"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:05

Thanks!

Dan snap ik het. Niks moeilijks aan...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:15

Aqua8horse schreef:
Helaas moet ik dus constateren dat jullie bar weinig begrijpen van wat ik beschrijf. Ik rijd mijn paard in balans(op 4 benen Zep), dus met schwung, tact en impuls met niet meer dan 2 ons druk op de teugel. Zoals ik al gegeven heb is het geen zware lichamelijke belasting. Bovendien zie je de hulpen die ik gef in ieder geval niet of nauwelijks.

Nee natuurlijk geef je nooit dezelfde ho hulp.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:39

Katja schreef:
Aqua8horse schreef:
Maar wij zien niet het verhaal erachter dus wat er door je gedachte schoot....er zal vast een link zijn.

Maar ik ben best benieuwd welke hulpen je volgens de Go & Ho leer gebruikt om aan te geven dat je wil gaan wenden.

OPM: Ik heb het hier dus over de voorbereidende hulp en niet over de hulp zelf

Er is geen voorbereidende hulp denk dat daar het grote verschil zit.

Die is er wel : visualisatie & gedachtenkracht.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 04-08-05 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

megamouse

Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:42

en een overgang van stap naar draf dan!!! gooien jullie dan ook de teugels een tel los omdat je geen druk op de teugels mag hebben omdat het dan ook tegenstrijdig is been en teugeldruk?????

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:44

Ja. Je 'opent' als het ware de weg naar hetgeen waar het paard naar toe moet gaan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:04

Ja klopt, zo leer ik het nu ook duidelijk. En dan is het niet echt losgooien, maar gewoon geen druk hebben. Je hand een fractie naar voren doen.

Ik merk het zelf altijd zo: heb ik teveel druk op de teugels dan maakt mijn paard zo'n "hupje" met aandraven. Heb ik mijn hand goed weg dan doet ze dat niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:59

Katja schreef:
Aqua8horse schreef:
Maar wij zien niet het verhaal erachter dus wat er door je gedachte schoot....er zal vast een link zijn.

Maar ik ben best benieuwd welke hulpen je volgens de Go & Ho leer gebruikt om aan te geven dat je wil gaan wenden.

OPM: Ik heb het hier dus over de voorbereidende hulp en niet over de hulp zelf

Er is geen voorbereidende hulp denk dat daar het grote verschil zit.

En dan rest mij de vraag: en de hulp zelf dan volgens het Go & Ho principe?

Wat ik mezelf trouwens nog afvraag nav Anky met PB, omdat we hier alleen een moment opname hebben. Hoe vaak heeft Anky voor die foto al geprobeerd om een nette overgang te rijden? En lukte het na die foto wel? Degene die de foto gemaakt heeft, zal dat toch wel gezien hebben. Ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:02

Wat je op de foto ziet heeft niets te maken met een overgang, denk ook niet dat het haar idee was uberhaupt een overgang te rijden of oefenen. Het is een reactie van een paard dat voor het beeld al een half uur prachtig loopt maar voor het gevoel van de ruiter continu probeert de overhand in het tempo te nemen en steeds een pas harder wil lopen dan de bedoeling is. En tja, dan moet je wel eens anders ingrijpen dan "schatje hou eens op"...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 21:47

De theorie die ik ontwikkeld heb is een sluitende theorie. Dat betekent dat die theorie net zo duidelijk is als 1+1=2. Met deze therapie krijg ik alle paarden die problemen hebben weer goed. Van ernstige problemen tot minder ernstig zolang de oorzaak maar een niet medische oorzaak is.
Het gevolg is dat ik met geen enkel paard wat ik rijd problemen heb. Sterker nog de eigenaren voelen direct een verbetering. Dit zijn dus ervaringen dat betekent voor de goede orde dat dat dus ook daadwerkelijk gebeurd is!!!
Als ik mijn paard rijd, kan je niet een zien welke hulpen ik geef en wanneer terwijl je wel ziet dat het paard wat anders doet. Dat heeft alles te maken met het natuurlijk bespelen van het lengte en het breedte evenwicht van het paard. Door de balans die dan ontstaat, hoef je de hulpen maar minimaal te geven. Mijn paard is temperamentvol als ik met haar rijd, maar ik hoef gelukkig niet zo in te grijpen zoals dat op de foto wordt getoond. Mijn paard kijkt ook blij en werkt heel duidelijk met mij mee.

Ik ben het met je eens Mireille 1970 "schatje werk eens mee " werkt natuurlijk niet. Dat is bij mij ook helemaal niet aan de orde. Het is mij dus een raadsel waarom men dat denkt?

Ik vind de ontwikkeling die ik hier op bokt zie een trieste ontwikkeling. Is er iemand die het anders doet dan de grote meerderheid dan kan dat allemaal niet, en gaat men er voor het gemak maar van uit dat dan alles ook niet negatiever kan.

Nou heb ik daar geen problemen mee, maar ik vind het wel een merkwaardige ontwikkeling. Gelukkig weet ik zelf heel goed wat ik kan en wat ik kan bereiken. Uiteraard heb ik ook nog de vele voorbeelden uit de praktijk die daar het levend bewijs van zijn.

Denken jullie nu echt dat ik al jaren hetzelfde beweer, mensen heb uitgenodigd om te komen kijken en het te ervaren omdat ik er zelf helemaal niets van begrijp en kan om zo mijn eigen vonnis te tekenen?

Wel nee, dat zou toch wel heel erg dom zijn, vinden jullie ook niet?

Gelukkig zijn er ook een groot aantal bokkers en mensen die wel begrijpen wat ik bedoel zonder het ervaren te hebben. En gelukkig heel veel mensen die de waarde er wel van inzien. Met z'n allen zijn wij de lachende derde!

Ik heb geen problemen met mijn paarden en ik heb ook geen dierenarts nodig. De mensen die met problemen kwamen zijn zonder problemen en uitermate tevreden weg gegaan. Geloven jullie dan zoals jullie het graag willen zien. De waarheid is echter anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:53

Aqua8horse schreef:
Dat betekent dat die theorie net zo duidelijk is als 1+1=2.

Dat is geen theorie, maar een axioma.

Maar bovendien is een theorie, totdat deze bewezen is, toch vooral maar een theorie.
(En bewijzen kan alleen door goed opgezet, controleerbaar wetenschappelijk onderzoek, op een voldoende grote populatie met voldoende spreiding, en dubbelblind gecontroleerd, NIET door heel vaak te herhalen dat het echt waar is)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 23:05

Aqua, het is werkelijk bijzonder jammer dat je nog nooit een poging hebt gedaan om in het Olympisch Team te komen - als ruiter of als trainer, want dan zouden we eindelijk die Duitsers eens kunnen verslaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:18

Aqua dit verhaal heb ik al heel vaak van je gelezen alleen leg je helemaal niets uit. Je houdt het allemaal heel vaag en geheimzinnig. Ik kan jou redelijk goed uitleggen wat ik doe om mijn paard in evenwicht op de achterhand te krijgen. Er zijn boeken vol geschreven over hoe je een paard recht kunt richten en verzameld kunt rijden. Ik kan (nog) helemaal niets met jou theorie omdat ik niets weet over de werkwijze. En ik, als zogenaamd wetenschapper, zie graag wat meer onderbouwing voordat ik iets aanneem.

Ik had een heel specifieke vraag. Hoe kan het dat jij een paard leert te lopen in een bepaalde houding/ zijn lijf op een bepaalde manier te gebruiken in een paar minuten terwijl dat bij mij en de meeste mensen en paarden met mij een lang proces van herhalen en voelen en herhalen is?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:22

Het go & ho zou nu niet werken bij mijn paard. Het zou hem teveel uitnodigen op de kop te gaan lopen. Wij werken op een andere manier naar die lichtheid toe. Ach, gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

al gebruik ik liever niet dezelfde weg als aqua,...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 09:21

Deze methode biedt inderdaad de mogelijkheid om bv het Duitse Team te verslaan, dat heb jij heel goed begrepen Kendra!!!

Shadow0: Het is wel degelijk een theorie. Het maakt namelijk de bewegingen van het paard logisch inzichtelijk en dat is ook heel eenvoudig wetenschappelijk te bewijzen. Overigens ook in de praktijk is het bewijs al lang geleverd en dat is voor mij en een heleboel anderen voldoende.

poll013: wat voor jou vaag en als geheimzinnig klinkt, klinkt voor ons logisch. Maar aan wie ligt dat dan? Er is namelijk niets geheimzinnigs aan en vaag is het ook helemaal niet. Je kan het vergelijken met 1+1=2 en zo simpel werkt het gewoon.
Jouw vraag kan ik heel eenvoudig beantwoorden, dat kan ik omdat ik een techniek heb ontwikkeld waarbij je het paard leert dragen. En inderdaad dat lange proces van herhalen kan je dan gewoon overslaan!!! Je bespeelt het evenwicht van een paard op een natuurlijke manier. Hierdoor blijft het vertrouwd voor het paard en pakt hij het op als lichaamseigen. Je kan het principe precies vergelijken met het duwen tegen een mens. Als ik tegen jou aanduw op je schouder, ga je meteen je balans herstellen omdat je niet wil omvallen. Heb je dat geleerd dan??? Nee, natuurlijk niet dat is gevolg van je natuurlijke evenwicht. Dat doe je namelijk altijd. En dat is precies het geval met het leren dragen. Ik rijd de paarden die ik rijd dus door het vriendelijk en natuurlijk bespelen van hun natuurlijke evenwicht!!!! En dat eefect is geweldig!!!

Anouki: dat is ook precies waar Go & HO naar uitnodigd. Dat komt omdat je met dat principe het natuurlijke evenwicht van het paard juist verstoord. Daarom zijn die paarden ook rennerig, dwars en opstandig. Maar wat zou jij doen als je voordurend het idee hebt dat je gaat vallen???? En dan met man en macht probeer jeals paard om dat evenwicht te herstelllen om dan vervolgens direct weer opnieuw dat te moeten doen...en dat telkens weer!!! Ja, daar wordt niemand vrolijk van. En dat vind ik dus een onnodige (onbewuste omdat mensen de diepere theorie erachter niet begrijpen) vorm van dierenkwelling.
Het is mijn mening en die vrijheid heb ik. Ik spreek hiermee niemand persoonlijk aan.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:35

Kan iemand simpel uitleggen wat Go/Ho is, wat het doel is, hoe je dit bereikt ? Als Go/Ho weergeeft wat het is, lijkt het erg op een remproef. Gewoon even om er zeker van te zijn dat we hetzelfde bedoelen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 05-08-05 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:36

Aqua, ik wil je niet aanvallen, maar die reactie as gevolg van een duwtje tegen je schouder heeft lang niet ieder mens... Er zijn wel degelijk mensen bij wie dat getraind moet worden en dan heb ik het niet alleen maar over gehandicapten of mensen na een cva (herseninfarct), maar ook gewone mensen... Zo zullen er paarden zijn die met 'het duwtje tegen de schouder' zichzelf herstellen, maar ook paarden die dat niet kunnen en die je ermee zal moeten helpen... En dan gaat het toch echt niet zo vanzelf als jij het voorspiegelt...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:41

Citaat:
poll013: wat voor jou vaag en als geheimzinnig klinkt, klinkt voor ons logisch. Maar aan wie ligt dat dan? Er is namelijk niets geheimzinnigs aan en vaag is het ook helemaal niet. Je kan het vergelijken met 1+1=2 en zo simpel werkt het gewoon.
Jouw vraag kan ik heel eenvoudig beantwoorden, dat kan ik omdat ik een techniek heb ontwikkeld waarbij je het paard leert dragen. En inderdaad dat lange proces van herhalen kan je dan gewoon overslaan!!! Je bespeelt het evenwicht van een paard op een natuurlijke manier Hierdoor blijft het vertrouwd voor het paard en pakt hij het op als lichaamseigen. Je kan het principe precies vergelijken met het duwen tegen een mens. Als ik tegen jou aanduw op je schouder, ga je meteen je balans herstellen omdat je niet wil omvallen. Heb je dat geleerd dan??? Nee, natuurlijk niet dat is gevolg van je natuurlijke evenwicht. Dat doe je namelijk altijd. En dat is precies het geval met het leren dragen. Ik rijd de paarden die ik rijd dus door het vriendelijk en natuurlijk bespelen van hun natuurlijke evenwicht!!!! En dat eefect is geweldig!!!

Het spijt me heel erg hoor maar nu ben ik het onderhand beu!

Je herhaalt alleen maar dat het geweldig is, dat jij er heel goed in bent en dat je het maar raar vind dat wij het niet begrijpen. Ondertussen proberen wij jou precies uit te leggen wat wij doen met onze zit/ teugel/ been hulpen om het paard te laten doen wat wij van hem vragen. Ik ben nog nergens tegen gekomen hoe jij dat nou aanpakt en wat daar stapsgewijs de gevolgen van zijn.

Verder heb ik nog een tip voor je, Neem contact op het de Universiteit in Wageningen of Utrecht. Zei zullen zeker zeer geinteresserd zijn om jou theorie wetenschappelijk te onderzoeken, zeker als deze zo revolutionair is. De contactpersoon in Wageningen kan ik zo voor je navragen als je wil.

Overigens zijn sceptisie niet perse je vijanden. Alleen mensen die niet meteen gaan dwepen met beweringen zonder enige mogelijkheid om deze te staven. Beschouw mij maar als heel sceptisch.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 05-08-05 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 09:42

Jacksel: Jij zou toch moeten weten dat het een aangeboeren reflex betreft!! Wat je wel moet ontwikkelen uiteraard. Maar een paard waar je op kan zitten kan al staan en lopen en die heeft zijn evenwicht al ontwikkeld.
En de paarden waar jij het over hebt, lijken mij nou niet het meeste geschikt om te berijden, als ze er al zijn zoals jij beschrijft, denk je wel?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:44

Ik vind dat deze methode juist niet uitnodigt om het evenwicht te verliezen Aqua. Ik denk zelfs dat voor een goed evenwicht bij het paard, de ruiter juist niet teveel zelf aan de balans bij het paard moet werken. Het paard moet dat zelf gaan ontdekken en vinden. Go & Ho is imo daar best een goede methode voor.

Ik zit echt niet elke pas te drijven of in die mond te "rammelen". Dat noem ik niet ondersteunen maar storen. Stille hand, stil, wakend been.

Go & ho werkt gewoon niet bij ieder paard en/of iedere ruiter.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:53

Maar hoe zit het nou met die wending ?

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:09

Aqua8horse schreef:
Deze methode biedt inderdaad de mogelijkheid om bv het Duitse Team te verslaan, dat heb jij heel goed begrepen Kendra!!!.

Ik lees al een tijdje mee, maar ik ga nu toch ook reageren.

Aqua, mag ik vragen waarom het nederlandse team dan nog niet zo rijdt? Ik mag aannemen dat het nederlandse kader bij je staat te springen om les te krijgen omdat dit zo geweldig is!!

Welke ruiters in het A of B kader rijden volgens jouw systeem?
Zijn er in het Duitse A kader ook ruiters die volgens jouw systeem rijden of bij jou lessen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:11

Om even een voorbeeld te geven van want ik beschouw als een uitleg van een methode: hier een omschrijving van hoe ik mijn paard op het achterbeen zet.
Ik stap eerst gewoon voorwaarts, zonder aan de teugels te komen. Als hij dan uit zichzelf voorwaarts stapt pak ik de teugels op, zorg ik ervoor dat die voorwaartse energie behouden blijft wacht tot hij vanzelf wat zakt met het hoofd en de rug iets omhoog brengt. Dan maak ik hem los in zijn nek en rug door wat stelling te vragen, een pasje te wijken en wat schoudervoor te rijden, alles in een lage lijn met behoud van de voorwaartse impuls. Als dat allemaal moeiteloos verloopt neem ik hem wat terug op mijn zit (stiller zitten), drijf ik eventueel bij en laat hem iets tegen mijn hand aanlopen. Hij moet dan gaan zoeken naar een nieuw evenwicht; een dat verder naar achter ligt.
Mijn paard is niet erg bergop gebouwd en gaat dus eerst kijken of hij dat niet op kan lossen door zijn hoofd naar beneden te brengen of zijn neus eruit te drukken (hij probeert zich dus weer lang te maken). HIerbij biedt ik weerstand met mijn hand. Soms gaat hij nog wat opzij met zijn kont. Dat vang ik op door zijn voorhand weer voor de achterhand te plaatsen. Dit alles duurt vaak maar een paar passen. Dan voel je iets gebeuren achter het zadel, Zijn rug komt omhoog, de kont zakt en je voelt het achterbeen krachtiger en ruimer ondertreden. De voorhand wordt lichter en hij maakt ook daar ruimere passen. Et Voila; een paard in balans op de achterhand.

Kijk het gaat niet in drie zinnen maar je kunt redelijk uitleggen wat ik doe en wat daarbij gebeurt.
NU zou ik de aqua methode ook eens zo uitgelegd willen zien, al is het maar een klein deel van het geheel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:19

Anouki: dat komt omdat je de theorie niet begrijpt. Hoe kan ik een paard anders iets leren waar anderen jaren op moeten trainen?

Ik ga er ook helemaal niet van uit dat jij dat doet hoor!!!

Go & Ho is voor geen enkel paard goed maar dat is mijn mening.

Stennisje: Vraag je dat aan mij? Zo ja, wat bedoel je precies?

anne7: Lijkt het jou ook niet handiger dat je deze vragen stelt aan het Nederlands team?

Het is allemaal nog nieuw en dat heeft altijd tijd nodig. Zo gaat het immers altijd met nieuwe dingen, tcoh Anne7

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:19

Anouki: dat komt omdat je de theorie niet begrijpt. Hoe kan ik een paard anders iets leren waar anderen jaren op moeten trainen?

Ik ga er ook helemaal niet van uit dat jij dat doet hoor!!!

Go & Ho is voor geen enkel paard goed maar dat is mijn mening.

Stennisje: Vraag je dat aan mij? Zo ja, wat bedoel je precies?

anne7: Lijkt het jou ook niet handiger dat je deze vragen stelt aan het Nederlands team?

Het is allemaal nog nieuw en dat heeft altijd tijd nodig. Zo gaat het immers altijd met nieuwe dingen, denk je ook niet Anne7

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:24

Er zijn verschillende soorten van evenwicht. Voor evenwicht moet het systeem aan een aantal voorwaarden voldoen. Voldoe je niet aan de voorwaarden, dan kan er geen sprake zijn van evenwicht.

Voor evenwicht geldt dat:
1. de inwerking van alle krachten ontbonden in 3D richtingen in elke richting totaal nul zijn.
2. de momenten (kracht x arm) die in alle 3D richtingen werken totaal nul zijn.

Als iemand tegen mijn schouder duwt, houdt een reflex (kracht) de invloed van het duwen zoveel mogelijk tegen. We (ik en degene die duwt) vallen niet om als de inwerking van alle krachten en momenten weer nul zijn. Als ik terwijl iemand op mijn schouder drukt in exact dezelfde houding (ook in andere houding) wil blijven staan, dan moet daarvoor kracht en koppel (met moment) ontwikkeld worden. Het geheel (ik en de duwer/duwster) kunnen in evenwicht zijn. Het betekent wel dat in mijn lijf spieren aangespannen en losgelaten moeten worden om de kracht en het koppel te kunnen laten ontstaan.
Ik kan een nieuw evenwicht vinden, maar er is kracht en koppel (moment) voor nodig. Omdat deze inwerking niet harmonisch is, zou als dit vaak gebeurt (duwen tegen mijn schouder) een ongelijke spierontwikkeling het gevolg zijn.

De periode na de lagere school ligt al een poosje achter me, maar direct na dit niveau worden dit soort zaken al uitgelegd. Ja er is sprake van een hernieuwd evenwicht, maar dat wordt anders in stand gehouden dan wanneer niemand tegen m'n schouder drukt.....

Ik zie dus geen harmonische spierontwikkeling ontstaan in dit voorbeeld en ook geen harmonische bewegingen

Even terug naar het paard: een paard houdt zijn evenwicht voornamelijk met de hals (en het hoofd aan het uiteinde), dat geheel werkt als balanceerstok. Door de hoofd / halshouding te veranderen worden veranderingen in het evenwicht (en zwaartepunt) gecompenseerd. In de balanceerstok is nauwelijks spierontwikkeling nodig voor deze functie. Als je de werking van hoofd en hals uitschakelt voor deze funktie, dan kan het paard zijn balans ook anders vinden. Een paard in de vrije natuur kan dat ook, maar zal dit naar alle waarschijnlijkheid niet doen.

Een paard kan alleen harmonisch bewegen als de spierontwikkeling harmonisch is bij de anatomie van het paard. Als er disharmonie is, kan er bij een bewegingsdier als het paard geen sprake van harmonische bewegingen zijn.

Ik kan er zoals gewoonlijk natuurlijk helemaal naast zitten.

mijn 2 centen
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 05-08-05 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt