Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:17

Mireille1970 schreef:
En dit artikel vind ik gewoon misselijk omdat het niet waar is. EN omdat ook ik weet, net als jij, dat het altijd gepropageerd wordt op op vlak voor een groot concours.

Omdat JIJ vind dat het niet waar is.... Gezien de quotes die er in het artikel staan, zijn er genoeg mensen die wel vinden dat het waar is.

Ik heb niks aan jouw "ervaring" net zomin jij iets hebt aan de mijne. In een discussie over het nut/gevaar van LDR, heb je daar dus niet zo heel veel aan, tenzij je de zaken heel goed kunt verwoorden.

Je hoeft het niet met mij eens te zijn, en ik niet met jou. We brengen hier gewoon elk argumenten naar voren waarom wij iets wel of niet goed vinden. Als wij elkaar niet kunnen overtuigen, dan geven we tenminste anderen iets om over na te denken, zodat ze een "geïnformeerde" mening kunnen vormen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:21

Mireille1970 schreef:
Ik wil jullie een voorbeeld geven zonder naam te noemen: één van onze grote springruiters heeft de nare gewoonte om zijn paarden klaar te maken voor concours: thuis te "prepareren" zoals dat heet.

Maar hij wordt daar altijd voor afgestraft. Hoe? Omdat hij ALTIJD de eerste rubriek wint, en de tweede en derde dag nergens meer is...

Hij is daar dus steeds op zjin nummer gezet door zijn vele paarden. Logisch want een paard laat zich niet door de ruiter pijnigen en dan toch blijven werken... je krijgt het op je boterham op het moment dat een paard dan even niet zo behandeld kunt worden.

Onze salinero is de eerste dag bang, wordt door Anky op zijn gemak gesteld en wint en wordt steeds beter naarmate het concours vordert...... Die blijft het voor haar doen, net als Bonfire etc

Het gaat niet slecht met de dressuur(paarden)...

Grappig is dat het op laag niveau wordt uitgevochten altijd, want de ruiters zelf zijn altijd vele handen op één buik en zitten 's avonds aan tafel met elkaar....

Oh, in de kantine is het meestal ook best gezellig hoor
Bovenstaand verhaal verteld mij gewoon dat Anky meer gevoel heeft dan die springruiter, niet dat LDR dus zo'n fantastisch systeem is.
Er zullen gerust ook springruiters zijn die het slimmer aanpakken dan jouw voorbeeld, wil niet zeggen dat het allemaal helemaal correct gebeurd.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:23

Kaja schreef:
QQQQ schreef:
Als je je iets beter had geïnformeerd, had je geweten dat het ENE woordje dat in DEZE tekst stond, dat er van de rechter uit moest, er ook niet meer in staat.
Ofwel: de tekst zoals die hier is afgebeeld heeft de rechter NIETS op tegen gehad.

Tuurlijk.....

Cynisme terwijl je niet weet waar je over praat?
Niet slim Kaja.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:24

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Ik wil jullie een voorbeeld geven zonder naam te noemen: één van onze grote springruiters heeft de nare gewoonte om zijn paarden klaar te maken voor concours: thuis te "prepareren" zoals dat heet.

Maar hij wordt daar altijd voor afgestraft. Hoe? Omdat hij ALTIJD de eerste rubriek wint, en de tweede en derde dag nergens meer is...

Hij is daar dus steeds op zjin nummer gezet door zijn vele paarden. Logisch want een paard laat zich niet door de ruiter pijnigen en dan toch blijven werken... je krijgt het op je boterham op het moment dat een paard dan even niet zo behandeld kunt worden.

Onze salinero is de eerste dag bang, wordt door Anky op zijn gemak gesteld en wint en wordt steeds beter naarmate het concours vordert...... Die blijft het voor haar doen, net als Bonfire etc

Het gaat niet slecht met de dressuur(paarden)...

Grappig is dat het op laag niveau wordt uitgevochten altijd, want de ruiters zelf zijn altijd vele handen op één buik en zitten 's avonds aan tafel met elkaar....

Oh, in de kantine is het meestal ook best gezellig hoor
Bovenstaand verhaal verteld mij gewoon dat Anky meer gevoel heeft dan die springruiter, niet dat LDR dus zo'n fantastisch systeem is.
Er zullen gerust ook springruiters zijn die het slimmer aanpakken dan jouw voorbeeld, wil niet zeggen dat het allemaal helemaal correct gebeurd.

Zo kun je inderdaad altijd negatief denken!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:25

Mireille1970 schreef:
Jullie zijn zo gemeen om zo te denken!

Het is moeilijk om aan de top te komen, maar er BLIJVEN is nog veel moeilijker!

Hoe verklaar jij het jury-verhaal in het artikel over het halthouden waarbij het paard nooit stil komt te staan?? En dat is dan nog een heel duidelijk aantoonbaar voorbeeld.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:25

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
En dit artikel vind ik gewoon misselijk omdat het niet waar is. EN omdat ook ik weet, net als jij, dat het altijd gepropageerd wordt op op vlak voor een groot concours.

Omdat JIJ vind dat het niet waar is.... Gezien de quotes die er in het artikel staan, zijn er genoeg mensen die wel vinden dat het waar is.

Ik heb niks aan jouw "ervaring" net zomin jij iets hebt aan de mijne. In een discussie over het nut/gevaar van LDR, heb je daar dus niet zo heel veel aan, tenzij je de zaken heel goed kunt verwoorden.

Je hoeft het niet met mij eens te zijn, en ik niet met jou. We brengen hier gewoon elk argumenten naar voren waarom wij iets wel of niet goed vinden. Als wij elkaar niet kunnen overtuigen, dan geven we tenminste anderen iets om over na te denken, zodat ze een "geïnformeerde" mening kunnen vormen.

Niet omdat ik dat vind...
Niet omdat wij het niet eens zijn (dat hoeft namelijk niet)...
Het zijn quotes van mensen die die ervaringen niet gedeeld hebben...

Het is dus suggestief...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:27

Mireille1970 schreef:

Het is dus suggestief...

En jij hebt hun ervaringen niet gedeeld.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:29

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Jullie zijn zo gemeen om zo te denken!

Het is moeilijk om aan de top te komen, maar er BLIJVEN is nog veel moeilijker!

Hoe verklaar jij het jury-verhaal in het artikel over het halthouden waarbij het paard nooit stil komt te staan?? En dat is dan nog een heel duidelijk aantoonbaar voorbeeld.

Dat heb ik al eerder uitgelegd: ook anky heeft daar meermaals 2en en 3en gekregen (ja geen 0 omdat de galop goed genoeg was om die 0 te compenseren), halthouden wordt namelijk niet apart gepunt, het is inclusief binnenkomen (recht?) en voorwaarts gaan (recht?) en de eerste wending erna.

Ik heb het zelf jaren ingetikt, of opgeschreven (vroeger)...

En in de Kur krijg je er geeneens meer punten voor.... helemaal geen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:29

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Het is dus suggestief...

En jij hebt hun ervaringen niet gedeeld.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan....

Wel goed lezen QQQQ....

Niet MIJN ervaringen, maar LDR ervaringen......

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:32

uit: viewtopic.php?t=293221
QQQQ schreef:
Wij zijn allemaal tegen het LDR systeem en wij zullen je dan ook aanbevelen om het niet te gaan toepassen.

Je bent dit topic dus niet begonnen om te discussieren want jou mening stond ervoor al vast, men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:36

Ik heb ook jaren mijn sympathie voor de stal Rothenberger moeten verdedigen aan mensen die er nog nooit geweest zijn....
Ik weet dat er hier op bokt nog meer mensen zijn die er hebben gewerkt... nou als je daar als paard terechtkomt waan je je in de hemel..... zo goed heb je het daar. Maar al jaren wordt er over hem gespeculeerd als grof e.d.

En er is een klassiekrijdende ruiter/amazone in NL waarmee velen hier dwepen maar met wie ik meermaals meemaakte dat ze in NL vriendelijk naar binnen reed op zondag nadat ze haar paard op zondag in DLD met zweep de GP inreed om hem daar temmes te kunnen slaan Hors Concours... BAH dat is schijnheilig.

Geloof me jullie hebben het over rijkunst, rijtechnische aspecten zeggen niet alles over de welzijn van een paard, diegene die het toepast DIE bepaalt de welzijn...

Niet een artikel of een rontgenfoto.... Iedere manier van opfok zal OCD kunnen creeren..... snap je wat ik bedoel?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:38

Wouter24 schreef:
uit: viewtopic.php?t=293221
QQQQ schreef:
Wij zijn allemaal tegen het LDR systeem en wij zullen je dan ook aanbevelen om het niet te gaan toepassen.

Je bent dit topic dus niet begonnen om te discussieren want jou mening stond ervoor al vast, men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Ook waar....

PS weer een topic die LDR met Rollkur associeert

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:55

Handig hoor Wout, om quotes uit hun verband te rukken en hier los te plaatsen.
Toppie.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:02

Mireille1970 schreef:

De gekwote mensen in het artikel hebben tenminste deels slechte ervaringen met LDR.
Daar stap jij gewoon overheen, omdat jij van die goede ervaringen hebt.

Er gebeurt in de topsport ongetwijfeld op vele fronten vanalles dat niet in orde is, maar dat betekend nog niet dat je dan niet hoeft op te treden tegen de dingen die WEL aan het licht komen.

Citaat:

Niet associeert, maar hetzelfde noemen. Sjef probeert zich daar idd van te distantieren, maar de nadelen zijn hetzelfde. Wat zou volgens jou het grote verschil zijn tussen LDR en Rollkur?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:10

Het grote verschil tussen Rollkur en LDR (en ik wist niet eens dat Sjef zich er ook van wil distancieren, maar ik wel als mens met een zeer hoog in mijn vaandel staand dierwaardige omgangsvorm naar mijn dieren):

Bij Rollkur wordt gesproken over "In de krul geTROKKEN"...

Bij Ldr is het een Laag Diep en Rond komen op voorwaartse stimulans en rondmaken van de bovenlijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:12

Met weerstandbiedende stille lage hand, geen getrek!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:12

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

De gekwote mensen in het artikel hebben tenminste deels slechte ervaringen met LDR.
Daar stap jij gewoon overheen, omdat jij van die goede ervaringen hebt.

Er gebeurt in de topsport ongetwijfeld op vele fronten vanalles dat niet in orde is, maar dat betekend nog niet dat je dan niet hoeft op te treden tegen de dingen die WEL aan het licht komen.

Citaat:

Niet associeert, maar hetzelfde noemen. Sjef probeert zich daar idd van te distantieren, maar de nadelen zijn hetzelfde. Wat zou volgens jou het grote verschil zijn tussen LDR en Rollkur?

En een evenredig deel slechte ervaringen met alle manieren van rijden...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:16

Mireille1970 schreef:
Het grote verschil tussen Rollkur en LDR (en ik wist niet eens dat Sjef zich er ook van wil distancieren, maar ik wel als mens met een zeer hoog in mijn vaandel staand dierwaardige omgangsvorm naar mijn dieren):

Bij Ldr is het een Laag Diep en Rond komen op voorwaartse stimulans en rondmaken van de bovenlijn.

Over hoe bijv Anky LDR rijdt wordt ook vaak gesproken over in de krul trekken. Ga je nu weer een andere term verzinnen dan?

Rollkur is gewoon de term die de tegenstanders van LDR hebben opgeworpen, maar er wordt exact dezelfde methodiek mee bedoelt hoor.

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:16

Citaat:
Dus zou ik nou graag een keer een onderbouwde mening willen zien over de nadelen van LDR.

Weet je dat het heel lastig is, want ik zie het heel anders en heb een andere mening daarover. Het is maar net wat voor plaatje je het liefste ziet. Ik zie heel graag een ongedwongen paard die met plezier samen met zijn trainer aan het werk is. Deze paarden zijn geconcentreerd en de vreugde straalt ervan af, maar ook het wederzijds respect. Als ik op wedstrijden kijk dan zie ik zelden zo'n combinatie. Wat ik wel zie is dat de paarden echt duidelijk aangeven (schreeuwen) dat ze niet zo willen werken. Hun hele lichaam straalt de spanning er vanaf. Het zwaaien met de staart het tegen de hand zijn, maar deze paarden worden gedwongen mee werken ze hebben geen keus, want de spoor en zweep zijn immers heel dichtbij.
Ik kan niet zeggen LDR goed of slecht voor een paard is dat weet ik echt niet. Wat ik wel zie dat paarden niet vrijwillig zo lopen. En dit geldt ook voor de springpaarden. LDR geeft je veel meer macht over het paard en volgens mij gebruiken ze het daarvoor en in mijn ogen is dat respect afdwingen......

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:17

Mireille1970 schreef:

Die mensen zijn ervaren genoeg om de ervaringen naast elkaar te leggen en af te wegen. Toch kwamen ze tot een andere conclusie dan jij. Waarom? Omdat zij het fout zien en jij natuurlijk gelijk hebt?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:18

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Over hoe bijv Anky LDR rijdt wordt ook vaak
gesproken
over in de krul trekken. Ga je nu weer een andere term verzinnen dan?

Rollkur is gewoon de term die de tegenstanders van LDR hebben opgeworpen, maar er wordt exact dezelfde methodiek mee bedoelt hoor.

Oh nou kijk dat wist ik niet...

Nou in ieder geval is goedgereden Laag Diep en Rond NIET met trekken! Zelfs niet met terugwerking!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:21

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Die mensen zijn ervaren genoeg om de ervaringen naast elkaar te leggen en af te wegen. Toch kwamen ze tot een andere conclusie dan jij. Waarom? Omdat zij het fout zien en jij natuurlijk gelijk hebt?

He bah wat kinderachtig...

Alsof ik hier op bokt alleen al altijd loop te roepen dat IK gelijk heb. Helemaal niet waar. Als ik daarvan overtuigd zou zijn hoefde ik niet te discussieren toch?

Dus doe gewoon normaal.

We stellen het artikel aan de kaak. De gezondheidsaspecten.

Als je NIET kunt aantonen dat iets DE ABSOLUTE REDEN is van iets... dan is alles suggestief! (ongeacht wat er beschreven wordt)...

Er waren dezelfde blessures bij de diverse groepen paarden... DUS is het suggestief...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:22

Feit is, en daar gaat het artikel over, dat we tegenwoordig paarden in de ring krijgen die niet tonen wat het oorspronkelijke doel was van dressuur. No matter welke methode wordt gebruikt in de training en dat de jury ipv mee te werken aan het oorspronkelijke terug te krijgen, het toestaat. Daarom worden en steeds meer paarden slachtoffer van vreemde praktijken, want anders kom je niet aan de top. Waar ben je dan mee bezig, vraagt men zich af.

Is het okee om maar wat dan ook aan te wenden om wedstrijdresultaten te halen?
Het doel heiligt de middelen?
Waarom men dan dressuur?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:23

Mireille1970 schreef:
Nou in ieder geval is goedgereden Laag Diep en Rond NIET met trekken! Zelfs niet met terugwerking!

Dat weet ik, maar ook dan blijven dezelfde nadelen (in MIJN ogen dan dus!) van kracht.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:25

Ik ben blij met het artikel en dank QQQQ voor de vertaling. Alleen al om te weten dat ik niet alleen sta in mijn waarneming en analyse. Kinnesinnen bij de rechter over een paar woordjes doet niets af aan de essentie. En de waarde daarvan is dat discussies over rijkunstige principes en methodieken in de openbaarheid gevoerd mogen en moeten worden. Alles in het belang van het edele dier en daarmee het behoud van de paardensport.