artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:04

De reden van slofgebruik is bij een ieder anders en vaak niet met elkaar te vergelijken .....
Van het voorjaar b.v. reed de bondscoach op een hengstenshow op het losrijterrein ook de hengsten suk voor stuk los met een slof.
Waarom ?
Ieder geval niet omdat het hem ontbreekt aan rijkunst.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:07

Uiteraard............. dat is het uigangspunt...... maar als dat niet werkt dan moet je toch even iets meer inkomen.

Ik ben het absoluut eens met wat je zegt, maar ik weet ondertussen dat er bijvoorbeeld paarden zijn die zich compleet afsluiten voor de ruiter, en dan heb je dat stukje extra met mijn leeftijd wel nodig.....

dat is niet zozeer een rijtechinisch probleem als meer een verreden probleem of een probleem met jonge paarden....... of paarden die goed getraind zijn en in een stapfase zitten door een blessure...

De slof werkt dan niet in als hulpteugel als zodanig, maar meer als geestelijk ondersteuning van de ruiter......... slechts in hele enkele gevallen wordt de slofteugel aangenomen en inderdaad als begrenzer ingezet, maar dat is minimaal

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:12

Toevallig rijd ik op dit moment twee paarden die zich afsluiten voor de ruiter doordat ze verreden zijn geweest. De één erger dan de ander, maar op beide moet ik ècht geen slof gaan gebruiken want ze sluiten zich juist af omdat ze voorheen met vééls te sterke hulpen gereden werden. Hoe sterker ik in kom, hoe meer ze zich afsluiten. Een slof zou fataal zijn.

Magique: de bondscoach kan geen rijkunst ontzegd worden, menig ander GP-ruiter ook niet. Velen gebruiken de slof met regelmaat, net als de bamboestok. De ene gaat er echter fijner mee om dan de andere, wat de reden van het gebruik ook is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:16

Het is dus maar net hoe je die slof gebruikt Haha! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:20

Hoe je hem ook gebruik en waarom je hem ook gebruikt, het is op het moment van gebruik áltijd een versterking van de teugelhulpen. En die gebruiken de meeste mensen al veels te veel, te vaak en te sterk....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:24

Hmmm, die slof hangt er dus duidelijk niet voor niets om. Alleen al het gewicht van de teugel zorgt ervoor dat mijn paard meer zijn hoofd naar beneden houdt. Dus in dat oogopslag, ja zal de slof altijd een werking hebben. Maar in de situaties die ik heb geschets is dat ook wel zeer wensenlijk, naast het 'tussen de oren effect'.
Verder ben ik ook van mening dat een slof niet een rijtechnisch probleem oplost en zie een enkele keer het ook verkeerd gebruikt worden. Ken zelfs een instructeur die meerdere leerlingen voorstelde de gewone teugels te verwijderen en alleen te rijden op slof Boos!. Dacht eerst dat het een geintje was, tot ik de verreden paarden onder ogen kreeg. Tjonge, dat dat inderdaad nog bestaat, je zou dit soort instructeurs moeten aanklagen voor dierenmishandeling. En daarbij de leerlingen ook, die geloven en geloofden hem echt blind..... Hij schijnt nog steeds zo te werken...

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:37

Aimee schreef:
De ene gaat er echter fijner mee om dan de andere, wat de reden van het gebruik ook is.

Maar dat is toch met alles zo ?
Meeste ruiters hebben echt geen slof nodig om zijn paard te verzieken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:42

Inderdaad Magique, die slof zorgt er alleen maar voor dat het paardenleed nóg erger is.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:44

Het kán dus het leed helpen versterken Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:46

En dat vergeet A. Voorn in het artikel zomaar even te vermelden.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:32

cissie schreef:
Ik heb de slof vroeger ergens anders voor gebruikt, nm. voor het beter over de rug kunnen rijden, mijn paard raakt door nare ervaringen in het verleden erg gespannen als hij over zn rug moet lopen, ik heb toen onder begeleiding en later ook thuis een periode met slof gereden om hem over deze drempel heen te helpen, toen hij daar overheen was heb ik het slof gebruik afgebouwd en was er niks meer an de hand.

Ik heb daar instructie voor. We zijn nu anderhalf jaar verder en de basis zit er nu vrij goed in. En ik weet dat die daar nu in blijft omdat we het op eigen krachten hebben gedaan. Mijn paard kan weer op mij vertrouwen.

Als je paard nare ervaringen hebt gehad moet je het vertrouwen weer terug krijgen. Dit gaat meestal niet met een paar maandjes of weekjes.
En de slof vind ik daar persoonlijk ook geen goed hulpmiddel bij. Ik kan ook zo de slof pakken om mijn paard er flink doorheen te rijden, maar het geeft mij veel meer voldoening als ik het met mijn eigen hulpen ook naar ontspanning kan rijden.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:32

Ik heb zelf gemerkt hoe het is om een jaar lang met slof te rijden en het werkt echt niet!!! Me pony is in dat jaar alleen maar dingen vergeten ipv dat ze door de slof dingen bij heeft geleert. Mensen die met slof rijden zijn gewoon te lui om zichzelf druk te maken en een uur lang hard te trainen.

Trouwens ik heb iid na dat jaar die instructrische gebigt en ben nu met een goede instructrische bezig! en ik kan je zeggen het gaat nu fantastisch en ik leer elke week er weer meer bij *LOL*

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:14

CrOsSgIrL schreef:
Ik heb zelf gemerkt hoe het is om een jaar lang met slof te rijden en het werkt echt niet!!! Me pony is in dat jaar alleen maar dingen vergeten ipv dat ze door de slof dingen bij heeft geleert. Mensen die met slof rijden zijn gewoon te lui om zichzelf druk te maken en een uur lang hard te trainen.

Daar had je een jaar voor nodig? Met je onderste zin, beledig je mensen alleen, omdat dit helemaal niet waar is. Misschien geldt dit voor jezelf?
Iedereen zegt 'mits goed gebruikt' maar wat is goed gebruikt? En zoals al gezegd is, het is voor iedereen blijkbaar anders..Ik dacht erover na om een slof te gebuiken omdat mijn paard nogal kijkerig is, en als hij goed loopt, hoort hij weer wat en alle ontspanning is *weg*. Misschien met een slof zou ik hem dus bezig kunen HOUDEN, maar echt niet door zijn neus naar zijn borst te trekken Verward . Dat moet ik juist niet doen, omdat dat deze al snel de nieging heeft om kort te lopen. Maar goed, ik vind dat je wel van alles een marteltuig kan maken, sporen, zweepjes, bitjes, alles. Niet alleen de slof. Met de slof kan dat alleen extreem makkelijk, en daarom denkt iedereen daar meteen aan. Wat dacht je van mensen die wondjes door hun zachte, (dus geen puntige wielletjes) sporen maakt. Nee dat is aardig. En dan kun je zeggen, 'moet ie maar luisteren' tja en hetzelfde geldt voor de slof. Iemand die het gebruikt, heeft blijkbaar een reden (en dan zeg ik geen goede reden) bedacht om het te gebruiken, die goed genoeg was voor hem. Maar ik ben er wel mee eens dat je niet meteen een crimineel bent als je het gebruikt. Wel ben je best dom als je het voor een langere tijd gebruikt (muv blessures ed) omdat je paard 'gewoon niet naar beneden wil!'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:19

Skitter schreef:
Daar had je een jaar voor nodig? Met je onderste zin, beledig je mensen alleen, omdat dit helemaal niet waar is. Misschien geldt dit voor jezelf? '

Ik heb ervoor gekozen dat zinnetje te negeren Haha! Haha! Haha! Haha! Mij als een luie ruiter bestempelen Verward Clown

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:21

Oops Nou ja, ik ging ervan uit dat dit niet voor iedereen het geval was, nou ja, als je lui bent, vind ik dat zelf niet echt een goed reden om met slof te rijden....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:24

Ik bedoelde dat ik het helemaal eens ben met jouw eerste zin Haha! Haha! Haha! En toen ik de bijdrage van Crossgirl las, dacht ik bij mezelf........ LAAT MAAR, niet reageren Haha! Haha! Haha!

Raar hoor om slofgebruikers, luie ruiters te noemen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:02

gijsenkim schreef:
Raar hoor om slofgebruikers, luie ruiters te noemen

Een oordeel zonder uitleg, zou je dat misschien wel willen doen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:05

Ik snap je even niet Aimee......... graag iets duidelijker.

Is het raar vinden dat iemand slofgebruikers luie ruiters noemt een oordeel zonder uitleg????????

fiedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:06

Ach mensen ga toch lekker freestylen.... pest je paard niet zo, en doe jezelf een plezier!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:10

Nee Kim, je vind het raar dat slofgebruikers luie ruiters worden genoemd. Maar je geeft geen uitleg wáárom je dat dan raar vind... daar ben ik wèl benieuwd naar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:12

En je vindt het niet raar dat slofgebruikers lui worden genoemd (zonder uitleg!!)??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:13

Als er dan eerst eens uitgelegd wordt WAAROM slofgebruikers luie ruiters zijn, dan kunnen we al een heel stuk verder Haha! Haha! Haha!

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:19

fiedel schreef:
Ach mensen ga toch lekker freestylen.... pest je paard niet zo, en doe jezelf een plezier!

Pesten, wie heeft het nu weer over pesten ???

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:24

Dat slofgebruikers lui zijn was een oordeel van CrOsSgIrL, daar gaf ze deze uitleg aan mee:

CrOsSgIrL schreef:
Mensen die met slof rijden zijn gewoon te lui om zichzelf druk te maken en een uur lang hard te trainen.

Daarop gaf Kim de reactie dat slofruiters níet lui zijn, maar zonder uitleg. Daar ben ik dus benieuwd naar.

Dat ik die uitleg wil weten, wil toch helemaal niet zeggen dat ik sofgebruikers inderdaad lui vind.... Verward

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:26

Datgene dat jij van crossgirl quote is helemaal geen uitleg, maar een onderdeel van het oordeel. Aangezien slofgebruik en de tijd en de intensiviteit van het trainen naar mijn idee geheel los van elkaar staat vind ik het ook nergens op slaan.