Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Karl66 schreef:Q, dat dichter bij de natuur staan en minder verpersoonlijken van dieren, houdt ook in dat men wat nuchterder tegenover het "dwingen" van het paard staat en een bepaalde hoofd/hals houding minder snel als paardonwaardig zal bestempelen (wat ook een veel gehoord argument is).
Karl66 schreef:Ik ben zelf ook op het symposium geweest en heb totaal niet het gevoel gehad dat er meer afkeuring was omdat er toegegeven wordt dat er ook een controle aspect aan zit. Dat zou trouwens ook vreemd zijn. De reden om bij Rembrand LDR toe te passen was bijvoorbeeld puur controle en dat was een algemeen bekend gegeven.
Karl66 schreef:Maar doordat er zo gefocust wordt op de topruiters die wel nadenken over wat ze doen, weten wat ze doen en met een heel gericht doel aan het trainen zijn. Wordt er dus over het werkelijke probleem heengekeken, ruiters die slecht bezig zijn en instructie die dat stimuleert.
Karl66 schreef:Juist in de landelijke gebieden zoals Drenthe, waar nog veel boeren wonen, ziet men dieren juist veel sterker als productiemiddel. Dat wil niet zeggen dat men niet vindt dat er niet goed voor gezorgd hoeft te worden. Maar er wordt in tegenstelling tot "de stad" minder aandacht gegeven aan de emotionele band met een dier e.d.

Karl66 schreef:Voor een boer is een dier in eerste instantie een productiemiddel, dat opbrengst op moet leveren of moet vertrekken. Daardoor heeft een boer een hele andere relatie met zijn dieren, waarbij het zakelijke aspect voorop staat.
.Karl66 schreef:Q, een op de juiste manier LDR getraind paard schreeuwt het niet uit van ellende.

Karl66 schreef:In tegenstelling tot wat jij zegt is er op geen enkele manier bewezen dat het slecht is, er wordt alleen maar geroepen dat men vindt dat het wel slecht moet zijn, zonder daar een goede onderbouwing van te kunnen geven. Terwijl er wel praktische en theoretische onderbouwing is dat het een effectieve trainingsmethode is.
Karl66 schreef:Die afkeuring is wel van dezelfde groep mensen die er altijd al negatief tegenover stond.
Karl66 schreef:
Voor een boer is een dier in eerste instantie een productiemiddel, dat opbrengst op moet leveren of moet vertrekken. Daardoor heeft een boer een hele andere relatie met zijn dieren, waarbij het zakelijke aspect voorop staat.
Goofy44 schreef:Als we de analogie op deze manier doortrekken is een wedstrijdpaard toch ook een productiemiddel. Het paard moet winnen, lukt dat niet of zit het er niet in, dan .... (enz.).
Wat mij altijd bij africhting geleerd is, is dat een goed afgericht paard geen problemen geeft.
Citaat:Er is géén bewijs dat het goed is. IK geef het voordeel van de twijfel dan aan het paard.
Een sluitende, overtuigende praktische en theoretische onderbouwing ben ìk nog niet tegen gekomen!
Karl66 schreef:Dus als ik nu roep dat verzamelen misschien wel slecht is voor een paard, zal jij je paard nooit meer verzameld rijden?
QQQQ schreef:Karl66 schreef:Dus als ik nu roep dat verzamelen misschien wel slecht is voor een paard, zal jij je paard nooit meer verzameld rijden?
Als jij dat alleen maar roept niet nee.
Karl66 schreef:QQQQ schreef:[
Maar ik heb ooit in een onderzoek een keer gelezen dat door verzameling de gewrichten in de voorbenen een hogere puntbelasting krijgen.
Waarom moeten andere mensen dan wel hun manier van rijden aanpassen als jij dat zomaar roept?
[/quote]