ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 06:14

Nimmy schreef:
Shira2 schreef:
Over welke hoofdhals houding heb jij het dan bijdehand?? Je moet je paard over zijn rug leren lopen zodat hij elastiseerd, hierbij kun je een slof gebruiken. Die spieren krijgt je paard niet vanzelf!!! Pas daarna moet je aan een gewenste hoofdhals houding gaan denken, aangezien jij daar gelijk aan denkt heb je het waarschijnlijk zelf hoog op je lijstje staan.

en hoe wil jij die bespiering bereiken als je niet van achter naar voren rijdt, maar omgekeerd, want de slof begrensd de hals en dwingt hem dus als ware in de hoofdhals houding.

als je even kijkt naar de rug van een paard dan komen vrijwel alle bewegingen uit het s1 gewricht (gewricht bij het bekken), voor een goede hoofd hals houding moet het bekken dus zakken, de rug omhoog en de hals weer zakken.. (hoop dat jullie t snappen), om dit voor elkaar te krijgen is van achter naar voren rijden heel belangerijk, de meeste paarden met rugproblemen zijn dressuurpaarden, en de plaats waar die problemen zitten is 90 % van de tijd in dat gewricht.

@bonny4life: waarom open je een topic over de slof als je geen negative kanten van de slof wilt horen...

Ik heb hier nog niemand horen zeggen dat er een slof aangehangen werd om te stoppen met voorwaarts rijden??

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 06:14

WAT een gezellige boel weer...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:07

Bonny4life, als ik het goed begrijp, doe je de slof dus alleen om wanneer je les hebt. Kun je nog een keer uitleggen waarom precies? Zodat je sneller kan beginnen met de echte les? Heb je je al eens afgevraagd WAAROM je pony zich zwaar en sterk maakt op een kant en zijn kop de lucht ingooit? Heb je al helemaal uitgesloten dat dat niet komt uit verzet vanwege pijn ipv het gewoon obstinaat zijn. JUIST met les lijkt me dat je instructrice goede tips zou moeten kunnen geven zodat je geen slof nodig hebt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:19

Het al dan niet gebruiken van een slof moet los staan van alle andere facetten van het paardrijden.

Logisch dat het zonder goed voor elkaar moet zijn en dat je aanscherpend en puntjes op de i zettend moet het lekker mogelijk zijn.

Net als een spoor. Je paard moet eerst super voor het been zijn, en daarna kun je dat nog verder uitwerken en aanscherpen met een spoortje.

Zweep heb ik persoonlijk nooit mee gereden. Het belemmert de werking in de arm die de zweep vastheeft en je hebt de zweep nooit snel genoeg op die plek waar je aan wilt scherpen. Zal je net zien dat je je zweep in de andere hand hebt.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:36

Ja ieder heeft zijn eigen mening. Ik vind het persoonlijk ook niet nodig om met sporen te rijden, maar ja toch zijn er een hoop mensen die wel met sporen rijden.
Maar dat wil toch niet zeggen dat het slecht is als je met sporen rijdt? Dat vind ik met een slof ook.

En het is inderdaad erg gezellig, maar ja dat is bokt he?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 10:00

ja jammer dat een gewone discussie/topic altijd zo uitloopt..als het aan mij ligt mag hier ook een slotje op, en sees ik doe er geen slof om omdat ik dan sneller met de echte les kan beginnen, heb ik al vaak uitgelegd wat de reden is, niet om haar in een bepaalde houding te dwingen maar haar te helpen, als ze te moeilijk word dan pak ik hem er even bij van he blijf even bij de les en loopt ze fijn gaat de slof los en heeft ze er absoluut geen last van, ik vind dat ze sinds deze tijd makkelijker is geworden en ik rijd dus 5 keer per week zonder en ik heb het gevoel (waar jullie het natuurlijk nooit mee eens zijn) dat ze beter en losser is geworden maar zoals ik al zei dit topic loopt weer uit de hand dus van mij mag er een slotje op, bedankt voor alle reacties!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:41

Trek het je niet aan Bonny4life! Als jij voelt dat het beter gaat, moet je vooral doorgaan. Het gaat tenslotte om jouw pony en niet die van een ander! Verder nog veel succes!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:41

Ik geloof je ook...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 13:07

Michelletje schreef:
Trek het je niet aan Bonny4life! Als jij voelt dat het beter gaat, moet je vooral doorgaan. Het gaat tenslotte om jouw pony en niet die van een ander! Verder nog veel succes!!

dankje!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 13:07

Mireille1970 schreef:
Ik geloof je ook...

dankje.. gelukkig!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 13:10

en nu zullen vast mensen weer reageren dat ik alleen reageer op berichtjes die ik leuk vind, nou dan vinden jullie dat maar, maar ik heb meer aan tips van Michelletje en Mireille1970 dan van iemand die mij wil beschrijven als een dierenbeul die met een slof rijd en mijn pony lekker in elkaar trek omdat ik toch niet weet hoe een slof werkt, ik snap best dat meningen verschillen maar er hoeft niet steeds doorgehamerd te worden dat een slof NUTTELOOS of ZIELIG of je paard VERPEST, want ik weet zeker dat ik mijn pony NIET verpest.

Shira2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:28

@ Fellor: er heeft inderdaad helemaal niemand beweerd dat je je paard niet voorwaarts moet rijden. Een slof begrensd de hals helemaal niet als hij goed gebruikt word. Een slof is een HULPteugel om je bedoeling bij het paard nóg duidelijker te maken, het gebruik van een slof heeft ook absoluut niets te maken dat je niet kan rijden als je een slof nodig hebt. Ik vind dit altijd een rare redenatie. Het is helaas zo dat een slof al dan niet met opzet verkeerd word gebruikt en het paard in zn beweging en ontwikkeling belemmerd. Er word 9 van de 10 keer vanuit gegaan dat de slof verkeerd word gebruikt, laten we het eens positief bekijken en ervan uitgaan dat het juist word gebruikt, iig met de juiste bedoeling. Het lijkt mij dat als Bonny4life de slof verkeerd gebruikt haar instructrice wel ingrijpt. En het argument dat als je 6 keer zonder slof rijdt dat het de 7e keer ook wel moet lukken lijkt me niet helemaal vanzelfsprekend. Iedereen is elke dag anders en zo ook de paarden dus weet je niet van te voren wanneer je m wel e niet nodig hebt, of je hangt m er voor de zekerheid om. Bonny4life heel veel succes met je lessen ik weet zeker dat t goed gaat komen, je bent tenslotte hard aan het werk en pluk je vroeg of laat toch echt de vruchten van.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:29

Een paard wat in een krul loopt door een slof is niet hetzelfde als een 'nageeflijk' paard hoor, laat dat even duidelijk zijn. Die twee zijn twee totaal verschillende dingen!

Mijn 5-jarige merrie is als 3-jarige in 2 maanden ingereden met slof (niet door mij) maar ik heb nu nog steeds problemen om dr aan elkaar te krijgen. Door die slof is ze in een houding gedwongen waar ik dr nu nog steeds maar met moeite uit krijg. Ze loopt dan niet 'aan de teugel' maar 'in de krul'. De meeste mensen weten namelijk niet wat daar het verschil tussen is! Ze kijken alleen maar naar de hoofd/hals, als dat in een krul is is het goed, maar ik kijk verder!!!

Afbeelding
Afbeelding
Deze twee foto's maken duidelijk wat ik bedoel! Ze loopt 'in de krul' maar niet 'aan de teugel', dit is idd heel makkelijk voor elkaar te krijgen met slof.

Afbeelding
Waar ik naar streef gaat meer richting deze houding, (is nog lang niet perfect, we streven naar een actiever achterbeen en nek het hoogste punt, maar ik ben nu al blij dat ik af en toe dat neusje eruit krijg)!! En zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met een slof, dat zijn er maar heeeel weinig die dat voor elkaar krijgen!

Maarja, de TS weet toch zelf al wat ze wil dus als zij er heilig van overtuigd is dat ze goed kan rijden met slof, moet ze dat lekker doen!!!
Suc6!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:48

Tja wat je zelf wilt. Maar als je bovenste foto terug gaat zitten en haar van achteren tegen je hand aan drijft en je hand zo terug houdt dat ze ertegenaan gaat lopen en klimmen heb je een beter paard dan op de onderste foto... (mijn idee).

De hals is zo geboren en aangezet. Dat ligt niet aan 2 maanden slof hoor... Maak er dankbaar gebruik van...

Ik zeg altijd "je mag ze wel naar het bit toe willen rijden maar dan moet je niet het bit onmogelijk ver weg hangen"...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:12

Mireille1970 schreef:
Tja wat je zelf wilt. Maar als je bovenste foto terug gaat zitten en haar van achteren tegen je hand aan drijft en je hand zo terug houdt dat ze ertegenaan gaat lopen en klimmen heb je een beter paard dan op de onderste foto... (mijn idee).

De hals is zo geboren en aangezet. Dat ligt niet aan 2 maanden slof hoor... Maak er dankbaar gebruik van...

Ik zeg altijd "je mag ze wel naar het bit toe willen rijden maar dan moet je niet het bit onmogelijk ver weg hangen"...

Naar mijn idee, drukt ze op foto 1 gigantisch die rug weg, en rolt ze dr hele hals op, ze hangt dan tegen mn been en mn teugels komen bijna los te hangen. Pak ik ze dan nog korter, word ze alleen nog maar korter in dat lichaam, ik wil lengte. Het geheel is verbroken en ik wil dat het weer gewoon 1 geheel word!

OP foto 2 zie je heel duidelijk die knik, die ik echt niet wil hebben!

Op foto 3 heb ik tenminste weer normaal contact, zodra ik dat heb kan ik dr weer op gaan rijden d.m.v. zijgangen en tempowisselingen. Waardoor ze meer gaat zitten (ik wil namelijk niet dat ze in die hals omhoog komt, maar dat die achterhand gaat dalen en dat krijg ik alleen voor elkaar als die verbinding er is!) en dan lekker over de rug kan blijven lopen met het neusje voor de Loodlijn! Je ziet ook aan de stand van de oren dat het voor haar op die manier fijner werken is! Dan neemt ze tenminste die ruimte om zichzelf te ontwikkelen!

Dat is mijn mening en mijn streven!!!
En ik weet dat wij nog een heeele lange weg te gaan hebben, maar ik leer elke dag weer van die knol, zonder slof!!!

Groetjes Lisette

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:21

Het verschil in lossigheid en achterbeen en bovenlijn is gigantisch en ik zie het liefst foto 1, maar wie ben ik...

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:10

Mireille1970 schreef:

Mee eens!

jarrah schreef:
<knip>
Op foto 3 heb ik tenminste weer normaal contact, zodra ik dat heb kan ik dr weer op gaan rijden d.m.v. zijgangen en tempowisselingen. Waardoor ze meer gaat zitten (ik wil namelijk niet dat ze in die hals omhoog komt, maar dat die achterhand gaat dalen en dat krijg ik alleen voor elkaar als die verbinding er is!) en dan lekker over de rug kan blijven lopen met het neusje voor de Loodlijn! Je ziet ook aan de stand van de oren dat het voor haar op die manier fijner werken is! Dan neemt ze tenminste die ruimte om zichzelf te ontwikkelen!
<knip>

Wat je hier vertelt, zijgangen (vooral wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaarts) en tempowisselingen, inderdaad dat moet je doen! Maar direct en niet wanneer ze volgens jou normaal contact heeft!
Door die zijgangen en tempowisselingen activeer je de achterhand waardoor je van achter naar voren kan gaan rijden. Gewoon spieren opwarmen, daarna teugels oppakken en je paard aan je been krijgen zodat je een correcte nageeflijkheid krijgt van achteruit.
En als je dat vanuit foto 1 doet, krijg je het beeld dat je wilt en ik denk ook dat Mireille1970 dat bedoelt, toch?

Ik zou als ik jou was toch even in Mireille1970 haar profiel spieken, wie ze is en dan het commentaar nog eens lezen...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 19:20

ik heb vandaag weer les gehad met de slof, ging super! veel wijken geoefend, schouder voor, ze pikte het aardig op! en ze werd er heel erg los van, moest af en toe wel inwerken met de slof omdat het soms moeilijk werd wilde ze onder me vandaan, liep ze fijn ging de slof ook weer vieren, ik heb iig weer van mijn les genoten, nog even en de slof kan weer in het laadje en er alleen uit voor noodgevallen maar nu blijft ie er met les nog even om! en jarrah, ikzelf vind foto 3 ook niet de beste van de 3, ik denk dat mireille1970 best een goede verwoording gaf!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:09

ik ben t idd met jarrah eens dat op foto 1 en 2 die niet van acheruit nagevelijk loopt, op 1 drukt die zn rug weg, en op 2 lijkt die wat op de voorhand te lopen.
op 3 is dat idd al een heel stuk beter.. en 2 maanden fout slof gebruik kunnen meer verzieken dan je zou denken...
@bonny4life: ik ben nog steeds niet geheel tegen t gebruik, alleen denk ik dat in jouw geval t beter is om m eerst van achter naar voren te werken, en dan pas eventueel de slof erbij pakken...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 20:39

ze loopt op het moment heel goed bij elkaar en gebruikt ook zeker haar achterhand, beter dan ooit! ik rijd haar nog steeds van achter naar voor maar dan heel af en toe met slof.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:05

Hé dit topic wordt ineens weer heel interessant.

Mireille 1970 en Jarrah willen allebei iets heel anders zien bij een paard.

Ik ben nu nog geneigd om het met Jarrah eens te zijn omdat ze net als ik tegen een slof is.

Maar:

Mireille1970 schreef:
Het verschil in lossigheid en achterbeen en bovenlijn is gigantisch en ik zie het liefst foto 1, maar wie ben ik...

Dit kan ik eerlijk gezegd niet zo goed volgen. Ligt waarschijnlijk aan mijn rijniveau.

Wat bedoel je precies met bovenlijn? zijn rug of zijn nek? en waarom vind je dit dan beter op foto 1. en wat zie je nou aan dat achterbeen want daarin zie ik eerlijk gezegd niet zo veel verschil in in alle foto's.

m.a.w. ik begrijp nu wel waar Jarrah naar streeft maar nog niet zo goed waar jij naar streeft. Is het mogelijk om dit nog iets duidelijker uit te leggen eventueel met een link naar een foto van jezelf?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 06:20

Dat kan zeker...

Met de bovenlijn bedoel ik van oor tot staartimplant. Er is meer welving in de bovenlijn. Minder strak.

Het achterbeen wordt op de 1e foto opgetild en ver onder de massa aangetrokken en weer neergezet. Op foto 2 is het minder en op foto 3 hebben we te maken met een kaarsrecht stram achterbeen en een strakke te lange bovenlijn.

Ik zal even kijken wat ik met foto's van mezelf kan laten zien. Moment. (Zit nu op mijn werk aan de koffie)

Ik zal thuis moeten kijken. Kijk ook eens in mijn profiel anders...
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 21-09-05 06:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 06:26

Arnyek, precies wat ik ook bedoel die onderste regels...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:02

Jij zit al vroeg op je werk.....werkse

Ik snap idd helemaal wat je bedoelt met dat achterbeen, ik zei ook al dat die foto's niet perfect zijn. (Je moet er wel rekeing mee houden dat die eerste foto thuis in de training is genomen en de laatste foto op onze tweede wedstrijd middenin de proef, dus dan rij je iets meer op safe)

Maar als je nou goed naar die eerste foto kijkt....ik ben met je eens dat het achterbeen verder onder (lijkt!!!) te treden, maar kijk eens goed waar ze dat been neer zal zetten (ze komt op dat moment niet eens IN dr eigen hoefspoor ). Het is net alsof ze stilstaat, ze hangt daar tegen mn been in en rolt zich helemaal op. Het zijn natuurlijk maar momentopnames en ik zeg ook zelf dat aan alle 3 de foto's nog genoeg aan te merken valt, maar ik streef naar lengte en een voorwaartse drang.
Arnyek schreef:
Wat je hier vertelt, zijgangen (vooral wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaarts) en tempowisselingen, inderdaad dat moet je doen! Maar direct en niet wanneer ze volgens jou normaal contact heeft!
Door die zijgangen en tempowisselingen activeer je de achterhand waardoor je van achter naar voren kan gaan rijden. Gewoon spieren opwarmen, daarna teugels oppakken en je paard aan je been krijgen zodat je een correcte nageeflijkheid krijgt van achteruit.
En als je dat vanuit foto 1 doet, krijg je het beeld dat je wilt en ik denk ook dat Mireille1970 dat bedoelt, toch?

Ik zou als ik jou was toch even in Mireille1970 haar profiel spieken, wie ze is en dan het commentaar nog eens lezen...

Ik heb in dr profiel gekeken hoor, maar dat zegt toch niet dat je het daarom maar met haar eens moet zijn? Ik heb ook op een dressuurstal gewerkt, bij Rien van der Schaft en ik krijg ook goede begeleiding, so what?

Wat die zijgangen en tempowisselingen betreft ben ik helemaal met je eens, dat doe ik ook niet pas als ik dr daar heb, maar ook om dr daar te krijgen!! Sorry als dat onduidelijk was

Afbeelding
Misschien is deze foto beter om aan te geven waar ik heen wil (ik heb deze er eerst niet opgezet omdat hier de hoofd/halshouding minder goed te zien is, die ik juist duidelijk wilde maken aan TS)

Maargoed.....iedereen zijn mening
Ik heb iig veel baat bij deze manier van rijden en daar heb ik iig geen slof voor nodig!!

Groetjes Lisette

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:06

Hé leuk, heb zelf ook samen met Rien gereden vroeger...
(Toen ie alles nog samenm met Hans en Natas deed en Mascha een vriendin van mij tegenover hem woonde...) Dus lang geleden...

Zijn ze nog samen (even off topic, sorry)