0000 schreef:Even een hele gekke opmerking hoor, maar heb je al eens geprobeerd om zelf iets rustgevends te nemen? Magnesium, bach bloesem, desnoods een goede borrel voor je gaat rijden (niet altijd natuurlijk haha, maar de eerste keer)? Want ik vind het eigenlijk naar om te lezen hoeveel moeite je voor je paard doet, hoe goed je hebt gezocht naar wat hem dwars zit, om vervolgens jezelf zomaar af te schrijven met 'ik ben gewoon te gespannen'. Daar valt heus wel iets aan te doen maar ook dat is weer even zoeken en proberen wat er werkt. Het is niet alleen je paard dat die zoektocht waard was hoor, jij bent dat ook waard!!
Hier kan ik me eigenlijk wel bij aansluiten. Begin bij jezelf ook gewoon eens vanaf 0 af aan. Gewoon niks moeten en alles is goed. Zoek er de juiste begeleiding erbij. Ikzelf heb dat ook gedaan. Toen ik mijn huidige paard net had, is ie er met mij flink vandoor gegaan. Hierdoor heb ik behoorlijk de schrik erin gekregen. Hier ging aan vooraf dat ik eerder bij een paard ging kijken en er daar ook vreselijk hard vanaf ben gevallen en daar dus de grootste deuk heb opgelopen en alles weer terug kwam toen mijn eigen paard er zo vandoor ging. Geen rem wel enigszins een stuur. Het werd zelfs zo erg dat ik niet meer durfde dan hooguit een beetje stappen en als ie dan ging klieren door verveling ging ik er maar weer snel vanaf. Vaak gedacht is ie niet teveel paard voor mij? Steeds kwam ik terug dat het probleem zich voor de volle 100% tussen mijn oren lag. Paard is goed voorwaarts (houd ik erg van, maar was tevens mijn struikelblok). Met bloed, zweet en tranen bijna ben ik er met de juiste begeleiding over mijn issue gekomen. Ik reed dan ook alleen met begeleiding erbij. Verder deed ik los veel longeren etc. Daar overigens nooit problemen gehad. Met rijden voorzichtig aan weer vrij geworden. Idd ook aan de longe. Nu 4 jaar later heb ik het nog wel eens over met mijn instructeur en moeten we allebei vreselijk hard lachen. Ik doe nu alles met hem. Dressuur, springen, cross, buiten rijden.
Mocht je zelf toch nog het een keer willen proberen, doe eerst even lekker niks en dan mondjesmaat aan met begeleiding erbij. Lessen wil niet zeggen alleen maar rijden om beter te worden, ook dit valt daar onder en uiteindelijk wordt je er beter van. Ook al voel je je nog zo knullig.