30 dagen challenge houding en zit, wie doet er nog meer mee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: 30 dagen challenge houding en zit, wie doet er nog meer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:28

Ja van vandaag gehad maar nog niet gekeken

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:34

Ja net gekeken. Hester zal wel fanatiek meelezen hier :) Daarom zou ik als tip mee willen geven om voortaan een strak coltruitje aan te trekken. Dan kunnen we je lichaam nog beter zien bewegen. Ik stel voor een zwarte rijbroek aan te trekken met zwart coltruitje en dan witte ronde sticker plakken op belangrijke punten van je lijf.
Zo zou je dat ook bij een paard doen als je een demo wilt geven over de beweging van een paard.

Succes!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:38

ChristaB schreef:
_Marinke_ schreef:
Inmiddels zitten we op dag 7, maar ik vind de filmpjes toch wel behoorlijk tegen vallen hoor.
Tot nu toe niks nieuws en dingen die lang geleden op de manege ook al verteld werden. :=

Hoop dat er nog verrassende 'AHA' filmpjes komen, dit is natuurlijk eerst ook nog maar gewoon basis.

Paardrijden is ook nog altijd hetzelfde. Hester heeft het wiel niet opnieuw uitgevonden. Wel legt ze er met deze 30 dagen challenge eens extra de aandacht op. Ik vind het leuk en ben me er dus extra van bewust tijdens het rijden.

Het gaat er ook niet om dat ze het wiel opnieuw moet uitvinden maar zoals bij het filmpje over voor je uitkijken geeft ze maar 1 visualisatie tip terwijl dat voor velen een herkenbaar probleem is. Ik had gehoopt op een gouden tip die voor mij wel werkt. Ik ben geen visualisatie ruiter wat dat betreft en heb maar bar weinig aan dat filmpje dus (en ik zal vast niet de enigste zijn).

Ook zouden handige oefeningen ter bevordering van de zit die je op het droge kunt doen ook zeker een waardevolle toevoeging zijn.

Ben benieuwd naar de rest en of er voor mij nog goede aha filmpjes tussen zitten zitten. Leuk initiatief is het zeker wel!!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:43

Ik heb eindelijk tijd om ze allemaal te gaan kijken!
Ik ben benieuwd wat het kan toevoegen voor mij :D

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:11

Die visualisatie is het ook niet helemaal voor mij maar ik kan me voorstellen dat anderen het juist fijn vinden.
Aan dag 3 (?) heb ik wel veel gehad. Ik heb het afgelopen les uitgeprobeerd en het paard luisterde perfect (en dan was het ook nog een les met extreem veel slalommen). Ik moet het me nu nog aanwennen om het automatisch te doen msar deze challenge heeft me dus al geholpen.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:42

Iemand al met de audio gereden?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:21

Nope, nog niet.

Ik heb de audio wel helemaal af geluisterd en wat mij opvaltbis dat het alleen in stap gaat en geen draf of galop wordt meegenomen. Ik vind het jammer dat daar geen aandacht aan besteed wordt. Echter kan je zelf ook wel de draf of galop er bij bedenken en op die manier en bij bepaald worden met de audio er bij.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:35

Ik heb net de tip gezien maar ik begrijp hem niet goed!!!
Kan iemand hem mij uitleggen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:36

Welke tip, van vandaag?

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:36

Ik heb me ook ingeschreven voor de challenge vorige week. De mail t/m dag 5 goed ontvangen, maar vandaag heb ik opeens dag 6, 11 en 10 :+. Ik zal het ook even of Facebook melden, maar volgens mij is het probleem van de mailing al bekend. Wat ik ontzettend irritant vind aan de mailtjes, is dat mijn mail 'zakt' wanneer ik mijn scherm niet aanraak? Hij zakt dan iedere seconde een stukje verder naar beneden, waardoor de tekst op een gegeven moment helemaal uit beeld verdwenen is. Ben ik de enige?

De filmpjes zijn leuk om je te herinneren aan de basis.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:38

Daar heb ik geen last van. Dat ligt denk ik meer aan jou telefoon.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:29

Nee ;)

Dan zou ik dat met meer mails hebben. Bovendien heb ik al meer mensen gevonden die het ook hebben. ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:33

Hier ook geen last van, sannerocky.

Vind het eigenlijk enorm tegenvallen. Filmpjes zijn in mijn ogen veel te kort. En ze zou de oefeningen in alle gangen moeten laten zien. Niet alleen in stap.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:44

klaas30 schreef:
Ik heb net de tip gezien maar ik begrijp hem niet goed!!!
Kan iemand hem mij uitleggen

het gaat over het mee bewegen met het paard en je knieen niet vast zetten. het paard beweegt zijn benen waardoor zijn heupen ook bewegen. als jij je knieen vast zet in het zadel rem je deze beweging een beetje, als je je knieen mee laat bewegen rem je het paard niet zo.

ik vind het ook nog steeds erg tegen vallen. heb vandaag dag 10 en 11 even gekeken. dag 10 gaat over het been geven. ik zou hier meer op in gaan wanneer je dat been moet geven dadelijk gaat iedereen standaard 2x been geven en dan is het paard nog niet beter aan het been.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:07

Voor degenen die het erg tegen vinden vallen: wat hadden jullie verwacht?
Ik denk dat in deze filmpjes al ongelofelijk veel werk gaat zitten, probeer zelf maar eens een goed, verstaanbaar filmpje te maken (dan ook nog te paard), dat moet vaak toch wel een paar keer over.

Het is toch prachtig dat je dit gewoon gratis aangeboden krijgt? Voor iedereen zitten er denk ik wel punten bij die in het aandachtsgebied liggen en vaak worden ze nu net even anders verwoord dan je normale instructie het zou doen. Natuurlijk is het geen vervanging van instructie, maar dat wordt ook uitdrukkelijk niet beweerd!

Ik heb er zelf heel veel aan: door de filmpjes te kijken en de mails te lezen ben ik (nog meer) gefocussed op mijn zit en worden er weer nieuwe methoden aangereikt om die te verbeteren. +:)+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:20

Ik had gehoopt dat ze wat meer zou laten zien hoe het wel en niet moet, met meer uitleg erbij over het effect van de verkeerde en de goede houding. Zoals bijvoorbeeld Wendy Murdoch doet in haar Murdoch Minutes. Ik vind die filmpjes veel duidelijker, mede doordat Wendy het uitlegt met behulp van een leerling, in plaats van zelf te laten zien hoe het moet. Ik zie zo beter wat ze aanpast.

Laatst bijgewerkt door Imre op 26-03-15 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:21

Imre schreef:
Ik had gehoopt dat ze wat meer zou laten zien hoe het wel en niet moet, met meer uitleg erbij over het effect van de verkeerde en de goede houding. Zoals bijvoorbeeld Wendy Murdoch doet in haar Murdoch Minutes.

[ Video ]

Ik had hetzelfde gehoopt.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:21

Ik had ook meer uitleg verwacht, het is nu een beet van, zo moet het en zo moet het niet. Maar meer diepgang in wat je dan zou moeten voelen etc mis ik.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:26

@Imre, inderdaad heel informatief! Dank je, ik ga ook even op de site van Wendy Murdoch kijken, dat ziet er mooi uit.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:46

Ik vind dat er bij die van vandaag goede uitleg zit. Vooral dat droog oefenen, dan merk je wel echt het verschil. Dit is ook een van mijn grootste punten dus vandaag maar eens zo uitproberen, eens kijken of het helpt.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:11

Ik kende de tip al vanuit haar e-book, maar is inderdaad een handige tip!
Ook de visualisatie in haar audio van 'doe alsof er een boompje uit de schoft groeit' om rechtop te blijven zitten, vond ik een heel goede tip.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:21

xChanelx schreef:
Ik kende de tip al vanuit haar e-book, maar is inderdaad een handige tip!
Ook de visualisatie in haar audio van 'doe alsof er een boompje uit de schoft groeit' om rechtop te blijven zitten, vond ik een heel goede tip.

Ja dat boompje vond ik ook zo goed. Ik denk nu steeds: Stukje naar achteren met je lijf anders krijg je die takken in je oog :) :)
Ik merk dat ze er goed op reageert vooral in de galop.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:00

Ben benieuwd of ik nog mee kan doen!
Ik hou m'n armen en schouders veels te gespannen

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:49

Vond het filmpje van vandaag ook wel leuk. :D Veel uitgebreider weer dan wat ik tot nu toe gezien heb.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:15

ja, vind ik ook :D