Lovely schreef:Schwung is wat anders dan impuls als je het mij vraagt.
Impuls is door de ruiter opgewekte voorwaartse drang of iets in die richting, hoe zou je schwung willen definieren.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

runningkawa schreef:Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat het gewicht in je handen dan gelijk is namelijk.
Citaat:dan heb je ongelijke aanleuning, ongelijke aanleuning is ook aanleuning

) astridh schreef:Impuls is door de ruiter opgewekte voorwaartse drang of iets in die richting, hoe zou je schwung willen definieren.

Justy schreef:Impuls is imo de stuwende beweging vanuit de achterhand, schwung vind ik altijd 'het beetje extra' dat het geheel 'swingend' maakt. Zoals Lovely al zegt, in de basisproeven wordt er niet beoordeeld op schwung, terwijl er al in de L1 naar de impuls gekeken wordt.
Zoals jij het stelt is schwung een gevolg van impuls en dat klopt imo ook, maar het is dus niet hetzelfde.

astridh schreef:Ik heb bij Fitzroy voorgereden tijdens de jurycursus en toen had mijn paard niet voldoende impuls - hij had wel degelijk looplust (iets te veel op dat moment) maar volgens de cursusleider was dat niet te verwarren met impuls want dat is door de ruiter opgewekt -je ziet Fitz, ik heb opgelet
Appie schreef:Verklaar je nader?
Lovely schreef:Wat begrijp je er niet aan??? We kunnen hier namelijk ellenlange verhandelingen gaan houden over het hoe en wat van impuls, hoe zeer impuls zichtbaar moet zijn in het achterbeen en in hoeverre Gribaldi('s) aan dat beeld voldoet/n. Allemaal leuk en aardig, maar impuls heeft heel erg te maken met werklust en daar speelt ook een geestelijke factor mee. Iedereen weet heus wel hoe een fijn verend, ruim bewegend en zich met kracht en souplesse van de grond af drukkend dier eruit ziet, dat is geen kunst. Er zijn ook een heleboel mensen die denken dat ze zelf thuis zo'n paard hebben (gekocht voor minder dan 2 ton). Hoe het technisch allemaal moet is niet lastig om te onthouden. Maar hoe breng je een paard zover??? Je eerste invalshoek is geestelijk en daar ligt de deur naar het achterbeen enzovoort. Behalve bij paarden die zonder een moment van aarzeling het achterste van hun tong laten zien op het minste verzoek, maar zo'n paard heb ik niet en ik denk dat er op bokt maar weinig mensen zijn die wel zo'n paard hebben.
. Lovely schreef:Appie, een heleboel termen liggen in elkaars verlengde en het een is dus een vervolg op het ander. Impuls is imo een voorloper van Schwung. Ik heb geen GP materiaal opstal staan en ik ben dus met kleine veranderingen en kleine tekenen van schwung al tevreden. Ik heb het al druk genoeg met impuls ontspanning (dat is hetzelfde als losgelatenheid) rechtgerichtheid en takte enzo.
, maar wie uiteindelijk niet...