paard doen afvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:33

In welke buurt woon je dan TS? Misschien dat bokt je verder kan helpen, misschien dat iemand nog iemand kent. Elkaar helpen kan geen kwaad toch?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:39

Ik had al verschillende namen toegestuurd gekregen, heb daarvan ook enkele gecontacteerd maar er is niemand die mij terugstuurt. Dus is al een beetje hopeloos om een instructeur te vinden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:43

En een oproepje plaatsen op Kapaza oid is geen optie? :) Waar een wil is, is een weg!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:46

Denk nou eens in mogelijkheden ipv moeilijkheden....
Niemand reageert? Dan stuur je nog een keer een berichtje. Geen instructeur in de buurt? Dan zoek je een goede die verder weg zit en betaal je wat meer reiskosten....Doe ik ook als ik geen goede uit de omgeving kan vinden. Genoeg instructeurs die wel komen als je reiskosten betaald hoor.
Blijft toch bijzonder dat je echt de enige bokker bent die geen instructeurs in de buurt heeft zitten.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:47

Art_Ificious schreef:
Ik had al verschillende namen toegestuurd gekregen, heb daarvan ook enkele gecontacteerd maar er is niemand die mij terugstuurt. Dus is al een beetje hopeloos om een instructeur te vinden.

Met die instelling kom jij dr wel meid! Chapeau!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:53

Zwerte, ben echt niet van plan om meer aan vervoerskosten te betalen dan aan les. Er moet ergens een grens zijn qua kosten vind ik zelf.
Daarnaast ben ik vooral 's zondags bij mijn kennissen, welke lesgeefster zal er op zondags willen komen?

Het meest ideale zou gewoon zijn privéles op een manege hier in de buurt. En liefst dan niet op zo'n mak paard wat naar de commando's van de instructeur luistert en haar rondjes wat braafjes doet maar ene die de ruiter zelf echt moet aansturen. Er zijn toch vast wel maneges met zulke paarden, of niet?
Ik mag op mijn stal 1 van hun manegepaarden rijden, maar deze doen ook steeds braaf hun rondjes. Kindjes van 5 gaan er zelfs met gemak op. Alleen van hun oudere pony is bekend dat die bij oudere ruiters wat koppiger durft zijn. Maar ik durf op dat beestje niet rijden door haar toestand. (Ingezakte rug waarbij de ruggengraat uitsteekt.) Is ietsje groter dan Harley dus ook een D pony.

Dan is er nog een te dikke pony. Die werd al bereden maar dat meisje is gestopt met die pony.
Pony bokte en protesteerde bij het rijden. Ik heb haar geregeld zien rijden. Zadel was te klein en het bit ook. Maar stalbaas wou dit niet veranderen is mij verteld. Dus mij erop laten rijden zullen ze ook niet toestaan want ik zou dan meteen opteren voor een groter bit en een ander zadel voor ik ermee rij.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:10

Je doet zoveel aannames: dit kan niet, dat bestaat niet, dit zal ook wel zo gaan, want dat ging toen ook zo... Ik heb al jaaaaren op zondag les, dus kijk eens wat verder dan je neus lang is voordat je dingen roept die misschien anders zijn dan je denkt. Veel instructeurs moeten het juist hebben van mensen die op weekenddagen les hebben, aangezien hun lessers veelal werken gedurende de week. :)* Dus voordat je roept dat alles onmogelijk is zou ik eerst eens wat meer onderzoek doen. En dat houdt ook in dat je wat assertiever bent in het zoeken. Als iemand niet reageert op mail, dan ga je toch 's rondbellen? Stuk effectiever. Dat komt voor veel meer dingen in het leven van pas, trust me :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:10

Zeg dan ook niet dat je wel wil maar niemand kan vinden! Je wil gewoon niet teveel betalen en tja dan is goed les niet erg haalbaar. Je eigen veiligheid zitten imo geen grenzen aan qua kosten. De enige grens is misschien OF je het kan betalen. En welke instructeur op zondag komt? Meer dan genoeg. Wederom denk je in moeilijkheden ipv mogelijkheden. Ik heb zo vaak in het weekend gelest, ook op zondag ja. En daar heb ik reiskosten voor betaald omdat ik het belangrijker vond om te leren dan een tientje te besparen. Goede les is dit dubbel en dwars waard. Als je ooit goed les zou hebben gehad, zou je dit begrijpen.
Nu is zondag weer het probleem. Nu ik dat ontkracht, kan ik al raden wat het volgende excuus is...

Waarom kom je nou aanzetten met die andere paarden? Je moet gewoon fatsoenlijk les krijgen met Dante als je met haar verder wil. Of verdorie wel op die oh zo brave knollen stappen. Ik vraag me oprecht af of die met jou op hun rug ook nog zo braaf zijn. En daarbij, we hebben je ook veel vaker vertelt dat je van die volleerde manegeknollen juist best veel kan leren. Jij moet meer leren, niet de paarden. Als zo'n knol braaf luistert naar de instructeur en jouw hulpen negeert, ben JIJ degene die het fout doet. Dan ben je dus niet in staat de aandacht te hebben van zo'n dier en ervoor te zorgen dat ie naar jou luistert. Maar als ik zie hoe passief je altijd rondrijd op de filmpjes, kan ik me dat wel voorstellen. Het paard is dan niet te braaf, maar negeert doodleuk zn ruiter. Erg leerzame dieren hoor.

Volgens mij snap je het gewoon niet of ben je het niet met ons eens dat les voor jou echt noodzakelijk is om verder te komen. Je hebt het net over bijleren....je moet de hele basis nog leren, niet bijleren!
Kan je nou niet eens ophouden met anderen naar de mond te praten en gewoon eens echt eerlijk zeggen wat je denkt en gaat doen? Want volgens mij ben je gewoon overtuigd dat jij het allemaal prima kan en geen hulp nodig hebt behalve wat tips online.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:17

Ik heb idd wel al op zo'n brave knol van stal gezeten en kon zeer makkelijk voltes galopperen en figuren rijden. Was niks moeilijk aan en daarom ook nog best saai. Gaf mij ook het gevoel dat ik dus wel kan rijden en het niet aan mijzelf ligt. Daarom opteer ik voor een niet zo makke knol die wel laat zien dat ik iets mis doe.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:21

Art_Ificious schreef:
Ik heb idd wel al op zo'n brave knol van stal gezeten en kon zeer makkelijk voltes galopperen en figuren rijden. Was niks moeilijk aan en daarom ook nog best saai.

Is jouw paard niet exact hetzelfde?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:21

Art_Ificious schreef:
Ik heb idd wel al op zo'n brave knol van stal gezeten en kon zeer makkelijk voltes galopperen en figuren rijden. Was niks moeilijk aan en daarom ook nog best saai. Gaf mij ook het gevoel dat ik dus wel kan rijden en het niet aan mijzelf ligt. Daarom opteer ik voor een niet zo makke knol die wel laat zien dat ik iets mis doe.

Je kan prima paardzitten, maar rijden? Aan de hand van wat je laat zien mis je echt de basis.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:24

Neen, Dante laat zien dat ik iets mis doe. Die makke knol van stal laten dat niet zien en doet gewoon wat ik vraag ookal zit ik fout met mijn beenhulpen ofzo.
Dit paard was ook zo'n mak beestje en kon ik zelfs op neckrope over een laag hindernisje laten springen.
https://www.facebook.com/marijke.marico ... 399686084/

Moet ik bij Dante niet proberen hoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:25

Je hebt nu een beste waarschuwing gehad. Lees mijn posts maar eens terug. Als je zo doorgaat verongeluk je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:25

Anne_GTI schreef:
Je hebt nu een beste waarschuwing gehad. Lees mijn posts maar eens terug. Als je zo doorgaat verongeluk je.

Misschien is dat dan de manier om te leren.. Wie niet luisteren wil voelt vanzelf wel een keer.

Ts, nogmaals. PaardRIJDEN leer je door heel veel kilometers te maken. Veilige kilometers. Op veilige, saaie paarden.

Paardrijden is lang niet altijd spannend. Als je dat wel wil had je cowboy moeten worden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:32

Art_Ificious schreef:

En nu nog het besef dat 1x op 1 paard helemaal niks zegt.... Paardrijden is altijd de combinatie paard en ruiter. Toen ik nog op de manege reed had ik paarden waar ik zonder veel moeite lekker op weg kon rijden. Betekent dit dat ik super kan rijden? Absoluut niet. Ander type paard onder mn kont en ik kreeg dat dier niet eens op de hoefslag. Wij zijn nooit een leuke combinatie geworden maar ik heb wel geleerd om haar te kunnen rijden. In zo'n situatie zou jij waarschijnlijk het probleem bij het paard zoeken. Want ik kon andere paarden wel lekker rijden, dus mijn rijden was het niet toch? Fout! Mijn manier van rijden pastte niet bij deze dame, ik had nog iets teveel spanning en mn hulpen waren niet verfijnd genoeg. Na tig lessen kon ik haar pas lekker rondsturen en dat was ook het moment dat mn instructrice het genoeg vond en ik weer op mn favopaardjes mocht. Zo kan echt elk paard je wat leren. Ook die saaie knollen.

Als we het over saaie knollen hebben....Hoe kan een paard wat lekker reageert nou saai zijn? Dan ga je toch werken aan verfijning van de oefeningen en als je daarmee klaar bent ga je moeilijkere oefeningen rijden?
En als je wel kan rijden, waarom zien we dan op jouw filmpjes keer op keer de basis fout gaan? Wat jij steeds noemt als goed gaan en wat je wel niet allemaal kan....dat valt allemaal onder heeeeeel basis, dingen die je met je vingers in je neus kan doen als je werkelijk goed rijd. Nu noem je voltes galopperen. Weinig simpelers dan dat...op zich is het goed dat je blij bent met zulke eenvoudige oefeningen. Maar je maakt de fout dat je daarbij denkt dat het betekent dat je goed kan rijden....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:35

Art_Ificious schreef:
Neen, Dante laat zien dat ik iets mis doe. Die makke knol van stal laten dat niet zien en doet gewoon wat ik vraag ookal zit ik fout met mijn beenhulpen ofzo.
Dit paard was ook zo'n mak beestje en kon ik zelfs op neckrope over een laag hindernisje laten springen.
https://www.facebook.com/marijke.marico ... 399686084/

Moet ik bij Dante niet proberen hoor.

Dit moet je bij veel paarden niet proberen....het is duidelijk dat je je evenwicht bewaard door je knieen te klemmen, daarom staan je hakken zo extreem omhoog. Je houding lijkt nergens naar hier. En toch laat je dit keer op keer zien als ohh kijk eens hoe goed ik kan rijden! Sorry, wederom zie ik hier je onkunde terug.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:39

Art_Ificious schreef:

TS, eigenlijk weet ik niet eens wat ik hier nou op moet reageren.
Het ligt niet, nooit!!!, aan je pony. Natuurlijk, ze kunnen soms eens eigenwijs zijn en er even geen zin in hebben, maar dat het niet lukt met deze merrie of met andere paarden ligt puur en alleen aan degene die erop zit, aan jou in dit geval.

Jij geeft aan goed te kunnen rijden, daarom ging het met de haflinger ook zo goed. Jij weet hoe je harder en zachter moet en je denkt te weten hoe je moet sturen. Daar blijft het bij.
Je kunt (nog!!!) niet eens goed zitten, (nog!!!) niet correct sturen, (nog!!!) niet correct tempo terugnemen etc etc. Zolang jij probeert je paard halt te laten houden door voorover te gaan zitten, je benen aan te leggen en hard aan de teugels te trekken kun je hoog en laag springen, maar dan kun jij (nog!!!) niet rijden. Echt niet. Waarschijnlijk weet je hoe het moet, waarschijnlijk denk je dit toe te kunnen passen, maar je doet alles fout.
Ik zet overal expres 'nog' bij tussen haakjes, want dat je het nu niet kan betekent niet dat je het niet kan leren. Het punt is dat jij al denkt dat je het kan en je niet wil leren.
Leerpunt 1: zelfkennis. Kijk eens objectief naar jezelf. Zet de feiten eens op een rij; wat doe jij om iets gedaan te krijgen. Zelfkennis is de basis om verder te kunnen leren. Iemand die constant 'ja, maar....' roept, of, 'het ligt aan de pony, ik kan het al heel goed' heeft geen zelfkennis. Geen zelfkennis is niet open staan voor tips en niet open staan om nieuwe dingen te leren.

Je kan 2 dingen doen:
- accepteren dat je (nog!!!) niet alles kunt, kritisch zijn naar jezelf, alle tips een goed doornemen en actie ondernemen (en je realiseren dat men het commentaar hier niet neerzet om je af te zeiken, maar om je tips te geven, vooral als je strak zelf je pony wil inrijden).
- blijven denken dat je het heel goed kan en dat het aan je pony ligt en doorgaan op dezelfde voet.

Als je kiest voor de eerste optie: top! Zelfkennis siert de mens, leren is goed en leuk!
Als je kiest voor de tweede optie: succes in dat geval. Er kunnen nog wel eens flinke ongelukken gaan gebeuren.

Succes met je keuze.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:43

Daar ga ik in mee. Je duwt je zelf veel te krachtig uit het zadel. Rustig omhoog en rustig weer in het zadel. Rug ook bollen.

Dag zijn zo al dingen die ik hier zie, en ik rijd net twee jaar...

Zoek een instructrice en stop met Dante als je toch geen verandering wilt maken.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:14

Art_Ificious schreef:
@mamamier: Als ik niet kon rijden was ik nooit aan de slag gegaan met dit paard. Het is dus ook lastig om uw vragen te beantwoorden aangezien het afwisselend is. Daarmee bedoel ik dat het soms wel goed gaat en soms dus weer niet.
En met de haflinger kan ik namelijk wel enorm goed rijden en figuren in draf en galop. Alleen vind ik hem dan weer te oud om nog te berijden.
Ik kan altijd bijleren. Maar vind in de buurt gewoon geen privéles. En dat "privé" heb ik écht wel nodig, geen groepsles want dat is me al eens slecht bevallen.

Dan heb ik die filmpjes en foto's vast gemist waarop je wel enorm goed rijdt. Wat ik zie is iemand die op een pony zit en mee lift. Net zoals ik zei over mijn jongste dochter. Ze zit erop en stuurt zo goed en kwaad als het gaat de pony rond. Maar dat is geen paardrijden hè. Je mist de complete basis te beginnen met een waardeloze zit. Alleen om je zit te verbeteren zou zo'n duf manege paard al ideaal zijn. Dan hoef je alleen maar op jezelf te letten. Ik denk dat dat voor de komende tijd voldoende is om aan te gaan werken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 18:56

wederom lezen jullie verkeerd.
Zo'n makke knol GAF mij ook het gevoel dat ik dus wel kan rijden en het niet aan mijzelf ligt.
Ik zeg dus niet dat ik kan rijden maar dat het paard mij dat gevoel gaf door braafjes op een volte te blijven en mij dus op een verkeerde gedachte zette.
Want bij een paard als Dante merk ik ook dat paardrijden helemaal niet zo simpel is als met die makke knollen wel het geval was.

Goof schreef:
TS, eigenlijk weet ik niet eens wat ik hier nou op moet reageren.
Het ligt niet, nooit!!!, aan je pony. Natuurlijk, ze kunnen soms eens eigenwijs zijn en er even geen zin in hebben, maar dat het niet lukt met deze merrie of met andere paarden ligt puur en alleen aan degene die erop zit, aan jou in dit geval.

Jij geeft aan goed te kunnen rijden, daarom ging het met de haflinger ook zo goed. Jij weet hoe je harder en zachter moet en je denkt te weten hoe je moet sturen. Daar blijft het bij.
Je kunt (nog!!!) niet eens goed zitten, (nog!!!) niet correct sturen, (nog!!!) niet correct tempo terugnemen etc etc. Zolang jij probeert je paard halt te laten houden door voorover te gaan zitten, je benen aan te leggen en hard aan de teugels te trekken kun je hoog en laag springen, maar dan kun jij (nog!!!) niet rijden. Echt niet. Waarschijnlijk weet je hoe het moet, waarschijnlijk denk je dit toe te kunnen passen, maar je doet alles fout.

Ik ga akkoord dat ik idd nog niet goed kan zitten, sturen en tempo terugnemen op de juiste manier.
MAAR nog maar eens... de laatste halthouden die je ziet was idd voorover maar door pijn in mijn heup na het vallen. Hoe vaak moet ik dit nog melden voor jullie dat eindelijk willen aannemen??
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-02-16 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:58

Ik vind dit topic te lachwekkend voor woorden :')
TS waarom open je een topic als je toch nergens naar luistert of er weer met slappe excuses tegen in gaat? Er zijn hier mensen die je proberen te helpen met goed advies, maar je doet er helemaal niks mee. Neem alsjeblieft les of kap er mee, ik hoop dat je je 2 jarige pony niet zelf in gaat rijden want dat gaat mis...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:09

Art_Ificious schreef:
@mamamier: Als ik niet kon rijden was ik nooit aan de slag gegaan met dit paard. Het is dus ook lastig om uw vragen te beantwoorden aangezien het afwisselend is. Daarmee bedoel ik dat het soms wel goed gaat en soms dus weer niet.
En met de haflinger kan ik namelijk wel enorm goed rijden en figuren in draf en galop. Alleen vind ik hem dan weer te oud om nog te berijden.
Ik kan altijd bijleren. Maar vind in de buurt gewoon geen privéles. En dat "privé" heb ik écht wel nodig, geen groepsles want dat is me al eens slecht bevallen.

Hier zeg je toch echt dat je vind dat je goed kan rijden. Wij lezen prima, jij verandert gewoon continu je woorden en gaat dan roepen dat wij niet lezen of het verkeerd zien. Begin eerst maar eens met eerlijk en duidelijk zijn zodat we je kunnen volgen.
Wij willen best aannemen dat je zo ging halthouden door de pijn in je heup. Maar ten eerste zal het ons worst wezen waarom je het zo vreselijk fout doet, paard heeft daar namelijk ook maling aan. Ten tweede kon je stappend wel rechtop zitten dus waarom zorgt die heup ervoor dat je tijdens het halthouden je hele houding verandert?? Je moet eerder zwaarder en dieper gaan zitten, je doet het tegenovergestelde. Ten derde heb je zelf alleen gezegd dat het afsteigen zo ging door je heup, niet het halthouden. Twee verschillende oefeningen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:13

Art_Ificious schreef:

Ik denk echt wel dat er mensen bij jou in de buurt je willen helpen.

Ik ben ook niet goed met rijden, krijg binnenkort ook me eerste proef les.

Het is hartstikke handig om iemand bij je te hebben om je op pad te helpen met juiste zit en kennis leren over het paard

Je moet zoals anderen al zeggen niet gelijk ALLES willen doen, begin rustig met stappen zorg dat je veel figuurtjes kunt rijden en juist. En bouw dat langzaam op.

Ik zie ook dat heel veel mensen je willen helpen maar je lijkt het niet te accepteren?

Ik zeg neem gewoon les!
En succes nog

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 19:15

maar er staat niet dat het rijden perfect is. En als eerder vermeld, bij het ene paard gaat het beter dan bij het andere.
De Haflinger heb ik dit jaar ook niet meer gereden en aan zijn reactie in de wei te merken (dreigen als ik hem wil wegsturen) zal hij als ik hem weer zou rijden ook niet mak blijven maar mij in het begin ook weer uittesten.

EN ik weet heus hoe ik moet halthouden. Heb het verschillende keren gedaan op de juiste manier voor het vallen. Dat ik wel rechtop kan zitten na de val wil niet zeggen dat ik dan ook geen pijn had.

Ik ben ook nog aan het zoeken wat de juiste beugellengte is voor mijn steigbeugels. Het ene moment lijken ze te kort het andere weer te lang waardoor ik ook verkramp in mijn beenspieren.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-02-16 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:17

Art_Ificious schreef:
maar er staat niet dat het rijden perfect is. En als eerder vermeld, bij het ene paard gaat het beter dan bij het andere.
De Haflinger heb ik dit jaar ook niet meer gereden en aan zijn reactie in de wei te merken (dreigen als ik hem wil wegsturen) zal hij als ik hem weer zou rijden ook niet mak blijven maar mij in het begin ook weer uittesten.

EN ik weet heus hoe ik moet halthouden. Heb het verschillende keren gedaan op de juiste manier voor het vallen. Dat ik wel rechtop kan zitten na de val wil niet zeggen dat ik dan ook geen pijn had.

Waarom blijf je zo koppig, iedereen wil helpen en geeft advies!

Ik snap dat ze inderdaad geïrriteerd worden.