Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lovely schreef:Sorry, maar ik begrijp de bedoeling van je bericht niet zo goed. Ik heb niet beweerd dat een paard iets uit zichzelf doet, als je dat eruit begrepen hebt, dan snap je dus gewoon niet wat ik bedoel.
Lovely schreef:Met jonge paarden moet je dus wat oppassen, die hebben vaak de lichaamsbeheersing niet om zich te verzamelen. Als ze wel zoiets aanbieden, dan is dat mooi, dan weet je dat dat later (!) goed van pas komt.

Anoukie schreef:Ik vind dat gefilosofeer dus een hoop slap gelul, een paard kan als veulen al piafferen etc. is allemaal al zo vaak gezegd. Er wordt in dit topic dus wederom weer gezegd dat paarden dingen uit zichzelf kunnen
Miss_Petit schreef:Volgens mij is het de hoofdmoot van dit forum discusseren en filosoferen?
Iedereen zijn eigen mening.
.Miss_Petit schreef:Volgens mij is het de hoofdmoot van dit forum discusseren en filosoferen?
Iedereen zijn eigen mening.
Lovely schreef:
Levy, dat is zeker belangrijk. Een paard leert door de jaren heen lichaamsbeheersing en hij leert met zijn kracht om te gaan. Forceren heeft geen zin want afgedwongen verzameling is helemaal geen verzameling en dus leidt dat alleen maar tot slijtage.
Levy schreef:+:)+
deze lichaamsbeheersing, met daarbijkomend feit dat hij het gewicht van de ruiter erbij krijgt, kan alleen bereikt worden met beleid van de ruiter.
Lovely schreef:Beleid inderdaad, maar de lichamelijke resultaten komen bij het paard vandaan, vandaar dat ik altijd zeg dat een paard zich verzamelt (en niet dat de ruiter een paard verzamelt, ruiters verzamelen misschien wel paarden, maar dan hebben ze er gewoon veel).

Lovely schreef:In de praktijk zijn we geen van allen ook maar half zulke perfecte ruiters als op papier. Verdamd ik maak fouten, gosh, hang me!
Anoukie schreef:Beter lezen graag.
Het gaat over een specifiek gefilosofeer:
Al dit gefilosofeer over hoe een paard moet lopen en hoe dat moet voelen fysiek en emotioneel is allemaal erg mooi,...
Dus geef ik aan dat ik dat gefilosofeer een hoop slap gelul vind. En dat is dus mijn mening. Ik val daarbij niemand persoonlijk aan of af.

Levy schreef:Een hele collectie??
Een paard verzamelt inderdaad, maar een paard kan tot die verzameling komen door het beleid van en door hulp van een ruiter.
Zonder die begeleiding en training onder leiding van een ruiter, komt het paard er niet toe zich te verzamelen. Met me eens of niet?
. Dus: de ruiter zorgt dat het paard zich verzamelt.
. Levy schreef:Fouten maken is menselijk en hoort bij het leerproces, maar het zou wel een heel stuk schelen als er wat vaker nagedacht zou worden voordat dingen daadwerkelijk werden gedaan.
Dus in mijn optiek is filosoferen dan nog niet zo'n slecht iets.
Levy schreef:Maar de praktijk wijst anders uit volgens jou??
Mopje, ik houd nog steeds van je, maar ga nu wel even met je discussieren
Dat mag, maar ik bedoel heeeel specifiek dat ik me in dit topic erger aan de mensen die zeggen dat je een paard zonder teugels kunt rijden (op dezelfde of zelfs een betere manier als/dan met teugels) en dat achter de loodlijn rijden slecht, fout en stout is etc. Dat vind ik zo uitgekauwd en achterhaald, dat vind ik slap gelul. Anoukie schreef::D Dat mag, maar ik bedoel heeeel specifiek dat ik me in dit topic erger aan de mensen die zeggen dat je een paard zonder teugels kunt rijden (op dezelfde of zelfs een betere manier als/dan met teugels) en dat achter de loodlijn rijden slecht, fout en stout is etc. Dat vind ik zo uitgekauwd en achterhaald, dat vind ik slap gelul.
Hier ben ik het dus wel helemaal mee eens, dat probeer ik dus te zeggen:
"Een paard verzamelt inderdaad, maar een paard kan tot die verzameling komen door het beleid van en door hulp van een ruiter.
Zonder die begeleiding en training onder leiding van een ruiter, komt het paard er niet toe zich te verzamelen."
Als wij niets doen, doen zij ook niets.