Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:19

Citaat:
Tijdens de prijsuitreiking in Ermelo was dat goed merkbaar. De sfeer tussen de ruiters was erg goed, ontspannen en bijzonder hartelijk. Niets geen kampvorming maar juist wederzijdse bewondering. Misschien komt het hier op Bokt ook nog eens zo ver...........

Ik wil wel een voorschotje geven waarom het hier op Bokt nooit zover zal komen... Is een andere discussie, dat wel.

De dames heren die in Ermelo hebben gereden zijn professionals in de meest pure zin van het woord. Dat betekent niet alleen dat ze zich puur professioneel (als levensonderhoud) in het zadel bevinden, maar dat ze ook een professionele attitude hebben. Dat betekent inderdaad ondermeer respect en mensen in hun waarde laten; maar ook: weten dat je de wijsheid niet in pacht hebt, open staan voor anderen, van elkaar leren en ook van je eigen gebaande pad af durven te wijken bij het zoeken naar oplossingen voor problemen.

En dat is nu net wat je buiten die professionele sportwereld niet aantreft, daar wordt veel vaker de methode 'als je zelf niet goed genoeg bent, trap je een ander de grond in om zelf een treetje hoger te komen te staan' toegepast.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:21

Q schreef
Citaat:
Sprintje schreef:
Lovely schreef:
Heeft Solange wel de waarheid in pacht dan?

Niemand heeft de wwarheid in pacht! Maar die site van Theresa wordt iederekeer aangehaald als het antwoord op alle vragen.

Die haal ik zo vaak aan, omdat het een van de weinige sites is die zo duidelijk uitleg over dit onderwerp geven. En een site is direct bereikbaar voor iedereen.

Maar: heeft Theresa de waarheid in pacht dan? Nee durf ik te stellen; er zijn interpretaties gedaan van onder andere het werk van Solange die kant noch wal raken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 13:22

abby schreef:
Maar: heeft Theresa de waarheid in pacht dan? Nee durf ik te stellen; er zijn interpretaties gedaan van onder andere het werk van Solange die kant noch wal raken.

Nee, zal zij ook zeker niet hebben of denken te hebben (en daar was het rijtje opmerkingen ook mee begonnen).

Zoals jij zegt: Profs staan ook open voor andere ideeen en mogelijkheden en zullen die zonodig ook zelf uit proberen en kijken of dat voor hun nut zal hebben.

Verschil is: WIJ ZIJN GEEN PROFS en daarom is het essentieel om goed te weten WAT er gebeurt als je iets 'nieuws' gaat toepassen. Wij zijn namelijk niet in staat om tijdig door te hebben wat de aanwijzingen zijn voor als het niet goed gaat (en de meeste instructeurs ook niet). Daar wordt het paard de dupe van.

Net zo belangrijk is het om te weten wat elke klassieke oefening met je paard doet, anders is het risico groot dat je iets doet dat erop lijkt, maar helemaal niet de waarde heeft die het zou moeten hebben (en wellicht zelfs schade oplevert).
Hoe kan iemand dan verantwoordt LDR toepassen, als ze niet kunnen vertellen wat het met het paard doet? Hoe weet je dan ooit of je het op de juiste manier doet?

Ik sta best open voor 'nieuw' en 'anders', maar als iets zo instinctief onprettig aanvoelt als LDR bij mij doet, dan wil ik eerst begrijpelijk gemaakt zien wat daar nou het (trainings)voordeel voor het paard bij is (voordat ik te paard zou gaan kijken wat dat nou voor effect heeft).

Verder, als iets niet bij elk paard toepasbaar is, is het te gevaarlijk om door non-professionals (lees: niet top-ruiters van internationaal niveau) te worden gebruikt. Dan doet het meer kwaad dan goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:26

QQQQ, ik ben het wel met je eens en ik neem de risico's ook mee die er zeker bij komen kijken.
Voor informatie sta ik zeker open en heb ik ook altijd gestaan, maar ik wil het zelf niet in de praktijk toepassen met mijn eigen paard.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:49

Fitzroy schreef:
Volgens mij was Eleonoor al bezig een clinic te organiseren met Solange dus misschien moeten jullie haar dan even erbij betrekken. Solange heeft het razend druk dus 2 clinics lijkt me een beetje veel van het goede.

Hoi lezers van deze topic. Ik ben vorige week op cursus geweest voor werk en heb dus bokt niet kunnen volgen. Ik ben al worstelend door dit onderwerp deze opmerking gevonden.

De clinic komt nog steeds. Het zal de vorm hebben van de clinic die Solange gegeven heeft in Ermelo en Wanroy. Waar en wanneer is nog in ontwikkeling en wanneer wat meer bekend is wordt dit zo snel mogelijk op bokt bekend gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:06

abby"]
De dames heren die in Ermelo hebben gereden zijn professionals in de meest pure zin van het woord. Dat betekent niet alleen dat ze zich puur professioneel (als levensonderhoud) in het zadel bevinden, maar dat ze ook een professionele attitude hebben. Dat betekent inderdaad ondermeer respect en mensen in hun waarde laten; maar ook: weten dat je de wijsheid niet in pacht hebt, open staan voor anderen, van elkaar leren en ook van je eigen gebaande pad af durven te wijken bij het zoeken naar oplossingen voor problemen.
[/quote]
Natuurlijk. Maar,... wij zijn hier allemaal stuk voor stuk hobby ruiters [een paar uitzonderingen daargelaten] die paard rijden voor de lol en er niet van hoeven te leven. Paardrijden is een stukje ontspanning. En juist bij die groep zie je een verhitte discussie ontstaan over goed en slecht en proberen mensen elkaar vliegen af te vangen. Dat gaat toch werkelijk helemaal nergens over

[quote="QQQQ schreef:
Verschil is: WIJ ZIJN GEEN PROFS en daarom is het essentieel om goed te weten WAT er gebeurt als je iets 'nieuws' gaat toepassen. Wij zijn namelijk niet in staat om tijdig door te hebben wat de aanwijzingen zijn voor als het niet goed gaat (en de meeste instructeurs ook niet). Daar wordt het paard de dupe van.

Volgens mij wijzen de voorstanders van het LDR rijden er juist continue op dat goed les onontbeerlijk is. En ik heb zo de indruk dat de mensen die LDR of elementen daarvan, bewust toepassen in hun training dat doen onder leiding van deskundige trainers [en dan denk ik aan Tyrza, Sjuimpje, ikzelf en er zijn er wel meer te noemen]. En ik weet wel zeker dat voor het klassieke rijden dezelfde vlieger op gaat. Dus wat dat aangaat zie ik geen verschil tussen klassiek of LDR.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:10

Zoals je wel aan de uitslagen kunt zien, IS er ook geen perfecte trainingsmethode. Zowel de LDR als klassiek rijders zitten in de top 10. Het is dus ook maar net wat jezelf en je paard ligt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:01

Ik wil hier nogmaals aan toevoegen dat ik van geen enkel systeem een uitgesproken voor- of tegenstander ben, voordat ik verkeerd begrepen word. Ik heb alleen gezegd dat ik het extreme LDR geen prettig beeld vind.
Ik vind dat je per paard moet kijken wat de meest geschikte manier van trainen is en te allen tijde moet kunnen varieren in hoofd-halshouding.
Ik vind het bedroevend om te zien hoe slecht paarden in de lagere klasses het halsstrekken uitvoeren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 09:23

Fitzroy schreef:
Ik vind het bedroevend om te zien hoe slecht paarden in de lagere klasses het halsstrekken uitvoeren.

Da's niet alleen in de lagere klasses het geval hoor.....

Jippie: Klopt, voor klassiek heb je ook de juiste begeleiding nodig, maar één verschil is, dat als je de klassieke principes juist toepast, kan je ze op elk paard toepassen. Niet elk paard accepteerd LDR. Hierdoor moet je dus niet alleen exact weten hoe het technisch moet (waarbij ik het nog altijd belangrijk vind om te weten wat je traint), maar ook heel snel moet zijn in het oppikken van signalen van het paard, zodat je zonodig tijdig van het LDR af kan stappen.
Ja, ook dat moet je bij klassieke oefeningen natuurlijk doen, maar ik ben van mening (zoals Lov ook al een aantal keren naar voren bracht) dat je daar meer speelruimte hebt voor 'foutjes' dan met LDR.

DAT gevoel denken veel meer mensen te hebben dan dat er zijn....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:51

Hmmmm, grrrrrr, kan het toch niet nalaten.

Klassiek is NIET voor elk paard toepasbaar, in iedergeval niet voor 100% van de trainingstijd. Hangt sterk af van de bouw van het paard en daarbij de behoefte om een bepaalde spiergroep beter of minder te trainen. Zou eerder zeggen dat je het beste van beide systemen moet gebruiken, passende op het betreffende paard.

En net als bij LDR is voor het klassiek ook talent nodig. Hoevaak zie je bij de zogenaamde klassieke ruiters niet dat ze aan de voorkant leuk in een krulletje lopen, maar de verbinding met de achterkant compleet mist? Dat is uiteindelijk ook iets wat je bij LDR ziet. Zo zie je maar, beide systemen zijn niet zomaar in een gesloten hokje te plaatsen en zomaar toe te passen.

Wees slim, neem het beste van beide en geniet van het rijden en houdt je paard vrolijk, gezond en happy!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:27

Eleonoor, wat jij hierboven aangeeft hangt ook weer een beetje af van wat je onder klassiek verstaat.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:54

Daarom, dus gewoon doen waar men zich happy in voelt en geef het zelf dan maar een naam als je er behoefte aan hebt.

Annsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:11

hangt van het paard af
ligt aan de ruiter
is per combinatie verschillend
Ik geloof dat duidleijk is wat ik bedoel, eleonoor, ik ben het 100% met je eens

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:47

Om even terug te komen op de buikspieren... Heeft er iemand een plaatje van de abdominale spieren?
Lijkt me stug dat een paard geen rectus abdominus van belang zou hebben aan gezien het onder andere hulpademhalingsspier is.

Of LDR geschikt is voor een paard of niet heeft volgens mij met name met de bouw van het paard te maken en het gebruiksdoel.
Maar welke bouw voor welke trainingsmethode geschikt is? Zou iemand daar iets over kunnen zeggen?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:51

Eleonoor schreef:

Klassiek is NIET voor elk paard toepasbaar, in iedergeval niet voor 100% van de trainingstijd. Hangt sterk af van de bouw van het paard en daarbij de behoefte om een bepaalde spiergroep beter of minder te trainen. Zou eerder zeggen dat je het beste van beide systemen moet gebruiken, passende op het betreffende paard.

Ik ben het met je eens, Eleonoor.

Ik merk bij mijn eigen paard dat klassiek minder ligt dan LDR.

Tolstoi heeft nog nooit zo fijn en door zijn lichaam gelopen mbv van de laatst genoemde training (terwijl ik toch jaren klassiek bij Coby heb gereden. En niet zonder resultaat). Goed voorbeeld is de stap. Die is nooit zijn sterkste punt geweest, maar zeker wel verbeterd. Vroeger haalde ik 4tjes, nu zelfs 6jes en 7tjes.

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:59

En wat is er dan met de bouw van tolstoi dat LDR hem dus kennelijk beter ligt dan klassiek?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:27

Het ruggebruik. Tol is een paard die zich makkelijk op rolt, achter de teugel en been komt en zo zijn rug vast kan zetten. Hierdoor ben ik "genoodzaakt" het punt in het ronde rijden op te zoeken tot hij loslaat. Dwz: kauwt op het bit, rug rond maakt en bovenlijn gebruikt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 10:39

Eleonoor"]
Daarom, dus gewoon doen waar men zich happy in voelt en geef het zelf dan maar een naam als je er behoefte aan hebt.
[/quote]

Vergeet ajb het paard niet Knipoog !

[quote="Tyrza schreef:
Het ruggebruik. Tol is een paard die zich makkelijk op rolt, achter de teugel en been komt en zo zijn rug vast kan zetten. Hierdoor ben ik "genoodzaakt" het punt in het ronde rijden op te zoeken tot hij loslaat. Dwz: kauwt op het bit, rug rond maakt en bovenlijn gebruikt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een paard dat zich makkelijk oprolt en achter de teugel komt, prettig en eenvoudiger te rijden is met LDR.
Het lijkt mij echter juist nuttiger (en belangrijker) om zo'n paard te leren de hand goed te blijven volgen en om de weg naar vóren en naar benéden te vinden en hem dáár te leren het bit aan te nemen. Zeker als je er wedstrijden mee rijdt waarbij die neus er ook uit gereden moet worden.
Ik beweer niet dat je dan sneller resultaat zal hebben, maar ik denk wel dat het geheel dan beter zou kloppen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:54

QQQQ schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat een paard dat zich makkelijk oprolt en achter de teugel komt, prettig en eenvoudiger te rijden is met LDR.

Ik denk dat het juist andersom is, paarden die makkelijk op te rollen zijn hebben LDR niet zo zeer nodig.
Het zijn juist de paarden die van nature "de kop erop hebben staan" en lekker hun rug wegdrukken, waarbij het voor het paard prettig is om LDR te worden gereden (lees: over de rug)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 11:20

Magique"]
[quote="QQQQ"]
[/quote]

Ik denk dat het juist andersom is, paarden die makkelijk op te rollen zijn hebben LDR niet zo zeer nodig.
[/quote]

Dus in jouw ogen is Tyrza's genoemde 'rede' om haar paard LDR in te stellen onlogisch?

[quote="Tyrza schreef:
Tol is een paard die zich makkelijk op rolt, achter de teugel en been komt en zo zijn rug vast kan zetten. Hierdoor ben ik "genoodzaakt" het punt in het ronde rijden op te zoeken tot hij loslaat. Dwz: kauwt op het bit, rug rond maakt en bovenlijn gebruikt.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:45

Probeer je ons uit te spelen Q ? Haha!

Ik zeg niet dat het onlogisch is, zeg alleen dat LDR in mijn ogen meer goed kan doen bij paarden die hun rug eruit drukken, wat ik bedoel met hun kop erop, zoals bv een Tuschinki (ter verduidelijking).

Tyrza zegt zelf dat ze veel vooruitgang hebt geboekt, dus wie ben ik om dat te weerleggen ?

Het gaat erbij niet om of het prettiger te rijden is maar meer wat de opbrengst kan zijn.
Ik denk zelfs hoe moeilijker te rijden des te meer de opbrengst van LDR kan zijn !

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 11:57

Magique"]
Probeer je ons uit te spelen Q ? Haha!
[/quote]

Nee hoor, 'kzou nie durven!! Tong uitsteken

Maar ik probeer nog altijd een logische verklaring te vinden...

[quote="Magique schreef:
Ik denk zelfs hoe moeilijker te rijden des te meer de opbrengst van LDR kan zijn !

Dat vind ik een wat gevaarlijke uitspraak...iets te 'algemeen', want dan denkt straks iedereen die z'n paard moeilijk vind, dat dat met LDR opgelost moet worden.
Helaas vinden vooral slechte ruiters met weinig gevoel dat ze een ongelovelijk moeilijk paard hebben en het dan dus maar eens zo moeten gaan proberen (uiteraard zonder enige professionele hulp).
Maar goed, da's dan misschien discussie materiaal voor een ander topic

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 12:10

Eleonoor schreef:

Da's niet waar, klassiek is WEL voor elk paard toepasbaar, alleen is niet elke ruiter-paard combinatie in staat er even ver mee te komen.
En bij klassiek kan je ook spiergroepen geisoleerd even iets meer (of minder) belasten (en dus trainen).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:11

QQQQ schreef:
Het lijkt mij echter juist nuttiger (en belangrijker) om zo'n paard te leren de hand goed te blijven volgen en om de weg naar vóren en naar benéden te vinden en hem dáár te leren het bit aan te nemen. Zeker als je er wedstrijden mee rijdt waarbij die neus er ook uit gereden moet worden.
Ik beweer niet dat je dan sneller resultaat zal hebben, maar ik denk wel dat het geheel dan beter zou kloppen.

Theoretisch misschien wel.

Maar aangezien paarden toch een eigen willetje hebben, past deze gebruiksaanwijzing toch minder bij Tol dan wat ik nu beoefen. Bovendien is het uitgangspunt van hand volgen hetzelfde. Ik houd hem niet vast, sterker nog: ik kan als het punt is gevonden in principe mijn binnenhand geheel naar voren leggen, zonder dat ik hem kwijtraak.

Die neus wordt hierdoor vanzelfsprekend er meer uitgereden.

Ik (en hij ) zijn er tevreden mee. En if it ain't broke, than don't try to fix it Knipoog

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:37

ik denk dat de trainingsmethoden per paard verschillen, bij het ene paard pakt het beter uit dan bij de andere, ik denk dat je het ook niet 1 2 3 kan rijden, want wat je vaak ziet bij mensen die LDR gaan rijden, is dat het paard op de voorhand gaat lopen, en dat het achterbeen er niet meer goed onder treed, maar wat betreft anky, die heeft wel de paarden waar LDR bij passen, die paarden bewegen zo ruig, en die blijven achter er onder treden, en ze is wel wereldkampioen geworden, en die paarden bewegen wel erg los door het lijf...

en iedereen wil toch uiteindelijk het zelfde, alleen de wegen er naar toe zijn anders.