Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:48

terpentijn schreef:
. maar Madame Jeanette pepers in z'n reet he?)
.

_O- _O- _O- _O- _O- zie het helemaal voor me. Nee Joapie is niet mijn paard dat moge duidelijk zijn (manlief zegt altijd, als de vijand komt geven we jou aan hen om paniek te zaaien :)F dus dan wordt het JOapie en mij aan de vijand geven om paniek te zaaien, schiet niet op dus), vind die van mij soms al te heet, maar je schrijft het beeldend op Terpentijn. Ik lig weer helemaal in een deuk.

terpentijn

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 16:13

Ik lig zelf voortdurend om Jaopie in een deuk... die fratsen van hem!

En dan mag ik weer puzzelen waar dat dan allemaal weer vandaan komt EN een passende oplossing er bij zoeken. Is tot nog toe altijd gelukt, je moet bij Jaopie alleen niet zo traditioneel in hokjes denken, dan kom je nergens want dan krijg je: He, dit werkt niet, staat toch zo in de boekies, waarom werkt het nou niet?

Nou omdat , vermoed ik, Jaopie en ikkus al 10 jaar samen zijn, en we allebei een beetje eigen-aardig zijn.
We passen wel bij elkaar, denk ik. Ik vind het een wereldpaard, hij stelt me steeds voor uitdagingen, ik stoor me ook eigenlijk nergens meer aan bij hem. Zo is-ie nou eenmaal:. aan mij moeten ze op mijn leeftijd ook niet meer gaan sleutelen of bijschaven, dan word ik ook bokkig.
Ik ben echter wel wat moediger en avontuurlijker dan Jaopie, maar goed er moet er ook eentje de leiding geven anders wordt het echte chaos.

Maar ongetwijfeld krijg ik straks zo'n hele afstemmings-speurtocht ook weer met Khavanna. die ken ik immers alleen maar "onbeleerd", en ik reken wel dat zij rap verandert op het moment.
Mis ik haar?
Jawel, want zoals het nu is voelt het alsof het weer is voordat Khava in ons leven kwam... die wei is leeg als je daar weer met Jaopie aankomt. geen gehinnik ter begroeting, en dag Jaopie, tot morgen, ga maar lekker weer wat grazen. Dat voelt toch als een gemis, ik weet niet of hij haar mist, nu niet meer denk ik. Hij is zich niet bewust van "gemis".
Maar ik ben wel benieuwd hoe hij reageert als zij voor het eerst weer terug in beeld verschijnt.
Dat duurt echter nog wel even...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 11:35

Laatste dag voor het weekeinde al weer.... ik ben zo nieuwsgierig naar Khavas vorderingen ...

CC, hoe gaat 't daar (als je liever per PB wil reageren of op mijn e-mail snap ik dat ook) inmiddels?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:27

terpentijn schreef:
Laatste dag voor het weekeinde al weer.... ik ben zo nieuwsgierig naar Khavas vorderingen ...

CC, hoe gaat 't daar (als je liever per PB wil reageren of op mijn e-mail snap ik dat ook) inmiddels?

Ja ben ook benieuwd hoe het gaat. Heb het idee dat je haar naar een goed plek hebt weggebracht Terpentijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:31

Ik ben ook wel weer benieuwd naar een update.

Zo gezellig om in dit topic zowel de belevenissen van heethoofd Jaopie als van coole chick Khava te kunnen volgen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:28

Hallo wordt ik gemist ?? :P Ik heb het wat druk gehad deze week, tussen de buien door af en toe op een paard gezeten. Khavanna doet echt super d'r best, sturen gaat al soepeler en ik ben begonnen met haar te balanceren op de rechte lijnen :D Terpentijn moet nog maar zien dat 'ie d'r terug krijgt :+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:45

Foto's / filmpjes????? Hihi. Fijn dat het zo goed gaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 12:37

Terpentijn steekt Jaopie in z'n barok ridder harnas, neemt z'n Dobermanns mee, en vertrekt in volle galop en in volle wapenrusting naar CC om Khava te heroveren als ik d'r NIET terugkrijg, hahaha.

Ik had op een wat uitgebreidere update gehoopt, maar er is wellicht nog niet zo veel bijzonders mee gebeurd. Easy does it!
Ik stel het op prijs dat CC hier nog wil reageren.

Ik wil wel weten of ik de 29ste mijn hoefsmid, die dan in Musselkanaal moet zijn, nog langs moet sturen om haar te bekappen.
Jaopie is hier 1 september wat dat betreft weer aan de beurt trouwens.

Intussen ben ik van plan met Jaopie les te gaan nemen van Steef Geelen (methode de Bodt- het rechtrichtverhaal).
Vandaag weer in de bak met hem gedressuurd, langer dan gewoonlijk, maar ik loop toch tegen een paar punten aan met hem die ik zelf blijkbaar niet kan oplossen, ik moet nu echt bijgestuurd worden door iemand met ogen op de grond en verstand van zaken. Het gaat allemaal prima, maar ik "voel" dat er ook iets zit dat ons tegenhoudt om verder te komen. Jaopie buffelt wel door, dat is het punt niet. Maar hij moet wel op de goede manier doorbuffelen, anders is-ie straks stuk, zou ik mezelf nooit vergeven.

Wordt weer een hele uitdaging!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:58

Dat wil ik zien! Geharnaste Jaopie, Dobermanns en een stoere ridder (toch?) die zijn lieftallige paardenmeisje komt redden.

Les hebben is altijd goed, iemand die de combinatie eens van de grond af bekijkt levert vaak interessante inzichten op.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 11:50

Ja, het is eigenlijk wat voor een fotoshoot, haha. Ridder compleet met lang haar in staart, weet niet of dat stoer is....
Maar in de riddertijd bestonden er nog geen Dobermanns.....

Als ik misschien tijdelijk even "uit de lucht" ben ik NIET Khava gaan redden, maar is mijn PC naar de herbelering gebracht, want die maakt angstwekkende bromgeluiden, dus die moet even onder handen genomen worden.....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:39

Hihi kom mn dog maar lenen, die helpt je wel.
Onee gaat niet.. ze vind CC wel aardig haha.
Les kan heel fijn en verhelderend zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:23

terpentijn schreef:
Ja, het is eigenlijk wat voor een fotoshoot, haha. Ridder compleet met lang haar in staart, weet niet of dat stoer is....

Lang haar geeft extra demping onder de helm en is daardoor comfortabeler. Moet je alleen wel goed vlechten. Stoere honden voor bv zwijnen jacht wel en in die tijd was functie belangrijker dan uiterlijk. Plaatjes fokkerij is pas van de laatste 150-200 jaar met genoeg vrije tijd die gevuld moet worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:19

tamary schreef:
terpentijn schreef:

Lang haar geeft extra demping onder de helm en is daardoor comfortabeler. Moet je alleen wel goed vlechten. Stoere honden voor bv zwijnen jacht wel en in die tijd was functie belangrijker dan uiterlijk. Plaatjes fokkerij is pas van de laatste 150-200 jaar met genoeg vrije tijd die gevuld moet worden.

:j :j :j :j :j :) Leuk topic is dit toch....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:22

oh goody ik krijg er gewoon Braveheart beelden bij....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:44

Ja, als geoefende fotograaf zie ik een fotoshoot met Terpentijn wel zitten. Eerst als ridder te Jaopie en vervolgens als cowboy op Khava. Ik zie mogelijkheden :D.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:03

Heb net alles doorgelezen: erg leuk en interessant topic!

Bijzondere paarden en mensen met tijd en geen bezwaar tegen minder gebaande paden (om even simpel, doch niet bepaald afdoend, samen te vatten :D )...reden genoeg om te blijven volgen :-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:11

Ben toch niet uit de lucht: ventilatieroosters van PC waren zeer vuil, heb ik even achoongemaakt.... PC houdt nu z'n mond.

Net weer met Jaopie gereden en balkjes gelopen, heb met name gelet op teugelvoering (of ik die wel gelijk had... nee dus, shame on me, stomme basisfout) hetgeen al een stuk hielp. Conclusie: paard is niet met gelijke druk (voor zover ik al druk heb) gereden, dus niet recht, oftewel scheef. Komt natuurlijk omdat ik vaak met een heel los tuegeltje rij, of de teugels in 1 hand neem, dus geen ondersteuning genoeg voor Jaopie. Zo kun je ook niet recht stellen natuurlijk. Dom, stom, etc.!

Tijd voor lessen dus, ik zal nog wel ergens een ongemerkte fout maken! Dat moet me met Khava straks niet gaan overkomen, vandaar ook tijd voor "ogen op de grond". Wil wel goed op haar voorbereid zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:27

Wel mooi trouwens dat je les krijgt in het rechtrichten, mijn dressuurjuf is ook een leerling (geweest) van Antoine de Bodt dus dat neem je straks vlekkeloos over :D
Zondagavond vond Khava het allemaal heel spannend in de bak, ik was wat laat met rijden, had eerst mijn grote vriend Kaz gereden, dus het begon wat te schemeren. Toen er dan ook nog vogels in de bosjes, wind in het mais en gakkende ganzen over kwamen vliegen werd ze wel wat onrustig, maar of ze bevriest, of ze schiet een metertje naar voren maar meer dan dat heeft ze tot nu toe niet gedaan :D

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:39

Wat een stoere khava!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:00

Ha, weer nieuws van CC!

Nou als dat alles is wat Khavanna uithaalt... ben met Jaopie wel sterkere staaltjes van "bevriezen" en er van door gaan gewend. En dan zit je ook meteen op een straalmotor-aangedreven tank....
Maar goed, wat niet is kan alsnog komen natuurlijk. Ik vind het ook wel een hele stoere meid, hoe ze alles oppikt, ben ook echt benieuwd hoe ze rijdt, want ook haar bewegingen zullen OHZ wel volslagen anders zijn (aanvoelen) dan die van Jaopie. Dat zal wel knap wennen worden, want VOOR Jaopie had/reed ik ook alleen maar Friezen, met van die mega-ruime gangen.

Ik lijk nu even "vast" te lopen met Jaopie, heb vanmorgen al een deel van het probleem (hij "hupst" mij bij aangaan in draf op de linkerhand steeds met lichtrijden op het andere been... rechtsom nooit, ook met doorzitten doet hij dit "hupsje" nooit) in de gaten, het was vanmorgen al vele malen beter. Maar nog niet weg.Toch is het ergerlijk dat ik het er dit keer niet uitgereden krijg. Dit probleem had ik vorig jaar toen ik na lange tijd gestopt te zijn ook met hem maar dat trok van lieverlee bij, en was tenslotte na een aantal weken helemaal weg: nu , na de winter/ziektestop van mij lijkt het hardnekkiger.
Erg vervelend, maar ik ga niet in m'n eentje doorprutsen als ik niet zeker weet wat er fout gaat.

Ik heb nog geen bericht van Steef Geelen teruggehad op mijn mail van zondag aan hem. Ik hoop nog te horen of we a.s. zondag de eerste les kunnen krijgen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:05

Super dat Khavanna alles zo rustig opneemt!

Is Joappie niet gewoon "scheef" zoals de meeste paarden?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:40

Khava werd onrustig, dat is mooi, zit er toch een klein beetje peper in dat kontje ...

Wat rijden op Jaopie betreft: Terpentijn kan het zo zijn dat jij na je ziekte wat schever bent dan je denkt en daardoor Jaopie meer in de weg zit dan je door had? Gaaf dat je al zo snel actie onderneemt en les zoekt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:09

Ja, dat kan natuurlijk, zulke dingen kunnen makkelijk gebeuren zonder dat je het zelf bewust doorhebt. In de rijbak zijn geen spiegels en ik ben eigenlijk altijd in m'n eentje, dus ik mis wel die objectieve ogen op de grond en een kritische blik. Zo roest je ook snel vast in je eigen maniertjes.
Dat-ie scheef is is wel zeker, maar ik ben een beetje onthutst dat ik dat dit keer niet op schijn te kunnen lossen. Te meer daar ik juist altijd een hele goede zit heb gehad, en daar ook een enorm belang aan hecht. Maar wie weet wat ik sedert die ziekte aan 'anders rijden" er in heb laten sluipen.
Ik ga niet zelf lopen experimenteren, in de hoop dat het zich vanzelf wel oplost, dat risico neem ik niet.
Dat verdient Jaopie ook niet, het is altijd een sterk, werkwillig beregezond paard geweest, en ik wil dat vertrouwen niet beschamen en het paard niet verpesten. Hij is pas net 10 jaar.

Mijn paarden draag ik elk voor zich op handen (niet bij het rijden hahaha!) zij verdienen het beste.
Ook qua ruiter. Ruiter "stuk", dan egootje aan de kant en gaan lessen, desnoods van begin af aan maar weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:38

Op het andere been gooien in draf ken ik. Komt inderdaad van scheef zijn ongelijke bespiering. Simpele oefening die buiten het beste gaat hiervoor is elke 3 of 4 passen van been wisselen in draf. Dan moeten ze rug gaan gebruiken en zelf beter in evenwicht gaan lopen zonder dat je als ruiter moet gaan prutsen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:41

Ik denk dat je ongelijke bespiering op die manier nooit helemaal recht gaat krijgen. Daar zal je toch echt met enige stelling moeten rijden. Dat kan trouwens ook prima in het bos. Eerst een goede voorwaarts neerwaartse tendens waardoor de rugspier volledig ontspant en daarna stelling en contra-stelling om de lange slappe spier sterker te maken en de korte sterke spier langer en soepeler.