Paardrijden met overgewicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:40

Ik ben dus niet fit. En als ik af zou vallen nog steeds niet. En dat ga ik ook nooit meer worden.
Waarom zou ik dan niet meer mogen rijden?
Kun je dat uitleggen?

Ondanks dat ik niet gezond ben heb ik nog steeds een onafhankelijke zit.
Ik rij bijvoorbeeld ook met een redelijk Open zadel. Ik denk wat dat betreft er veel ruiters die wel gezond zijn dat slechter doen.

Ik voel nog steeds wanneer er paard niet goed loopt. Daar heb ik geen gezond lijf voor nodig.

Topsport vraag ik niet meer van mijn paarden. Wel over de rug lopen met goed achterhand gebruik.

Dus leg eens uit waarom een niet fitte ruiter niet mag rijden.

Ikzelf vind een fitte ruiter die een paard scheef op de voorhand laat lopen veel kwalijker.

Wat ik dus wil zeggen.
Wel of niet fit is niet direct het geen wat schade geeft aan een paard.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:48

Sorry niet goed uitgelegd! Met fit icm paardrijden, bedoel ik in balans/ niet in de weg zitten/ onafhankelijke zit/ redelijke core stability / niet te scheef in eigen lijf. Niet dat je perse 5 km moet kunnen rennen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:02

Tango1979 schreef:
Sorry niet goed uitgelegd! Met fit icm paardrijden, bedoel ik in balans/ niet in de weg zitten/ onafhankelijke zit/ redelijke core stability / niet te scheef in eigen lijf. Niet dat je perse 5 km moet kunnen rennen!

Dit dus, en wbt overgewicht bepalen dat zei ik dus in mijn vorige post: als je eerlijk naar jezelf (durft te) kijken voel je dat zelf wel aan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:15

Tango1979 schreef:

In mijn aanvoelen zijn 'fit zijn' en 'balans' 2 heel verschillende dingen.
Balans : aanvoelen waar je lichaam zich bevindt t.o.v. het paard en dit kunnen corrigeren.
Fit zijn : inderdaad 5km kunnen rennen zonder buiten adem te zijn.
Stel iemand heeft op een redelijk niveau ballet gedanst tot 30 jaar en vervolgens een kantoorjob gehad en niet veel meer gesport. Deze persoon begint op 50j, met wat kilo's teveel, met paardrijden. Deze persoon heeft waarschijnlijk een betere balans dan de gemiddelde ruiter maar kan geen 200m lopen zonder buiten adem te zijn, is dus niet fit.
Iemand anders kan wel vlot 5km lopen maar is wat onhandig in zijn/haar bewegingen, heeft dus geen goede balans.
Voor paardrijden vind ik balans het belangrijkste. Al dan niet fit zijn hangt af van welke discipline; heel belangrijk voor wie een zware cross wil rijden, niet zo belangrijk voor een rustige bosrit die voor 90% uit stap bestaat.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:21

Sclimpre schreef:
Balans : aanvoelen waar je lichaam zich bevindt t.o.v. het paard en dit kunnen corrigeren.
Stel iemand heeft op een redelijk niveau ballet gedanst tot 30 jaar en vervolgens een kantoorjob gehad en niet veel meer gesport. Deze persoon begint op 50j, met wat kilo's teveel, met paardrijden. Deze persoon heeft waarschijnlijk een betere balans dan de gemiddelde ruiter maar kan geen 200m lopen zonder buiten adem te zijn, is dus niet fit.
Iemand anders kan wel vlot 5km lopen maar is wat onhandig in zijn/haar bewegingen, heeft dus geen goede balans.
Voor paardrijden vind ik balans het belangrijkste. Al dan niet fit zijn hangt af van welke discipline; heel belangrijk voor wie een zware cross wil rijden, niet zo belangrijk voor een rustige bosrit die voor 90% uit stap bestaat.

Ben ik het bijna 100% mee eens, met als aanvulling: wel de fitheid om het rijden vol te houden, zodat je balans er niet onder gaat lijden, gedurende het rijden!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:37

Precies fit en balans zijn bij mij ook verschillende dingen.

Waar ik vroeger zonder problemen drie paarden fanatiek trainde met pittige privéles erbij. Is dat nu niet mogelijk.
Maar daar pas je vanzelf op aan.

Nu wordt er veel meer gestapt.
Meer pauzes tussen de draf/galop periodes gemaakt.

In die zin heeft een paard het nu veel gemakkelijker bij mij als de paarden toen ik wel fit was. :)

En ik denk dat dit bij meer niet fitte mensen is.
ZE vragen geen topsport meer van hun paard.
Dus wat dan slechter is?

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 11:43

Ik ben een paar dagen zo beroerd geweest!
Vandaar even een bokt stilte.
Gelukkig knap ik nu weer een beetje op en ga ik alle reacties lezen.

The_Cat

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:54

Maar is 'overgewicht' ook niet kort door de bocht? Kennis van me heeft volgens BMI calculator ook overgewicht, maar is aan het trainen voor fitness wedstrijden (dus zoals bodybuilding maar dan net minder). Op mijn oude manege was ook een kind dat zwaar obees was, maar misschien in gewicht nog altijd niet zoveel weegt als de gemiddelde persoon. Is je grens dan de massa, en zeg je dan jij mag niet rijden omdat je te veel hebt? Ik vind het persoonlijk niet erg makkelijk en zo zwart wit

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:08

Tango1979 schreef:
Sclimpre schreef:

Ben ik het bijna 100% mee eens, met als aanvulling: wel de fitheid om het rijden vol te houden, zodat je balans er niet onder gaat lijden, gedurende het rijden!

Yep, dat is inderdaad een correcte aanvulling. Hoe fitter je bent hoe langer en hoe intenser je kan rijden zonder je balans te verliezen. Omgekeerd ga je door fitter te worden geen balans krijgen die er tevoren niet was.

Als je wel een goeie balans hebt, maar niet zo fit bent, is de aanpak van Bruintje de juiste oplossing: een rustpauze inlassen voordat je je paard gaat hinderen. Of nog, luisteren naar je eigen lichaam en dat van het paard.

Als je iets gaat doen waarbij dat niet mogelijk is, bv een cross rijden, dan moet je wel degelijk aan je eigen conditie werken voor je start. Of niet te beroerd zijn om halverwege te stoppen, maar dat denk ik niet dat veel mensen gaan doen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:14

Om een praktijkvoorbeeld te geven: ik woog rond de 85 kilo en ben ruim 15 kilo in vrij korte tijd afgevallen, en man wat een verschil met rijden merkte ik bij mijn jonge paard.

Veel minder vaak de osteopaat erbij, makkelijker te rijden, hij hield het langer vol en was duidelijk blijer.

Dus met overgewicht op je paard? Nee. Nu ik dit weet gebeurt mij dat nooit meer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:17

Ik hen dat praktijk voorbeeld ook.
Van normaal gewicht naar onder gewicht in korte tijd. Van daaruit 20 kg erbij naar overgewicht in twee maanden tijd.
In die tijd reed ik nog wel jonge paarden in.
Heb er niets van gemerkt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:08

Het enige wat ik nu merk nu ik 25 kilo kwijt ben is dat ik mijn zit ook aan het kwijtraken ben. Ik ben namelijk gewend aan vulling bij mijn benen en kont :D Dus als je nu aan mij vraagt of ik beter kan zitten nu geef ik volmondig nee aan maarrrr... ik weet natuurlijk wel dat dat wel weer beter wordt.

Ik hoop ook echt dat ik als ik de volgende 20 kilo kwijt ben, ik aan mijn paard ga merken dat ie fijner kan lopen. Maar ik vraag me echt af óf ik dat ga merken, we zullen het zien!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:14

Ik vind dat jij er goed mee omgaat Bruintje. Balans is idd cruciaal en als je ondanks enig overgewicht over een goed spiercorset en een goed lichaamsbewustzijn beschikt, dan kun je prima in balans zitten, zeker als je niet te intendief en te lang achter elkaar rijdt.
Toch denk ik dat het voor de meeste ruiters veel gemakkelijker is om een goede balans te ontwikkelen vanuit een goede basisconditie en een getraind lijf zonder overgewicht. Ik zie bij lesklanten grote verschillen tussen mensen die veel sporten en bewegen en mensen die daar weinig aan doen. De slanke, atletische types zitten veel gemakkelijker in balans, niet alleen doordat het minder inspanning vergt maar ook doordat ze hun lichaam beter kennen en aanvoelen. Ik heb twee lesklanten die aan latin dansen doen en daar hebben ze in het rijden veel profijt van.
Daffodil, je moet wsch met je 'nieuwe' lijf nog een nieuwe balans ontwikkelen. Enn ... misschien een ander zadel zoeken want het kan zijn dat dat nu te groot is ;-)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:26

Aksja, dank je.

Ik denk inderdaad voor het ontwikkelen dat misschien wel een rol speelt.
Ik heb gelukkig mogen ontwikkelen met een gezond, fit en toen dus ook slank lichaam.
En wat ik toen geleerd heb, ben ik nu gelukkig nog steeds niet kwijt.
In het verleden heb ik altijd paarden zadelmak gemaakt en deze de basis van het springen geleerd.
En dan leer je wel onafhankelijk zitten.

Maar ik moet ook zeggen dat er naar mijn beleving toen ook veel meer aandacht aan werd besteed in de lessen.
Leren onafhankelijk te zitten door zit lessen.
Leren voelen, wat doet een paard onder je, wanneer verzet hij welk been.
Dat mis ik toch erg bij de jeugd van nu. Daar kan de jeugd niets aan doen maar hun instructie wel.
Ik heb een paar bijrijders door de tijd gehad en ik schrik soms echt van hun zit, maar vooral ook gevoel.
Niet omdat ze dat niet zouden kunnen, maar omdat ze dat gewoon niet is geleerd.
Ze zitten keurig rechtop, maar niet in balans. Niet met gevoel.

En dan kun je onmogelijk fijn leren rijden, maatje meer of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:31

Knoetje schreef:
Ik ben een paar dagen zo beroerd geweest!
Vandaar even een bokt stilte.
Gelukkig knap ik nu weer een beetje op en ga ik alle reacties lezen.

Veel success met lezen :')

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:08

Citaat:
Ik heb een paar bijrijders door de tijd gehad en ik schrik soms echt van hun zit, maar vooral ook gevoel.
Niet omdat ze dat niet zouden kunnen, maar omdat ze dat gewoon niet is geleerd.
Ze zitten keurig rechtop, maar niet in balans. Niet met gevoel.

En dan kun je onmogelijk fijn leren rijden, maatje meer of niet.

Ja, dat is zo. Naar mijn idee kijken veel instructeurs te veel naar het paard en te weinig naar de ruiter.
Zo ontwikkel je ruiters met weinig gevoel en balans, die van alles doen op het paard en van alles van het dier willen, zonder zich te realiseren dat ze het paard daarbij misschien wel voortdurend in de weg zitten.

Is misschien ook iets van deze tijd; alles moet snel en spectaculair. Basiswerk is snel saai en kinderachtig.
Jammer, want daarmee missen veel ruiters de ervaring hoe verfijnd je vanuit een zuivere balans met je paard kunt communiceren. En het besef dat je als combinatie daarmee uiteindelijk veel verder komt, ook in de sport.

Lalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:20

Naast dat het goed of slecht is voor je paard. Vind je het zelf prettig?? Ik was in de afgelopen jaren flink aangekomen. (Lees 95.5 kilo) Ik heb het zelf niet in mijn hoofd gehad om te gaan rijden. Gewoon omdat ik mijzelf in de weg zou zitten, laat staan mijn/het paard. Nu ben ik 20 kilo kwijt en het begint weer te kriebelen! Maar eerst nog een kilo of 5 eraf. (maar dat zit in mijn hoofd)

momentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:10

Ik denk dat het ook een deel afhangt van de combinatie. Wat voor paard rij je en wat is zijn bouw. Ikzelf zou bijvoorbeeld niet snel op een klein iel paardje stappen. Hij zou me wel houden, maar het voelt voor mij gewoon niet goed. ( net zoiets als een volwassene op een shetland om even te overdrijven).

Ik ben niet moddervet, maar wel geweest. Heb toen ook niet gereden( 10 jaar eruit gelegen ;( ) en nu pas weer de stap gezet nu ik een stuk lichter weeg ( - 32 kilo ) . Dr kan nog meer af hoor absoluut. maar dr is niet voor niets dat rijbroeken vaak tot 46 lopen!

Racheeel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:44

Al vele reacties gehad. Maar wilde nog even zeggen dat ik echt respect voor je hebt! En idd een wat breder gebouwd paard zal met enkele kilos eraf echt wel lukken!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:13

Ben na een ongeluk van 50 kg naar 80 gegaan. Heb hier gewoon mee verder gereden ook de kleinere paarden. Mijn ruiterfitheid was ook nog gewoon aanwezig. Afgevallen met fitness en zwemmen naar 60 kg. Helaas toen chronisch ziek geworden. Medicatie en veel pijn en weinig bewegen betekende kilos die erop vlogen. 95 kilo was snel bereikt. Vond het rijden niet meer prettig voor mens en dier. Ben gestopt. Inmiddels daardoor nog meer kilos. Kan het nu aardig op pijl houden maar afvallen lukt al jaren niet meer. Heb het rijden dan ook geheel opgegeven.

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 21:31

Goedenavond allemaal,

Ik wil sowieso eerst mijn welgemeende excuses aan bieden voor het feit dat ik maanden niks heb laten horen.

Inmiddels is er wat overgewicht en gaan paardrijden nog niks veranderd.
ik ga nog steeds niet met mijn 90 kilo op een paard zitten.

Wat er ondertussen wel veranderd is?
Ik ben in het traject gegaan voor een GBP(gastric bypass).
Met de GBP als hulpmiddel om af te vallen hoop ik in de toekomst weer op een gewicht te komen die het paardrijden weer mogelijk maakt.

Ik laat het topic open staan.
Want er zullen er vast meer zijn die met deze vraag zitten.
En hopelijk hebben deze paarden liefhebbers wat aan dit topic.

Iedereen bedankt voor alle reacties!
Liefs Knoetje

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:08

Succes met je traject! Ik heb de operatie augustus vorig jaar ondergaan en geen dag spijt! Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:15

daffodil schreef:
Succes met je traject! Ik heb de operatie augustus vorig jaar ondergaan en geen dag spijt! Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Bedankt voor je lieve berichtje!
ik heb vrijdag het definitieve gesprek en hoop ik dat ik op de wachtlijst mag.

Heb je veel last gehad van de operatie?

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:41

TS ik wil mijn bewondering uiten voor het delen van je verhaal. Moedig dat je aangeeft dat je veel bent aangekomen. Te veel om te kunnen rijden. Erg jammer dat je nu deels rolstoelafhankelijk bent. Ik voel met je mee. Het moet onwijs veel pijn gedaan hebben om niet meer te kunnen rijden.
Je vraag of je de liefde voor het paardrijden boven het welzijn van het paard staat vind ik wel raar want het antwoord daarop hoeft niemand lang over na te denken. Welzijn van het paard staat altijd op nummer 1.

Ik weet niet in hoeverre je nog wel mobiel bent en wat je graag wil in het leven. Maar ik zeg je dat waar een wil een weg is. Als jij een hart voor paarden hebt en van ze houd zal je uit de omgang met paarden heel veel positieve energie halen. Je hoeft hiervoor niet te rijden.

Een paard tot in de naadjes verzorgen en lekker mee wanden of grondwerken is ook leuk. Met het paardje op mijn vrijwilligerswerk mag ik ook niet rijden, enkel wandelen.

Zelfs al ben je echt rolstoel afhankelijk. Je kunt alsnog naar maneges en stallen gaan om gewoon eens contact te hebben met een paard. Deze een appeltje geven, een kus en een poetsbeurt. Zou dat wel lukken denk je? Als dat wel kan zou ik dat zeker doen in jou geval!

Wat betreft je gewicht. Ik ben door medicatiegebruik en veranderde eetgewoonten ook aangekomen. Ik moet zo'n 12 kilo afvallen. Ik weeg 72 kilo. Valt erg mee en ik weet dat ik in vergelijking met jou niet mag zeuren. Maar ik zal de strijd om af te vallen niet opgeven. En ik wil jou op het hart drukken deze strijd ook niet op te geven.

Kijk naar wat je mogelijkheden zijn. Wat kun je doen? Doe je er echt alles aan om zo min mogelijk ongezonde dingen te eten en zo veel mogelijk te bewegen binnen je vermogen?
Stel deze vragen eens aan jezelf.

Is het antwoord ja. Dan heb ik niks gezegd. Maar is er nog wel ruimte voor verbetering? Gaan! Doen!

Overigens zijn er ook paarden die 90 kilo wel kunnen dragen. Denk aan de koudbloedige soorten.

Als laatste: Ik weet niet of je dit topic nog wel eens checkt en voor de zekerheid stuur ik je ook nog een privebericht. Maar ik wil je een aanbod doen: mijn moeder is rolstoel afhankelijk. Zij heeft een auto waar een (elektrische)rolstoel in kan. Ik doe vrijwilligerswerk op een boerderij waar een pony staat. Als je het leuk vind kom ik je een keer ophalen met die auto en gaan we samen een middagje die pony verzorgen. Dit kan echter alleen als je niet te ver weg woont.

Heel veel succes met alles en beterschap en sterkte met de lichamelijke klachten en by-pass!

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:07

Wanneer ben je te zwaar voor je paard?
Ik zie hier mensen rijden van net 50 kilo die hun paard zo vreselijk in de weg zitten met rijden.niet normaal.
En dan zie ik wat zwaardere mensen rijden,die gaan volledig met hun paard mee in de bewegingen en die zitten hun paard dan echt niet in de weg.
Te zwaar is natuurlijk nooit goed.
Maar als ik sommige huppelk..jes hier zie rijden.dan denk ik echt weleens,,,wat doe jij op een paard.ga a.u.b op dammen of schaken.