Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:24

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een reactie moeten verwijderen. Het is niet nodig om persoonlijk naar elkaar te worden. TS vraagt om een oplossing voor een probleem en niet om een sneer naar haar toe.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:57

Ik heb 2 Lupicors gekend, 2 druppels water.. Exact hetzelfde gedrag!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:10

Rampshellie schreef:

Oeps..'t zit 'm dus ook in de genen :7
Ik ken dat '' fenomeen '' van de Donnerhal-lijn :+

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:13

Pandora2 schreef:
Rampshellie schreef:

en van de jazz-lijn, tis vrij bekend dat het bij sommige lijnen er echt 'in zit' :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:15

marshmellow schreef:
Hij heeft tot zijn 3de jaar in de opfok gestaan met andere paarden, en is daarna thuis ook de kudde in gegaan.
Hij is al vanaf het begin zo lomp met andere paarden in de kudde.
Het is pas sinds een paar maanden dat hij apart staat, omdat het echt te extreem werd.
Het was ook een groep met alleen merries, dus hij voelde zich daar ook echt het mannetje..
Helaas zijn er geen andere ruinen waar hij bij zou kunnen, want wil hem zelf ook heel graag weer in de groep hebben.

En over het lessen; ik heb les van een super springinstructeur, les daar al heel lang en hij kent mijn paard ook goed.
Het jammere is dat ik daar op stal les heb, en hij dus niet dat gedrag vertoont.

Ben al opzoek geweest naar ander voer, dus dat ga ik van de week meteen halen als het er is :)

Hmm hengstengedrag in de kudde, het mannetje zijn bij merries... weet je zeker dat alle restjes teelbal mee zijn gegaan bij zijn castratie?

Verder kan het natuurlijk zijn dat je paard communiceert dat hij eenzaam is zonder groepsmomentje. Is zijn gedrag erger geworden sinds hij apart staat?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:33

Hier juist een prima ervaring met een nakomeling van Lupicor.
Zat geen greintje gemenigheid in en altijd keihard willen werken.
Het kostte in verhouding wel wat meer tijd om haar wat te leren omdat ze nogal ril was, maar wat ze eenmaal kende hoefde je niet meer te herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:08

Ik dacht ook meteen dat de castratie misschien niet helemaal goed is gegaan. Het slaan met de voorbenen wat hij steeds doet, is iets waardoor ik daar ook vrij snel aan dacht.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:15

Wuis schreef:
Ik dacht ook meteen dat de castratie misschien niet helemaal goed is gegaan. Het slaan met de voorbenen wat hij steeds doet, is iets waardoor ik daar ook vrij snel aan dacht.

Dat viel mij idd ook op. Dat is toch typisch hengstengedrag icm dekken en niet in een groep kunnen is dat op zijn minst opmerkelijk. Het hoeft helemaal niet zo te zijn, maar je zou er wel bijna aan denken.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:37

Wat houd zo'n test voor klophengst precies in dan? Hoe gaan ze dat controleren?

En het gedrag werd eigenlijk juist minder toen hij uit de kudde kwam, veel minder happerig, niet de hele dag hinniken en rustiger met rijden, wat hij nu nogsteeds is, behalve dus als de paarden in beweging zijn..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:40

Ik denk dat ze gewoon bloed afnemen en testosteron gehalte bepalen ? Lijkt mij het meest voor de hand liggende, maar ik kan mis zijn natuurlijk :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:48

Die test zou idd niet slecht zijn, al denk ik niet dat dat het geval zal zijn, er zijn wel meer (vooral dominante) ruinen die dekken. Maar idd, dat slaan met de voorbenen is wel iets typisch hengst/vechtgedrag, al heb je ook hierin uitzonderingen.

Ik vind het ook niet verkeerd om hem gewoon naast andere paarden te zetten (zoals je nu doet) ipv erbij. Wss was ie in de opfok ook al zo'n branieschopper, en was ie mss beter af geweest in een gemengde kudde met enkele oudere paarden erbij, die zo'n jonkie op zijn plaats kunnen zetten. Opfok is natuurlijk fijner dan alleen staan, maar als je een stel pubers elkaar laat opvoeden zonder een volwassene erbij, dan kan het natuurlijk wel es mislopen (geen verwijt hoor, in veel gevallen gaat het gewoon wel goed).

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:04

Stille meelezer hier! Enorm knap dat je blijft zitten zoals je nu voor de 100e keer hoort haha! _/-\o_
Succes! Ik zou zeker die 'klophengsttest' doen. Hopelijk stopt zijn gedrag snel voor je! :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:13

Rampshellie schreef:

Die hier gelukkig niet, alleen een bok als ze vind dat ze niet hoeft te werken, gelukkig geen wegren gedrag..

TS sterkte, ik heb een stukje van het topic gelezen en ik denk dat je met de gegeven tips wel wat nuttigs hebt gekregen.

Is het misschien niet een oplossing als je instructeur een keer naar jou toekomt ipv jij naar hem?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:28

Pandora2 schreef:

Ik heb er al veel mogen rijden, super rijdbaarheid en instelling!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:29

marshmellow schreef:
Wat houd zo'n test voor klophengst precies in dan? Hoe gaan ze dat controleren?

En het gedrag werd eigenlijk juist minder toen hij uit de kudde kwam, veel minder happerig, niet de hele dag hinniken en rustiger met rijden, wat hij nu nogsteeds is, behalve dus als de paarden in beweging zijn..

Ze meten zijn testosteron gehalte (bloed) voor en na het toedienen van hormonen, als zijn testosteron gehalte stijgt dan betekent dat er nog een testikel of iig testikel-weefsel zot.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:32

rea schreef:
Herkenbaar, al bokte de mijne niet.
Mijn paard werd/wordt ontzettend nerveus als er naast de piste paarden lopen, maar vooral als er paarden de piste verlaten terwijl wij nog aan het werk zijn.
Waar hij ook helemaal krankjorum van wordt, is 'achtergelaten worden', met name als de instructrice even de piste verlaat en hijzelf met zijn ruiter achterblijft.
Zelf kan ik er intussen doorrijden, mijn bijrijder helaas nog niet.
Vooral mijn instructrice heeft dit probleem goed doorzien en me geholpen met doorpakken en doorrijden. Eerst en vooral moest ik hem meteen in een fikse draf zetten en slangenvoltes maken. Zodoende had paardlief geen tijd meer om zijn aandacht te laten verslappen door een hoog genoeg tempo voorwaarts en afwisselend stelling links/rechts.
Verder moest ik ten allen tijde mijn been eraan houden, zodat ik hem bleef leiden. Daarbij zacht genoeg in de hand (opsluiten leidde ook bij ons tot stijger-dreigementen).
En vooral, wat jij nog iets te vaak doet, je paard niet stilzetten, maar verder werken. Het staat hierboven al ergens : doorrijden en doen alsof je neus bloedt.
Dat laatste heeft ons veel goed gedaan. Eénmaal paardlief doorhad dat zijn 'spielerei' alleen maar leidde tot harder en langer werken, bond hij al snel in.
Enkele weken geleden is hij met de bijrijder nog de rijbak uitgehupst (denk aan zijgangen in galop) toen de instructrice eventjes naar het toilet was. Toen hij nadien hetzelfde met mij wilde uithalen omdat 2 paarden de rijbak verlieten (en er nog minstens 1 paard wel in de bak aanwezig was), zijn we meteen op de volte gegaan, in galop gezet, voorwaarts rijden en terugrijden, totdat hij ontspant. Dan mag hij in stap en ronden we af.

Nog even vermelden dat ik nooit de zweep gebruikt heb om dit af te straffen. Paard is gewoon heel snel opgejut en een tik zou hem nog nerveuzer maken. Het kwam er in ons geval op aan om te laten merken dat ik de leiding heb en hij moet meewerken ipv te focussen op de omgeving.
Succes, het is zeker op te lossen. Ikzelf had het zonder instructie niet gekund. Vooral de morele steun vanaf de grond en de doorzettingskracht die ik daardoor kreeg, hebben mij fantastisch geholpen.

Pandora2 schreef:
Rampshellie schreef:

:D De mijne is dus ook een Donnerhall-afstammeling.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:34

Rampshellie schreef:

Ik zei het al pagina's terug....Het is niet erg "braaf" bloed.

Maar ook die kan je fatsoen bijbrengen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:37

En de andere paarden even tijdelijk weg zetten als jij in de bak bent is geen optie?

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:06

Instructeur aan huis laten komen zou kunnen, maar dan moet ik maar net het 'geluk' hebben dat de paarden dan ook op dat moment gaan rennen. Ga ze niet expres opjagen omdat het mijn paarden niet zijn.

Paarden uit de wei halen als ik ga rijden gaat dus ook niet, maar ik vind ook gewoon dat hij moet luisteren als de paarden er wel staan.

Vrijdag is de eerste dag dat ik weer ga rijden met de paarden naast de bak, ben benieuwd hoe het gaat na al jullie tips!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:13

Gewoon doen die instructeur aan huis. Doet hij het nu niet, dan vast een volgende keer. Zoals ik jouw verhaal lees, doet hij dit erg vaak. Dan moet de kans er toch zijn dat hij het ook doet tijdens een les?

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:23

Wow! Je blijft goed zitten _/-\o_
Wat een dondersteen zeg }>

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:35

marshmellow schreef:
Instructeur aan huis laten komen zou kunnen, maar dan moet ik maar net het 'geluk' hebben dat de paarden dan ook op dat moment gaan rennen. Ga ze niet expres opjagen omdat het mijn paarden niet zijn.

Paarden uit de wei halen als ik ga rijden gaat dus ook niet, maar ik vind ook gewoon dat hij moet luisteren als de paarden er wel staan.

Vrijdag is de eerste dag dat ik weer ga rijden met de paarden naast de bak, ben benieuwd hoe het gaat na al jullie tips!

Maar kan je de hulp van je stalhouder of stalgenoten niet vragen? Leg het uit, dan kan iemand toch wel even een paar paarden opjagen als jij aan het rijden bent als er een instructeur bij is?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:42

NatasjavE schreef:
Rampshellie schreef:

Ik zei het al pagina's terug....Het is niet erg "braaf" bloed.

Maar ook die kan je fatsoen bijbrengen.

Het is doeltreffender , en veiliger dergelijk "bloed" simpelweg uit de genenpool te verwijderen.
IJslanders (hoewel dit jammer genoeg ook aan verandering onderhevig is) zijn daar traditioneel behoorlijk hard in geweest. Het helpt natuurlijk dat paardenvlees hier iha graag gegeten wordt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:50

Ditis vast en zeker geen klophengst(maar het doen van een test daarop staat je vrij natuurlijk) maar gewoon een apekop die zijn eigen zin wil doen en totaal geen enkel respect heeft voor wat de ruiter wil.
Door gedonderjaag probeert hij onder het werk uit te komen... op momenten dat het HEM niet bevalt.
Een paard met een flink karakter.
Zorgelijk vind ik, dat dit dus al anderhalf jaar zo doorduurt... ik zou hem door laten rijden door een zeer goede prof, of daar les bij nemen, terwijl de ene keer de prof, de andere keer jijzelf er op gaat.

Goed kunnen blijven zitten heeft in dit geval geen verbetering gebracht, daarom denk ik ook dat het paard in verzet komt omdat-ie z'n zin niet krijgt.

Dat het de rennende paarden naast de bak zijn dat kan op dat moment zijn, maar dat is zeker niet de aanleiding of wezenlijke oorzaak, want ik zag in je filmpje dat hij ook spatsies maakt in een springconcoursje of tijdens een buitenrit.

Dit paard is totaal niet gehoorzaam aan de ruiter en dus niet aan de hulpen. Hij heeft er schijt aan.
ik weet niet hoe of door wie hij beleerd is, maar een flink aantal stappen terug doen en heropleiden zou niet overbodig zijn.

Als dit zo door gaat komen er nog ongelukken van.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 23:04

De sprongen die hij maakt tijdens een parcours komt ook door andere paarden.
Binnen ga ik ook nooit bij een ander de ring in als die gene met zijn parcours bezig is, want zodra hij een ander paard in de buurt hoort galopperen of springen ontploft hij ook (tijdens het losspringen heeft hij hier weer geen last van..)
Op buitenrit mag hij van mij best een sprongetje maken, dit doet hij niet uit gemengdheid maar gewoon omdat hij erg vrolijk word van het bos.
Het is ook echt niet zo dat hij de hele buitenrit aan het bokken is.. Vaak is het even een bokkie tijdens of na een galopje , lijkt me vrij normaal..

Hij is beleerd door een 'cowboy', daarna naar een prof. springruiter gegaan om verder te rijden, maar die heeft het na 2 keer proberen te rijden opgegeven omdat hij hem tegen het schot gooide, en ander vreemd gedrag vertoonde (waarschijnlijk zoiets als in t filmpje..)
Daarna heeft hij een tijd niks gedaan, en toen ben ik hem gaan rijden wat vanaf het begin super ging.
Alleen vanaf vorig jaar is hij dus hier mee begonnen.
Het duurt ook niet 'al' ander half jaar, zoals ik al eerder gezegd heb; hij doet dit alleen wanneer het kouder word, zo'n beetje rond oktober.