Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 17:49

Aimee schreef:
Ow sorry, QQQQ. Je moet m'n uitleg ook zien als verlengde van wat hier boven allemaal is geschreven. Namelijk dat het strekkende vermogen van een spier bevorderd wordt door het op kracht te trainen.

Dat snap ik, maar tijdens welke rij-actie worden de rugspieren dan aangespannen, ipv opgerekt?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:59

Nou, het punt is dat paarden van nature meer hun bovenlijn aanspannen dan hun onderlijn. Of eigenlijk, voornamelijk lopen met aangespannen bovenlijn..... Haha!
Het gaat er juist om dat ze die ook leren oprekken en hun onderlijn leren aanspannen, om zo op een biomechanisch gezien correcte manier het gewicht te kunnen dragen. Want hun natuurlijke reactie is; gewicht op rug --> kop en staart in de lucht --> rug aanspannen. Op die manier dragen ze ook het gewicht, maar dat is niet de manier die wenselijk is voor het paard. Daarmee kan hij niet in evenwicht lopen, niet dragen met de achterbenen. Daardoor versnel je eigenlijk het 'doorhang-syndroom'..... Haha!
Solange Schrijer gebruikt hiervoor een foto van Ramiro toen ie dertig was. Ook zonder belasting gaat het stuk van het paard doorhangen dat van nature het minst gestut wordt, maar dat kunnen we bevorderen of juist niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 18:13

Aimee schreef:
Nou, het punt is dat paarden van nature meer hun bovenlijn aanspannen dan hun onderlijn. Of eigenlijk, voornamelijk lopen met aangespannen bovenlijn..... Haha!
Het gaat er juist om dat ze die ook leren oprekken en hun onderlijn leren aanspannen, om zo op een biomechanisch gezien correcte manier het gewicht te kunnen dragen.

Bedankt voor je toevoeging!
Dat maakt het logisch dat we de paarden ook regelmatig lang en laag, met behoudt van activiteit achter rijden: de rugspieren worden opgerekt doordat de hals deze 'aanspant' (in de rekkende zin! Knipoog ) over de schoft (hefboomwerking van de hals).

Wat ik uit het spierverloop, zoals dat op Theresa's site beschreven is opmaak (en zij beargumenteerd dit ook), komt er geen extra rek op de RUG uit, als je in het lang en laag de neus achter de loodlijn gaat vragen. Deze "extra rek" zal nl de schoft nooit passeren.
Waarom zou je dan LDR toepassen om de rugspieren verder op te rekken?

(weet even niet meer of jij "voor" of "tegen" LDR was, maar dat maakt ook niet echt uit voor de discussie, lijkt mij?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:24

Rek in het ruggebruik krijg je mijn inziens door de achterhand te laten zakken. Inderdaad zal deze de schoft niet voorbij gaan.

De enige manier om de rugspieren op te rekken is te zorgen dat de achterbenen meer doortreden en dat het paard vanuit de lendenen en achterhand gaat zakken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:26

Je past LDR dan ook niet toe om de rugspieren verder op te rekken, maar om de buikspieren verder aan te kunnen spannen. Je laat je paard als het ware 'buispieroefeningen' doen; sit-ups zeg maar.

[Edit:] Strekken is altijd het gevolg van het aanspannen van een andere spiergroep.

Voor de duidelijkheid: ik ben pro-LDR.
Ik pas het zelf toe in m'n training van verder doorgetrainde paarden. Maar nooit bij jonge, of ongetrainde paarden en nooit laat ik onkundige of minder kundige ruiters LDR trainen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:18

Aimee, kan je me uitleggen waarom een paard zijn buikspieren moet aanspannen? ik ben niet Blond maar ik probeer beetje de discussie te volgen hier, maar dit snap ik niet. vond die eerdergenoemde site op de eerste pagina's heel verhelderd tégen het diep en rond rijden, maar probeer nog altijd te snappen waarom ik nou voor zijn...

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:33

Hoi!

Ik volg deze discussie van op een afstandje, en ik moet zeggen: zeer interssant én leerrijk OK dan! !

Misschien kan ik wel op jouw vraag antwoorden, Astragirl. Veel weet ik er niet van, maar ik doe een poging...

Buik -en rugspieren zijn antagonisten. Opdat de ene zou kunnen aanspannen, moet de andere dus ontspannen. Opdat de rugspieren dus zouden ontspannen, moeten de buikspieren aanspannen.

Ook het bewegen van de achterbenen gebeurt doordat de buikspieren aanspannen. Opdat de achterbenen verder zouden ondertreden, moeten dus ook de buikspieren aangespannen worden.

Zo begrijp ik het, indien ik het verkeerd voor heb, hoor ik dit wel!

Groetjes van Sarah

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:27

Aimee schreef:

Voor de duidelijkheid: ik ben pro-LDR.
Ik pas het zelf toe in m'n training van verder doorgetrainde paarden. Maar nooit bij jonge, of ongetrainde paarden en nooit laat ik onkundige of minder kundige ruiters LDR trainen.

Wat is kundig? Wie bepaald dan van jij kan dat wel, en jij niet? Kundig word je toch door het te doen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 11:01

Aimee schreef:
Je past LDR dan ook niet toe om de rugspieren verder op te rekken, maar om de buikspieren verder aan te kunnen spannen. Je laat je paard als het ware 'buispieroefeningen' doen; sit-ups zeg maar.

Nou is humane en paarden anatomie niet volledig vergelijkbaar, natuurlijk, maar ik weet dat het erg slecht is als mensen bij het doen van sit-ups de kin op de borst drukken. Waarom zou het bij paarden dan juist goed moeten zijn?

Los hiervan: Wat is de link tussen het achter de loodlijn gaan en het trainen van de buikspieren? De buikspieren trekken het hoofd niet naar achteren, dat doet de onderhals, en die willen we juist niet ontwikkelen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:17

QQQQ"]
[quote="Aimee schreef:

Nou is humane en paarden anatomie niet volledig vergelijkbaar, natuurlijk, maar ik weet dat het erg slecht is als mensen bij het doen van sit-ups de kin op de borst drukken. Waarom zou het bij paarden dan juist goed moeten zijn?

Los hiervan: Wat is de link tussen het achter de loodlijn gaan en het trainen van de buikspieren? De buikspieren trekken het hoofd niet naar achteren, dat doet de onderhals, en die willen we juist niet ontwikkelen.
[/quote]

Dat is nou juist het verschil tussen goed LDR rijden en de kop tussen de benen trekken. Door goed actief van achter naar voren te rijden en de boven lijn op te rekken, moet het achterbeen beter ondertreden. Laat je dat actief achterwegen, dan gaat het paard op zijn voorhand lopen, de achterbenen blijven achter de beweging en massa aan en de neus raakt inderdaad de grond. Door de activiteit goed te houden van het achterbeen en met een opgerekte bovenlijn, moet de buikspier worden gebruikt om het achterbeen onder de massa te treden. De buikspier zorgt er dus voor dat het achterbeen voldoende naar voren wordt geslingerd, vandaar dat deze wordt gebraint bij LDR. Je kan het ook zelf testen, je gaat op je handen en knieen op de grond lopen als een paard. Heb je je rug omhoog gebolt, merk je meer dat je je buikspieren nodig hebt om je benen naar voren te krijgen. Gebruik je je buikspieren niet, merk je zelf dat je achterbenen meer naar achteren gaat en je eigen massa meer op de armen gaat rusten.

Gesnapt?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 11:31

Eleonoor schreef:
Dat is nou juist het verschil tussen goed LDR rijden en de kop tussen de benen trekken. Door goed actief van achter naar voren te rijden en de boven lijn op te rekken, moet het achterbeen beter ondertreden. Laat je dat actief achterwegen, dan gaat het paard op zijn voorhand lopen, de achterbenen blijven achter de beweging en massa aan en de neus raakt inderdaad de grond. Door de activiteit goed te houden van het achterbeen en met een opgerekte bovenlijn, moet de buikspier worden gebruikt om het achterbeen onder de massa te treden. De buikspier zorgt er dus voor dat het achterbeen voldoende naar voren wordt geslingerd, vandaar dat deze wordt gebraint bij LDR. [...]
Gesnapt?

Nee, niet gesnapt.
Jij beschrijft het verschil tussen goed en slecht rijden, los van LDR.

We hebben net vastgesteld dat LDR de rug niet meer oprekt. Ook zonder LDR kan je het achterbeen goed aan het werk zetten, dus de buikspieren bewerken.

De vraag is:
WAT IS HET EXTRA VOORDEEL VAN HET ACHTER DE LOODLIJN LATEN KOMEN (ik heb niet gezegd "trekken"!) VOOR DE TRAINING VAN DE BUIKSPIEREN.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:32

Wouter24 schreef:
Wat is kundig? Wie bepaald dan van jij kan dat wel, en jij niet? Kundig word je toch door het te doen?

Ja, door te doen wordt je kundig. Maar dan dus wel onder begeleiding van een goede leermeester/juf!

Sorry ik heb niet het hele topic gelezen, dus onderstaande zal waarschijnlijk al 100 x gezegd zijn Tong uitsteken
Ik ben niet anti LDR, maar ik zie het ook niet als hét systeem om in te rijden. Geen enkel systeem is heilig makend. Je moet naar het paard kijken waar je mee bezig bent. Sommige dieren bieden het LDR zelf bijna aan, anderen absoluut niet. Ik moet zeggen dat de dieren die dit zelf bijna aanbieden vaak wel behoorlijk lenig en soepel zijn. Wat niet wil zeggen dat je deze dieren dan dus een uur lang LDR moet rijden! Absoluut niet, afwisseling is denk ik zeer belangrijk!

Ik zie het echt even diep instellen soms ook een beetje als gehoorzaamheids oefening, onvoorwaardelijke nageeflijkheid. Maar dan vraag je dit dus een volte lang, en stel je daarna weer hogerin.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:08

QQQQ schreef:

Nou QQQQ, hiervoor heb ik weer even een rondje gebeld met wat bewegingswetenschappers. Die zeggen over sit-ups bij mensen; het drukken van de kin op de borst is in principe niet slecht, als de rest van de oefening maar correct wordt uitgevoerd. De grootste fout die wordt gemaakt bij het uitvoeren van deze oefening is dat mensen te ver met het bovenlijf van de grond komen, om dat te kunnen doen, moet je al bijna de kin op de borst drukken. Bij mensen is het nadeel van deze 'fout' dat er te veel spanning komt te staan op de rugspieren ipv op de buikspieren, de rugspieren worden meer belast.

'Gelukkig' ging het hier over paarden.... Haha!

Citaat:

Los hiervan
: Wat is de link tussen het achter de loodlijn gaan en het trainen van de buikspieren? De buikspieren trekken het hoofd niet naar achteren, dat doet de onderhals, en die willen we juist niet ontwikkelen.

Dit zie ik niet los van wat hierboven staat hoor QQQQ, lijkt me eigenlijk verdomd hecht met elkaar verbonden.

Wanneer we namelijk even de lijn van het voorbeeld van sit-ups bij mensen doortrekken en daarbij de anatomie van een paard in acht nemen, zien we dat, wanneer het hoofd/hals omlaag wordt gebracht (de sit-up wordt gedaan) en het hoofd 'tegen de borst wordt aangedrukt' bij een paard niet de rugspieren meer belast worden, maar de bovenhals-spieren. Wouden we niet de bovenhals-spieren ontwikkelen?

Over het wel of niet ontwikkelen van de onderhalsspieren:
De onderlijnbespiering van een paard loopt vanaf de schedelaanhechting t/m de flanken, de aanhechting met het bekken. Om even iets te herhalen wat ik hierboven al heb geschreven; een nageeflijk paard is een paard dat de bovenlijn en de onderlijn evenredig aanspant. Bovendien ontstaat dragen ipv stuwen door aanspanning van zowel boven- als onderlijn.
Om een evenredige aanspanning te krijgen, moet het paard zo getraind worden dat het die spiergroepen die hij van nature meer aanspant, leert te ontspannen, op te rekken. Terwijl hij die spiergroepen die hij van nature minder gebruikt, juist moet leren aanspannen.

Bij een lage, ronde houding van de hals met de neus achter de loodlijn, wordt de gehele hals getraind. Zowel bovenlijn als onderlijn.

Van nature spant een paard helaas meer de rugspieren aan en drukt de onderhals eruit. Wanneer je zo'n 'ongetraind' (of verkeerd getraind) paard onder het zadel krijgt, zal je daar de training op aan moeten passen. In zo'n geval moet het paard een deel van de hals meer leren ontwikkelen dan een ander deel, daarop zal de training moeten worden aangepast.
Maar een paard dat goed ontwikkeld is, juist getraind, daarvan zal de ruiter steeds in de training willen werken naar een algehele training van zowel boven- als onderlijn. Dit omdat wij toch streven naar een volledig nageeflijk paard, met zoveel mogelijk durchlässigkeit. Die volledige training vindt dus - sorry, nogmaals - plaats bij een lage, ronde houding van de hals met de neus achter de loodlijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:12

Overigens;

om verwarring te voorkomen, dit strookt wel met wat ik hierboven eerder heb geschreven!

Om de reden dat de rugspieren van een paard van nature meer ontwikkeld zijn, om een evenredige ontwikkeling te krijgen zal dus de 'tegenhanger' van de rugspieren ontwikkeld moeten worden.

Sorry, even voor de duidelijkheid.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:16

Aimee, jij zou er dus ook niet over vallen als een paard kaal is op de rug??

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:21

Kaal Lovely??? Hoe kom je bij kaal?

Nog een keer iets herhalen wat hierboven al staat:
hoe beter een spier getraind is, hoe verder die op zal kunnen rekken.

Bovendien; het oprekken van spieren in aanspanning vergroot het vermogen van spieren om aan te kunnen spannen.

Overigens wou ik nog even melden dat SarahJ een hele mooie samenvatting heeft gegeven.... OK dan! Hopelijk begrijpt Astragirl het nu ook beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:24

Kaal= geen spieren op de rug (om verwarring met afwezigheid van haar te voorkomen Haha! ).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:34

Haha!
Dan had ik het gelukkig goed begrepen.

Ik bedoelde met mijn antwoord te zeggen dat het niet mogelijk is dat ik een paard wil zien dat 'kaal' is op de rug. Het gebrek aan spieren en ontwikkelde/getrainde spieren zou betekenen dat het rekken ook niet of in mindere mate mogelijk is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 12:45

Aimee"]
[/quote]

[quote="Aimee"]
wanneer het hoofd/hals omlaag wordt gebracht (de sit-up wordt gedaan) en het hoofd 'tegen de borst wordt aangedrukt' bij een paard niet de rugspieren meer belast worden, maar de bovenhals-spieren. Wouden we niet de bovenhals-spieren ontwikkelen?
[/quote]

Hier spreek je jezelf wat tegen: Train je nou de buikspieren wel of niet beter met LDR?

We hebben nu vastgesteld dat de houding achter de loodlijn:
- niet de rugspieren meer belast of oprekt
- geen direct effect heeft op de buikspieren

En nu zou het dus alleen een direct effect hebben op de hals bespiering. Ik vind het wat verwarrend worden, maar misschien ligt dat alleen aan mij.

Kan je mij uitleggen hoe de [quote]
bovenhals-spieren
[/quote] meer belast worden door de diep & rond houding? Dit lijkt mij eerder een houding om deze spieren meer te rekken.

[quote="Aimee schreef:
Over het wel of niet ontwikkelen van de onderhalsspieren:
De onderlijnbespiering van een paard loopt vanaf de schedelaanhechting t/m de flanken, de aanhechting met het bekken. Om even iets te herhalen wat ik hierboven al heb geschreven; een nageeflijk paard is een paard dat de bovenlijn en de onderlijn evenredig aanspant. Bovendien ontstaat dragen ipv stuwen door aanspanning van zowel boven- als onderlijn.
Om een evenredige aanspanning te krijgen, moet het paard zo getraind worden dat het die spiergroepen die hij van nature meer aanspant, leert te ontspannen, op te rekken. Terwijl hij die spiergroepen die hij van nature minder gebruikt, juist moet leren aanspannen.

Bij een lage, ronde houding van de hals met de neus achter de loodlijn, wordt de gehele hals getraind. Zowel bovenlijn als onderlijn.

Dat zie ik dus niet. De bovenhals spier is een zwaardere (zeker in een getraint paard) dan de onderhals spier.
Een paard traint van zichzelf de onderhals niet bijzonder (komt in actie bij het lostrekken van gras of het krabben van de borst) en extreem rekken doet ie ook niet (misschien bij het eten uit een boom).
De bovenlijn rekt ie wel, met grazen (niet zoals in het werk natuurlijk, waar de achterhand eronder gezet wordt, maar toch).

Toch werken wij aan het verder rekken van de bovenlijn (rug) en wordt het rekken van de onderlijn (vooral onderhals dan) niet als training toegepast (al zijn er wel trainers geweest (incl Steinbrecht) die dit in specifieke gevallen toe hebben gepast).

Het achter de loodlijn rijden kan hooguit gebruikt worden om de bovenhalsspieren verder op te rekken (vraag is of dit nou zo wenselijk is) en om de onderhalsspieren aan het werk te zetten.

De toegevoegde waarde van LDR zou dan dus alleen te vinden zijn in de hals. De toegevoegde waarde voor de gehele boven- en onderlijn komt op mij over als zijnde nihil.

Dan is dus voor iedereen de afweging nodig, of men nou echt denkt dat dit zo'n enorm voordeel/enorme verbetering is. Dit moet men afwegen tegen de mogelijke psychische effecten op het paard en de kans dat er wellicht een overbelastingsschade in het nekgebied optreed.

Er werd eerder geoppert dat het niet duidelijk is of dit laatste punt niet überhaupt een gevolg is van het gereden zijn tegenover niet gereden zijn. Een paard in de wei komt nooit lang achter de loodlijn en overbelast dit gebied dus niet. Een dressuurpaard komt (bijna) altijd wel ergens in z'n training op of toch iets achter de loodlijn. Ik kan me goed voorstellen dat dit dan een meer of minder zware (tijdelijke) overbelasting geeft van dit nekgebied. Het lijkt mij eenvoudig in te zien, dat de kans op overbelasting van dit gebied toeneemt naarmate extremer en ook vaker/langer achter de loodlijn gereden wordt. Daaruit zou dus volgen dat de kans hierop groter is bij LDR.

Voor mij persoonlijk weegt de mogelijke winst op de halsspierontwikkeling (en sorry, maar ik ben van die winst nog altijd niet overtuigd) niet op tegen de mogelijke nadelige effecten op het paard.
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:59

QQQQ, het is niet alleen bij de schedel dat er een groot spanningsgebied ontstaat, maar ook zeker bij de schoft, daar is de kracht eigenlijk nog veel groter, omdat ook nog eens het hele gewicht van hoofd en hals daar aan wordt gehangen of gedragen. Dragen dus vanuit een volledige disbalans in hoofd en hals van het paard. Dat kan alleen door de hals nog wat op te rollen en dan weet je ook meteen hoe de hals "gespierder" wordt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:15

Hou er rekening mee, QQQQ, dat je m'n berichten niet uit z'n verband trekt. Ik wil niet zeggen dat je dat nu hebt gedaan hoor, maar wil alleen even waarschuwen vóórdat het misschien gedaan wordt. Bij de tweede quote die je van mij aanhaald, schrijf je er namelijk pas veel later bij dat het daar om de halsspieren gaat. Gewoon voor de goede orde, niet boos worden en niet denken dat ik boos ben! Lachen

Ik heb het vermoeden (let op! ik ga weer even hardop denken Haha! ) dat de bovenhalsspier in een lage, ronde houding wordt gestrekt in belasting. Daarmee vergroot je dan het belastende vermogen van de spier, waardoor de spier ook weer meer kan strekken.
De gevaren hiervan staan ook al in dit topic, daar ben ik me maar al te bewust van.

De gevaren van LDR zijn oa in mechanische belasting:
- werken in eindstanden van gewrichten
- werken in excentrische contractie
maximale belasting op elasticiteit/rek

Naar mijn idee is de toegevoegde waarde van LDR wél dat je de gehele bovenlijn en de gehele onderlijn traint.

Verder heb ik het vermoeden dat je doelt op het onderzoek van dr. Weiler, klopt dat?
Zo ja, om eerlijk te zijn; dat vind ik de moeite niet om op in te gaan. De reden daarvoor heb ik eerder in een topic daarover geventileerd en is bevestigd door de faculteit bewegingswetenschappen aan de VU én door Solange Schrijer. Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:19

Aimee schreef:

Naar mijn idee is de toegevoegde waarde van LDR wél dat je de gehele bovenlijn en de gehele onderlijn traint.

Maar Aimee, dat doe je met Klassiek toch ook?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:25

Voor alle duidelijkheid quote ik mezelf maar even uit onderstaand topic. Goed bedoeld dus, gewoon zodat er geen verwarring kan ontstaan. Haha!

[PP] Artikel in Paardenkrant over "het knikje"
Aimee schreef:
Oké, mensen ik ga nú niet al die bladzijden lezen die jullie al hebben vol getypt, wel heb ik hier het artikel in de Bit liggen. Jammer dat ik niet het proefschrift heb van Horst Weiler.
Wat mij opvalt is dat deze meneer meer dan 1000 paarden heeft onderzocht, vervolgens stelt hij: "Er is een direct verband tussen de afwijking en het diep en rond rijden. Alleen de mechanische trekbelasting door het extreme afbuigen van het hoofd, veroorzaakt de botwoekering."
Vervolgens is te lezen dat uit onderzoek op recreatiepony's, dravers, koudbloeden, renpaarden en een przewalskipaard bleek dat geen van allen dit probleem hadden.
Hieruit maak ik op dat meneer Weiler rij/sport-paarden heeft vergeleken met bovenstaande cathegorieën.
Maar wat voor paarden waren die sportpaarden die hij onderzocht en wel de afwijking hadden? Waren dat allen dressuurpaarden die in een LDR-systeem gereden waren, jaren lang? Of waren het allemaal verschillende rijpaarden, van springpaarden, sgw-paarden, klassiek getrainde dressuurpaarden en óók LDR-getrainde dressuurpaarden?

Bij wetenschappelijk onderzoek gaat het erom dat er een uitkomst uitkomt die niet anders kan, omdat de onderzoeker alle andere factoren heeft uitgesloten. Dan zou je bijvoorbeeld minimaal 10 rijpaarden een behoorlijke periode (laten we zeggen minimaal een jaar) LDR moeten trainen, je zou ook 10 rijpaarden net zo lang alléén hoogingesteld moeten trainen en je zou 10 rijpaarden helemaal nooit rond moeten laten lopen gedurende dezelfde periode. Dit zouden paarden van het zelfde type moeten zijn, op de zelfde trainingsfaciliteiten en eigenlijk ook met dezelfde ruiter (zoveel mogelijk overeenkomsten om elke andere factor uit te kunnen sluiten). Vervolgens ga je alle dertig paarden onderzoeken op deze botwoekeringen/overbelasting, als dan blijkt dat alléén de LDR-paarden last hebben van deze aandoening en de andere paarden helemaal niet, dan mag je van mij concluderen dat de aandoening te wijten is aan het rond en laag rijden. Maar vergelijk je alleen willekeurig getrainde rijpaarden met wilde/puur recreatie of niet-rijpaarden dan is de conclusie die deze meneer trekt volgens mij niet wetenschappelijk verantwoord. Dan kun je hooguit concluderen dat paarden die gereden worden met een ander doel dan alléén recreatief een afwijking hebben aan de achterkant van de schedel. De oorzaak dat het aan de trainingsmethode ligt, mag daar niet zomaar uit geconcludeerd worden. Immers zijn andere factoren dan de factor training niet uitgesloten. Ik mis in het verhaal in de Bit het causaal verband.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:38

Ik heb het topic even vluchtig gescand hoor, dus misschien heb ik iets gemist, maar ik zie dat het eigenlijk alleen maar over belasting en belastbaarheid van spieren gaat.
Maar wat te denken van de belasting op pezen, banden, aanhechtingen en gewrichten (kraakbeen)? Daar kun je niet zomaar overheen stappen volgens mij, die zijn minstens net zo belangrijk in het functioneren van het geheel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:41

Pipo"]
[quote="Aimee schreef:

Maar Aimee, dat doe je met Klassiek toch ook?
[/quote]

Ja Pipo, dat klopt. Daarom zie ik LDR ook als optimalisatie, de 'klapschaats' van het rijden. Schaatsers konden ook al hard zonder deze nieuwe uitvinding, maar mét kunnen ze nog veel harder.
Zónder LDR kun je ook het gehele paard trainen, maar mét kun je die training optimaliseren. De intensiteit wordt opgevoerd, dat komt doordat je met LDR niet óf belast óf strekt, maar én belast én strekt. Daarmee wordt het vermogen van een spier vergroot, zowel het rekkende als het belastende en/of belastbare vermogen van die spieren. Hierbij gaat het dan overigens over de bovenhalsspieren en evt. de rugspieren, naar mijn idee.

Verder zegt Solange Schrijer dat het trainen van de buikspieren zowel in een hoge als een lage halshouding kan, maarrrr.... Haha! dat het veel moeilijker is in een 'holle' houding. Het is voor een paard een topprestatie om dan nog de buikspieren aan te kunnen spannen.
Waarom? Nou, omdat in een 'holle' houding de buikspieren volgens haar wél moeten oprekken. Wil je dan dat ze in die houding aanspannen, krijg je dus het effect van én belasten én strekken. En dat terwijl die spiergroep van nature niet de meest ontwikkelde groep is bij een paard, kwetsbaar dus. Daarom is het dan beter een trainingsvorm te vinden waarbij je wél de buikspieren traint, maar waarbij het met minder intensiteit kan.

Pfoeh.... is het nog begrijpelijk? Ik geef toe dat ik het zelf (ook) zware kost vind hoor! Maar ik blijf er ook bij dat ik de toon van het topic prettig vind blijven OK dan!