Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:39

Juultjeeeh schreef:
Ik heb ook de raarste dingen gehoord:

'Speel maar een beetje met de teugels, alsof je in een spons knijpt'.

Maar dit was toch wel de raarste, overigens niet bij mezelf, maar hoorde het de lesgeefster tegen iemand anders zeggen:
'Speel maar een beetje met de teugels, zodat je met het bit het tandvlees masseert'.
-O-

Hahahah die laatste! Veel te erg. Weet dat ik er niet om mag lachen, maar dit is te dom!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:40

Zelf vooral de standaard fouten aangeleerd gekregen gehad. Inmiddels zie ik op mijn stal genoeg mensen die het paard in een prachtige knik rijden en instructeurs waarbij ik toch echt niet naar de lessen kan kijken.

Het recente hoogtepunt van verbazing was dat ik mijn bekken lettelijk(!) de andere kant op moest kantelen van 2 "goede" instructeurs in klassiek/academisch rijden. Het verschil was wel enorm te voelen, de tweede instructrice had ook vrolijke en losse paarden in tegenstelling tot de andere.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:41

Ik vind trouwens 'als je er een deuk inschopt mag je hem meenemen' ook echt iets wat als grapje tegen jonge kinderen gebruikt wordt. Juist om aan te geven dat een paard niet van suiker is. Enig idee hoe hard zo'n ukje dat net (of net niet) onder het zadel vandaan komt uit moet halen om dat paard pijn te doen? Dat lukt ze niet eens joh....En over drijven met je kuit moet je bij zo'n kind ook niet gaan beginnen, kunnen ze helemaal niet en laat staan dat paard daar iets van merkt. Als zo'n kind dan blijft miepen over zielig en niet durft te rijden zou ik eerlijk gezegd een opmerking in die trant ook wel kunnen maken. Niet omdat ik vind dat schoppen hoort of dat paard stout is, maar om de boel even een beetje te relativeren voor zo'n kind. Ik denk dat sommige opmerkingen hier echt uit het verband getrokken zijn, ook al lopen er helaas ook heel veel instructeurs met echt te weinig kennis van zaken rond en staan er ook gewoon een aantal ronduit schokkende dingen tussen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:41

0000 schreef:
Ik vind trouwens 'als je er een deuk inschopt mag je hem meenemen' ook echt iets wat als grapje tegen jonge kinderen gebruikt wordt. Juist om aan te geven dat een paard niet van suiker is. Enig idee hoe hard zo'n ukje dat net (of net niet) onder het zadel vandaan komt uit moet halen om dat paard pijn te doen? Dat lukt ze niet eens joh....En over drijven met je kuit moet je bij zo'n kind ook niet gaan beginnen, kunnen ze helemaal niet en laat staan dat paard daar iets van merkt. Als zo'n kind dan blijft miepen over zielig en niet durft te rijden zou ik eerlijk gezegd een opmerking in die trant ook wel kunnen maken. Niet omdat ik vind dat schoppen hoort of dat paard stout is, maar om de boel even een beetje te relativeren voor zo'n kind. Ik denk dat sommige opmerkingen hier echt uit het verband getrokken zijn, ook al lopen er helaas ook heel veel instructeurs met echt te weinig kennis van zaken rond en staan er ook gewoon een aantal ronduit schokkende dingen tussen.

_/-\o_

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:43

Manegepaard heeft een wond op de rug door een slecht passend zadel. Zegt de instructrice dat ik maar gewoon op moet zadelen want "het zïet er al beter uit dan een paar dagen geleden!". Ehm? Watte? >;)
Ik heb paard lekker op stal laten staan en niet opgezadeld. Na enige discussie toch ander paard gekregen voor die les. Desnoods zou ik gewoon de les wèl betaald, maar niet gereden hebben! Maar een klant hoort toch niet met een instructrice in discussie te gaan over het welzijn van een paard? 8)7

Ze zei ook tegen iemand met een zware knieblessure, waar al meerdere malen op gewezen was, dat ze veel meer been moest geven. "Schop anders maar een keer goed hard". }:0
Ten eerste willen we dat een paard op minimale hulpen reageert en valt schoppen daar niet onder. Ten tweede moet je niet van iemand met een knieblessure verwachten dat die hard kan (en wil) schoppen. Iemand met een knieblessure wil met minimale hulpen rijden, toch?

Instructrice rijdt overigens internationaal, traint paarden voor klanten en geeft les op een manege omdat ze dat leuk vindt.
Ik zou mijn paard NOOIT aan haar toevertrouwen om getraind te worden en die manege kom ik ook nooit meer.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:49

Mijn slechtste rijtip (op de manege):
Met springen goed rechtop blijven zitten en absoluut niet uit je zadel komen.
Dan werd de instructriece altijd heel erg pissig :')
Laatst bijgewerkt door WillBokkers op 30-01-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:50

WillBokkers schreef:
De werd de instructriece altijd heel erg pissig :')

:')

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:52

Wat vreselijk eigenlijk dit allemaal..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:54

WillBokkers schreef:
De werd de instructriece altijd heel erg pissig :')

Dat vind ik eigenlijk heel moeilijk te geloven. Weet je zeker dat je het goed begrepen hebt? Heeft ze niet bedoeld dat je moet blijven zitten tot je paard afzet?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:01

SamLoveRoos schreef:
Ponyclub: (6 verschillende instructrices/instructeur)
- aan de teugel 1 > druk op allerbij de teugels tot paard nagaf, kwam hij weer omhoog opnieuw druk.
- wijken > tikje met de zweep, hij luisterd niet naar je binnenbeen.
.

Persoonlijk zie ik van deze twee zaken het foute niet in. Wanneer ik mijn paard wil laten nageven houd ik hem actief voorwaarts en door middel van druk op twee teugels geeft hij na. Geeft hij na, ontspan ik. Komt hij omhoog, geef ik opnieuw druk. Mijn inziens heeft dit te maken met consquent zijn.

Bij het wijken, als het paard het al begrijpt, laat ik ruiter ook wel eens tikje achter het been geven om hulp te verduidelijken of scherper te maken zodat ik reactie krijg.

Ik vind dat er hier en daar nog wel wat tips zijn gegeven waar niks mis mee is, maar die wel in een juiste context moeten worden geplaatst.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:27

0000 schreef:

_/-\o_

ilangok

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:32

Ik herken me echt in heel veel van wat jullie zeggen..

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:34

Tazzey schreef:
WillBokkers schreef:
Dan werd de instructriece altijd heel erg pissig :')

Dat vind ik eigenlijk heel moeilijk te geloven. Weet je zeker dat je het goed begrepen hebt? Heeft ze niet bedoeld dat je moet blijven zitten tot je paard afzet?

Jup.. Heel zeker. Dat werd meerdere malen gezegd.
Wij waren (reed toen nog in de beginners) er nog niet aan toe om staande te springen.
Dan zouden we vallen en er ongelukken gebeuren.
Tevens konden we de pony ook uit balans brengen en dat zou ook niet goed zijn.
Heb uiteindelijk helemaal overnieuw moeten leren springen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:34

Ah, zeker heb ik ook slechte adviezen gehad. Ik heb bijvoorbeeld pas vorig jaar zomer op de goede manier leren aansporen (dus zonder schopje).

Ik zat op een westernmanege waar alle pony's altijd in stands stonden, vond ik dus doodnormaal. Er was een paard die altijd ging weven (Shakira heette ze ook nog), en het was me geleerd dat dat 'dansen' was.
En natuurlijk het 'kietelen' van de lagen door er (hard) op te gaan drukken, zodat paardje zijn mond open deed voor het bit (dan was hij namelijk aan het lachen).

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:44

Off-topic: Mag ik eerst heel even zeggen: ACADEMISCH EN KLASSIEKE RIJKUNST IS NIET HETZELFDE!!! Er bestaan weinig instructeurs die van beide kaas hebben gegeten en nog minder die het met allebei eens zijn. Zo dat moest er even uit.

Mij is vroeger ook geleerd dat je maar hard moest trekken aan de teugels als rem. En als je dan ook nog nagevelijk wilde rijden dan moest je inhoudingen maken tijdens het remmen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:49

Willibokkers, om hoe hoog gaat het dan?
Want het is wel zo dat veel ruiters te veel uit hun zadel komen.
Zo'n 40 cm sprong hoef je ook niet echt groots voor te bewegen met je lijf namelijk, in principe is dat gewoon een grote galop sprong waarbij je enkel wat mee veert.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:51

Op andere manege van mij moesten kinderen van de instructeur een rukje links en een rukje recht geven en zo,doorgaan tot dat hij omlaag kwam

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:54

xPabloBokt schreef:
Ik hoor daar dan waarschijnlijk ook bij omdat ik zei 'uiteindelijk deed ze alles voor me' maar met 'een flinke optater' bedoel ik ook echt gewoon hard meppen. Ik gaf haar heus wel tikjes bij maar ik ging er niet als een gek op zitten slaan. En als ze niet naar beenhulpen luisterde dan werd ik daar ook wel duidelijker in. Ik ging haar alleen niet helemaal lopen ophitsen omdat ze even niet luisterde. Betekend niet dat ik niet duidelijk was met mijn hulpen :)

Ik had het op niemand specifiek bedoeld hoor :).

Het valt mij gewoon op dat mensen op een manege zo makkelijk zeggen ik luisterde niet naar de instructeurs.
Kijk, op een privepaard kun je zeggen, jou tips vind ik waardeloos dus ik zoek een ander...
Maar de opmerkingen gewoon negeren?
Dat vind ik eigenlijk tamelijk brutaal.

Mijn visie is: als iets mij niet bevalt dat vraag ik waarom. Als de instructeur het goed kan uitleggen ben ik bereid het te proberen. Als de instructeur met een kul antwoordt komt (omdat het hoort) dan ga ik er over na denken of ik het wel wil proberen...
Maar alles is het proberen waard (binnen de kaders van welzijn) want het kan helpen. En niets schrijf ik per definitie af...
En ik negeer al helemaal een instructeur niet... persoonlijk vind ik dat onbeschoft en als ik de instructeur zou zijn zou ik je dan ook vriendelijk doch direct vragen uit de les te vertrekken... :o

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:55

M_D_H schreef:
0000 schreef:

_/-\o_

Dit bedoel ik dus! :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:58

Keer met verbazing naar iemand gekeken die aan het inrijden was voor een wedstrijd, schijnbaar was haar instructrice ook mee.
Paard liep met zijn hals recht omhoog en de kin tegen zijn hals aan gevouwen, mond strak open tegen het sperriempje.
Tandvlees was bijna blauw van het zuurstof gebrek... Paard was aan het happen en snurken naar adem!!!
''Ja houd maar vast, hij zakt vanzelf''
Door z'n benen dacht ik erbij...

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:30

''Als je paard niet stopt moet je aan de teugels hangen, dan stopt hij vanzelf'' ..

Dit was overigens een paard wat niet zomaar 1 2 3 stil kon staan, dit moest je rustig afbouwen omdat hij dit anders gewoon niet redde met zijn tempo. :n

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:12

Malyma schreef:
Eén van de naarste tips die mij ooit is verteld is: "als een paard steigert, moet je een glazen fles gevuld met ketchup tussen zijn oren kapot slaan.. Dat doet daar geen pijn en door de klap zal hij denken dat hij door zijn eigen toedoen zijn hoofd heeft gestoten en door de ketchup zal hij denken dat hij daarom bloedt"...!

:brr: Gruwelijk..!!

Oh oh, er zit een foutje in mn tekst: het was geen ketchup maar varkensbloed. Heb het gelukkig nooit meegemaakt, maar dit is wat ik toen hoorde, op de manege waar ik ooit begon met les. Mede daarom is het voor mij wel de meest bizarre tip.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:20

RaafSmits schreef:
Niet voor het een of ander, maar rijinstructeur zijn lijkt me ook bést frustrerend zo nu en dan.
Hele volksstammen "penny ruiters " iets proberen bij te brengen terwijl je al vrij snel ziet dat er núl aanleg of gevoel bij de ruiter zit.
Maar het kind wil kost wat kost rijden....ouders vinden álles prachtig wat zij doet en betalen grif voor de lessen en het kostuumpje en willen nog méér resultaat zien.

Geen wonder dat die paarden en pony's daar op een gegeven moment afgestompt en taai in worden.
Maar ja......de klant is koning, dus zorg maar dat "het "ergens op lijkt.
Wederom een verhaal van als er geld mee gemoeid is wordt veel toegestaan, onder het kleed geveegd en een oogje dicht geknepen.

Ik denk ook dat instructeurs/trices lang niet altijd de meest gemakkelijke baan hebben.
Vind het alleen wel heel jammer dat er zo te lezen bij velen nog niet echt wezenlijk veel veranderd is.

DJHORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:21

1. Bit tegen de tanden duwen totdat hij hem opendoet.
2.paard uren laten rijden als hij dat niet is gewend.
3. Slechte ruiters op een bokkend/steigerend paard zeten. Gevolg ik heb wat te lachen :D natuurlijk niet leuk voor de alechte ruiters... en paard word nogal verpest.
4. Ergste van allemaal: paard klap geven als hij iets niet snapt. Ik denk dat dit bij de .eeste op stal gebeurd.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:27

berdien85 schreef:
Zet je handen breed uit elkaar dan zakt je paard wel met z'n hoofd..

Deze hoor ik nog inderdaad ook vaak, niet alleen van instructie.

De slechtste 'tip'die ik ooit heb gekregen was hoe ik leerde aandrijven op de manege. Het was dus schoppen. Niet altijd hard, maar die beweging. Sinds ik heb geleerd dat je moet duwen met je kuiten heb ik nooit meer problemen met een te langzaam paard gehad:+

Hierdoor vraag ik me af en toe wel af 'Wat is nou goed? Hoe behoor je de hulpen te geven?'