Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:37

Ik denk dat wij allemaal zo naief zijn en hopen dat we haar toch op andere gedachten kunnen brengen en daarom blijven reageren. Maar je hebt gelijk, we kunnen het net zo goed tegen een kamerplant vertellen,die luisert nog beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:34

Kan dit topic niet gewoon gesloten worden? TS heeft het duidelijk niet aangemaakt voor tips en adviezen, want daar staat ze toch niet voor open. (Het is vast een fake verhaal, dat moet toch wel, met dit soort berichten :') ) Het is inmiddels toch wel duidelijk dat ze er kennelijk op kickt haar paard af te ranselen en kapot te rijden. Ach, ieder zo zijn ding. We kunnen nu eenmaal niet allemaal dierenliefhebbers zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-14 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:36

Orchidee14 schreef:
Maar je hebt gelijk, we kunnen het net zo goed tegen een kamerplant vertellen,die luisert nog beter.

_/-\o_
(En leuke uitspraak in combi met je boktnaam)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:44

WildWings schreef:
Orchidee14 schreef:
Maar je hebt gelijk, we kunnen het net zo goed tegen een kamerplant vertellen,die luisert nog beter.

_/-\o_
(En leuke uitspraak in combi met je boktnaam)

Haha, daar heb ik niet eens bij stil gestaan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:17

TS, op deze manier ga je er nooit komen. Jammer.
Maar vooral heel sneu voor het paard. Onthouden van zorgt valt m.i. ook onder mishandeling.
Misschien moet je daar even over nadenken. Wil je echt zo verder gaan? Heb je echt zo weinig voor je paard over? Zie je hem als een gebruiksvoorwerp?
Is voor mij moeilijk voor te stellen..

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:31

Het zou fijn zijn als je normaal zou kunnen reageren. daar hebben we beide meer aan
Ik heb hier niet gevraagd om wat wel of niet goed voor mijn paard is
Dat weet ik zelf wel het beste
Mijn vraag is. hoe ik beter met stijgeren en bokken kan omgaan

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:35

Maar het antwoord is redelijk eenduidig... niet opstappen... maar eerst echt helemaal doorlichten door DA... en als paard echt helemaal gezond is dan moet je naar een prof om paard te laten doorrijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:37

ulion90 schreef:
Het zou fijn zijn als je normaal zou kunnen reageren. daar hebben we beide meer aan

Ik heb al twee keer mijn mening gegeven dat je even moet stoppen en dan opnieuw moet beginnen heel langzaam, stapje voor stapje. Pas een stapje verder als stapje 1 perfect is. Maar daar reageer je niet op.

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:40

Dat had ik gelezen en daar zijn we nu ook mee bezig
We hebben nu inderdaad wat stapjes terug genomen, zodat wel straks weer meerdere stapje voorruit gaan.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:41

ulion90 schreef:

Hoe je beter met stijgeren en bokken om kan gaan wordt hier door meerdere mensen aan je verteld, maar het lijkt alsof je het niet wil horen. Ik vind juist dat iedereen enorm zijn best doet om je dingen uit te leggen en tips te geven, zodat de situatie beter wordt voor jou en jouw paard. Zou je me eens kunnen uitleggen waarom je niet eens probeert om je te verdiepen in de gegeven tips?
Verder zou ik echt eens naar andere begeleiding gaan kijken, want een instructeur die je niet met al je vragen kan helpen en zelf ook niet verder komt dan het 'gedragsprobleem oplossen' met een pak slaag is absoluut geen goede instructeur.

Wie weet, als je je anders opstelt naar zowel de mensen hier in het topic als naar je paard toe, misschien gaat er dan wel een wereld voor je open waarin je met veel meer plezier met je paard om kan gaan! :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:41

ulion90 schreef:

En daar heb je toch al tig keer antwoord op gekregen? De oorzaak zien te achterhalen en dat dan oplossen.... Ophouden met het gevecht aangaan.
Ik heb dit hele topic doorgelezen en als alles wat jij zegt de waarheid zou zijn, dan blijft er maar 1 optie over: beest is knettergek.
Het hele rijtje oorzaken wuif jij namelijk weg. Medisch/pijn is het niet, het ligt niet aan jouw rijstijl of uberhaupt aan jou, het ligt niet aan overvragen, het ligt niet aan het zadel/hoofdstel.... Blijft er alleen nog over dat het dier echt gedragsgestoord is dus. (Even voor de duidelijkheid: ik denk dit zelf absoluut niet. Ik denk dat alle redenen die ik opsom wel degelijk kunnen spelen en dat je daar de oorzaak moet zoeken).

Ik vind het frustrerend om te lezen dat je vind dat ze geen pijnuitingen geeft. Steigeren en bokken is nog niet voldoende? Ik heb een fjord staan die niks laat zien terwijl zn benen kapot zijn. Ik zie dat hij meer pijn heeft als zn lip een klein beetje gaat trillen. Zo subtiel kan het dus zijn. De jouwe schreeuwt het uit dat er IETS fout gaat (hoeft geen pijn te zijn maar kan wel) en jij vind dat het een blij en werkwillend paard is? Ik zie dat toch echt anders....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:42

Je kan beter het paard even helemaal op rust zetten. Laat haar alles even verwerken en gewoon minimaal een week lang 'paard' laten zijn op de wei/paddock.

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:55

Ik zeg toch dat ik ermee bezig ben. en nogmaals ze heeft geen pijn. waarom moeten bij sommige hier Altijd paarden pijn hebben. dat is echt niet altijd waar, als mijn paard bokt en stijgerd zegt dat niet dat ze Meteen pijn hoeft te hebben
Denk je dan ik hier ga zitten praten als maar een seconde denk dat mijn paard pijn heeft
Dan zat ik hier niet op forum maar dan stond ik bij de dierenarts op de stoep
Laatst bijgewerkt door ulion90 op 07-10-14 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:55

ulion90 schreef:

Hier zakt echt m'n broek van af -O-
Mensen, we kunnen het beter opgeven.
Als iemand niet geholpen wil worden, dan kan je praten wat je wil maar dan steekt diegene toch z'n vingers in zn oren en roept "nanana"

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:56

Geryon schreef:
Je kan beter het paard even helemaal op rust zetten. Laat haar alles even verwerken en gewoon minimaal een week lang 'paard' laten zijn op de wei/paddock.

Ze staat al minder intensief aan het werk als voorheen.maar ze krijgt binnenkort vrij

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:59

Als ik zeg, ik heb geen kanker want ik heb nergens last van. Is dat dan ook zo TS? En dan is er nog niet eens een reden om het uberhaupt te denken. Dat is bij jouw paard wel anders, daar is wel reden voor om te denken dat ze pijn heeft. Sorry voor het lompe voorbeeld, maar jij kan simpelweg niet zeker weten dat je paard geen pijn heeft. Dat kan jij niet vanuit de buitenkant zien :) Dus, tenzij je keihard bewijs hebt, zullen mensen het hier blijven zeggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:01

ulion90 schreef:
Geryon schreef:

Ze staat al minder intensief aan het werk als voorheen.maar ze krijgt binnenkort vrij

Fijn om te lezen!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:05

ulion90 schreef:
Ik zeg toch dat ik ermee bezig ben. en nogmaals ze heeft geen pijn. waarom moeten bij sommige hier Altijd paarden pijn hebben. dat is echt niet altijd waar, als mijn paard bokt en stijgerd zegt dat niet dat ze Meteen pijn hoeft te hebben. mijn paard had al laschreeuwen van de pijn
Denk je dan ik hier ga zitten praten als maar een seconde denk dat mijn paard pijn heeft
Dan zat ik hier niet op forum maar dan stond ik bij de dierenarts op de stoep

Ik zeg niet dat je paard sowieso pijn heeft hoor, er staan nog tig andere mogelijkheden in het rijtje.
Er is je netjes gevraagd waarom je denkt dat je paard geen pijn heeft en jouw antwoord daarop sluit pijn gewoon absoluut niet uit. Daar hebben veel mensen moeite mee denk ik, ik iig wel. Paarden kunnen zo subtiel zijn dat ik van mening ben dat alleen flinke pijnstilling kan uitsluiten of pijn wel of niet meespeelt. Als het gedrag dan ineens weg is, weet je zeker dat pijn een rol speelt. Daarom noemde ik mijn fjord ook even, alleen een trillend lipje is voor mij alarm. Toevallig weet ik dat hij dit zo uit door ervaring met hem, maar een minder bekend paard weet je dat soort signalen gewoon niet.
Maar jij denkt dat je het kan uitsluiten omdat je paarden met pijn hebt gezien en die zich anders gedroegen... Hier proberen mensen je duidelijk te maken dat alleen het steigeren al kan wijzen op pijn. Dat jij dit blijft ontkennen is erg frustrerend.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:06

Ok mensen, het is onderhand wel genoeg gezegd nu. TS geeft aan dat ze het paard al minder intensief aan het werk zal zetten en zelfs vrij zal geven. Laat ons eens afwachten wat dat gaat geven dan.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:06

ulion90 schreef:
voor zover ik weet heeft ze geen pijnklachten want ik mag haar overal aanraken op haar rug is ze niet gevoelig als ik haar aanraak of mijn hand erop duw

Kan het niet komen dat ze extreem scheef is of niet in balans (vooral niet met de ruiter erop)?
Je geeft aan dat ze een kant op extreem pittig is, ik vertaal dit naar onder jou uitlopen en daardoor
zichzelf wegdrukken/haar lichaam onjuist gebruiken. En dat ze de andere kant op niet prettig vindt en inkakt (zo vertaal ik het even) en wederom haar lichaam niet goed gebruikt. Als je een tijdje zo doorgaat heb je een paard als een kromme hoepel.. Ik denk dat jullie inderdaad terug moeten gaan naar het moment dat jullie elkaar nog wel begrepen, al is dat op de grond. Vanuit daar opnieuw opbouwen en heel kritisch blijven kijken of 1 kant zich niet meer ontwikkeld als de andere.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:08

ulion90 schreef:

Mijn antwoord: Leer hoe je het voorkomt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:20

Ik heb een keer afgezwaaid maar blijf meelezen en me verbazen.
Mijn conclusie is gemaakt, ts wil niet luisteren, en wil niet leren want weet alles zelf beter. Want ze heeft jarenlange ervaring en weet zeker dat haar paard zOnder tussenkomst van arts dat het geen pijn heeft, beweert zelfs dat het een vrolijk en blij paard is , Dat dit wat tegenstrijdig overkomt omdat ts overkomt als een 13 jarige die beweert meer paarden getraind te hebben, goede begeleiding te hebben , maar zelfs het paard niet de baas kan aan de longe en denkt dat een merrie weken achtereen hengstig hoort te zijn en gedrag als bokken en steigeren eruit haalt met een zweep- en das dan geen straffen maar corrigeren , roepen bij mij en anderen vele vragen op: waar staat je paard ( hopelijk zijn er medestalgenoten die je aan gaan spreken op je gedrag) wat doen je ouders ? Weten die waar je mee bezig bent? Wat voor paard is het ? Een shet of een fjord? Of een rijpaard? Wat is jouw eigen Nivo wb rijden, en dat van je instrukteur ... Maar aangezien hier niemand echt een antwoord krijgt. Zal deze post ook wel onbeantwoord blijven,
Een raad laat je paard op rust staan en zet een advertentie.. Wegens geen klik aangeboden blij paard!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:38

ulion90 schreef:

Niet bij nagedacht dat het steigeren en bokken misschien verband zou kunnen houden met wat wel of niet goed is voor jouw paard?

Als ik dit lees in de OP:
"Op een kant wil ze niet graag lopen zowel met rijden als aan de longeerlijn dit krijg ik wel voor mekaar uiteindelijk maar het kost wel wat moeite om haar op die kant te laten lopen want ze gaat erg hard naar de andere kant van de rijbaan galopperen als ik haar wil corrigeren dat ze op volte moet blijven maar zij Gaat dan erg hard waardoor ik haar niet meer soms op de volte kan krijgen."

In combinatie met de leeftijd.

Dat zit er duidelijk iets niet fijn in het lichaam. Dat het steigeren en bokken kan veroorzaken.

Ga verder mee met Knollentuin. Dit verhaal is zo bizar dat je bijna zou denken dat we in de maling worden genomen door een paar Pennies met een fjord of zo.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:52

ulion90 schreef:

Dat weet je blijkbaar dus niet.
Jammer, maar je komt er nog wel achter :evaw:

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 20:32

Het gaat al twee dagen heel goed met longeren, ze heeft al twee dagen niet gebokt of gesteigerd
Ik hoop dat we deze stijgende lijn samen zo vast kunnen houden :D