waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:24

Als ik op mn poný zit hoef ik ik m echt niet hard in zn mond te trekken om m aan de teugel te krijgen ofzo, 2 lichte 'trillinkjes' en je been eraan en tis zover. Dat stadium a/d teugel is relatief makkelijk. Maar echt t ronde en meer opgerichte kost me wel wat meer tijd en energie. Daar begin ik dan ook niet gelijk mee als ik ga rijden, eerst zorgen dat ie lekker rond loopt en dan later daarvan uit meer oprichting. Meer dansen zeg maar. Daar gebruik ik de teugels heel licht bij. Ik drijf aan en vang op met mn zit luistert hij niet genoeg naar mn zit dan geef ik licht een ophoudinkje, van hallo luister je even Knipoog

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:26

Lovely schreef:
Sorry, maar ik begrijp de bedoeling van je bericht niet zo goed. Ik heb niet beweerd dat een paard iets uit zichzelf doet, als je dat eruit begrepen hebt, dan snap je dus gewoon niet wat ik bedoel.

Ik heb het niet specifiek over jouw mening, maar ik reageerde hierop:
"Al dit gefilosofeer over hoe een paard moet lopen en hoe dat moet voelen fysiek en emotioneel is allemaal erg mooi, maar in de realiteit geldt nog steeds het principe van 'geen gelul in de krul' het allermeest."

Ik vind dat gefilosofeer dus een hoop slap gelul, een paard kan als veulen al piafferen etc. is allemaal al zo vaak gezegd. Er wordt in dit topic dus wederom weer gezegd dat paarden dingen uit zichzelf kunnen. Jij hebt het specifiek over verzamelen gehad, dat paarden dat uit zichzelf kunnen doen (beter gezegd, doen, of begrijp ik het weer verkeerd?).

En SP zegt dat hier dus ook: ik zou ook graag een magische manier van rijden willen leren waarbij ik alleen een poep hoef te laten en een groen paard gaat piafferen, zonder enige training.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:26

Lovely schreef:
Met jonge paarden moet je dus wat oppassen, die hebben vaak de lichaamsbeheersing niet om zich te verzamelen. Als ze wel zoiets aanbieden, dan is dat mooi, dan weet je dat dat later (!) goed van pas komt.

Je kunt ook teveel gebruik maken van dat aanbieden, en dan is er geen later meer Haha!
Ook belangrijk denk ik.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:31

Anoukie schreef:
Ik vind dat gefilosofeer dus een hoop slap gelul, een paard kan als veulen al piafferen etc. is allemaal al zo vaak gezegd. Er wordt in dit topic dus wederom weer gezegd dat paarden dingen uit zichzelf kunnen

Volgens mij is het de hoofdmoot van dit forum discusseren en filosoferen?

Iedereen zijn eigen mening.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:33

Miss_Petit schreef:

Beter lezen graag Lachen.

Het gaat over een specifiek gefilosofeer:
Al dit gefilosofeer over hoe een paard moet lopen en hoe dat moet voelen fysiek en emotioneel is allemaal erg mooi,...

Dus geef ik aan dat ik dat gefilosofeer een hoop slap gelul vind. En dat is dus mijn mening. Ik val daarbij niemand persoonlijk aan of af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:34

Anoukie, ik bedoel alleen maar te zeggen dat een paard zichzelf verzamelt op de juiste aanwijzingen, doordat ie die kant op wordt geleid. Het is imo niet zo dat een ruiter een paard verzamelt door op wat knoppen te drukken en zo wordt er helaas wel vaak over gedacht. Verzameling is iets wat een paard aanbiedt als je hem de mogelijkheid geeft en hij doet het met zijn lijf. Het heeft dus ook sterk te maken met lichaamsbeheersing en de manier waarop het paard zijn lijf gebruikt. Met betere africhting begrijpt men elkaar beter en is het punt makkelijker te vinden, dat is het leerproces.

Levy, dat is zeker belangrijk. Een paard leert door de jaren heen lichaamsbeheersing en hij leert met zijn kracht om te gaan. Forceren heeft geen zin want afgedwongen verzameling is helemaal geen verzameling en dus leidt dat alleen maar tot slijtage.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:35

Miss_Petit schreef:

Bovendien lijkt mij filosoferen een goede aanzet tot dingen daadwerkelijk doen.
Wanneer ik een probleem heb met een paard, kan ik daar in elk geval uren, dagen, nachten over nadenken en filosoferen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:36

Lovely schreef:

Levy, dat is zeker belangrijk. Een paard leert door de jaren heen lichaamsbeheersing en hij leert met zijn kracht om te gaan. Forceren heeft geen zin want afgedwongen verzameling is helemaal geen verzameling en dus leidt dat alleen maar tot slijtage.

OK dan!
deze lichaamsbeheersing, met daarbijkomend feit dat hij het gewicht van de ruiter erbij krijgt, kan alleen bereikt worden met beleid van de ruiter.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:37

Anoukie schreef:

Al dit gefilosofeer over hoe een paard moet lopen en hoe dat moet voelen fysiek en emotioneel is allemaal erg mooi,...

Maar de praktijk wijst anders uit volgens jou??
Mopje, ik houd nog steeds van je Haha!, maar ga nu wel even met je discussieren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:41

Levy schreef:
+:)+
deze lichaamsbeheersing, met daarbijkomend feit dat hij het gewicht van de ruiter erbij krijgt, kan alleen bereikt worden met beleid van de ruiter.

Beleid inderdaad, maar de lichamelijke resultaten komen bij het paard vandaan, vandaar dat ik altijd zeg dat een paard zich verzamelt (en niet dat de ruiter een paard verzamelt, ruiters verzamelen misschien wel paarden, maar dan hebben ze er gewoon veel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:42

Levy schreef:
Mopje, ik houd nog steeds van je Haha!, maar ga nu wel even met je discussieren Haha!

In de praktijk zijn we geen van allen ook maar half zulke perfecte ruiters als op papier. Verdamd ik maak fouten, gosh, hang me!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:44

Lovely schreef:
Beleid inderdaad, maar de lichamelijke resultaten komen bij het paard vandaan, vandaar dat ik altijd zeg dat een paard zich verzamelt (en niet dat de ruiter een paard verzamelt, ruiters verzamelen misschien wel paarden, maar dan hebben ze er gewoon veel).

Een hele collectie?? Haha!

Een paard verzamelt inderdaad, maar een paard kan tot die verzameling komen door het beleid van en door hulp van een ruiter.
Zonder die begeleiding en training onder leiding van een ruiter, komt het paard er niet toe zich te verzamelen. Met me eens of niet?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:47

Lovely schreef:
In de praktijk zijn we geen van allen ook maar half zulke perfecte ruiters als op papier. Verdamd ik maak fouten, gosh, hang me!

Fouten maken is menselijk en hoort bij het leerproces, maar het zou wel een heel stuk schelen als er wat vaker nagedacht zou worden voordat dingen daadwerkelijk werden gedaan.
Dus in mijn optiek is filosoferen dan nog niet zo'n slecht iets.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:55

Anoukie schreef:
Beter lezen graag Lachen.

Dus geef ik aan dat ik dat gefilosofeer een hoop slap gelul vind. En dat is dus mijn mening. Ik val daarbij niemand persoonlijk aan of af.

Denk dat ik net met goed verloop de basisschool afgerond heb Haha!
Tis alleen hoe ik het opvat Knipoog

Maar daar het toch om, meningen?

Door dat gefilosofeer is wel ooit wel 'jouw manier' van rijden ontstaan, er was denk niet ineens iemand die dacht, hey laten we het eens zo doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:10

Levy schreef:
Een hele collectie?? Haha!

Een paard verzamelt inderdaad, maar een paard kan tot die verzameling komen door het beleid van en door hulp van een ruiter.
Zonder die begeleiding en training onder leiding van een ruiter, komt het paard er niet toe zich te verzamelen. Met me eens of niet?

Ja tuurlijk, anders stond ie gewoon in de wei te grazen Haha!. Dus: de ruiter zorgt dat het paard zich verzamelt.
klaar Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:12

Levy schreef:
Fouten maken is menselijk en hoort bij het leerproces, maar het zou wel een heel stuk schelen als er wat vaker nagedacht zou worden voordat dingen daadwerkelijk werden gedaan.
Dus in mijn optiek is filosoferen dan nog niet zo'n slecht iets.

Neuh, in wezen niet. Maar het eist wel een kritische opstelling en dat mist bij heel erg veel mensen heel erg. Ik vind dat je altijd kritisch moet zijn en moet analyseren wat er gebeurt, nadenken over waarom etc.
Als andere uiterste van: 'hij doet het niet'.

Anoukie

Levy schreef:

Haha! Dat mag, maar ik bedoel heeeel specifiek dat ik me in dit topic erger aan de mensen die zeggen dat je een paard zonder teugels kunt rijden (op dezelfde of zelfs een betere manier als/dan met teugels) en dat achter de loodlijn rijden slecht, fout en stout is etc. Dat vind ik zo uitgekauwd en achterhaald, dat vind ik slap gelul.

Hier ben ik het dus wel helemaal mee eens, dat probeer ik dus te zeggen:
"Een paard verzamelt inderdaad, maar een paard kan tot die verzameling komen door het beleid van en door hulp van een ruiter.
Zonder die begeleiding en training onder leiding van een ruiter, komt het paard er niet toe zich te verzamelen."

Als wij niets doen, doen zij ook niets.

Kriel

Lovely schreef:
Ja tuurlijk, anders stond ie gewoon in de wei te grazen Haha!. Dus: de ruiter zorgt dat het paard zich verzamelt.
klaar Haha!.

Punt.............?? Ook niet leuk...... Scheve mond

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:17

Ik zie dat dat net ook al "overeengekomen" is. Dat maakte ik eerst niet op uit jouw posts Lov, maar ik ben het dus wel met je standpunt eens.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:17

Levy schreef:
Punt.............?? Ook niet leuk...... Scheve mond

Niets meer te discussieren?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:18

Anoukie schreef:
:D Dat mag, maar ik bedoel heeeel specifiek dat ik me in dit topic erger aan de mensen die zeggen dat je een paard zonder teugels kunt rijden (op dezelfde of zelfs een betere manier als/dan met teugels) en dat achter de loodlijn rijden slecht, fout en stout is etc. Dat vind ik zo uitgekauwd en achterhaald, dat vind ik slap gelul.

Hier ben ik het dus wel helemaal mee eens, dat probeer ik dus te zeggen:
"Een paard verzamelt inderdaad, maar een paard kan tot die verzameling komen door het beleid van en door hulp van een ruiter.
Zonder die begeleiding en training onder leiding van een ruiter, komt het paard er niet toe zich te verzamelen."

Als wij niets doen, doen zij ook niets.

Mwoah, er schijnen anders Jomanda's zat rond te lopen op Bokt die hun paard alleen maar in hoeven te fluisteren wat ie moet doen, en ze doen het ook nog.
Maar alle gekheid op een stokje.
Wat betreft dat achter de loodlijn rijden, en blah blah wat er achteraan komt, vind ik nog steeds niet uitgekauwd eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:18

Anoukie schreef:
Ik zie dat dat net ook al "overeengekomen" is. Dat maakte ik eerst niet op uit jouw posts Lov, maar ik ben het dus wel met je standpunt eens.

Dat was het enige wat ik bedoelde. Misschien verwarde je mij met de teugellozen Verward.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:19

Lovely schreef:
Dat was het enige wat ik bedoelde. Misschien verwarde je mij met de teugellozen Verward.

Haha! geniaal woord...."teugellozen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:23

In normaal Nederlands is het 'tomeloos', toom.... optoming...... hoofdstel..... teugels...............

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:24

Maar in gewoon Nederlands is ie niet zo leuk.....Haha!