goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:07

Altijd belangrijk hé, rechtrichten. Viento heeft ook duidelijk zijn goede en slechte kant. Ik probeer hem niet extra in te buigen op die kant, maar gewoon om het gelijk te houden.

Morris wat heerlijk dat je weer met Velvet aan de gang kunt, viel achteraf alles toch wel mee.

Ik heb morgen weer 'springles' met Viento. Viel de vorige keer niet mee om hem tussen een dubbelsprong recht te houden, 't was net een dronkenlap.
Al met al merk ik wel dat ik met springen extra met mijn neus op de dingen gedrukt wordt die nog sterk verbeterd moeten worden.
(voor iemand commentaar gaat leveren op het feit dat ik al spring, het zijn maar kleutersprongetjes hoor, en de les duurt maar een half uurtje)

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:14

utjelover, succes as zaterdag! Spannend hoor, en ook nog met een hengst.

Javayo: Longeren 1X in de week, zou ik wel doen. Verder zou ik inderdaad links en rechtsom evenveel doen. En tevreden zijn met kleine stukjes die je paard goed doet, ook al is het maar iets.

Leuk Mlies dat je weer 'springles' hebt met Viento. Lijkt me best moelijk een dubbelsprong met een jonkie, maar gelukkig heb jij voldoende ervaring.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:20

morris: ja vind het ook beetje spannend eigenlijk, wordt vroeg uit de veren, moet al om half negen starten.

Marlies: succes met springen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:32

Tja ik heb tot nu toe altijd links en rechtsom evenveel gedaan. En vanaf het begin heb ik ook veel aandacht besteedt aan het rechtrichten. Ben meteen ook veel op de binnenhoefslag gaan rijden zodat hij niet aan de omheining gaat 'hangen'.

Ik moet inderdaad ook maar genoegen nemen met de stukjes die hij aanbiedt, want ook rechtsom zitten er goede stukken tussen! En ieder paard heeft zo zijn slechte kant... en ik dacht dat ik zelf rechts ook wat meer moeite heb, dus dan versterk ik hem ook lekker. Nog maar niet te veel druk om maken wellicht?

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:45

Ik zou me er inderdaad maar niet al te druk om maken. Alle paarden hebben een goede en slechte kant, en vooral bij de jonkies merk je het heel erg. Wordt met de tijd vanzelf beter.

Marlies, spannend dat je gaat springen met Viento. Vienna is ook springgefokt (Casco X Gagson Wimbornxx), maar ik heb niet zo veel lef met springen. Ik wacht er denk ik ook nog maar even mee onder het zadel. Van de zomer heb ik haar een paar keer los laten springen, maar nadat ze de laatste keer na de hindernis rechtdoor ging en over de omheining van de bak zeilde heb ik het maar niet meer gedaan.

Ik zit er over te denken om per januari maar vast een startkaart aan te vragen. Niet dat ik dan gelijk wil starten, denk pas tegen april, maar je betaald toch voor een jaar, en dan ligt hij er maar vast als ik ineens besluit dat het wel kan. Wat zijn jullie plannen, willen jullie gaan starten en per wanneer?

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:46

Ben benieuwd wat je gaat maken Utjelover, wie weet valt het allemaal super mee en doet ie het goed. Hij leert er iig veel van!

Javayo, gewoon doorgaan zo, niet teveel nadruk opleggen denk ik. Dat sterker worden gaat heel langzaam, door te forceren bederf je misschien zijn lol in het rijden. Strechen is denk ik wel erg goed, lichtjes inbuigen ook, maar gewoon niet te zodat ie spierpijn krijgt.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:48

Ik kan nog niet starten, heb nog geen trailer en dat zal die komende tijd nog niet komen omdat ik ga samenwonen.
Misschien kan ik komende winter met de vrachtwagen van de stalbaas afentoe mee. Zit nog te denken of ik voor die enkele keer een startkaart aanvraag.
Als ik wel vervoer had vroeg ik er denk ik wel 1 aan, voor zo afentoe vanaf april eens te starten. 1 keer per maand ofzo.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:45

javayo... , Mijn driejarige heeft ook moeite om echt op twee teugels te gaan. Ik probeer ook zoveel mogelijk op twee handen gelijk te rijden (al is dat soms wel lastig , omdat je de mindere hand vaak ongemerkt wat langer doet)
Ik doe veel met Volansky binnen hoefslag rijden, dat maakt hem wel sterker (soms lijkt het net of we dronken zijn)

Marliesje: Ik hoop dat ie hier van leert (haha)

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:21

Ik vraag in januari een startkaart aan, maar ga pas in april een wedstrijdje rijden.

Rytm

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:03

Ik ga niet starten want Vla staat te koop.. Zou wel willen..maarja.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:25

Fijn dat jullie het weer even relativeren Ik moet me dr gewoon niet te veel druk om maken; toch fijn zo'n topic!!

Ik kan inderdaad ook wel vanaf januari een startkaart aanvragen... helemaal nog niet over nagedacht eigenlijk. Ik ben van plan om vanaf april te gaan starten, mits hij dat 'B-waardig' is. Dan kan ik meteen mee in de nieuwe proefjes.

De eerste tijd zal ik dan waarschijnlijk alleen maar wedstrijden bij ons op de manege gaan starten, maar wie weet gaat het zo goed dat ik dan ook eens een uitwedstrijd ga proberen. Leuk voor de ervaring!

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:51

Dus allemaal een beetje zo rond april dat we denken te gaan starten. Ik heb ook geen trailer, maar in de winter wordt er elke maand een wedstrijd georganiseerd bij de manege naast ons, daar kan ik onder het zadel heen. Voor de rest af en toe eens met iemand mee of een vriendin lief aankijken. Maar eens in de zes weken starten vind ik ook wel genoeg.

Javayo, misschien dat we dan ook nog wel eens tegen (of met) elkaar moeten starten. Lijkt me gezellig!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:04

Hé Twinklebel; dat zou zeker wel leuk zijn! Ik heb zelf ook geen trailer, maar die kan ik altijd wel huren of lenen als ik eens op een andere manege wil starten. Dan is Chardon wel redelijk aan te rijden. Mocht ik die kant eens opkomen dat zal ik jou wel pb-en! Zou leuk zijn als je eens op Middenhof komt starten dan, een mini bokt-meeting

Ik vind april wel een mooi moment om te beginnen vanwege de nieuwe proefjes, en tegen die tijd zijn we er ook wel klaar voor. Volum is van 1 mei, dus dan is hij al bijna 4... Ik zal ook hooguit 1x per maand starten, vind ik zat!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:20

Is ook genoeg hoor, wp verzamelen gaat meestal eerder te hard dan te langzaam.

Alhoewel, heb geen idee hoe dat met de nieuwe proeven gaat uitvallen. Ben heel erg benieuwd.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:43

Ik rijd een 3,5 jarige..
Ik rijd nu ongeveer 3 of 4 keer in de week een half uurtje (incl. warrijden en uitstappen) en in de dagen dat ik niet rijd longeren we zonder lijn/zweep (dus gewoon los) in de grote bak of in de longeerbak. Dit doen we ongeveer een kwartiertje.
Dit is toch niet te veel? We doen niet super intensief, gewoon een beetje stappen en draven en zo nu en dan een galopje aan het einde.

Een balkje stappen/draven kan ook geen kwaad toch? Ik wil dit namenlijk eens gaan proberen. Gewoon een balkje op de grond.

Verder wil ik graag weer eens met haar naar buiten. We hebben haar in Friesland gekocht en daar heb ik al eens een buitenritje met haar gemaakt met een groep andere paarden (ze was toen eind 2 jaar! dit wisten we pas later, anders was ik natuurlijk niet mee gegaan! Vanaf dat we haar hebben gekocht (augustus 2004) zijn we gestopt met rijden tot ze in de 3 was..).

Nu wil ik graag weer eens met haar naar buiten. Waar ze nu staat (Zuid-Holland, bij mij om de hoek ) is ze nog niet buiten het terrein geweest. We hebben alleen een buitenbak en ze is al aardig gewent aan auto's die op en af rijden en van een tractor kijkt ze ook niet meer op. (Ze rent hard mee :p )

Ik denk dat ik aankomend weekend maar eens met haar naar buiten ga. Mijn moeder ernaast met de longeerlijn en ik erop. Evt. een ouder en rustig paard van stal mee.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:56

Toen mijn 3-jarige 4 weken onder het zadel was nam ik al balkjes mee, alleen maar goed voor de afwisseling.
Buiten rijden is ook supergoed voor je paard, vanaf het moment dat ze een stuur en een rem hebben kan het. Tenminste als je stal niet in een erg drukke omgeving ligt. Het fijnste is om een ervaren paard mee te nemen.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:27

mijn papieren zijn nog bij t stamboek , ze wouden dna onderzoek doen ivm de kleur en afstamming, en voor het op naam laten zetten, maar zodra ze terug zijn, vraag k ook n startkaart aan.
dan ligt ie er idd je moet toch voor n heel jaar betalen

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:44

Ik ga over een half uurtje naar mn paard. Dat wordt dus even balkjes oefenen! We hebben wel als eens een brug (wat ze bij westerntrails ook wel eens gebruiken) genomen die in de bak stond.. Deed ze zonder problemen! Dan is over een balkje stappen ook vast geen moeite

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:47

Balkjes draven doe ik ook af en toe met Volum, is hardstikke goed voor hun coördinatie, en leuk voor de afwisseling. Kan zeker geen kwaad, met het springen van kruisjes e.d. wacht ik nog wel een tijdje.

Lekker naar buiten gaan hoor! Ik doe het ook ieder weekend, en mijn paard vind het prachtig. Onze buitenritjes zijn heilig

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:31

Jeejj wat gaat dit topic ineens hard.

Maargoed, ik ga straks maar weer eens kijken hoe Vladimir erbij staat..
Ik zat vanmiddag foto's te kijken van hem, raar toch..dat je echt helemaal gek kan worden van een paar foto's.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:36

Ik ga straks Volansky ook weer rijden, de laatste puntjes op die i voor zaterdag. Morgen nog een dagje rustig aan doen(even naar buiten) en dan mag hij eindelijk zaterdag ook een keer met de trailer.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:51

@maaitjuh: had ik ook hoor! vooral in het begin, echt zo van: wow dat is mijn paard!!

Ik heb vanavond weer privéles met hem dus dat is altijd leuk en leerzaam voor ons beiden.

Sinds z'n grote reis toen ik hem kocht heeft hij niet meer op de trailer gestaan; nou ja, wel wat geoefend met in en uit de trailer stappen, als de trailer van een stalgenootje toch nog achter de auto hangt, maar we zijn niet ergens naartoe geweest. [hij stapt de trailer op alsof hij z'n box inloopt ] Binnenkort maar een een strandrit organiseren!! Is maar zo'n 15-20 km rijden, dus dat is net leuk te doen: én weer eens met de trailer weg én een eerste kennismaking met het strand

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:07

Lijkt me ge-wel-dig! Naar het strand!!
Maar met Vla mag dat echt nog niet denk ik, die is ook nog niet naar buiten geweest. Echt zo jammer, maar ze willen het niet.

Ik zou wel mee willen dan opzich, misschien kan ik dan op mn andere paard mee, zou wel leuk zijn.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:13

ow lijkt mij ook heerlijk, naar het strand.

gisteravond heb ik Volansky weer in de bak gereden. Beetje geoefend voor de wedstrijd morgen.
Hebben jullie nog tips voor het binnenkomen??? (we lijken echt wel dronken, zo zwabberen we,haha )

Groetjes,
Caroline

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:15

Hmm moeilijke.. Voorwaarts rijden, goed op 2 teugels houden. Maar dat had je zelf ook vast al bedacht..