ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:33

Lovely schreef:
Schwung is wat anders dan impuls als je het mij vraagt.

Impuls is door de ruiter opgewekte voorwaartse drang of iets in die richting, hoe zou je schwung willen definieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:35

Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat het gewicht in je handen dan gelijk is namelijk.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:42

runningkawa schreef:
Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat het gewicht in je handen dan gelijk is namelijk.

dan heb je ongelijke aanleuning, ongelijke aanleuning is ook aanleuning

even voor de vuist weg mijn rijtje:
tact is allerbelangrijkste en bij alles wat je doet moet je proberen de tact te behouden, vandaar op nr 1
ontspanning, het over de rug zijn is nodig om verder te kunnen met het paard, op nr 2
pas als het paard ontspannen is kan je aanleuning vragen
als je aanleuning hebt dan komt de impuls erbij (zonder aanleuning zou de impuls wegvloeien)
pas als je bovenstaande punten hebt kan je werken aan rechtrichten omdat je daarbij ontspanning nodig hebt, aanleuning en impuls. Zonder 1 van deze is het gewoonweg niet mogelijk om een paard recht te richten.
Als het paard rechtgericht is kan je gaan werken aan de verzameling.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:48

Ik vind het persoonlijk wel heel erg moeilijk om bijvoorbeeld die tact te behouden, vooral als ik ook heel erg hard werk aan het 'voor/aan het been zijn'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:03

Citaat:
dan heb je ongelijke aanleuning, ongelijke aanleuning is ook aanleuning

Zo kun je het ook weer zien :0

maar ga weer muggeziften Tong uitsteken

Zonder ontspanning kun je bij veel paarden geen takt houden.
Voorbeeld mijn eigen huppeltrutje
Die loopt te krabbelen als hij gespannen is en nergens takt en regelmaat te bekennen.
Is hij ontspannen, kan ik pas verder Lachen

Ik denk dat het rijtje gewoon allemaal belangrijk is, zonder het 1 gewoon niet het ander.
En aan veel dingen werk je tegelijk, dus staat er niks op 1, maar veel op 1 Lachen

(we leuk om over te discusieren, zet je lekker aan het denken met wat je allemaal aan het uitvoeren bent daarboven Lachen )

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:35

Daar kan ik me helemaal invinden..

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:35

astridh schreef:
Impuls is door de ruiter opgewekte voorwaartse drang of iets in die richting, hoe zou je schwung willen definieren.

Impuls = schwung, het betekent dat er een ruimtewinnende, tactmatige voorwaartse beweging is vanuit de achterhand.

En de tact moet altijd gehandhaafd blijven, ongeacht het tempo. En wat RK zegt, eigenlijk blijft bij alles ontspanning de basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:38

De 10 onlosmakelijk met elkaar verbonden aspecten:
1- ontspanning
2- recht richten
3- aanleuning
4- takt
5- impuls
6- durchlassigkeit
7- cadans
8- schwung
9- verzameling
10- oprichting

volgens mij kun je de eerste 5 in willekeurig elke volgorde van jezelf eisen, maar komen de laatste 5 dingen meestal pas later in de africhting naar voren. Verzameling is dus niet altijd een punt van aandacht, maar impuls wel, om maar even een voorbeeld te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:40

Astrid, impuls heb je al nodig om weg te stappen bij wijze van spreken, terwijl schwung het meer compleet door het lijf bewegen, het swingende is. In mijn ogen dan he. Niet elk paard heeft van zichzelf erg veel aanleg voor schwung, maar impuls moet er wel altijd zijn. Schwung wordt bijvoorbeeld in de basisproeven niet beoordeeld, maar impuls weer wel.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:44

Naar mijn idee zijn impuls en schwung precies hetzelfde. Impuls onstaat namelijk door goed gebruik van de achterbenen en deze beweging zet zich dan voort door het hele lichaam. Het zijn dus m.i. geen aparte termen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:52

Impuls is imo de stuwende beweging vanuit de achterhand, schwung vind ik altijd 'het beetje extra' dat het geheel 'swingend' maakt. Zoals Lovely al zegt, in de basisproeven wordt er niet beoordeeld op schwung, terwijl er al in de L1 naar de impuls gekeken wordt.
Zoals jij het stelt is schwung een gevolg van impuls en dat klopt imo ook, maar het is dus niet hetzelfde.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:07

De meeste manegepaarden laten zich op verzoek netjes in stap of draf zetten - maar dat geeft voor mij niet het beeld wat ik heb bij impuls
Zo vind ik tact en cadans ook wel in dezelfde richting zitten hoor, dit rijtje van 10 heeft voor mij een aantal dubbelingen, of beter gezegd het is een verfijning. Voor mezelf vind ik het rijtje van 6 voldoende aandachtspunten geven.

Gas, remmen en sturen is voor mij het inrijden. Vervolgens komt de gewenningsfase, daarin zijn voor mij de eerste 3 punten van belang, die zoals RK al zegt min of meer bij elkaar horen, belangrijk is te weten dat het 1 niet goed is zonder het ander, maw als je voor je idee aanleuning hebt en de tact is niet in orde dan klopt er iets niet en moet je een stapje terug doen:
Takt
Losgelassenheit
Aanleuning

Als bovenstaande punten in orde zijn (kwestie van enkele weken) ga je de volgende fase in om het paard te ontwikkelen, daarin zijn onderstaande onderdelen zeer belangrijk:
Losgelassenheit
Aanleuning
Schwung
Rechtrichten
Natuurlijk moet de tact hierbij bewaard blijven.

In het gevorderde stadium - het 2e stadium duurt iets langer dan een paar weken, bij de meeste paarden toch zeker wel een jaar - wordt de nadruk gelegd op:
Schwung
Rechtrichten
Verzameling.

Om in de sfeer van dit topic te blijven zou je kunnen zeggen dat balans gelijk is aan tact. M.a.w. het paard kan zich onder de ruiter staande houden, loopt in 3 gangen in de rondte met een regelmatige gang zonder zijn balans te verliezen. Dit paard hoeft nog niet rechtgericht te zijn. Als de vraag was geweest eerst tact dan oefeningen of oefeningen om tact te verkrijgen dan had ik het eerste gekozen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:09

Justy schreef:
Impuls is imo de stuwende beweging vanuit de achterhand, schwung vind ik altijd 'het beetje extra' dat het geheel 'swingend' maakt. Zoals Lovely al zegt, in de basisproeven wordt er niet beoordeeld op schwung, terwijl er al in de L1 naar de impuls gekeken wordt.
Zoals jij het stelt is schwung een gevolg van impuls en dat klopt imo ook, maar het is dus niet hetzelfde.

Nee, maar ik bedoel dat je deze 2 termen niet los van elkaar kan zien en ik had het gevoel dat sommige dat wel deden.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:06

astridh schreef:
schwung is niet per definitie door de ruiter opgewekt, dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:24

Appie schreef:
Naar mijn idee zijn impuls en schwung precies hetzelfde. Impuls onstaat namelijk door goed gebruik van de achterbenen en deze beweging zet zich dan voort door het hele lichaam. Het zijn dus m.i. geen aparte termen.

Impuls ontstaat tussen de oortjes in eerste instantie.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:27

Ik heb bij Fitzroy voorgereden tijdens de jurycursus en toen had mijn paard niet voldoende impuls - hij had wel degelijk looplust (iets te veel op dat moment Haha! ) maar volgens de cursusleider was dat niet te verwarren met impuls want dat is door de ruiter opgewekt -je ziet Fitz, ik heb opgelet

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:45

Lovely schreef:

Verklaar je nader?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:51

Appie"]
[quote="Lovely schreef:

Verklaar je nader?
[/quote]

Impulsen gaan altijd via de hersenen, ook bij paarden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:56

astridh schreef:
Ik heb bij Fitzroy voorgereden tijdens de jurycursus en toen had mijn paard niet voldoende impuls - hij had wel degelijk looplust (iets te veel op dat moment Haha! ) maar volgens de cursusleider was dat niet te verwarren met impuls want dat is door de ruiter opgewekt -je ziet Fitz, ik heb opgelet

Staat niet in het disciplinereglement, bovendien wordt impuls regelmatig verkeerd beoordeeld.

"Impuls is de benaming voor het doorgeven van een ijverige en energieke, goed gecontroleerde, stuwende
activiteit, opgewekt vanuit de achterhand, die het atletische vermogen van het paard benadrukt. Het
optimale beeld komt tot uiting in een soepel en verend ruggebruik dat de verbinding vormt tussen een
vriendelijk contact met de mond van het paard en de hand van de ruiter.
Snelheid heeft op zich niets van doen met impuls; het resultaat hiervan is meestal het afvlakken van de
bewegingen. Een zichtbaar kenmerk van impuls is een meer uitgesproken ondertreden van de achterhand
in een gelijkmatige, niet stotende, beweging. Als de achtervoet van de grond komt, moet de hak
eerst voorwaarts bewegen en niet worden opgetrokken, maar zeker niet achterwaarts komen. Een belangrijk
onderdeel van impuls is de tijd van het zweefmoment ten opzichte van de tijd van het grondmoment;
met andere woorden meer uitdrukking in de gangen, er van uitgaande dat er een duidelijk
verschil is tussen de verzamelde draf en de Passage."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:01

Appie schreef:
Verklaar je nader?

Wat begrijp je er niet aan??? We kunnen hier namelijk ellenlange verhandelingen gaan houden over het hoe en wat van impuls, hoe zeer impuls zichtbaar moet zijn in het achterbeen en in hoeverre Gribaldi('s) aan dat beeld voldoet/n. Allemaal leuk en aardig, maar impuls heeft heel erg te maken met werklust en daar speelt ook een geestelijke factor mee. Iedereen weet heus wel hoe een fijn verend, ruim bewegend en zich met kracht en souplesse van de grond af drukkend dier eruit ziet, dat is geen kunst. Er zijn ook een heleboel mensen die denken dat ze zelf thuis zo'n paard hebben (gekocht voor minder dan 2 ton). Hoe het technisch allemaal moet is niet lastig om te onthouden. Maar hoe breng je een paard zover??? Je eerste invalshoek is geestelijk en daar ligt de deur naar het achterbeen enzovoort. Behalve bij paarden die zonder een moment van aarzeling het achterste van hun tong laten zien op het minste verzoek, maar zo'n paard heb ik niet en ik denk dat er op bokt maar weinig mensen zijn die wel zo'n paard hebben.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:21

Lovely schreef:
Wat begrijp je er niet aan??? We kunnen hier namelijk ellenlange verhandelingen gaan houden over het hoe en wat van impuls, hoe zeer impuls zichtbaar moet zijn in het achterbeen en in hoeverre Gribaldi('s) aan dat beeld voldoet/n. Allemaal leuk en aardig, maar impuls heeft heel erg te maken met werklust en daar speelt ook een geestelijke factor mee. Iedereen weet heus wel hoe een fijn verend, ruim bewegend en zich met kracht en souplesse van de grond af drukkend dier eruit ziet, dat is geen kunst. Er zijn ook een heleboel mensen die denken dat ze zelf thuis zo'n paard hebben (gekocht voor minder dan 2 ton). Hoe het technisch allemaal moet is niet lastig om te onthouden. Maar hoe breng je een paard zover??? Je eerste invalshoek is geestelijk en daar ligt de deur naar het achterbeen enzovoort. Behalve bij paarden die zonder een moment van aarzeling het achterste van hun tong laten zien op het minste verzoek, maar zo'n paard heb ik niet en ik denk dat er op bokt maar weinig mensen zijn die wel zo'n paard hebben.

Ja, dat is erg logisch. Alles, maar dan ook alles, begint uiteindelijk bij het psychische aspect van paarden. Dat kan ik zelf ook niet genoeg benadrukken.
Maar ik dacht dat we het even alleen over het technische aspect hadden, want ik krijg vaak het gevoel dat sommige mensen bepaalde termen door elkaar gooien. Uiteindelijk kan je wel bij elke discussie zeggen dat alles vanuit de oren moet komen, maar dan heb je geen discussie meer Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:27

Appie, een heleboel termen liggen in elkaars verlengde en het een is dus een vervolg op het ander. Impuls is imo een voorloper van Schwung. Ik heb geen GP materiaal opstal staan en ik ben dus met kleine veranderingen en kleine tekenen van schwung al tevreden. Ik heb het al druk genoeg met impuls ontspanning (dat is hetzelfde als losgelatenheid) rechtgerichtheid en takte enzo.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:34

Lovely schreef:
Appie, een heleboel termen liggen in elkaars verlengde en het een is dus een vervolg op het ander. Impuls is imo een voorloper van Schwung. Ik heb geen GP materiaal opstal staan en ik ben dus met kleine veranderingen en kleine tekenen van schwung al tevreden. Ik heb het al druk genoeg met impuls ontspanning (dat is hetzelfde als losgelatenheid) rechtgerichtheid en takte enzo.

Natuurlijk heb je gelijk dat een heleboel termen in elkaars verlengde liggen, dus dan zeg jij ook dat het uiteindelijk bij elkaar hoort. Soms kreeg ik het idee dat sommigen het los van elkaar zagen.
Wat denk je van mij? Ik heb het ook nog erg druk met die laatste punten die je noemt Knipoog , maar wie uiteindelijk niet...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 15:07

Impuls heb je altijd nodig! (in mijn beleving) En Lov heeft gelijk als veel dingen nauw met elkaar samen hangen. Maar op het moment dat je een paard leert dragen is het paard in balans. Het paard is dan recht, heeft aanleuning, is ontspannen en heeft automatisch schwung en tact. Het ene paard heeft natuurlijk meer aanleg dan de andere maar een rijkunstige ruiter moet elk paard kunnen laten dansen (swingen) Ook zal afhankelijk van de natuurlijke aanleg een paard meer of minder begeleidt hoeven te worden door de ruiter.

Wat ik het belangrijkste vind is dat alles het vanuit het paard komt begeleidt door de ruiter. Want dan heb je de 10 punten die Lov noemt tegelijk. Dus op geen enkele manier gedwongen door de ruiter!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:41

schwung is een gevolg van aktiviteit (impuls) en losgelatenheid van het paard.

Het ene paard laat dit meer tonen dan het ander, maar ik ben ervan overtuigd dat elk paard dit kan krijgen.

Het dragen ligt er soms net aan hoe gesloten het paard is en in hoeverre deze de geslotenheid aan kan. De volgende stap is deze geslotenheid te bewaren in de zwaardere oefeningen.
Als het paard hier moeite mee heeft, verliest deze al gauw aktiviteit en gedragenheid, wat te koste van de aanleuning gaat.