Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:57

Controle is ook een onderdeel van LDR, dus bij deze wordt jij officieel bevorderd tot lid van de Anky subcultuur

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:00

Als ik dat controle verhaal lees, dan bekruipt me stiekem toch een "stoute" gedachte.

Zouden die GP-paarden dan toch niet zo'n goede basisopleiding hebben gehad?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:02

heeft meer met karakter en temperament te maken

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:07

Basis is volgens mij het magische woord, afblijven zolang je in de basisdressuursport bezig bent. Ben je nou ZZ zwaar oF lichte tour, dan mag je toch aannemen dat LDR misschien iets gaat toevoegen aan je training en je spierop- of ontspanning.

Zolang bij 90% van de ruiters in de basissport geeneens de eenvoudige aanleuning voor elkaar is die je nodig hebt voor een WP in de L dressuur hebben ze met deze techniek niks te maken.

Alsof je een B ruiter een galoppirouette wil leren. Zo denk ik erover hoor, hoeft niemand het mee eens te zijn, alleen wel idioot dat er instructeurs bestaan die deze methodes dan zouden toepassen op basiscombinaties.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:13

Je wordt straatarm, als je die de kost zou willen geven, Amondi.
En nog armer als de de basisruiters die zo les WILLEN krijgen er bij neemt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:17

Karl66 schreef:
Q, dat dichter bij de natuur staan en minder verpersoonlijken van dieren, houdt ook in dat men wat nuchterder tegenover het "dwingen" van het paard staat en een bepaalde hoofd/hals houding minder snel als paardonwaardig zal bestempelen (wat ook een veel gehoord argument is).

Dat denk ik dus niet. Men beseft eerder wat zoiets voor het PAARD betekend. Zoals iemand eerder zei: deze mensen weten hoe een paard zich in de kudde gedraagt en vanuit zijn natuur reageert. Ook kunnen zij daardoor eerder signalen van het paard opvangen, die erop duiden dat er iets mis is. In de stadse omgeving zie je veel vaker paarden die het vrijwel letterlijk uitschreeuwen van ellende, maar het baasje is zich nergens van bewust. Op het platteland zie je dat aanmerkelijk minder vaak (en als het wel gebeurt, is men zich hier vaak wel degelijk van bewust!).

Je krijgt ook vaak de opmerking:"het is niet 100% bewezen dat het kwaad kan, dus ik ga er maar vanuit dat het geen kwaad kan" i.p.v. "het is niet 100% bewezen dat het geen kwaad kan (of zelfs goed is), dus laat ik me er maar niet aan wagen".

Karl66 schreef:
Ik ben zelf ook op het symposium geweest en heb totaal niet het gevoel gehad dat er meer afkeuring was omdat er toegegeven wordt dat er ook een controle aspect aan zit. Dat zou trouwens ook vreemd zijn. De reden om bij Rembrand LDR toe te passen was bijvoorbeeld puur controle en dat was een algemeen bekend gegeven.

Die afkeuring was er niet op het symposium, nee, maar hier op bokt proef ik dat steeds meer, bij gebrek aan onderbouwing van wat er nu goed zou zijn aan LDR.
Enige wat ik hierover heb gelezen in dit topic is dat Tineke de resultaten van het nog niet afgeronde, ongepubliceerde onderzoek in eigen beheer zo interpreteerd dat LDR geen kwaad kan/positief is. Had ze toch tenminste even uit de doeken mogen doen wat er daar is onderzocht. Maar ja, daar moeten we dus nog even geduld voor hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:18

Maar doordat er zo gefocust wordt op de topruiters die wel nadenken over wat ze doen, weten wat ze doen en met een heel gericht doel aan het trainen zijn. Wordt er dus over het werkelijke probleem heengekeken, ruiters die slecht bezig zijn en instructie die dat stimuleert.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:25

Q, een op de juiste manier LDR getraind paard schreeuwt het niet uit van ellende. In tegenstelling tot wat jij zegt is er op geen enkele manier bewezen dat het slecht is, er wordt alleen maar geroepen dat men vindt dat het wel slecht moet zijn, zonder daar een goede onderbouwing van te kunnen geven. Terwijl er wel praktische en theoretische onderbouwing is dat het een effectieve trainingsmethode is.

Die afkeuring is wel van dezelfde groep mensen die er altijd al negatief tegenover stond.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:28

Karl66 schreef:
Maar doordat er zo gefocust wordt op de topruiters die wel nadenken over wat ze doen, weten wat ze doen en met een heel gericht doel aan het trainen zijn. Wordt er dus over het werkelijke probleem heengekeken, ruiters die slecht bezig zijn en instructie die dat stimuleert.

Wat dat betreft heeft dit symposium, tenminste zoals ik het begrepen heb, wel enige zin gehad, omdat mensen gewaarschuwd zijn in de geest van "Do not try this at home"

Daar zit alleen een maar aan. Er zijn zoveel ruiters en instructeurs die aan zelfoverschatting lijden. Niet je vingers aan branden geldt voor anderen. Zij zijn goed genoeg om er wel mee te werken.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:32

Karl66 schreef:
Juist in de landelijke gebieden zoals Drenthe, waar nog veel boeren wonen, ziet men dieren juist veel sterker als productiemiddel. Dat wil niet zeggen dat men niet vindt dat er niet goed voor gezorgd hoeft te worden. Maar er wordt in tegenstelling tot "de stad" minder aandacht gegeven aan de emotionele band met een dier e.d.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit wel een beetje een suffe opmerking.

Productiemiddel? In welk jaar leven we

JUIST in deze gebieden blijft een paard nog een paard en geen barbiepop die 23/7 binnen staat onder tig dekens, met poedertjes en zalfjes besmeurt wordt en gewoon hupsakee ook in de winter naar buiten gaat. Weer of geen weer!!! 'Boeren' staan veel dichter bij hun dieren, zij zien hoe het dier zich voelt.

Zo kijken boeren ook naar het vee, zij zien onmiddellijk dat er wat is. Zij zijn meer gespitst op de dieren, juist omdat ze daar geheel afhankelijk van zijn!

Dat gebarbieseer in de randstad is meer zorgwekkend te noemen. Daar ontbreekt het aan dierenkennis en is een paard imo meer een soort fiets; we halen hem ff een uurtje van stal.

Zit nu zelf in de stad, heb gekeken bij een manege, maar kom er echt verschrikkelijk vandaan. Ik heb altijd bij 'boeren' gereden, daar kun je fijn en ongedwongen rijden en een band opbouwen met het paard. Een band met je paard, dat is zo belangrijk voor mij. Het paard moet zich lekker voelen, dan voel ik mij ook lekker. Dwz ongedwongen lekker rijden, met ontspannen en maar kijken waar met wedstrijden het schip strandt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:46

Voor een boer is een dier in eerste instantie een productiemiddel, dat opbrengst op moet leveren of moet vertrekken. Daardoor heeft een boer een hele andere relatie met zijn dieren, waarbij het zakelijke aspect voorop staat.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:50

Karl66 schreef:
Voor een boer is een dier in eerste instantie een productiemiddel, dat opbrengst op moet leveren of moet vertrekken. Daardoor heeft een boer een hele andere relatie met zijn dieren, waarbij het zakelijke aspect voorop staat.

Daarom zorgt een boer juist extra goed voor zijn dieren, omdat hij (en zijn gezin) er helemaal van afhankelijk zijn. Ze letten juist extra op de gezondheid van hun dieren, want ze kunnen niet gemist worden. Dan spreek ik niet over de bio industrie, maar de boeren met melkkoeien (deze boeren bezitten over het algemeen ook de paarden). Daar wordt goed op gepast, heel goed op gepast.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:57

Dat is wat ik dus ook zei .

Mijn punt was dat er minder getut wordt met dieren en dat ze minder vermenselijkt worden. En dat daardoor er minder snel een houding als zielig gekwalificeerd zal worden, of dwang als een vies woord gezien zal worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:04

Karl66 schreef:
Q, een op de juiste manier LDR getraind paard schreeuwt het niet uit van ellende.

Dat heb ik ook niet beweerd.
Karl66 schreef:
In tegenstelling tot wat jij zegt is er op geen enkele manier bewezen dat het slecht is, er wordt alleen maar geroepen dat men vindt dat het wel slecht moet zijn, zonder daar een goede onderbouwing van te kunnen geven. Terwijl er wel praktische en theoretische onderbouwing is dat het een effectieve trainingsmethode is.

Er is géén bewijs dat het goed is. IK geef het voordeel van de twijfel dan aan het paard.
Een sluitende, overtuigende praktische en theoretische onderbouwing ben ìk nog niet tegen gekomen!

Karl66 schreef:
Die afkeuring is wel van dezelfde groep mensen die er altijd al negatief tegenover stond.

Nee, er zijn ook een paar "nieuwe" bij, die nu zeggen "als het alleen voor de verhoogde controle is, vind ik het ook niks", of iets van die strekking. Nog niet zo lang geleden ging pro-LDR op de achterste benen als er werd beweerd dat het puur voor de controle is, nu wordt het beaamt. Dat is wel vooruitgang.

Overigens is het "don't try this at home" gehalte sinds het artikel in St Georg duidelijk toegenomen: Sindsdien heb ik Anky nog een aantal openbare clinics zien/horen geven en opeens benadrukte ze wel héél stellig dat je dit niet zomaar zelf moest gaan proberen.
Vraag is dan toch: Waarom zo uitgebreid aandacht hieraan te besteden? Als je handreikingen geeft over hoe je dat kunt bereiken, moet je er toch op rekenen dat men het zelf ook gaat proberen?

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:08

Als we de analogie op deze manier doortrekken is een wedstrijdpaard toch ook een productiemiddel. Het paard moet winnen, lukt dat niet of zit het er niet in, dan .... (enz.).

Wat mij altijd bij africhting geleerd is, is dat een goed afgericht paard geen problemen geeft.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 22-12-05 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:09

Karl66 schreef:

Voor een boer is een dier in eerste instantie een productiemiddel
, dat opbrengst op moet leveren of moet vertrekken. Daardoor heeft een boer een hele andere relatie met zijn dieren, waarbij het zakelijke aspect voorop staat.

Hier ben ik het heel erg mee ONeens!!! Mijn exvriend had een melkveehouderij en reken maar dat hij die koeien niet puur als melkmachines zag! Juist omdat hij afhankelijk was van de koeien werd er hartstikke goed voor gezorgd en heel bewust mee omgegaan. Een koe die erg ziek was of te oud werd ging wel naar de slacht, maar denk je dat mijn ex er op zat te wachten om koeien weg te moeten brengen...? Dacht het niet!

Ik denk dat elke boer of paardenhouder zijn dieren het liefst blij en gezond in de wei of op stal ziet staan. Het gaat er om dat het welzijn van de dieren voorop staat.
En ik denk dat niet vergeten moet worden dat de Nederlandse overheid het vooral de varkens- en koeienboeren erg moeilijk maakt om de dieren een goed leven te geven, waarbij de dieren lekker de wei in kunnen en ruime stallen hebben. De Nederlandse overheid ziet deze dieren eerder als productiemiddelen dan de boer zelf...

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:25

Pas altijd op met generaliseren.
Er zijn stedelingen met een enorme paarden- en dierenkennis en anderzijds ken ik boeren die me altijd weer laten omvallen van verbijstering van wege hun absolute onkunde op het gebied van paarden.
Er zijn meer manieren om slecht met paarden om te gaan dan barbieriseren.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:42

Ik train ook LDR...
sind ik dat doe ontspant hij zijn rug en wordt hij lekker los door zijn lijf..
Ik hoef hem niet super diep te rijden omdat dat niet bij zijn bouw past..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:53

Ik zeg niet dat de gemiddelde boer niet van dieren houdt, maar dat ze er anders mee omgaan. Een paardenliefhebber is bijvoorbeeld bereid om een dierenartsenrekening astronomisch op te laten lopen, waar een boer een kosten-baten-analyse maakt en de koe naar de slacht zal brengen als de kosten te hoog worden.

Dit is geen aanval op boeren, maar een (goede) boer kijkt realistischer naar zijn dieren.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:55

Goofy44 schreef:
Als we de analogie op deze manier doortrekken is een wedstrijdpaard toch ook een productiemiddel. Het paard moet winnen, lukt dat niet of zit het er niet in, dan .... (enz.).

Wat mij altijd bij africhting geleerd is, is dat een goed afgericht paard geen problemen geeft.

Ik denk dat dat ook zo is, wedstrijdruiters zullen ook zakelijker naar hun paarden kijken dan wij dat doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:57

Citaat:
Er is géén bewijs dat het goed is. IK geef het voordeel van de twijfel dan aan het paard.
Een sluitende, overtuigende praktische en theoretische onderbouwing ben ìk nog niet tegen gekomen!

Dus als ik nu roep dat verzamelen misschien wel slecht is voor een paard, zal jij je paard nooit meer verzameld rijden?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:25

Karl66 schreef:
Dus als ik nu roep dat verzamelen misschien wel slecht is voor een paard, zal jij je paard nooit meer verzameld rijden?

Als jij dat alleen maar roept niet nee.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:20

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:

Als jij dat alleen maar roept niet nee.

Maar ik heb ooit in een onderzoek een keer gelezen dat door verzameling de gewrichten in de voorbenen een hogere puntbelasting krijgen.

Waarom moeten andere mensen dan wel hun manier van rijden aanpassen als jij dat zomaar roept?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:42

Karl66 schreef:
QQQQ schreef:
[

Maar ik heb ooit in een onderzoek een keer gelezen dat door verzameling de gewrichten in de voorbenen een hogere puntbelasting krijgen.

Waarom moeten andere mensen dan wel hun manier van rijden aanpassen als jij dat zomaar roept?
[/quote]

Da's toch normaal, probeer op je voorvoeten en op je platvoeten maar eens te huppelen! Of te wel veer te ontwikkelen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:04

@QQQQ @karl66
Als je naar de spronggewrichten van een paard kijkt, weet wat die gewrichten aan belastbaarheid zo'n beetje kunnen hebben. Als je dan redelijk inschat (bepaalt) wat de krachten en momenten zijn die op die gewrichten inwerken, dan zou een discussie of verzameling goed of slecht voor een paard is, niet eens zo'n onverstandige discussie zijn.

Zaak is dan wel om wat het begrip verzameling betreft een duidelijke beschrijving en inzicht van dat begrip te hebben. Dan kun je heel goed vaststellen wat de belasting op het paard is bij rijkunstige verzameling. De zwakke plekken kun je dan snel aangeven.

Met het moderne dressuur rijden, worden paarden ook anders verzameld of andere zaken worden verzamelen genoemd, terwijl dit niets maar dan ook niets met rijkunstige verzameling te maken heeft.

Het winnen van wedstrijden betekent niet dat je beter paardrijdt dan iemand die geen wedstrijden rijdt of wint. Die twee zaken kunnen wel samengaan en het zou zelfs het mooiste zijn. Vaak zijn andere subjectieve verschillen doorslaggevend om te winnen. Als je puur naar rijkunst kijkt, is het verhaal anders als dat je dressuur combineert met allerlei andere ingredienten om het aantrekkelijker te maken. Op die manier pakt de leek of liefhebber het gemakkelijk op, maar de dingen waar het bij dressuur echt om gaat, verdwijnen steeds meer naar de achtergrond. En dat zijn nu net de punten waarop je feitelijk beoordeeld zou moeten worden. Dat vakmanschap wordt steeds schaarser en is niet iets wat je eventjes in een cursusje leert. Goede ruiters zijn schaars, ook goede trainers/instructeurs en juryleden.