee

Ik_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:04

kir_igor schreef:
je kunt je paard niet zomaar ana de teugel rijdne dat is ene gevoel wat je moet hebben en dara kom je naar knetterhard werken en steeds alles uitproberen wel achter tot het lukt maar het is niet alleen dii teugel maar ook je benen wara je mee werkt denk daar aan...
veel succes ermee

Ja Inderdaad. Je moet gewoon het 'trucje' leren kennen. Lachen

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:44

Hee,
Ik heb een vraagje. Mijn lease-haflinger ( 12 jaar), kon totaal niet aan de teugel lopen. Nu gaat dat een maandje goed, maar hij loopt nu wel iedere keer veeel te diep en als ik dan probeer om hem minder diep te laten dan houd hij meteeen z'n hoofd weer hoog.
Heeft iemand tips om hem minder diep te laten lopen? Alvast bedankt!!

Ps. het is écht niet zo dat hij zo diep loopt doordat ik zo hard trek ofzo, maar na een paar zachte kneepjes loopt hij in een keer zo diep.

Lany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:34

Als je paard/pony aan de hulpen staat en op een ontspannen manier van "achter naar voren" wordt gereden
gaat hij/zij vanzelf aan de teugel lopen.

Het is zo jammer dat een hoop mensen te veel gefixeerd zijn op het aan de teugel lopen van hun paard of pony.
Dit komt namelijk vanzelf als je je paard over de rug rijdt.
Helaas kom ik dit probleem geregeld tegen als jurylid.

Als je te veel bezig bent met het aan de teugel laten lopen van je paard, (hierbij denk ik
dan aan het te veel rijden met de hand en zelf te gespannen zitten op je paard of pony) gaan
de gangen van je paard of pony erg achteruit. Hierdoor gaat hij zich spannen en sterk maken waardoor
het aan de teugel lopen helemaal niet meer lukt.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:35

Linde_ schreef:
kir_igor schreef:
veel succes ermee

Ja Inderdaad. Je moet gewoon het 'trucje' leren kennen. Lachen

als dat trucje juist is, is het in orde, maar er zijn veel trucjes die eerder averrechts werken. Knipoog
het is niet een kwestie van even aan de teugel laten lopen, je moet je paard op de correcte manier rijden nageeflijkheid als gevolg te krijgen.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:37

Lany schreef:
Als je paard/pony aan de hulpen staat en op een ontspannen manier van "achter naar voren" wordt gereden

Het is zo jammer dat een hoop mensen te veel gefixeerd zijn op het aan de teugel lopen van hun paard of pony.

Als je te veel bezig bent met het aan de teugel laten lopen van je paard, (hierbij denk ik
dan aan het te veel rijden met de hand en zelf te gespannen zitten op je paard of pony) gaan
de gangen van je paard of pony erg achteruit. Hierdoor gaat hij zich spannen en sterk maken waardoor

hier ben ik het dus volledig mee eens

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:39

Jamyloveu schreef:
Hee,
Ik heb een vraagje. Mijn lease-haflinger ( 12 jaar), kon totaal niet aan de teugel lopen. Nu gaat dat een maandje goed, maar hij loopt nu wel iedere keer veeel te diep en als ik dan probeer om hem minder diep te laten dan houd hij meteeen z'n hoofd weer hoog.
Heeft iemand tips om hem minder diep te laten lopen? Alvast bedankt!!

Ps. het is écht niet zo dat hij zo diep loopt doordat ik zo hard trek ofzo, maar na een paar zachte kneepjes loopt hij in een keer zo diep.

meer ophoudinkjes maken. zet m aan het werk, middendraf en weer halt, dan een kleine volte in stap, halthouden en weer snel wegdraven, zo kan hij niet te diep gaan lopen. veel overgangen dus.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:29

Lany schreef:

Daar ben ik ook heel veel bezig mee geweest, veel ontspannen, achterhand eronder, ik rijd ook veel op mijn kuiten waar hij erg goed op reageert, met ontspannen en veerkrachtige hand, en hij gaat ook wel naar beneden met zijn hoofd, maar waar en hoe is niet veel op te controleren, maak je wat meer contact, daar gaat de halshoofdhouding weer en ben je weer terug bij af, of bijvoorbeeld bij een middendraf, en zelfs bij veel wendingen.
Het begin is er wel, maar constante aanleuning zeker niet, en dan kan ik wel de hele tijd op dezelfde manier blijven rijden, dat wil er toch niet in..

Dus ik weet niet of dat nu precies is hoe je je paard aan de teugel moet krijgen, maar met enkel dat ben ik er zeker niet.. Bloos

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 23:13

indian rose, als je op een volte aan de teugel gaat rijden, is het voor je paard wat makkelijker, vraag genoeg stelling, buitenhand erbijk, achterhand eronder, en met je binnenhand vragen, ondertussen rijd je veel overgangen. Knipoog dat is makkelijker voor je paard om nageeflijk lopen aan te leren.

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:30

Vele mensen vinden het 'aan de teugel' rijden een belangrijk doel... Vaak weten de meeste niet wat dat eigenlijk wil zeggen. Dit is geen hoofddoel, het hoofddoel is ontspanning en vanuit die ontspanning zal je paard gaan nageven om dan uiteindelijk 'aan de teugel' te gaan lopen. ik denk dat je dus inderdaad eerst aan die ontspanning en nageeflijkheid moet werken en dat het aan de teugel zijn van zelf komt als je paard merkt dat het de teugels moet volgen

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:47

daar heb je volkomen gelijk in ellen_vg Knipoog

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:40

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 21:07

misschien moet je een tijdje niet aan de teugel gaan rijden, dus ook niet vragen. gewoon een week leuk rijden. beetje op je hulpen letten en desnoods je hulpen bijstellen (je paard op lichtere hulpen laten reageren), vervolgens lekker voltes gaan rijden. enzovoort. misschien springen als je pony daarvan houd. en zo neem je vanzelf heel soms na een week, voor vijf minuten eventjes te tijd, om haar ontspannen nageeflijk te rijden. zorg ervoor dat ze soepel is, dr achterhand eronder zit en al lekker warm heeft gelopen. zodra ze aan de teugel loopt, belonen en stoppen met aan de teugel rijden. Knipoog dit steeds opbouwen. het is te proberen nietwaar? Knipoog succes barbie1986

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:20

Hoe hou je het beste je paard aan de teugel ?
Blijven spelen ? Je kan toch niet heel de tijd in dat paard zijn mond blijven zitten te spelen Tong uitsteken ?

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:20

Je vraagt je paard om te zakken met het hoofd, dit doe je door te trillen (of te spelen met de teugels). Als je paard nageeft beloon je je paard door op te houden met te trillen... Als je paard echter weer zijn rug wegdrukt of onder het werk onderuit wil komen, wijs je hem weer de weg door terug te trillen. Op de duur heeft je paard het heus wel door wat de bedoeling is en moet je minder en minder gaan spelen met die teugels. Je moet streven naar een vast contact met de paardenmond, maw je paard moet nageeflijk blijven lopen door je zit en door een licht contact met de paardenmond

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:47

veel mensen gaan alleen maar bezig met aan de teugels zitten, trillen of spelen. maar als je paard echt weigert netjes nageeflijk te blijven lopen, zit de achterhand er niet onder, maar even veel overgangen. snel achter mekaar. zet je paard even flink aan het werk en probeer het dan nog een keer.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:44

Ik heb altijd geleerd dat het het belangrijkste is om je paard recht en voorwaarts te rijden. Dan komt de rest vanzelf. Als je teveel gefixeerd ben op het rijden aan de teugel, heeft dit tot gevolgd dat de rest van het rijden vaak wordt vergeten en dat men gaat 'zagen'. Het aan de teugel lopen is een gevolg van het voorwaarts zijn van een paard en dit wordt tegengehouden door de druk van de teugels, waardoor het paard zijn rug opbolt en ontspannen gaat lopen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:07

Heb hier even een stukje gelezen, mede omdat ik tijden heb 'gevochten' met mijn paard om haar het sterrenkijken af te leren.

Sinds een paar maanden heb ik heel fijne instructie en wat bleek: ik was niet streng genoeg! Nageeflijk rijden is iets wat een paard moet leren en dus zul je ook duidelijk moeten zijn in je hulpen: spanning wanneer een paard niet in de goed houding loopt en gedoseerde ontspanning (beloning!) wanneer een paard fijn nageeflijk wordt. En daarin moet je consequent zijn.

Daarbij blijft het belangrijk om nageeflijkheid te verkrijgen door een voorwaartse drang. In stilstand je paard naar beneden dwingen is niet de goede manier, al voelt het vaak het gemakkelijkst.

Door veel voorwaartse overgangen te rijden, brengt een paard zijn achterhand onder het lichaam. Daardoor zal een paard wat te diep loopt, vanzelf omhoog komen qua houding.

Ik lees hier veel mensen die binnen de kortste keren een goede houding willen afdwingen. Maar nageeflijkheid vereist geduld en veel oefening, zeker als een paard niet uit zichzelf een dergelijke ontspannen houding wilt aannemen.

Het is heel normaal dat een paard in eerste instantie wat dieper loopt dan uiteindelijk gewenst is. Het is heel normaal dat een paard de eerste tijd steeds uit die houding raakt. Maar liever een paard wat wat diep loopt, dan een paard wat de rug compleet wegdrukt. Liever een paard wat wat meer spel nodig heeft om in de juiste houding te blijven, dan een paard wat je daar uberhaupt niet krijgt.

In eerste instantie schrok ik van de druk die ik moest uitoefenen op de teugels, maar het is de bedoeling dat ik mijn paard beloon door te ontspannen zodra ze daar loopt waar ik haar wil hebben. En dan moet ik dus met mijn paard behoorlijk streng zijn om haar daar eerst te krijgen.

Nee, nageeflijkheid is niet mijn ultieme doel. Maar een echt nette volte, met voldoende stelling en buiging, voldoende voorwaartse drang en dergelijke: ik krijg hem pas echt lekker voor elkaar als mijn paard nageeflijk en ontspannen is. Dus het nageeflijk rijden is voor mijn mijn huidige doel, en daarbij het in de houding blijven tijdens overgangen en andere figuren.

Waar ik vroeger leerde om nauwelijks een bak rond te rijden (figuren! overgangen!) weet ik nu dat ik soms wel 10 minuten lang niks anders doe dan naar nageeflijkheid en ontspanning rijden. Pas als ik daar ben wil ik mijn figuren perfectioneren.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 15:31

als de achterhand van je paard er voldoende onder zit hoef je echt niet veel druk uit te oefenen op het bit om je paard aan de teugel te krijgen. dit is in de krul trekken. maar ik kan dat zo niet zeggen Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:34

Je trekt een paard in de krul als hij inderdaad niet voorwaarts is en je gaat aan de voorkant zitten rukken en trekken zonder je been daarbij te gebruiken..

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:05

ellen_vg schreef:
Je vraagt je paard om te zakken met het hoofd, dit doe je door te trillen (of te spelen met de teugels). Als je paard nageeft beloon je je paard door op te houden met te trillen... Als je paard echter weer zijn rug wegdrukt of onder het werk onderuit wil komen, wijs je hem weer de weg door terug te trillen. Op de duur heeft je paard het heus wel door wat de bedoeling is en moet je minder en minder gaan spelen met die teugels. Je moet streven naar een vast contact met de paardenmond, maw je paard moet nageeflijk blijven lopen door je zit en door een licht contact met de paardenmond

Dank je wel Knipoog

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:06

heeft iemand het nog tegen mij ?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 18:31

ik heb gereageerd op dat stukje van ellen Knipoog misschien heb je er wat aan. het topic doorlezen zorgt ook misschien voor wat meer duidelijkheid Knipoog

laurens_vh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:38

wat moet je doen als je paard lang gaat lopen als je hem aan teugel rijd? als ik hem compact rij dan hangt hij op mijn handen.
mijn paard loopt in draf en stap aan de teugel hoe leer ik hem dat in galop ook, want hij doet daar moeilijk over???