Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Aqua8horse"]
Ik kan er echt uren over duur praten omdat het allemaal logisch te verklaren is..
[/quote]
[quote="Aqua8horse"]
Dat is een hele goede vraag want dat kan ik nog steeds niet zo onder woorden brengen.
Ik kan het dus niet onder woorden brengen, ik kan het alleen uitvoeren.
Ik weet ook niet wat het is, het is meer een gevoel Ik kan het dus niet onder woorden brengen, ik kan het alleen uitvoeren.
[/quote]
Dat is nogal tegenstrijdig niet! Is het nou logisch of een niet te beschrijven gevoel?
[quote="Aqua8horse"]
Ik doe dan iets met mijn zithulp waardoor het paard volgens een natuurkundige wet gestimuleerd wordt om die spieren te gebruiken die hij nodig heeft om mij te dragen.( zoiets als ik iemand om wil drukken gaat hij tegen hangen om niet tev allen) ..
[/quote]
Welke natuurkundige wet? En wat doe je precies met je zit? Je zit erop en dan, zit je links rechts, zwaar, licht?
Elk paard met ruiter "draagt" zijn berijder toch?
[quote="Aqua8horse schreef:De paarden bewegen allemaal met schwung en tact en de impuls is eenvoudig te onderhouden omdat het paard zichzelf stimuleert de achterhand te gebruiken..
Appie schreef:Dit gebeurt natuurlijk in de meer hogere klassen. Tenminste, als een parcoursbouwer eerlijk bouwt houdt hij hier rekening mee. In dit geval moet je dus weer meer met je gewicht werken, waardoor het paard dus evengoed in de juiste galop landt.

) maar je begrijpt het principe wat ik als voorbeeld gaf toch wel? Een natuurlijk instinct, dus een natuurlijke reactie op iets wat je voelt. Nee, ik ben het zeker niet met je eens dat elk paard zijn ruiter draagt. Natuurlijk zit hij erop en draagt hij je, maar dat is een heel ander soort dragen als ik bedoel. Van het dragen wat ik bedoel worden ze zonder enige moeite vrijwel uitzichzelf nageeflijk. Dat is in mijn ogen een enorm verschil met het gewone dragen,zal ik maar zeggen. Veel mensen moeten keihard werken aan nageeflijkheid en om het paard daar te houden: tenminste dat is mijn ervaring terwijl dat dus niet nodig hoeft te zijn
Dat ervaar ik iedere keer aan de paarden. En zo makkelijk kan het werkelijk zijn
Natuurlijk wordt naarmate de training vordert het paard sterker, maar dat is logisch. Toch laten die paarden die verandering duidelijk zien en voelen. Zoals ik al eerder beschreven heb. Het is dus echt het begin en daar heb je geen jaren training voor nodig, is mijn ervaring. En ik kan je zonder meer verzekeren dat de paarden net zo lopen als bij Nelly
Overigens was dit wel een reacties naar aanleidng van ik weet niet hoeveel pagina's die ik gemist had. Het was een soort samenvatting. Maar ik zal er aan denken, ok?

Gustav Steinbrecht"]
De ruiter moet bij het schouderbinnenwaarts daarom vaak bij wijze van uitzondering de buitenteugel en het buitenbeen krachtiger laten inwerken en zelfs zijn gewicht meer naar de buitenzijde verleggen
[/quote]
Gewicht naar buiten om de schouder naar binnen te bewegen. Als hij zijn binnenbeen vergeet wendt het paard dus gewoon af
Precies volgens het principe wat ik steeds probeer uit te leggen.
[quote="Gustav Steinbrecht schreef:Uiteindelijk zal hij bij het correct en goed bevestigde schouderbinnenwaarts eigenlijk geen zichtbare hulpen meer hoeven geven. De zachte inwerking naar opzij van de buitenteugel geeft dan leiding aan de voorhand en de lichte hang naar binnen van de ruiter is dan al voldoende om de achterhand zijwaarts te drijven.
Lielle schreef:Scum, ik kan de schets van de KNS wel lezen, ik zal het even voor je neerzetten.
http://www.paardensport.nl/uploads/down ... .jpg[/img]
start rechtdoor
1: oxer
rechtsom, diagonaal op
2: steil
linksom, lange zijde
3: oxer
gebroken lijn 14+13 meter
paarden 7 galopsprongen
pony's in de categorie CD 8 galopsprongen
4: steil
linksom, diagonaal
5: oxer
rechtsom, lange zijde, op 20 meter van de omheining staat
6: steil
rechte lijn lengte 24,5 meter
paarden 6 galopsprongen,
pony's in de categorie CD 7 galopsprongen
7: oxer
rechtdoor finish

Romkabouter schreef:@Lielle: Over dat schouderbinnenwaarts zit wat in, maar zoals het er staat lijkt het alsof de schouder naar binnen wordt gezet met die hulp. Maar dan heb ik het verkeerd gelezen.
) Citaat:Over je probeersels: Dat het stroef voelt is logisch. Jij bent het niet gewend en het paard ook niet. Vooral zo'n ver gevorderd paard zal het vreemd vinden, omdat het hem anders geleerd is. Misschien ben je ok wat teveel gaan hangen of wat dan ook. Misschien iets om bij de volgende cross samen te bekijken
Maar ik kijk morgen ook nog eens met onze eigen paarden (op M niveau) Alleen heb ik tot op heden niet uit de verhalen hier en mijn ervaring gisteren er een voordeel uit gehaald, dus ik denk dat ik het maar bij het vertrouwde ga houden
lekker conservatief gewoon
Citaat:Ik het springen: Je hebt alvast de wending in gekeken, maar de bedoeling was eigenlijk dat je volkomen rechtuit zou gaan rijden. Met dat je kijkt in de richting die je wilt, geef je voor het paard al aan welke kant je op gaat. Je paard anticipeert daar uitstekend op

Citaat:Je gewicht iets bewegen zal hij minder als hulp beschouwen, omdat hem geleerd is de galop te pakken die past bij de aankomende wending. Dus probeer om zuiver rechtuit te rijden en dan hetzelfde te doen. Ook geen stelling vragen of wat dan ook dus
Ook iets op bij de volgende cross samen te bekijken
Of misschien voor jou om in een cross te proberen
Samsam"]
Om extra te draven met veel schwung, verzameling en goed op het achterbeen moet een kracht hebben die jaren training vergt en niet in 10 minuten kan worden verkregen. Je kan mij niet vertellen dat je een ongetrainde voorbeensloffer in 10 minuten super op het achterbeen extra rond kan laten draven! Was het maar zo makkelijk! In elk geval niet wat ik voor ogen heb met op het achterbeen en schwung!
[/quote]
[quote="a8h schreef:Ik ga je helemaal niets vertellen, maar ik denk toch dat de werkelijkheid zo is Dat ervaar ik iedere keer aan de paarden. En zo makkelijk kan het werkelijk zijn

Citaat:Ik heb hier een heeeeel dik boek liggen over inspanningsfysiologie en wat er zo'n beetje centraal staat is dat er energie nodig is om spieren te kunnen laten aanspannen en dus kracht te kunnen laten leveren. De energie in ongetrainde spieren is zeer beperkt en de tijd waarin deze spieren kracht kunnen leveren is dus kort. Door training kan deze tijd verlengd worden. Wat jij voelt als dragen zou kunnen kloppen de eerste tientallen seconden, maar ik denk dat je daarna een ongedwongen ontspannend (in jouw visie, sommigen die jou bezig hebben gezien zijn het hier niet mee eens, ik kan hier niet over oordelen) paard voelt dat desondanks nog steeds behoorlijk stuwt ipv draagt. En dat nog steeds stuwen is niet erg, omdat je van hieruit telkens kleine stukjes ietjes kunt laten dragen (er is immers ontspanning) om zo het uithoudingvermogen van de 'dragende' spieren te vergroten.
Romkabouter schreef:Nou, dan vraag ik me af hoeveel parcoursen jij hebt gezien
No offence, maar twee dezelfde wendingen achter elkaar is de normaalste zaak van de wereld
In B en hoger
Verder is deze discussie weer een uitgelopen op een "hoe kunnen we A8H weer eens lekker in de tang nemen"
Erg jammer, dan hoeft het voor mij niet meer.
Ow ja A8H, probeer je verhalen wat kort te houden.
Is echt niet te lezen zo
Aqua8horse schreef:Maar Appie, bij hoeveel mensen is de basis voor verbetering vatbaar? En dat jij denkt dat het onmogelijk is, respecteer ik. De praktijk laat mij alleen wat anders zien. Ook blijven de paarden in de wending nageeflijk, behouden ze impuls en blijven ze bewegen met schwung en tact. Dat kan toch echt alleen als een paard in balans is, volgens mij.
Romkabouter schreef:En ook geen dubbelsprong over de diagonaal dus
Blijf er weinig over van een parcours.
En ik ben nog steeds niet met je eens dat een paard automatisch wisselt boven de sprong. Dat de neiging er is, ok, maar geen automtisme. En zeker niet als het paard een goede sprongtechniek heeft.
(en nee, ik ga hier niet zitten tekenen
)