Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:18

Helaas gaat er veel info verloren in de handel... Helaas zijn er mensen die overal geld aan willen verdienen...waardoor er dingen verzwegen worden.
In de papieren zetten is de beste manier om het te voorkomen, al zou ik er voor kiezen om het paard zelf te houden of in te slapen...
uit handen geven, heeft gewoon een bepaald risico voor het paard die ik niet zou nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:32

Dan doe je hem toch gewoon zonder zadel en spullen voor een appel en ei weg (of voor niets), naar vorige eigenaresse?
Jij wilt er nu vanaf en eigenlijk heb je op deze wijze de "meeste" zekerheid dat het dier de handel niet in gaat komen. Terwijl als je hem aan de hoogste bieder gaat verkopen, je eigenlijk zelf ook wel weet wat voor een leven het dier dan tegemoet gaat.
Spullen kan je zelf ook verkopen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:36

Ik zou denk ik niet teveel naar de foto's kijken, maar naar het paard en zijn reacties. Volgens de foto's zou het een minieme afwijking zijn en kan hij nog pijnloos gereden worden, maar zijn gedrag laat méér zien dan miniem ongemak en noem je in sommige situaties zelf "gevaarlijk". Het achterover-klappen duidt op een heftige pijn-reactie. Zeker als het paard eerder bekendstond als zeer braaf en werkwillig.

Met dat in je achterhoofd denk ik dat je realistischer na kunt denken over de toekomst van je paard. Een "minieme afwijking" zónder zulke heftige reacties is misschien inderdaad enkel een kleine prijsvermindering en geen sportpaard meer; zo'n afwijking mét heftige reacties is een paard dat veel minder waard is. Dan maakt het weinig uit of de dierenarts vond dat dit paard ingeslapen moest worden of dat dit niet zo was: op basis van gedrag (dus niet op basis van de foto's of medische prognoses) is dit paard nu een risico en zeer moeilijk te verkopen als je eerlijk bent tegen potentiële kopers.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 19:36

ohjajoh6 schreef:
Dan doe je hem toch gewoon zonder zadel en spullen voor een appel en ei weg (of voor niets), naar vorige eigenaresse?
Jij wilt er nu vanaf en eigenlijk heb je op deze wijze de "meeste" zekerheid dat het dier de handel niet in gaat komen. Terwijl als je hem aan de hoogste bieder gaat verkopen, je eigenlijk zelf ook wel weet wat voor een leven het dier dan tegemoet gaat.

Inderdaad. Maar ze wil er graag alle spullen bij. Iedereen is daarin vrij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:32

jojoni schreef:
ohjajoh6 schreef:

Inderdaad. Maar ze wil er graag alle spullen bij. Iedereen is daarin vrij..

Misschien allebei flink water bij de wijn gaan doen? Want als het de oude eigenaar is, dan is het zadel wellicht eerst door haar nieuw gekocht? En meeverkocht met het paard? Daar moet toch iets over te regelen zijn? Ik zou er voor tekenen, als een oude eigenaar het dier wilt terugnemen. Zo een kans doet zich niet zo vaak voor namelijk.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:27

En buiten de spullen... Dit paard is nu 3 jaar ouder en niets in niveau verbeterd: dat is voor geen enkel verkooppaard positief...
Daarbij nog zijn lichamelijke beperking = gebrek dus ja...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:56

jojoni schreef:
Het paard zou normaal geen pijn hebben. Alleen in combinatie van de 3 dingen. Ze vertelde het zo; tussen de 6e en 7e halswervel zit een kleine afwijking. Teveel zwarte puntjes volgens haar (ik weet niet zo goed wat die inhouden, maar ik vertrouw op haar kunde). En tussen de 16e en 17e wervel zit een verkalking. Daardoor staan deze wervels dichter op elkaar dan normaal. Ze groeien dus niet naar elkaar. Als de verkalking operatief weggehaald zou worden is het opgelost.
Ik heb een verhaal gehoord over vroeger. Van 2 kanten, over het paard uiteraard. Ik heb er mijn eigen conclusies uit getrokken en wil verder niemand met de vinger aanwijzen. Maar daardoor stelde ik de vraag of dit probleem er al kon zijn voordat ik hem kocht (dus 3 jaar geleden). De veearts zei zonder twijfelen dat dat heel goed mogelijk was.
Ik heb het paard aanvankelijk inderdaad zonder problemen kunnen rijden, maar daar is ook een verhaal achter. Toen ik hem kreeg/bij mij had, viel hij eerst heel erg af -> een half jaar bijna niets tot niets gedaan. Het volgende half jaar langzaam opgebouwd. Ik kocht het paard voor mijn toenmalige vriend, dus ik reed er ook niet vaak op. Hij was immers bedoeld voor hem. Het laatste jaar ben ik dan ook beginnen rijden omdat hij toch wel energiek was/potentieel had/de buren mij meevroegen op wedstrijd/mijn toenmalige vriend niet vaak reed enzovoorts enzovoorts. Dus de toen het eerste voorval zich voordeed begon ik eigenlijk pas een paar maanden met fanatiek trainen en oprichting.
De veearts heeft nooit gezegd dat ik hem maar moest inslapen. Ze had het over de behandelingen en dat het paard nog heel goed terecht kon in de western wereld omdat hij daar minder last zou hebben van de afwijking.

Nog 1 keer over de portemonee. Ik wil echt niet de volle pot. Maar ik ga geen paard verkopen, met alle spullen erbij voor een prijs die lager is dan wat alleen het zadel al waard is. Het paard alleen hoef ik echt niet veel voor, maar het zadel en alle andere spullen doe ik niet zomaar voor niets weg

TS, naar wat jij vertelt kan ik er niets anders van maken dan dat het paard KS heeft. Ook al raken de wervels elkaar op de foto nog niet, wat denk je dat er met de 16e en 17e wervel met verkalking gebeurt (die onder het zadel zitten) op het moment dat je paard gaat zitten en de rug inveert? Dat verklaart het gedrag wel denk ik.
Met KS-achtige afwijkingen is het ook nog eens zo, dat dat met rust niet beter wordt. Sterker nog, KS wordt vaak pas een probleem op het moment dat een paard langere tijd rust heeft gehad en de spieren eraf gaan.

Ik snap de tip van de veearts voor westernsport wel. Lekker lang en laag over de rug zal voor hem minder problemen opleveren dan een wedstrijdhouding. Maar nogmaals, dan hebben we het echt wel over KS.
Daarbij komt dat het een progressief probleem is. Zet echt die roze bril maar af v.w.b. je portemonnee. Het paard is een halve quarter (niet echt een sportpaard) waarin men nog in een KS-operatie zal gaan investeren.
Het is een paard dat nog niets gepresteerd heeft en eentje met een (flink) gebrek. Heb ik het nog niet eens over de halswervels. Ook in de handel kun je hem zo niet kwijt. Je krijgt er niets voor. Je mag echt al in je handen knijpen als je er een goed adres voor zou weten te vinden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:44

Ik ben t eens met babootje..
Mijn gevoel zei meteen een lichte vorm van ks..heb ik toen ook al aangegeven in t topic!
Vergeet niet t welzijn van je paard! En neem je verantwoordelijkheid naar hem toe..liever minder geld zou mijn idee zijn en nog een enigzins goed gevoel over waar je paard terecht komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:00

Het is simpel. Dit paard kan je de handel niet in doen.
Hij is niet geschikt voor wat je van hem verwacht. Dus zelf houden is ook niet echt een optie.
Dan blijft de enige optie; de slacht. En als je dat wil kan je hem ook voor slachtprijs aan de oude eigenaresse overdoen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:25

Laat hem ook even testen op PSSM1, is hier al vaker gezegd trouwens. PSSM is een spierziekte die veel voorkomt onder Paints. Vooral omdat zijn bloedwaardes niet helemaal goed waren. De dierenartsen in NL zijn hier meestal niet van op de hoogte.

Testen is heel makkelijk, een 30-tal haren met wortel opsturen naar Animal genetics in USA en je hebt binnen 2 weken de uitslag. De PSSM test kost 40 dollar. http://www.animalgenetics.com/Equine/Ge ... e/PSSM.asp

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:38

Vorige eigenares had dit probleem niet, en is bereid het paard terug te kopen. Zou ik op ingaan, ongeacht de lage prijs.

Maar zoniet: waarom het paard geen tijdje onderbrengen bij de vroegere eigenares, en zien of het daar goedkomt?

Want ik kan me wel inbeelden dat een paard dat al schrikt van de maïs die groeit, helemaal door het lint gaat als ie plots wekelijks op wedstrijd moet. Moet wedstrijdrijden voor jou echt, of kan je je tevreden stellen met gewoon thuis wat door de bak hobbelen?

Qua pijn in nek en rug: in veel gevallen kan er met de juiste rijstijl (klassiek/academisch/western) en oefeningen heel wat opgelost worden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:14

astridklomp schreef:
Laat hem ook even testen op PSSM1, is hier al vaker gezegd trouwens. PSSM is een spierziekte die veel voorkomt onder Paints. Vooral omdat zijn bloedwaardes niet helemaal goed waren. De dierenartsen in NL zijn hier meestal niet van op de hoogte.

Testen is heel makkelijk, een 30-tal haren met wortel opsturen naar Animal genetics in USA en je hebt binnen 2 weken de uitslag. De PSSM test kost 40 dollar. http://www.animalgenetics.com/Equine/Ge ... e/PSSM.asp

Jep helemaal mee eens. Als de bloedwaardes een spierpijn aangeven zou ik em zeker nog op PSSM laten testen.

jojoni schreef:
De veearts heeft nooit gezegd dat ik hem maar moest inslapen. Ze had het over de behandelingen en dat het paard nog heel goed terecht kon in de western wereld omdat hij daar minder last zou hebben van de afwijking.

Is heel leuk bedacht van die DA. Maar in de westernsport wil ook niemand een paard met een wervel die een afwijking vertoont. Althans niet voor een nog redelijke prijs. Je blijft hoe dan ook zitten met een paard wat heel moeilijk te verkopen is. En ja ik weet waarover ik het heb. Ik zit in de westernsport, en ik heb een paard gehad wat ook 1 ruggewervel had die wat weinig ruimte vertoonde. Zij had er dan vrijwel geen last van, als in soms gestrekt gaan staan om dr rug vrij te maken. Maar zelfs die heb ik ver onder de waarde verkocht omdat er geeneen was die dat aandurfde. En let wel dan heb je het over een paard wat dus geen gevaarlijke acties vertoonde.
Hoe je het ook draait, wend of keert je heb hier nu gewoon een paard wat bijna geen waarde meer heeft, mag je nog zo graag een normale prijs er voor willen, ook niet voor de westernsport.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:07

Is er iets bekend of Red Pebbles getest was op PSSM? Want moest dat zo zijn en hij is negatief, dan kan jouw paard PSSM2 hebben en dan is het een beetje zinloos om haren op te sturen. PSSM2 test je met een spierbiopt las ik.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:35

Nee mij niks van bekend of hij ooit getest is. Maar hij is vorig jaar overleden, dus nu nog testen gaat em niet meer worden. PSSM2 zal tegen eind van het jaar met een "dried blood smear" ook getest kunnen worden. Nu idd alleen nog via een biopt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:50

Wat is de moederlijn?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:58

Heb je al bedacht wat je gaat doen ts?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:55

Ik ben nog in afwachting van bijkomende bloedonderzoeken. Er zou mogelijk toch nog wat meer aan de hand zijn. Serieus. Niet zomaar wat mineralen of voedingsstoffen..
Als het bloedonderzoek toch slecht uitvalt zal het waarschijnlijk weipaard of inslapen worden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:39

jojoni schreef:
Ik ben nog in afwachting van bijkomende bloedonderzoeken. Er zou mogelijk toch nog wat meer aan de hand zijn. Serieus. Niet zomaar wat mineralen of voedingsstoffen..
Als het bloedonderzoek toch slecht uitvalt zal het waarschijnlijk weipaard of inslapen worden.

Waar moet je dan aan denken als ze zeggen serieus iets aan de hand?
Wanneer krijg je uitslag?

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:49

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:07

Waar testen ze dan op dat zo ernstig kan zijn?

Biggieboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:42

Wat een spannend paard heb je, kan me goed voorstellen dat je met de handen in het haar zit. Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ik heb een hele lieve maar ook erg dominante volbloed die ook nog eens veel spanning opbouwt in nieuwe/ vreemde situaties. Hij was weinig omgevingsprikkels gewend toen ik hem kocht net als jouw paard.
Meestal is hij superbraaf, maar als de spanning oploopt dan lijkt hij niet genoeg vertrouwen meer te hebben in mijn leiderschap en neemt hij hardhandig de leiding over. Steigeren, bokken, losrukken of zelfs naar me slaan met zijn voorbenen.
Ik probeer het op zo'n moment op te lossen door eerst even mijn dominantie weer te bevestigen (boze stem, tik, of als ik er naast sta hem dwingen enkele stappen achter uit te doen ) en daarna weer rust en vertrouwen te creeren. Meestal gaat dat goed en is hij daarna weer rustig. Kortom; veel struktuur en duidelijkheid aanbieden en nooit accepteren dat hij de leiding neemt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Sterkte!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:47

Biggieboo schreef:
Wat een spannend paard heb je, kan me goed voorstellen dat je met de handen in het haar zit. Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ik heb een hele lieve maar ook erg dominante volbloed die ook nog eens veel spanning opbouwt in nieuwe/ vreemde situaties. Hij was weinig omgevingsprikkels gewend toen ik hem kocht net als jouw paard.
Meestal is hij superbraaf, maar als de spanning oploopt dan lijkt hij niet genoeg vertrouwen meer te hebben in mijn leiderschap en neemt hij hardhandig de leiding over. Steigeren, bokken, losrukken of zelfs naar me slaan met zijn voorbenen.
Ik probeer het op zo'n moment op te lossen door eerst even mijn dominantie weer te bevestigen (boze stem, tik, of als ik er naast sta hem dwingen enkele stappen achter uit te doen ) en daarna weer rust en vertrouwen te creeren. Meestal gaat dat goed en is hij daarna weer rustig. Kortom; veel struktuur en duidelijkheid aanbieden en nooit accepteren dat hij de leiding neemt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Sterkte!

Ehhm, heb je het hele topic wel gelezen? Het blijkt toch wel om een medisch probleem te gaan. Dus een tik geven lijkt me uit den boze op zo'n moment!

Biggieboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:41

fohadie schreef:
Ehhm, heb je het hele topic wel gelezen? Het blijkt toch wel om een medisch probleem te gaan. Dus een tik geven lijkt me uit den boze op zo'n moment!

Ja duh... Dat tik geven moet je natuurlijk wel in het hele verband van mijn verhaaltje lezen; nl als het om een leiderschapskwestie gaat.

TS sterkte met het medisch onderzoek. Ik duim voor je!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:06

Biggieboo schreef:
fohadie schreef:

Ja duh... Dat tik geven moet je natuurlijk wel in het hele verband van mijn verhaaltje lezen; nl als het om een leiderschapskwestie gaat.

TS sterkte met het medisch onderzoek. Ik duim voor je!

Duh! Als je het hele topic had gelezen wist je dat dit GEEN leiderschapskwestie is. Beetje onzinnig om dan met zo'n post te komen.. Dit paard geeft duidelijk aan pijn te hebben.