Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:25

Vandaag heeft dochter gereden. Voor het eerst ook knotjes gemaakt met naald en draad.
Morgen zelf weer dressuurles en woensdag grondwerk/loswerken. Eerste les daarvan gehad, Gentle snapt het allemaal heel goed. Nu ik nog :')

Afbeelding

Afbeelding

(en ja, voor de goede opletter, er zit voskleurig vlechtdraad in. Dat moet nog op :o )

Eefjahh

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:43

Jongens welke bitdikte gebruiken jullie eigenlijk?
Zit daarover heel erg in dubio.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:31

Bij mij verschilt dat per paard. Ik kijk wat er bij ieder paard het best is

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:07

Ik zou inderdaad kijken naar wat het paard prettig vind en kijken naar de mond. Die van mij heeft best een fijn mondje en ik gebruikte eerst een 14mm dubbel gebroken bitje. Maar dat was toch iets te grof, dus nu heb ik een iets smaller myler bitje en dat gaat veel beter!

DianneMaritP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:34

Rijd op het moment ook een leuke jonge Friese merrie van vijf jaar. We hebben haar afgelopen juni voor het beleren zes weken weggebracht en toen ze thuis kwam was het opstappen en wegrijden. Heb haar hierna zelf doorgereden. In juli moest ze voor de keuring, prachtig mooie cijfers gekregen maar omdat ze ietwat een Franse stand heeft net geen ster geworden dus we wagen dit jaar nog een poging :Y) . In augustus meegedaan op de fokdag aan het Bestgaand Rijpaard, eerste keer bij huis weg en nog een mooie vierde plaats gekregen. Vorige maand voor het eerst met haar gestart en inmiddels al een aantal winstpunten binnen.

Het is echter een verschrikkelijk varken wat betreft schoon blijven :') elke waterplas in de bak moet van binnen en buiten bekeken worden. Gedragen die van jullie zich ook als zo'n smeerpoets?

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:58

Mijne is een verschrikkelijk varken...
Paardje lief vindt namelijk dat schoon zijn wordt overschat... -O-

Mooie knotjes hier boven!

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:15

Natuurlijk is het nog een beetje zoeken met de bitten. Heb nu twee tweedehandsw op het oog. Een sprenger van 16mm en een erg vergelijkbare van hh van 13 14mm.
Misschien dat ik ze gewoon allebei doe en het gewoon probeer.
Zaten jullie ook een beetje rond die maten of?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:16

hoihoi! ik lees al een tijdje mee maar ik mag me nu ook melden! beleren is een groot woord, ik kan namelijk al wel op mijn nieuwe bijrijdpown rijden.. maar de rest is nog even zoek :')

vind het wel leuk om mee te lezen met jullie als dat gaan probleem is :D

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:19

Heb nu na hem bijna een maand gehad te hebben een zadel dus zo dag eerste lesje :D :=

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:44

Ik heb gister voor het eerst echt les gehad op m'n knapperd en het ging bizar goed! Vindt het heel grappig dat hij nog zo slungeld ( heel vaak struikeld en loopt alsof hij bier heeft gedronken) maar het is heel appart dat je nog echt aandrijven moet leren bvb en dat het stuur er nog nauwelijks op zit _O- maar ondanks dat liep hij super ik vroeg nagevelijk niet echt van hem en toch deed hij het! En dat kwam vooral door het voorwerk wat we hadden gedaan aangezien hij als een hert de bak door mocht vroeger...
Afbeelding
Afbeelding

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:18

Fijn topic om ervaring op te doen!

Mijn paardje wordt in juli 3 jaar. Ze is van veulen af aan altijd in handen geweest, op de periodes na dat ze in de wei stond.

Ik ben nu zelf bezig met longeren, waar we tegen het probleem aanlopen dat ze rechtsom nog wel eens mij toe wil keren. De stemcommando's luisterd ze best nog wel aardig naar.

T zadel heeft ze nu 1 x stilstaand op haar rug gehad. Daar reageerde ze niet op.

Hoofdstel kent ze ook, maar nu mag eerst de tandarts een x komen checken voor ik verder ga met het hoofdstel en enige bijzet....
Dan wil ik ook kijken naar een kneveltrens, daar hoor ik goede ervaringen over

Het beleren ga ik uitbesteden, want daar ben ik niet in thuis ;) wel hoop ik daar nauw bij betrokken te zijn :)

Vooralsnog zijn we 1 tot 3 x in de week aan het longeren, a 10 minuutjes

Afbeelding

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:21

Mooi paardje!

Ik rij alle jonge dieren op kneveltrensjes, of gewoon simpel enkel gebroken bitjes. Niet teveel poespas willen bij jonge dieren. En vaak blijven ze toch op 1 bit hangen. Tuurlijk heb je wel eens uitschieters van paarden die het bit echt niet fijn vinden en ander bitje prettiger. Maar vaak accepteren ze het eerste bitje wel, is mijn ervaring.

En daarbij een ruiterhand maakt een bit streng, ongebroken of dubbel, enkel etc ;)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:26

:D

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:53

Ik rijd de mijne op D trens dubbel gebroken

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:54

Met dat longeren moet je zachtjes met je zweep de achterhand aantikken als hij naar binnen valt..

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:20

Hallo, ik kom me even melden!
Ik heb nu mijn 3jaarse ongeveer 5 keer gelongeerd en nu zijn we bezig met zadelgewenning.

Hoe lang longeren jullie alvorens jullie erop kruipen/hangen?

Van sommige lees ik dat longeren erg belangrijk is en een goede voorbereiding om met bijzet etc. te longeren. Van anderen lees ik best niet teveel longeren want dan krijgen ze al veel conditie alvorens je erop kruipt.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:54

Mijn paard was al enkele maanden onder het zadel bij de vorige eigenaar. Die vondt het helaas mooi dat hij als een hert liep. Ik heb hem weerst bijna een maand gelogeerd om hem te leren kennen en hem aan mij te laten wennen. En vooral om zijn hoofdje lekker naar de grond tie te krijgen. Ik had dus gister pas weer op hem gereden en ben heel blij met het werk wat ik vooraf heb gedaan met hem. Je kon meer dan duidelijk merken dat het had geholpen! Daarbij kent hij dan ook je stem commando's dus kan je hem makkelijker begeleiden.

Dit is hoe ik het heb ervaren. Ik zou het dus zeker aan raden het misschien nog een paar weekjes vol te houden. Maar ik ken het paard natuurlijk niet :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:59

Daar hoef je niet perse voor te longeren hoor. Ik heb ook wel jonge paarden gereden die nooit met bijzetjes of iets zijn gelongeerd, ze kenden de stemcommando's dan natuurlijk wel. Ze lopen dan wat langer met hun kop omhoog onder het zadel, maar uiteindelijk maakt het weinig uit. Gewoon doen waar je je goed bij voelt!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:45

Ik zou lekker met je paard aan de slag gaan, grondwerk, wandelen, band opbouwen. Dan merk je snel genoeg of je op een gegeven moment een stap verder kunt gaan! Er is geen standaard aanpak, het ene paard kan je misschien direct op wegrijden, terwijl je bij een ander misschien weken bezig bent met voorbereiden en hangen.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:49

Ben het volledig met joyce eens

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:52

moet zeggen dat ik nu wel merk dat het vlotter gaat, heb hem net gelongeerd.
Hoofdstel erin, zadeldoek en zadel erop. 10 minuten draven, galopje ertussen en klaar :) Op het einde nog wat staan springen naast hem. Hij keek naar mij van: 'wat steek jij nou uit??'

Nog 1 keer longeren met beugels en kijken hoe hij daarop reageert.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:56

Ik zou je paard wel de tijd geven overal aan te wennen. Ze raken snel overdonderd/overprikkeld en hebben echt tijd nodig om alles in zich op te nemen. Ik zou eerst eens een week hiermee aan de slag gaan. Volgende week ga je (als deze week goed ging) longeren met klapperende beugels. Gaat dat meerdere keren goed, dan pak je er weer wat bij. Gaat het niet goed, dan weer even een stapje terug.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:55

Ja dat wisselt echt per paard zoals Joyce al zegt..

Heb er eens eentje ingereden die echt de tijd nodig had. Alles rustig aan, longeren, wandelen, grondwerk, rustig zadel op en af, na lange tijd iemand hangen, steeds kleine stapjes.

Een ander paardje daarentegen was zo slim dat je haar echt moest bezig houden.. Daar zijn we vrij snel opgeklommen omdat ze het gewoon snel door had en als ze het saai begon te vinden, zocht ze wel een andere bezigheid haha.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:01

Ik lees hier graag even mee :) ik mag een nu driejarige gaan beleren. Het is een springgefokte dexter r merrie. Vandaag voor het eerst gelongeerd. ik heb niet zoveel tijd dus het zal wel ff duren voordat ik er op stap maar voordeel is dat ze erg mak lijkt te zijn. Mocht ze toch gek gaan doen als ik wil gaan rijden breng ik haar wel een weekje weg maar voor nu ga ik er zelf mee aan de slag. Zin in *\o/*

florence123 schreef:
Hallo, ik kom me even melden!
Ik heb nu mijn 3jaarse ongeveer 5 keer gelongeerd en nu zijn we bezig met zadelgewenning.

Hoe lang longeren jullie alvorens jullie erop kruipen/hangen?

Van sommige lees ik dat longeren erg belangrijk is en een goede voorbereiding om met bijzet etc. te longeren. Van anderen lees ik best niet teveel longeren want dan krijgen ze al veel conditie alvorens je erop kruipt.

Ik heb met mijn eigen paard wel 2 maanden ervoor gelongeerd. Dat ze daardoor een betere conditie had maakte niet uit omdat ze tegen die tijd zo relaxed was dat ze niks geks deed. Maar het hangt mss ook wat van je paard af.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:53

Ik kom hier weer eens binnenvallen. Ik heb het gevoel een beetje vast te zitten met de merrie die ik momenteel aan het rijden ben. Er zijn echt heel fijne momenten dat ze zo goed haar best doet, maar ze begint ook meer en meer haar grenzen te testen.
Momenteel heeft ze het echt niet op de zweep, en ik weet niet meer hoe ik het moet aanpakken. Wanneer ik haar tussendoor bijvoorbeeld even met lange teugel laat stappen en erna het werk weer wil oppakken gaat ze echt zitten klieren, zoals niet meer vooruit willen, slenteren, etc. Wanneer ze dan niet op mijn been reageert geef ik haar een tik met de zweep, en daar wordt ze zoooo kwaad van. Laatst had ze zelfs een plank naast de hoefslag stukgeslagen.
Telkens wanneer ik haar een tikje met de zweep geef, zelfs wanneer ik haar per ongeluk raak of zo, kan ik me aan een enorme bokkensprong verwachten. Ik rij haar dan voorwaarts zodat ze niet nog meer kan gaan klieren, gelukkig blijft het wel bij die ene bok, maar het is wel een merrie met enorm veel power in haar achterhand die je gemakkelijk uit het zadel kan katapulteren als je je er niet aan verwacht.

Gisteren heb ik wel gemerkt dat ze hengstig aan het worden is, zou dit gedrag hiermee te maken kunnen hebben? Ik heb eigenlijk geen ervaring met merries :=
Als dit gedrag blijft aanhouden gaat de eigenaar haar sowieso laten nakijken, maar voor het moment steekt hij het op hengstigheid en testen. Ik mag haar echt geen millimeter speelruimte geven want dan kunnen we van nul af aan terug beginnen. Ik weet nog niet zo goed wat ik van deze merrie moet maken, ze is enorm dominant, maar ook erg gevoelig. Ik heb mijn handen in ieder geval vol met haar lol.