Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Lielle schreef:Q, ga je nog in op mijn reactie? En laat je nog foto's zien van wat jij een goedgaand paard vindt?
Dan kunnen we verder in de discussie
)
) QQQQ schreef:Zep (hè, net weg): Wat wil je met die foto's? Zet een spanjaard op 'n spaans paard en dus is het klassiek? Zei al eerder dat ik de Soto niet HET voorbeeld voor klassiek vind. Ik vroeg naar foto's van dezelfde combinaties die jij eerder liet zien in iets anders dan uitstrekken.
Abby: Ik zeg niet "Theresa zegt, DUS is het waar". Dat maken jullie ervan. Ben het ook niet persé met elk woord eens. Wel met de strekking van die dingen die ik op bokt naar voren breng. Ook is de Theresa-site niet mijn enige bron.
Ook met klassieke meesters ben ik het niet altijd eens en ook dat lees ik kritisch! Hou dus maar eens op met op de persoon spelen en kom met nuttige argumenten voor discussie. DanQ
QQQQ schreef:Die "puntsgewijze" analyse van je? Nee, je hebt het jezelf te makkelijk vanaf gemaakt. Doe een keer beter je best dan one-liners.
het past niet in jouw verhaal dus je reageert niet. Ik haal nl jouw aannames onderuit, lijkt me on topic genoeg. Maak de jouwe eerst maar eens hard ipv semi-objectieve kreten neer te zetten.
, dan kun je twee dingen doen. Een is dat je wellicht iets duidelijker moet zeggen waar je het wel of niet mee eens bent. Verder kun je misschien overwegen om ook eens met een andere bron dan deze dame te komen.

Lusitana schreef:Dank je wel. Ik denk niet dat dit soort persoonlijke aanvallen thuis horen in een discussie.
abby"]
QQQQ: als wij ervan maken dat jij altijd zegt dat Theresa gelijk heeft![]()
, dan kun je twee dingen doen. Een is dat je wellicht iets duidelijker moet zeggen waar je het wel of niet mee eens bent. Verder kun je misschien overwegen om ook eens met een andere bron dan deze dame te komen.
[/quote]
Wees gerust, dat doe ik al regelmatig.
Ben heeeel duidelijk in het zeggen waar ik het wel of niet mee eens ben volgens mij.
[quote="Mies7"]
Anky is het ultieme voorbeeld van LDR en heeft de paarden tijdens de proef toch wel met de neus voor de loodlijn.... Het gaat erom dat je weet waar je mee bezig bent. Een paard dat constant achter de loodlijn loopt of op die manier gereden wordt gebruikt z'n rug sowieso veel minder; ten eerste is hij daartoe anatomisch gezien op dat moment niet toe in staat en ten tweede onttrekt hij zich juist gemakkelijker aan het correcte ruggebruik doordat het paard overdreven afbuigt in de hals waardoor de rug vastgezet kan worden.
Ik zou zeggen... bestudeer Das Gymnasium des Pferdes eens goed!!!
[/quote]
Anky's proeven zijn niet altijd voor de loodlijn en zei is ook degene die de regel wil zien aangepast.
Exact: In het Gymnasium (kijk Abby, andere referentie) staat hier ook een heel uitgebreid stuk over. De wervelkolom werkt het beste als alle onderdelen maximaal contact maken en dat is in de natuurlijke, opgerichte houding met de neus voor de loodlijn. Bij teveel halsbuiging worden de raakvlakken in de halswervels kleiner, waardoor dus o.a. hulpen niet meer zo direct door kunnen vloeien (hier werd wellicht eerder op gedoeld met de opmerking over de halve ophouding
).
[quote="Kafue"]
http://www.theodorescu.de/bilder/renais ... .jpg[/img]
Monica theodorescu met Fleur Renaicance neusje er keurig uit.
[/quote]
Sorry, maar is echt achter de loodlijn. Door het omhoogkomen van de voorkant schijnbaar op de loodlijn.
[quote="Kafue"]
Deutsche Meisterschaft 1974 mit "Wessex" in Hamburg Ulla Salzgeber
Neusje eruit
[/quote]
Doet 't niet
[quote="Kafue schreef:
Kyra Kyrklund met matador
Lielle"]
:)* het past niet in jouw verhaal dus je reageert niet. Ik haal nl jouw aannames onderuit, lijkt me on topic genoeg. Maak de jouwe eerst maar eens hard ipv semi-objectieve kreten neer te zetten.
[/quote]
Als ik het hard maak valt er niet veel meer te discusseren, wel![]()
![]()
[quote="Lielle"]
[quote]
FEI reglementen zijn duidelijk. Paard moet met de neus vóór de loodlijn lopen. Na druk van professionele ruiters is hier “of òp de loodlijn” aan toegevoegd, iets waar klassieke trainers als van Loon fel tegen geprotesteerd hebben. FEI reglement is geschreven met de klassieke richtlijnen als fundament.
[/quote]
prima, maar te beperkt. Er staat meer in die reglementen..
[/quote]
Nuttige opmerking, kunnen we echt veel mee. Zou triest zijn als er niet meer in stond.
[quote="Lielle"]
[quote]Veel van de huidige topruiters trainen hun paarden mbv LDR. Opvallend is het aantal paarden dat zelfs in de wedstrijden op het hoogste niveau met uitzondering de neus voor de loodlijn houden. Vrij consequent blijven de neuzen achter de loodlijn (pol ook meestal niet hoogste punt) en mag je blij zijn als de neus eens aan de loodlijn komt. De jury maalt er niet naar.
[/quote]
Jouw mening, niet gestaafd door bewijs hier.
[/quote]
Basis van discussie. Kom maar langs met jouw mening (en je harde bewijzen natuurlijk) zodat er een dialoog gecreerd kan worden. Zo gaat dat met discussies.
[quote="Lielle"]
[quote]Nu komt de vraag van een deel van de huidige top om die regel “voor de loodlijn” maar te schrappen. Rede heeft iets weg van “onze paarden zijn dè toppaarden. Ze zijn zó goed getraind en zo gespierd dat ze niet voor de loodlijn kùnnen lopen!”. Dit klinkt als turners die zeggen:”Wij zijn zo goed en springen zo hoog, dat we niet binnen de lijntjes kùnnen blijven, dus dat mag niet meer afgestraft worden.”
[/quote]
idem.
[/quote]
Idem dus.
[quote="Lielle"]
[quote]Met de kap die erop getraind wordt (we kijken even alleen naar hals ontwikkeling) maakt een paard veel indruk. Het zou kunnen dat ie daardoor fysiek niet meer in staat is die neus eruit te krijgen. Het kan ook puur aan de ruiter liggen, maar aangezien die zo kundig zijn, gaan we er maar vanuit dat daar het probleem niet zit.
[/quote]
speculaties.
[/quote]
Goh. Ligt aan het paard of aan de ruiter. Meer opties? Speculaast u maar mee dan!
[quote="Lielle"]
[quote]Met functionele bespiering, niet persé dikke bespiering. De extreme halzen die men tegenwoordig zo beloont in de dressuur hebben meer weg van bodybuilding: Spieren voor de show! Dik, maar niet persé krachtig en functioneel, nee, ze zitten vaak in de weg.
[/quote]
voorlopig zie ik hier geen bewijs van. Zie ook mijn foto's.
[/quote]
Ging over de botjebouwers. Of dat bij de paarden misschien ook zo is, daar gaat deze discussie dus mede over.
[quote="Lielle"]
[quote]Zit de dikke, met LDR getrainde hals het paard dusdanig in de weg dat die neus er niet meer uit gereden kan worden?
[/quote]
conclusies jouwerzijds dat die spieren door LDR komen. Ferro met zijn enorme kap werd zeker niet LDR gereden![]()
[/quote]
Hebben we het ook al over gehad: Verschillen per paard. Het gaat niet om de hengstenkap, maar om de spieren.
[quote="Lielle"]
[quote]Zo ja: Is het paard dan wel zo atletisch als wij het willen hebben? Zo nee: waarom is het dan zo onmogelijk de neus er tijdens de wedstrijden uit te rijden?
[/quote]
dat vind ik een leuke vraag. Noukie geeft iig een deel van een antwoord, soms kies je voor lossigheid in het hele lijf boven die heilige LL.
[/quote]
Zou leuk zijn als jij dan de rest van 't antwoord had gegeven. Of was dit 'm al?
[quote="Lielle"]
[quote]
Paarden zijn wat veranderd, door dressuurgerichte fok etc, maar niet dusdanig dat dit het verschil verklaard. Er zijn ook ruiters die het wel voor elkaar krijgen, maar die scoren toch vaak opvallend lager (op elk niveau). Rijden die per definitie slechter of lopen ze gewoon wat achter op de mode?
[/quote]
fundering?
[/quote]
Van wat? Dat de evolutie de laatste 30 of zo jaar niet zó snel is gegaan? Of dat van de scoring? Daar stel ik een vraag over, dus daar mag JIJ op antwoorden.
[quote="Lielle schreef:Kortom, jij beweert hier eea:
- achter de LL rijden in de ring scoort en voor de LL rijden scoort niet
- een zware hals komt door LDR
Verder zie ik niets terug komen over show versus functionaliteit (Noukie's antwoord doet dat dus wel), wel een hoop kritiek op LDR en die heilige LL dus. Kortom, als ik niet over LL wil praten, ben ik hier snel uitgediscussieerd.
Ik wil best een discussie aangaan over wat zwaar moet wegen in de ring, en de LL discussie hoort daar idd bij, net zoals lossigheid, vertrouwen, plezier, gedragenheid, en noem nog maar wat dingen. Maar dan stel ik ook voor om dat IRL te doen, kunnen we meteen de discussie over die prachtige oude foto van de vorige bladzijde voeren.
Noukie schreef:ik ga niet die hele discussie meer lezen, want dat wordt me een beetje teveel, alle zinnige dingen zijn zo'n beetje wel gezegd en alleen de LDR'ers komen voor zo ver ik nog zie met nuttige argumentatie (don't blame me if I'm wrong, zoals ik zeg, ik heb niet alles meer gelezen)
MAAR: mij laatste post wordt ongeveer tot de grond toe afgezeken (ipv netjes met ONDERBOUWDE argumenten weerlegd) BEHALVE als ik noem dat mijn paard door een (aangeboren?) rugprobleem alleen via LDR nog lekker getraind kan worden en dan ineens is het helemaal stil vanauit het klassieke front...stoer hoor
QQQQ schreef:Achter de LL wordt onvoldoende bestraft.
runningkawa schreef:Knap hè![]()
Maar laat ik nu het idee hebben dat meer mensen dit wel zien
Maar wat vind je er nu van?
Klassiek op die manier
En ik was pas op pagina 1 op het woord lipizaner
), anders niet in orde. QQQQ schreef:Heb die post zeker gemist.
Ik zeg: JIJ kan je paard alleen via LDR nog lekker trainen. Een goede klassieke trainer zou hem vast ook prima kunnen trainen (zeg niet dat ik het zou kunnen, ken je paard nieteens). Alternatief zou een klassieke trainer zo'n paard wellicht NIET trainen (afhankelijk van de ernst van het probleem).