Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:50

Dat is een feit inderdaad en dat spreek ik niet tegen, maar de conclusie dat het schadelijk is om met 3 jaar rustig in te gaan rijden is een mening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:51

Het is ook een feit dat de zon slecht is voor je huid en dat gras groen is in gezonde toestand...
Gaan we nu willekeurig feiten op noemen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:52

Ayasha schreef:
Het is ook een feit dat de zon slecht is voor je huid en dat gras groen is in gezonde toestand...
Gaan we nu willekeurig feiten op noemen?

Je vergeet ook nog random onbewezen conclusies aan alles te verbinden :Y)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:27

vuurneon schreef:
Dat is een feit inderdaad en dat spreek ik niet tegen, maar de conclusie dat het schadelijk is om met 3 jaar rustig in te gaan rijden is een mening.

Dat is ook een feit, maar als je dat niet wil inzien, ja wanneer worden mensen dan wijs,
Vroeger werden paarden veel later in gereden, nu draait het om geld

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:29

midgie schreef:
vuurneon schreef:

Dat is ook een feit, maar als je dat niet wil inzien, ja wanneer worden mensen dan wijs,

Nee, zonder onderbouwing blijft het een mening :)

Anders was ik zo klaar met mijn scriptie als ik geen degelijk onderzoek had moeten verrichten :+

Bij hobbyisten draait het echt niet allemaal om geld hoor...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:30

Als het mij om het geld draaide had ik die rooie gelaten waar ie was. _O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:31

Bij zeer weinig mensen leveren paarden meer op dan ze kosten :')

Als ik inderdaad had willen besparen had ik het paard nooit gekocht haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:29

vuurneon schreef:
Bij zeer weinig mensen leveren paarden meer op dan ze kosten :')

Als ik inderdaad had willen besparen had ik het paard nooit gekocht haha

Kan ik het niet meer mee eens zijn :') Geld verdienen aan paarden... Doe ik volgens mij toch iets goed mis, want hier rolt het geld maar een kant op en dat is naar buiten, ongeveer richting de stal :')

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:49

midgie schreef:
vuurneon schreef:

vroegaaaah werden paarden niet eens 'ingereden' hoor, paard Groot genoeg? Hoppa boer derop en rijden maar :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:20

Denk dat men in die goede oude tijd v midgie minder complimenten maakte met de paarden dan nu.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:38

Duidelijk dat er veel mensen met paarden zijn , helaas voor heel veel paarden zijn er veel mensen niet te helpen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:50

O ja dat is ook zo, alleen als je een paardenmens hebt ben je goed.... Sta daar te nuchter voor in, sorry en er is geen 1 juiste manier.

Enige dat ik vraag is kom dan ook met onderbouwende gegevens als je zaken als feiten presenteert :) of gebruik dan keurig 'ik vind' en houd het als je mening.

Ik vind het echt prima dat anderen een andere weg kiezen en al rijden ze hun paard nooit in, ook goed. Ik doe wat ik het beste vind voor mijn paard en veroordeel mensen niet omdat zij een andere weg bewandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:07

vuurneon schreef:
O ja dat is ook zo, alleen als je een paardenmens hebt ben je goed.... Sta daar te nuchter voor in, sorry en er is geen 1 juiste manier.

Enige dat ik vraag is kom dan ook met onderbouwende gegevens als je zaken als feiten presenteert :) of gebruik dan keurig 'ik vind' en houd het als je mening.

Ik vind het echt prima dat anderen een andere weg kiezen en al rijden ze hun paard nooit in, ook goed. Ik doe wat ik het beste vind voor mijn paard en veroordeel mensen niet omdat zij een andere weg bewandelen.

AMEN _/-\o_

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:10

vuurneon schreef:

De link geeft toch al voldoende onderbouwing of niet, hoe meer duidelijk kun je zijn ?
Een paard van 3
is niet uit gegroeid, wat is daar niet duidelijk aan??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:15

Behalve een anatomie lesje, niets. Dat je er zelf een conclusie aan verbindt is een ander verhaal natuurlijk maar maakt het geen feit.

Nogmaals, had mijn studie een stuk makkelijker gemaakt als ik 0,0 hoefde aan te tonen; gewoon een leuk plaatje erbij en zelf een conclusie eraan verbinden die niet gebaseerd is degelijk onderzoek al dan niet door mijzelf gedaan.

Ik kan ook wel een plaatje van de zon laten zien en zeggen 'kijk, dit plaatje toont aan dat de zon slecht voor je is'. Maar dan lachen ze mij uit, want zonder onderbouwing is het slechts 'ik vind dat de zon slecht voor je is omdat ie wel erg geel is'. Dus dan is het een mening, geen feit en al helemaal geen correcte oorzaak -> gevolg of mogelijk zelfs maar een mogelijk verband tussen de zon en zeg huidkanker.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-06-15 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:19

Midgie, dat een paard niet is uitgegroeid betekent niet dat het per direct slecht is voor het paard. Al is een paard wel volledig ontwikkeld, als je hem dan verkeerd inrijd/aan het werk zet is het net zo slecht. :+

Waarom zitten wij op school terwijl onze hersens nog niet volledig ontwikkeld zijn? Betekent toch niet perse dat op school zitten slecht is?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:22

Deetjeeuh schreef:
Midgie, dat een paard niet is uitgegroeid betekent niet dat het per direct slecht is voor het paard. Al is een paard wel volledig ontwikkeld, als je hem dan verkeerd inrijd/aan het werk zet is het net zo slecht. :+

Waarom zitten wij op school terwijl onze hersens nog niet volledig ontwikkeld zijn? Betekent toch niet perse dat op school zitten slecht is?

Idd wij zitten op school maar er zit niemand op je rug, het is zelfs verboden om een bepaald aantal kilo,s in je schooltas te dragen op je rug,
Wij beginnen bij de kleuter school.
Maar het is wel duidelijk dat je kop in het zand steken een beter gevoel geeft

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:24

Hoe kun je je kop in het zand steken als je vraagt om onderbouwing van de zogenaamde feiten :? Dan sta je er juist open voor...

Weet je wat zo leuk is aan de wetenschap? Je moet proberen je eigen hypothese te ontkrachten om tunnelvisie te voorkomen :) Waarom denk je dat ik vraag om met die onderbouwing van feiten te komen? Ik wil graag leren hoor, ik sta er open voor. Ik heb geen last van tunnelvisie en zal ook niet beweren dat mijn eigen methode dé manier is voor iedereen. Als er ander inzicht is, ben ik absoluut bereid mijn visie erop te herzien. Voorzie mij liever van informatie ipv een wijzende vinger dat het mishandeling is. Want van het eerste kan ik wat opsteken, van het tweede haal ik alleen maar schouders op.

Geloof dat kop in het zand steken iets anders werkt....
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-06-15 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:32

* vroeger (lees oudheid - middeleeuwen en bijv. nu nog steeds Spaanse rijschool) was het NIET toegelaten je paard vroeg 'zwaar' werk te laten doen, ploegen bijv. mocht maar vanaf het 6de-8e levensjaar. Reken daar nog bij dat de middeleeuwse rassen niet de fijne sportpaardjes van nu zijn...
Toch even rechtzetten dat een boer zijn veulens niet direct in het werk zette ... -Volgend jaar schrijf ik hier overigens een thesis over-. Verder vindt ik het anatomisch voldoende aangetoond dat paarden nog niet volgroeid zijn in hun vroege levensjaren... Vergelijk het met jonge menselijke topsporters....

Zelf ben ik geen voorstander van voor 3jarige leeftijd in te rijden, werk aan de hand en grondwerk kan dan wel weer vanaf 2.5 jaar -zolang het licht is en goed opgebouwd wordt-. Als we binnenkort ons eigen veulen gaan hebben ben ik van plan om het rond de 5jaar volledig in te rijden, maar de knopjes er reeds op te zetten vanaf 3 jaar vanop de grond.

Dus TS helemaal geen schande! maar eerder een verstandige keuze die ik maar kan toejuichen!
Wil hiermee geen mensen die vroeger inrijden in het harnas jagen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:35

Ik ben het eens met vuurneon, vind eerder dat jij je kop in het zand steekt Midgie. Even vooropgesteld dat ik niet vóór het inrijden van 3 jarige ben, maar er ook niet tegen. 'Wij' laten er nu eentje op 5 bijna 6 jarige leeftijd inrijden.

Als ik jou mening klakkeloos zou overnemen, inderdaad zonder onderbouwde feiten, dan kan ik zomaar de mening van iedereen overnemen. Zo ook de mening van mensen die ze op 2 jarige inrijden, maar dat doe ik niet want ik kan mijn eigen mening vormen/mijn eigen conclusie trekken. En op dit moment is mijn mening (!) dat je op 3 jarige leeftijd best rustig kan beginnen. En daarvoor moet het echt wel al de basis kennen van poetsen, halster, netjes meelopen etc.

Dat ik het misschien liever zie op latere leeftijd, hangt per paard af, maar dat maakt het niet meteen perfect omdat dat mijn mening is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:41

@Midgie Een paard is inderdaad niet volgroeid op zijn 3e, maar er is niet echt wetenschappelijk bewijs dat het slecht is dan je paard te gaan inrijden (uiteraard met beleid). En wat betreft je vergelijking met de kleuterschool, feitelijk doorloopt een paard die ook, maar die is met 3 jaar geen kleuter meer. Paard begin je ook bij de basisdingen, meelopen aan een halster, voetjes optillen, vast staan e.d. Bekend maken met zadel en hoofdstel etc.

Vind de vergeijking van Deetjeeuh ook wel mooi trouwens inderdaad, al gaat het daar niet over de rug maar over de hersenen, het geeft wel aan dat iets doen niet per definitie slecht is voor dat lichaamsdeel.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:59

Wetenschappelijk bewijs of niet, het is wel logisch dat gewicht plaatsen op iets dat nog aantoonbaar week is, en dat ook nog belasten, niet fantastisch is. Dat allerlei andere factoren ook meespelen, zoals hoeveel gewicht dan, maar ook de soort beweging, verandert daar niets aan. Denk aan jonge turnwonders, die zijn wel aantoonbaar minder goed af. Paarden zijn een luxe, onze huisdieren, waarom bereidwillig zo'n groot risico lopen met hun gezondheid? Hier speelt wel degelijk cognitieve dissonantie een rol: wij doen iets uit eigenbelang en om ons daar niet schuldig over te hoeven voelen, bedenken we allerlei redenen waarom het niet erg zou zijn en geloven daar ook nog in. Maar helemaal objectief bekeken, puur op de feiten, is het veel en veel aannemelijker dat het NIET goed is om met rijden te beginnen als je paard 3 (of zelfs nog jonger) is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:03

VogeltjeM schreef:
Wetenschappelijk bewijs of niet, het is wel logisch dat gewicht plaatsen op iets dat nog aantoonbaar week is, en dat ook nog belasten, niet fantastisch is. Dat allerlei andere factoren ook meespelen, zoals hoeveel gewicht dan, maar ook de soort beweging, verandert daar niets aan. Denk aan jonge turnwonders, die zijn wel aantoonbaar minder goed af. Paarden zijn een luxe, onze huisdieren, waarom bereidwillig zo'n groot risico lopen met hun gezondheid? Hier speelt wel degelijk cognitieve dissonantie een rol: wij doen iets uit eigenbelang en om ons daar niet schuldig over te hoeven voelen, bedenken we allerlei redenen waarom het niet erg zou zijn en geloven daar ook nog in. Maar helemaal objectief bekeken, puur op de feiten, is het veel en veel aannemelijker dat het NIET goed is om met rijden te beginnen als je paard 3 (of zelfs nog jonger) is.

Objectief en op basis van de groeischijven kan ik niets concluderen. Ik ga niet zomaar oorzaak en gevolg trekken zonder onderzoek. Dat kan ik niet, dat doe ik niet. Te intensief trainen is ook voor een later ingereden paard niet gunstig en topsport vraagt onwijs veel van paarden tov het gewone recreatiepaard.

Nu pak je het voorbeeld van de turwonders erbij, maar gewoon lekker gymmen of zwemmen met de klas is voor de ontwikkeling van gezonde kinderen wel goed. Die komen er juist beter vanaf. Alles met beleid en niet overvragen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:07

Maar vind je het dan niet eng om dat risico te lopen? Het is geen raar idee dat het slecht zou zijn, het is zelfs best aannemelijk. Waarom zou je dan willens en wetens dat risico lopen met je paard?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:09

Als ik er niet achter zou staan, had ik hem nooit ingereden op zijn derde. Zo simpel is het. Bij een volgend paard kijk ik het wel opnieuw; als dat paard langer nodig heeft om zich te ontwikkelen, laat ik hem/haar nog staan. Mijn pony heeft geen onnodig risico gelopen in mijn ogen, want bij twijfel doe ik iets niet.

Nu achteraf kan ik ook daadwerkelijk zeggen; hij heeft er ook niets aan overgehouden en was mijn inschatting op dat moment goed.