Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
marshmellow schreef:Hij heeft tot zijn 3de jaar in de opfok gestaan met andere paarden, en is daarna thuis ook de kudde in gegaan.
Hij is al vanaf het begin zo lomp met andere paarden in de kudde.
Het is pas sinds een paar maanden dat hij apart staat, omdat het echt te extreem werd.
Het was ook een groep met alleen merries, dus hij voelde zich daar ook echt het mannetje..
Helaas zijn er geen andere ruinen waar hij bij zou kunnen, want wil hem zelf ook heel graag weer in de groep hebben.
En over het lessen; ik heb les van een super springinstructeur, les daar al heel lang en hij kent mijn paard ook goed.
Het jammere is dat ik daar op stal les heb, en hij dus niet dat gedrag vertoont.
Ben al opzoek geweest naar ander voer, dus dat ga ik van de week meteen halen als het er is
Wuis schreef:Ik dacht ook meteen dat de castratie misschien niet helemaal goed is gegaan. Het slaan met de voorbenen wat hij steeds doet, is iets waardoor ik daar ook vrij snel aan dacht.
Rampshellie schreef:Ik heb 2 Lupicors gekend, 2 druppels water.. Exact hetzelfde gedrag!
marshmellow schreef:Wat houd zo'n test voor klophengst precies in dan? Hoe gaan ze dat controleren?
En het gedrag werd eigenlijk juist minder toen hij uit de kudde kwam, veel minder happerig, niet de hele dag hinniken en rustiger met rijden, wat hij nu nogsteeds is, behalve dus als de paarden in beweging zijn..
rea schreef:Herkenbaar, al bokte de mijne niet.
Mijn paard werd/wordt ontzettend nerveus als er naast de piste paarden lopen, maar vooral als er paarden de piste verlaten terwijl wij nog aan het werk zijn.
Waar hij ook helemaal krankjorum van wordt, is 'achtergelaten worden', met name als de instructrice even de piste verlaat en hijzelf met zijn ruiter achterblijft.
Zelf kan ik er intussen doorrijden, mijn bijrijder helaas nog niet.
Vooral mijn instructrice heeft dit probleem goed doorzien en me geholpen met doorpakken en doorrijden. Eerst en vooral moest ik hem meteen in een fikse draf zetten en slangenvoltes maken. Zodoende had paardlief geen tijd meer om zijn aandacht te laten verslappen door een hoog genoeg tempo voorwaarts en afwisselend stelling links/rechts.
Verder moest ik ten allen tijde mijn been eraan houden, zodat ik hem bleef leiden. Daarbij zacht genoeg in de hand (opsluiten leidde ook bij ons tot stijger-dreigementen).
En vooral, wat jij nog iets te vaak doet, je paard niet stilzetten, maar verder werken. Het staat hierboven al ergens : doorrijden en doen alsof je neus bloedt.
Dat laatste heeft ons veel goed gedaan. Eénmaal paardlief doorhad dat zijn 'spielerei' alleen maar leidde tot harder en langer werken, bond hij al snel in.
Enkele weken geleden is hij met de bijrijder nog de rijbak uitgehupst (denk aan zijgangen in galop) toen de instructrice eventjes naar het toilet was. Toen hij nadien hetzelfde met mij wilde uithalen omdat 2 paarden de rijbak verlieten (en er nog minstens 1 paard wel in de bak aanwezig was), zijn we meteen op de volte gegaan, in galop gezet, voorwaarts rijden en terugrijden, totdat hij ontspant. Dan mag hij in stap en ronden we af.
Nog even vermelden dat ik nooit de zweep gebruikt heb om dit af te straffen. Paard is gewoon heel snel opgejut en een tik zou hem nog nerveuzer maken. Het kwam er in ons geval op aan om te laten merken dat ik de leiding heb en hij moet meewerken ipv te focussen op de omgeving.
Succes, het is zeker op te lossen. Ikzelf had het zonder instructie niet gekund. Vooral de morele steun vanaf de grond en de doorzettingskracht die ik daardoor kreeg, hebben mij fantastisch geholpen.
Pandora2 schreef:Rampshellie schreef:Ik heb 2 Lupicors gekend, 2 druppels water.. Exact hetzelfde gedrag!
Oeps..'t zit 'm dus ook in de genen![]()
Ik ken dat '' fenomeen '' van de Donnerhal-lijn
marshmellow schreef:Instructeur aan huis laten komen zou kunnen, maar dan moet ik maar net het 'geluk' hebben dat de paarden dan ook op dat moment gaan rennen. Ga ze niet expres opjagen omdat het mijn paarden niet zijn.
Paarden uit de wei halen als ik ga rijden gaat dus ook niet, maar ik vind ook gewoon dat hij moet luisteren als de paarden er wel staan.
Vrijdag is de eerste dag dat ik weer ga rijden met de paarden naast de bak, ben benieuwd hoe het gaat na al jullie tips!
NatasjavE schreef:Rampshellie schreef:Ik heb 2 Lupicors gekend, 2 druppels water.. Exact hetzelfde gedrag!
Ik zei het al pagina's terug....Het is niet erg "braaf" bloed.
Maar ook die kan je fatsoen bijbrengen.